![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Nov 2010
Posts: 4
|
![]()
Hei,
Lurte på en ting, klarer noen å regne ut hva kostnadene for en Dreamliner å fly til New York daglig i ett år? Med tanken på at en dreamliner har 210 seter, ASK er på 0,49 og avstanden til New York er på 5931km. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
Join Date: Nov 2010
Posts: 4
|
![]() Last edited by bekim; 18-11-2010 at 17:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Hei,
normalt vil man nok inkludere fuel kostnad i CASK, men det har vel vært et par runder hvor både SAS og Norwegian (og sikkert andre også) har rapportert kostnad per setekilometer ekskl. fuel kostnad. For alle praktiske formål er nok det beste målet CASK (inkl. fuel), for fuel er jo en vesentlig del av kostnadene. Målsettingen med å ikke inkludere fuel kan være at man får et bilde av hvor effektivt selskapet driver i forhold til de faktorene de selv kan kontrollere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Nov 2010
Posts: 4
|
![]()
Men vet du hvordan man regner det ut sånn ca? Er det mer info man trenger for å regne det ut?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Det finnes forøvrig en rekke bøker om airline economics, hvor kostnadsaspektet belyses (bl.a har Riga Doganis en del bøker som er lesverdige). Om man skal ta tallene du nevner i første post for god fisk så blir vel regnestykket som følger: 0,49 * 210 * 5931 = ca 610.300, eller ca 2900 per sete hver vei. Nå er det nok ikke slik at CASK er 0,49 for så lange distanser, men jeg aner ikke hva som er et rimelig anslag. Last edited by TOS; 18-11-2010 at 18:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2008
Location: Storholmen i Romsdal
Posts: 468
|
![]()
Er ikke det bare å regne samme de data du har der da?
Avgifter til flyplasser og luftromseiere underveis er vel kanskje med i ASK? Administrative kostnader. Sikkert også andre kostnader. Man kan nok tro at det er forskjellig måter å regne dette på for hvert flyselskap omtrent. Dersom du er opptatt av dette, så, anbefaler jeg faget Air transport Economics ved Høgskolen i Molde! :-) Der kommer man inn på mange aspekter og modeller rundt akkuirat dette! :-) http://himolde.studiehandbok.no/no/c...anguage/nor-NO Som TOS sier, så er vel ikke tallene for CASK på short og long haul direkte sammenlignbare, nei. Du får gjøre noen estimater og kvalifiserte gjetninger, noe som vel også flyselskapene gjør før de starter nye ruter |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 396
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]()
317 seter mener jeg har sett 787-8 med business class. Altså toklasse inndeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 396
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]()
Muligens tallet for 787-3 som hadde blandet seg inn her hos meg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 396
|
![]()
Oppdaget akkurat en referanse hos Wikipedia som gikk hit:
http://www.boeing.com/commercial/air...acaps/7878.pdf Det er faktisk en layout der på single-class på opptil 375 seter! Og en long-haul på 187 seter, men jeg tror kanskje ikke den bør legges til grunn for hva en kjosliner konfigureres til. :-) Kanskje det var 224-varianten du hadde hørt, det er en long-haul-variant med tre klasser og soveplasser til crew. Hvis jeg skulle tippe helt vilt på grunnlag av disse tegningene, ville jeg tippet på 226 economy i 2+4+2 og 42 premium i 2+3+2, så 268 seter totalt. :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: Lillestrøm
Posts: 276
|
![]()
Jeg har et analyseverktøy for beregning av lønnsomheten av flyruter som heter Route Pro. Når jeg legger inn en B787-800 fra Continental på OSL-EWR, får jeg følgende kostnader (NOK):
Aircraft: 194 734 Passengers: 64 448 Airport: 22 451 Handling: 22 848 Navigation: 27 371 Overhead: 111 972 Other: 14 560 Total: 591 132 Cost per ASK: 0,412 Ved en billettpris på kr 2500 hver vei får man en break-even load factor på 89 %. De fleste av disse kostnadene er uavhengig av flyselskap, men det som er oppført under Passengers og Overhead er mulig å kutte i, f.eks. for Norwegian. Last edited by Toffen; 19-11-2010 at 14:23. Reason: Tilleggsvurdering |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Newcomer
Join Date: Nov 2010
Posts: 4
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Kan sikkert selge noen til 1500,- men så var det dette med snittprisen da
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,375
|
![]()
Kjos snakker om de billigste. Toffen om snittpris. Vesentlig forskjell.
Nå sier imidlertid ikke Toffen noe om hvor mange seter han har lagt til grunn for regnestykket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Blir det noen særlig biz plass i 787-8 dadaduda ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2008
Location: Storholmen i Romsdal
Posts: 468
|
![]()
La os anta at Kjos har 220 vanlige seter og 20 business class.
Antar videre at prisene starter på 1499 for billigste og deretter samme prosentvis sprangvise trinn opp til 7515 for høyeste lavpris, pluss 7665 for fullflex. Vi tilnærnet normalfordeler salget av lavprisbilletter, og lar 47 fullflex være solgt. (Er det for høyt?) Vi lar business Class starte på 14999, med 3 billetter, og 5 til 18749, resterende 12 til 23436 Uten å regne inn andre avgifter, så får man inn da drøye 1,5 mill med 100% kabinfaktor. Er det helt på jordet???? :-o |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Jeg tipper 314 seter.
Det tallet får jeg ved å slå sammen to av kabinoppsettene Boeing har presentert i linken litt lenger oppe. Side 15 kabinen på venstre side, biz class 2-2-2 fra dør 1L/R til dør 2L/R gir 24 lie flat seter. Side 16 kabinen på høyre side, eco class 3-3-3 fra dør 2L/R til dør 4L/R gir 290 seter. Etter at Boeing presenterte B787 i 3-3-3 utgave i eco class, mener jeg ikke å ha hørt noen flyselskap snakke høyt om 2-4-2 layout. Når marginene er små og blir bedre av å presse inn ett sete til i bredden, så vil DY garantert gjøre det.
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Spekulere i no-show retur med tur-retur billett | RJon | Reiseforum | 9 | 21-06-2014 13:40 |
SK bestilling: tur/retur til en annen by | petter380 | Reiseforum | 3 | 06-06-2013 23:08 |
Groupon-tilbud: "Fly tur-retur fra Oslo til Europas fremste byer for 229 kr" | FlightDeck | Reiseforum | 8 | 16-12-2011 20:22 |
Seil / Fly tur retur København | EB | TripReports | 2 | 02-02-2009 19:51 |
Tur til New York | exflyplassdame | Flyforum | 7 | 19-03-2007 13:19 |