Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-05-2007, 03:49   #1
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Sprøtt, NW scrapper A320, men flyr videre med DC9

Se her

Er klar over at dette antagelig skyldes høye delepriser, men sprøtt allikevel!

LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2007, 05:37   #2
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: Sprøtt, NW scrapper A320, men flyr videre med DC9

Dette er vel nummer 2 fra NW
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2007, 05:49   #3
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,328
Default Re: Sprøtt, NW scrapper A320, men flyr videre med DC9

Har denne vært i noen ulykke - på bakken?
EB is online now   Reply With Quote
Old 23-05-2007, 11:00   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Sprøtt, NW scrapper A320, men flyr videre med DC9

Dette er ikke siste gangen. Både DC-9, MD80 og 737 Classic kommer til å overleve yngre 320 på grunn av litt annen konstruksjonsfilosofi. :clap
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2007, 11:05   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,971
Default Re: Sprøtt, NW scrapper A320, men flyr videre med DC9

320 er vel også sertifisert for langt færre cycles enn 9erne så det kan nok ha noe med det å gjøre.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2007, 17:54   #6
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Sprøtt, NW scrapper A320, men flyr videre med DC9

Dette bekrefter jo bare at amerkinske "metal" slår fransk "plastique" når som helst. Har fløyet med NWAs DC-9'ere flere ganger, og de later til å være i veldig god stand. Men de "drikker" vel for to A320'er...
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2007, 18:29   #7
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Sprøtt, NW scrapper A320, men flyr videre med DC9

Quote:
Originally posted by Someone
320 er vel også sertifisert for langt færre cycles enn 9erne så det kan nok ha noe med det å gjøre.
Det er sant. I tillegg ble det om jeg ikke husker helt feil funnet sprekker i festene til stringerene i center wing box på tidligere produserte A320er etter et maskinene hadde passert et antall cycles, og slikt kan vel ikke byttes ut/fixes sånn helt uten videre.

Quote:
Originally posted by LCHMen de "drikker" vel for to A320'er...
De brenner nok en hel del mer fuel ja, men så lenge mx-kostnadene ikke er så skrekkelig høye, og når en ikke har noe lån på maskinene, blir de overraskende ikke så alt for mye dyrere i drift, gitt at drivstoffprisene ikke skyter til himmels vel og merke. Ta en titt på feks SAS sine drifts+eie-utgifter på Md-80 vs 737, så ser en den samme trenden om jeg husker riktig.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2007, 18:39   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,971
Default Re: Sprøtt, NW scrapper A320, men flyr videre med DC9

Quote:
Originally posted by brendas
Det er sant. I tillegg ble det om jeg ikke husker helt feil funnet sprekker i festene til stringerene i center wing box på tidligere produserte A320er etter et maskinene hadde passert et antall cycles, og slikt kan vel ikke byttes ut/fixes sånn helt uten videre.
.
Hva er stringere (for en som ikke kan så mye om det tekniske )
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2007, 18:54   #9
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Sprøtt, NW scrapper A320, men flyr videre med DC9

Regner med stringere er langsgående bærende elementer/bjelker for vingeboksen. I og med at det er sentralt plassert i flykroppen og er strukturelt meget viktig for vingen, som går gjennom flyet er det hverken lett å reparere strukturelt, men å få tilgang til området er vel heller ikke det letteste.

I tilfellet med NWA og Cyprus Airways, så er det leasing selskapet som har bestemt seg for å skrote flyet.

Delene er mer verdt enn det en kan forvente å få i leasing inntekter etter at store vedlikeholdssjekker er gjennomført.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2007, 18:58   #10
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Sprøtt, NW scrapper A320, men flyr videre med DC9

Quote:
Originally posted by Someone
Hva er stringere (for en som ikke kan så mye om det tekniske )
I flykroppen finner du stringere, det er en slags list/skinne som flykroppen er festet til, og er med på å gi flykroppen mye av sin stivheten og styrke. Stringers er ofte omtalt som longerons. Du finner også stringers i vingene, der de går på langs av vingen, mellom vingens front og end wing spar (vingebjelke.)
brendas is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2007, 14:42   #11
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Sprøtt, NW scrapper A320, men flyr videre med DC9

DC-9 flyr og flyr.Ikke fordi de er amerikanske,men fordi de er konstruert og bygget av DOUGLAS.Akkurat som DC-3.
Og mange av 9'erne til NW har hatt en meget god oppvekst.Som f.eks 20 år i SAS.F.eks. LN-RLJ Stein Viking.:clap
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
India Express B738 gjennom lykter og murvegg - flyr videre Blubird Flyforum 3 13-10-2018 09:06
Förste 737-683 möter Mr. Scrapper BU662 Flyforum 17 05-08-2010 16:45
Charter feber? Ja, med DC9-81 putzmeister Bilder & foto 17 28-06-2010 20:20
Denne flytypen tok SAS ut men andre selskap flyr fortsatt med SAS sine Dash 8-Q400 Twin Otter Flyforum 5 25-03-2010 11:36
Lufthansa flyr videre i + sail4fun Flyforum 0 10-08-2005 08:39


All times are GMT +2. The time now is 06:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.