![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
|
![]()
Ber Luftforsvaret lære jagerflygere flyskikk
Havarikommisjonen ber Luftforsvaret om å lære jagerflygere bedre flyskikk etter flere episoder hvor passasjerflys kollisjonssystemer har blitt utløst. Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane (Hslj) mener jagerflygere tilsynelatende ikke forstår hvordan passasjerflyenes varslingssystemer fungerer, og flyr unødvendig nært, skriver Adresseavisen. Det var i november i fjor tre episoder i løpet av én måned. Blant annet utløste et jagerfly på vei fra Ørland til Bodø kollisjonsvarsel i et Widerøe-fly som kom fra Værnes og var i ferd med å gå inn for landing i Mosjøen. Den engelske piloten, som ikke oppfattet noe av samtalen mellom tårnet og piloten i Widerøe-flyet som foregikk på norsk, fortsatte bare under og opp på siden av Widerøe-maskinen. Selv om minste avstand mellom flyene sannsynligvis var 1500 meter og det ikke var reell fare for kollisjon, gjorde jagerflyets høye hastighet at instrumentene om bord i passasjerflyet indikerte at piloten måtte foreta en unnamanøver fordi en ulykke kunne skje. (© NTB) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 91
|
![]()
Er jo noe som heter "AIRMANSHIP" da. Tar bare ti minutter aa sette seg inn i ACAS naar en forstaar resten av systemet...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Kan jo være at det var en flyspotter som var ute på jakt etter noe gode bilder??
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Pilotene kan sikkert få en oppdatering av britiske jagerpiloter. Verserer jo endel rykter om hvordan de praktisere og følger norske regler når de flyr i norsk territorium
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 91
|
![]()
Men naar den britiske pioten flyr som utvekslingsoffiser, maa han foerst igjenom standardiseringstrening, som inneholder lover og regler, foer han faar fly selvstendig...
I tillegg saa snakket briten engelsk paa radioen, og det gjorde IKKE Wideroes og AFIS etter foerste kontakt, noe som er i strid med "gamle BSL-H" (husker ikke hvor det er naa til dags) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 91
|
![]()
Staar tilogmed i rapporten det da...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Har etter endel år lært meg til at ikke alt som står i rapporter stemmer, men det er en annen sak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 91
|
![]()
Etter at jagerflygeren tok "initial call" paa engelsk er AFIS paalagt aa svare paa samme spraak, det er ikke tvil om det...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Flysikkerheten mellom sivile og militære fly er forbedret
En rekke tiltak er satt i verk for å bedre flysikkerheten der hvor sivile og militære luftfartøy opererer i samme luftrom. Dette har ført til at antall uønskede hendelser nå er blitt betydelig redusert, inkludert såkalte nærpasseringer mellom sivile og militære fly. Forsvaret tar likevel på alvor de få hendelsene som fortsatt skjer, slike som blant annet Havarikommisjonen refererer til fra i fjor høst der antikollisjonssystemene i de sivile flyene ble utløst. Pressemelding nr. 18/2004, 28. oktober, Fra Fellesoperativt hovedkvarter I en rapport som ble lagt fram i forrige uke er Havarikommisjonen for sivil luftfart kritisk til at jagerflygerne tilsynelatende ikke forstår hvordan passasjerflyenes varslingssystemer fungerer. Da Forsvaret i perioden 2000-2002 gjennomførte øvelsene Joint Winter og Strong Resolve ble det registrert en markert økning i antall rapporterte flysikkerhetshendelser der militære fly var involvert. På bakgrunn av erfaringene som ble gjort under de nevnte øvelsene besluttet Kommandøren for luftstridskreftene, generalmajor Arnvid Brage Løvbukten, å kalle inn til felles møte med alle involverte aktører i Luftforsvaret. Avinor, Luftfartstilsynet og Havarikommisjonen for Sivil Luftfart ble også innkalt til møte i februar 2003 for å sammen analysere situasjonen. På dette møtet ble det etablert et eget samarbeidsforum mellom Luftforsvaret og Avinor, som fikk i mandat å følge opp en rekke vedtatte tiltak i forhold til å bedre flysikkerheten i norsk luftrom. Her har blant annet omleggingen av luftrommet bidratt til at antall uønskede hendelser nå er blitt betraktelig redusert. Av tiltak som er iverksatt kan nevnes: - Oppdatering av luftromsavtaler mellom Luftforsvaret og Avinor. - Forenkling av luftromsstrukturen under gjennomføring av større øvelser. Basere aktiviteten innen kunngjorte restriksjonsområder avsatt til øvelsestrafikk, såkalt ”Flexible use of Airspace”. - Etablering av buffersoner mot sivil trafikk. - Sikre tilstrekkelig deltakelse av nøkkelpersonell fra både sivil og militær luftfart under planlegging av større militære øvelsesaktiviteter. - Bedre oppfølging overfor utenlandske og norske flybesetninger i forkant av øvelser. Den siste store militære øvelsen som ble gjennomført i Norge, som også innebar et betydelig innslag av utenlandske fly, var Joint Winter-04. Denne øvelsen ble gjennomført uten at det oppstod noen konflikter mellom sivile og militære fly. Dette er Kommandøren for luftstridskreftene godt fornøyd med, og det faktum at utviklingen med en økning i slike uønskede hendelser nå er snudd, tilskrives i stor grad det gode samarbeidet som i den senere tid er etablert mellom sivile luftfartsmyndigheter og Forsvaret. Samtidig er målet også å redusere antallet uønskede hendelser ytterligere i fremtiden. Priv til red: Kontaktperson: Kommandørkaptein Thom Knustad, presseoffiser ved Fellesoperativt Hovedkvarter tlf 51 34 30 91, mobil 95 89 42 40 |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Havarikommisjonen med rapport om norske rullebaner vinterstid | sukram | Flyforum | 18 | 08-05-2011 20:02 |
SAS får påpakning fra havarikommisjonen | Tommy777 | Flyforum | 21 | 17-09-2009 12:16 |
Vil du lære å fly? | Madman | Flyforum | 2 | 17-09-2007 20:04 |
Havarikommisjonen : Oppsagte piloter en sikkerhetsrisiko | BU595 | Flyforum | 1 | 17-10-2004 14:50 |