Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-11-2012, 20:43   #1
LN-JTE
ScanFlyer Blue
 
LN-JTE's Avatar
 
Join Date: Jun 2011
Location: noen NM fra ENSG
Posts: 104
Widerøe WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Man har jobbet med å få tillatelse til å fly med 50 setere fra Florø, men får ikke disp fra gjeldene krav, ikke før i 2014.


http://www.firdaposten.no/lokalnytt/article6330732.ece
__________________
Jan Tore Elvheim
LN-JTE is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2012, 22:05   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Er det penger til brann og redning det står på? I så fall er det en interessant økonomisk problemstilling som dukker opp (kanskje, jeg er bare en glad amatør der). WF flyr ruten på "null-anbud" og staten sparer således penger på det ifht. forrige periode. I tillegg vil vel en utvidelse legge igjen flere penger i form av avgifter til staten.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2012, 17:55   #3
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Quote:
– Vi har allereie større tryggleikssone rundt lufthamna enn det regelverket krev. Brannbilkapasiteten er også innanfor krava. Det er berre bemanninga som manglar. Samstundes er ikkje Widerøe sin 50-setar så veldig mykje større enn DAT sin 46-setar som flaug frå Florø i mange år, understrekar Stadheim
Jeg ser bare en lufthavnsjef som vil tjene mer penger - uten å bruke mer.

Ser jo ut som hvis hun øker bemanningen (av brann&redning?), så vil Florø komme seg innenfor regelverket - og dermed få Luftfartstilsynets velsignelse til å bruke større fly. Høres ikke så vanskelig ut.
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2012, 19:00   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Jeg ser bare en lufthavnsjef som vil tjene mer penger - uten å bruke mer.

Ser jo ut som hvis hun øker bemanningen (av brann&redning?), så vil Florø komme seg innenfor regelverket - og dermed få Luftfartstilsynets velsignelse til å bruke større fly. Høres ikke så vanskelig ut.
Så kan det være at det er en avgjørelse oppe i Avinorsystemet, og ikke noe hun kan bestemme. Pressedekning kan jo hjelpe henne...
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2012, 19:55   #5
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Kan jo hende at Avinor ikke vil ta regningen for at Samferdselsdepartementet sparer penger. Men nå henvises det jo til tilsynet i artikkelen, så da er det vel mer enn selve bemanningen som må til for å få dette godkjent.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 15:54   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Kan jo hende at Avinor ikke vil ta regningen for at Samferdselsdepartementet sparer penger. Men nå henvises det jo til tilsynet i artikkelen, så da er det vel mer enn selve bemanningen som må til for å få dette godkjent.
De har nok søkt om disp ifht. eksisterende bemanning, som et alternativ til å oppgradere med mer folk. (WF har tidligere fløyet på disp der hvis jeg ikke husker feil.)

Dersom informasjonen fra MOW m.fl. er korrekt, og dette er for å dekke opp for økende etterspørsel så er det jo synd om dette er den begrensende faktoren. Alternativene er jo flere avganger med små fly som ikke finnes (dvs. er opptatt på plasser der man ikke kan fly med -300)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 16:28   #7
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Alternativene er jo flere avganger med små fly som ikke finnes (dvs. er opptatt på plasser der man ikke kan fly med -300)
Dette er WF sitt problem. Når de legger inn anbud på alt av ruter i Norge, så må transportkjøper kunne forvente at de leverer i henhold til kontrakt. Har de for lite -103'er, så får de heller ta hensyn til dette når de velger hvor de skal legge inn anbud. WF har på ingen måte noen forpliktelse overfor noen at de skal levere på alt som eksisterer av ruter i landet når staten har behov.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 17:31   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Dette er WF sitt problem. Når de legger inn anbud på alt av ruter i Norge, så må transportkjøper kunne forvente at de leverer i henhold til kontrakt. Har de for lite -103'er, så får de heller ta hensyn til dette når de velger hvor de skal legge inn anbud. WF har på ingen måte noen forpliktelse overfor noen at de skal levere på alt som eksisterer av ruter i landet når staten har behov.
Som nevnt, mitt innlegg var basert på at informasjonen som fremgår i tråden er korrekt (dvs. WF leverer det de skal og ser at det trengs mer kapasitet). I såfall er det jo synd for de som ikke får plass på flyene at ikke kapasiteten kan økes når det kun er bemanning det står på. Er mange plasser her i landet man sikkert gladelig både ville hatt flyplass eller utvidet men ikke kan få det pga. andre begrensninger. Her er det så vidt jeg skjønner ingen fysiske hindringer.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 17:34   #9
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Som nevnt, mitt innlegg var basert på at informasjonen som fremgår i tråden er korrekt (dvs. WF leverer det de skal og ser at det trengs mer kapasitet). I såfall er det jo synd for de som ikke får plass på flyene at ikke kapasiteten kan økes når det kun er bemanning det står på. Er mange plasser her i landet man sikkert gladelig både ville hatt flyplass eller utvidet men ikke kan få det pga. andre begrensninger. Her er det så vidt jeg skjønner ingen fysiske hindringer.
Det er ikke den eneste flyplassen hvor man kunne trengt bedre bemanning, for å si det sånn. Vil nok se flere disp. søknader fremover.
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 13:13   #10
LN-JTE
ScanFlyer Blue
 
LN-JTE's Avatar
 
Join Date: Jun 2011
Location: noen NM fra ENSG
Posts: 104
Default

Om WIF bytter til større fly så får vel de også rekning for økt bemanning? WIF leverte vel inn sitt anbud basert på bruk av Q300 på noen avganger og får dermed en tyngre jobb med å gå i null på sitt nullanbud pga lavere kapasitet enn tanken var?
__________________
Jan Tore Elvheim
LN-JTE is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 13:24   #11
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Quote:
Originally Posted by LN-JTE View Post
Om WIF bytter til større fly så får vel de også rekning for økt bemanning?
Er vel bare 1 cc på en 300 også?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 14:33   #12
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Quote:
Originally Posted by LN-JTE View Post
Om WIF bytter til større fly så får vel de også rekning for økt bemanning? WIF leverte vel inn sitt anbud basert på bruk av Q300 på noen avganger og får dermed en tyngre jobb med å gå i null på sitt nullanbud pga lavere kapasitet enn tanken var?
Det er Avinor likegyldig hva WIF leverte anbud på. At WIF ikke setter seg inn i hvilke kategorier flyplassen kan håndere er vel noe som får stå for egen regning?! De burde være mer enn fornøyd med å få anbudet basert på feil grunnlag.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 13:26   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,401
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Man betaler avgifter etter flystørrelse, så for Avinors del betyr det også mindre inntekter når de ikke kan akkomodere større fly.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 14:32   #14
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Man betaler avgifter etter flystørrelse, så for Avinors del betyr det også mindre inntekter når de ikke kan akkomodere større fly.
Nå er vel dette å regne som ubetydelige beløp om du tenker på landingsavgifter. Tror ikke det utgjør mer en et par hundrelapper i forskjell på en 100 vs 300.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 14:00   #15
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Trenger ikke øke bemanning ombord pga. en -300 nei.
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 15:16   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,401
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Såvidt jeg vet er ikke -300'en nevnt i anbudet. Ønsket om -300 er i første rekke for å dekke opp for den solide økningen i etterspørselen vi har møtt etter oppstart.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 15:41   #17
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Såvidt jeg vet er ikke -300'en nevnt i anbudet. Ønsket om -300 er i første rekke for å dekke opp for den solide økningen i etterspørselen vi har møtt etter oppstart.
Jo, i ruteplan som var vedlagt anbudet var 300 satt opp på endel av rutene. Hvorvidt det tillegges noe vekt i vurderingen fra departementet aner jeg ikke.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 15:54   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,401
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Jo, i ruteplan som var vedlagt anbudet var 300 satt opp på endel av rutene. Hvorvidt det tillegges noe vekt i vurderingen fra departementet aner jeg ikke.
OK, det kan godt være. Men uansett ønsker Widerøe å øke kapasiteten med mer enn bare frekvenser, og våre operative folk vet godt hva som kreves for å kunne operere en -300 på Florø. At lufthavnen ikke vil/kan levere er strengt tatt ikke vår feil ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 16:24   #19
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
OK, det kan godt være. Men uansett ønsker Widerøe å øke kapasiteten med mer enn bare frekvenser, og våre operative folk vet godt hva som kreves for å kunne operere en -300 på Florø. At lufthavnen ikke vil/kan levere er strengt tatt ikke vår feil ...
Litt avhengig av hvordan WF135 regnes, så er vel dette å ta i.

Til det andre, jo dette er WF sin egen feil. Det er ikke lufthavnen som skal levere her. Dette er offentlig kjøp av flyruter, og WF forplikter å levere i henhold til utlysning. I anbudet står det klart at operatør plikter å sette seg inn i de operative forhold på den enkelte flyplass og videre hensynta dette i anbudet. Dette har WF hoppet bukk over i håp om å få bruke 300 på en rute som de i utgangspunktet mangler alle forutsetninger for å få butikk ut av.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2012, 16:31   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,401
Default Re: WIF får ikke fly med -Q300 (enda) fra FRO

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Litt avhengig av hvordan WF135 regnes, så er vel dette å ta i.

Til det andre, jo dette er WF sin egen feil. Det er ikke lufthavnen som skal levere her. Dette er offentlig kjøp av flyruter, og WF forplikter å levere i henhold til utlysning. I anbudet står det klart at operatør plikter å sette seg inn i de operative forhold på den enkelte flyplass og videre hensynta dette i anbudet. Dette har WF hoppet bukk over i håp om å få bruke 300 på en rute som de i utgangspunktet mangler alle forutsetninger for å få butikk ut av.
Er ikke kjent med alle detaljene, men vi leverer det vi er forpliktet til, og ønsker å levere mer. Det er det vi nå er forhindret fra ettersom vi akkurat nå kan øke antall seter, men ikke antall flyvninger ..

Ellers er det da svært uvanlig at ikke lufthavnene tilrettelegger for operatørenes ønsker .. Hadde de ikke gjort det, hadde det ikke vært mange 747'er eller A380'er i trafikk.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widerøe-fly får ikke ut nesehjulet vegardg Småprat 16 24-03-2012 14:40
Får ikke sove på fly ENGM 911 Reiseforum 26 26-09-2010 17:25
Like navn - får ikke fly sammen sail4fun Flyforum 11 18-04-2009 18:01
Hvorfor ikke WIF på Røst tiemand Flyforum 3 10-09-2008 21:46
Snart får man ikke med seg lighter og fyrstikker ombord i fly i USA Arrow Flyforum 10 17-02-2005 13:37


All times are GMT +2. The time now is 15:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.