Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 30-06-2007, 06:26   #1
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Kostnadene har eksplodert

– Kostnadene har eksplodert

Lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen på Sola forklarer de økte sikkerhetskostnadene med stadig strengere regler.

I gårsdagens Rogalands Avis stilte professor og ekspert på risikoanalyse, Stein Haugen, seg kritisk til ressursbruken på sikkerhetskontrollene i forhold til trusselbildet i Norge.

Haugen mente den omfattende og dyre kontrollen er mer politikk enn fornuft.

Nødvendig eller ei, Avinors kostnader til security (sikkerhetskontroll) har skutt drastisk i været.

Økt med 600 millioner

Avinors totale kostnader for sikkerhetskontroll har økt med 600 millioner kroner siden 2004, viser Avinors egne tall.

Det er nesten en firedobling på tre år.

Prognosen viser at cirka 820 millioner kroner vil bli brukt på sikkerhetskontroll ved de 46 lufthavnene selskapet har ansvaret for i år.

– Det er svært mange som er engasjert i security-jobben på Sola, sier lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen.

– Kostnadene har eksplodert etter stadig skjerpede krav om sikkerhet, sier han.

Omfattende

Lufthavnsjefen ønsker ikke å gå ut med spesifikke tall for kostnadene på Sola.

Likevel tyder alt på at kostnadene øker betraktelig også her.

– Bemanning på alle punkter og at hver passasjer skal kontrolleres fysisk er både dyrt og tidkrevende, sier Lorentzen.

Kravene fra Luftfartstilsynet innebærer avsperringer og vakthold, og omfattende kontroll av personell, kjøretøy, passasjerer og ansatte.

Lufthavnsjefen kan ikke annet enn å forholde seg til regler og krav de får fra Luftfartstilsynet. Det er godkjenningen av Sola som lufthavn avhengig av.

– Vi er gjenstand for både nasjonale og internasjonale kontrollører, forklarer Lorentzen.

Han kan ikke gjøre noe med reglene for sikkerhetskontrollene.

– Dette er en diskusjon mellom fagfolk og politikere, både her i landet og internasjonalt, sier Lorentzen.

__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
 

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke? ThePlanespotter1 Flyteknisk forum 22 02-02-2012 22:59
Hva er kostnadene for å fly til New York tur retur? bekim Flyforum 23 24-11-2010 09:57
Passasjertallene for HAU har eksplodert i juni LN-KGL Flyforum 4 11-07-2008 10:01
"KLM har 500 fly, mens SAS har rundt 80" Redcap Flyforum 12 30-09-2007 12:55
Boeing jobber fortsatt med kostnadene LN-MOW Flyforum 7 03-12-2004 18:08


All times are GMT +2. The time now is 01:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.