![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2011
Location: noen NM fra ENSG
Posts: 104
|
![]()
Man har jobbet med å få tillatelse til å fly med 50 setere fra Florø, men får ikke disp fra gjeldene krav, ikke før i 2014.
http://www.firdaposten.no/lokalnytt/article6330732.ece
__________________
Jan Tore Elvheim |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Er det penger til brann og redning det står på? I så fall er det en interessant økonomisk problemstilling som dukker opp (kanskje, jeg er bare en glad amatør der). WF flyr ruten på "null-anbud" og staten sparer således penger på det ifht. forrige periode. I tillegg vil vel en utvidelse legge igjen flere penger i form av avgifter til staten.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]() Quote:
Ser jo ut som hvis hun øker bemanningen (av brann&redning?), så vil Florø komme seg innenfor regelverket - og dermed få Luftfartstilsynets velsignelse til å bruke større fly. Høres ikke så vanskelig ut. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Kan jo hende at Avinor ikke vil ta regningen for at Samferdselsdepartementet sparer penger. Men nå henvises det jo til tilsynet i artikkelen, så da er det vel mer enn selve bemanningen som må til for å få dette godkjent.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]() Quote:
Dersom informasjonen fra MOW m.fl. er korrekt, og dette er for å dekke opp for økende etterspørsel så er det jo synd om dette er den begrensende faktoren. Alternativene er jo flere avganger med små fly som ikke finnes (dvs. er opptatt på plasser der man ikke kan fly med -300)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Dette er WF sitt problem. Når de legger inn anbud på alt av ruter i Norge, så må transportkjøper kunne forvente at de leverer i henhold til kontrakt. Har de for lite -103'er, så får de heller ta hensyn til dette når de velger hvor de skal legge inn anbud. WF har på ingen måte noen forpliktelse overfor noen at de skal levere på alt som eksisterer av ruter i landet når staten har behov.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
|
![]() Quote:
__________________
meep meep ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2011
Location: noen NM fra ENSG
Posts: 104
|
![]()
Om WIF bytter til større fly så får vel de også rekning for økt bemanning? WIF leverte vel inn sitt anbud basert på bruk av Q300 på noen avganger og får dermed en tyngre jobb med å gå i null på sitt nullanbud pga lavere kapasitet enn tanken var?
__________________
Jan Tore Elvheim |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Det er Avinor likegyldig hva WIF leverte anbud på. At WIF ikke setter seg inn i hvilke kategorier flyplassen kan håndere er vel noe som får stå for egen regning?! De burde være mer enn fornøyd med å få anbudet basert på feil grunnlag.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,401
|
![]()
Man betaler avgifter etter flystørrelse, så for Avinors del betyr det også mindre inntekter når de ikke kan akkomodere større fly.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Nå er vel dette å regne som ubetydelige beløp om du tenker på landingsavgifter. Tror ikke det utgjør mer en et par hundrelapper i forskjell på en 100 vs 300.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
Trenger ikke øke bemanning ombord pga. en -300 nei.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,401
|
![]()
Såvidt jeg vet er ikke -300'en nevnt i anbudet. Ønsket om -300 er i første rekke for å dekke opp for den solide økningen i etterspørselen vi har møtt etter oppstart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Jo, i ruteplan som var vedlagt anbudet var 300 satt opp på endel av rutene. Hvorvidt det tillegges noe vekt i vurderingen fra departementet aner jeg ikke.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,401
|
![]()
OK, det kan godt være. Men uansett ønsker Widerøe å øke kapasiteten med mer enn bare frekvenser, og våre operative folk vet godt hva som kreves for å kunne operere en -300 på Florø. At lufthavnen ikke vil/kan levere er strengt tatt ikke vår feil ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
Til det andre, jo dette er WF sin egen feil. Det er ikke lufthavnen som skal levere her. Dette er offentlig kjøp av flyruter, og WF forplikter å levere i henhold til utlysning. I anbudet står det klart at operatør plikter å sette seg inn i de operative forhold på den enkelte flyplass og videre hensynta dette i anbudet. Dette har WF hoppet bukk over i håp om å få bruke 300 på en rute som de i utgangspunktet mangler alle forutsetninger for å få butikk ut av.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,401
|
![]() Quote:
Ellers er det da svært uvanlig at ikke lufthavnene tilrettelegger for operatørenes ønsker .. Hadde de ikke gjort det, hadde det ikke vært mange 747'er eller A380'er i trafikk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widerøe-fly får ikke ut nesehjulet | vegardg | Småprat | 16 | 24-03-2012 14:40 |
Får ikke sove på fly | ENGM 911 | Reiseforum | 26 | 26-09-2010 17:25 |
Like navn - får ikke fly sammen | sail4fun | Flyforum | 11 | 18-04-2009 18:01 |
Hvorfor ikke WIF på Røst | tiemand | Flyforum | 3 | 10-09-2008 21:46 |
Snart får man ikke med seg lighter og fyrstikker ombord i fly i USA | Arrow | Flyforum | 10 | 17-02-2005 13:37 |