Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-06-2012, 19:09   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Om å vise boardingpass i security

Er dette virkelig et EU krav eller bare noe norske myndigheter liker å tro? Eventuelt tyske gir blaffen i?

Kan i hvertfall fastslå at man ikke trenger å vise hverken ID eller boardingpass for å komme gjennom security i München.

Derimot var det full ID-sjekk da jeg skulle kjøpe en deo i tax free
Old 12-06-2012, 20:33   #2
Kanon
ScanFlyer Molded

Default Re: Om å vise boardingpass i security

Har selv opplevd lignende i Spania på vei til Norge med FR, ingen kontrollerte noe ID, kun selv-utskrevet boardingkort.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2012, 20:55   #3
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...01:0055:EN:PDF
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2012, 21:02   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg måtte frem med pass og BP for å kjøpe en Cola i kiosken... De ville også ha by/postnummer på kvitteringen jeg måtte signere, så lettere irritert skrev jeg "9999 Feil planet"

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Har selv opplevd lignende i Spania på vei til Norge med FR, ingen kontrollerte noe ID, kun selv-utskrevet boardingkort.
Nå gikk dette på BP-sjekk i security. (ID-kontroll innen Schengen er det ikke krav om, men en annen diskusjon)

Last edited by Discus; 12-06-2012 at 21:04.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2012, 21:02   #5
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Er dette virkelig et EU krav eller bare noe norske myndigheter liker å tro? Eventuelt tyske gir blaffen i?

Kan i hvertfall fastslå at man ikke trenger å vise hverken ID eller boardingpass for å komme gjennom security i München.

Er dette virkelig et problem for deg? Står nå stort sett der i køen uansett... Og er det ikke kø, tar det vel knappe to sekunder.

Syns det virker rimelig jeg, at kun de som skal reise passerer sikkerhetskontrollen. Ingen grunn til å belaste det allerede rigide systemet med folk som ikke engang skal fly.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2012, 21:15   #6
Kanon
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Nå gikk dette på BP-sjekk i security. (ID-kontroll innen Schengen er det ikke krav om, men en annen diskusjon)
Takk for svar det var jeg ikke klar over
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2012, 21:18   #7
SKY-LIMITED
ScanFlyer Blue

SKY-LIMITED's Avatar

Quote:

Det der er skikkelig merkelig, for jeg var i Munchen for ikke lenge siden, og reagerte også på at de har helt uinteresserte i BP og ID. Eneste stedet jeg har opplevd det.
Var i AMS i forrige uke, der var det full sjekk på returen. Samme på CPH også, og på Tegel.
Old 12-06-2012, 21:23   #8
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Jeg måtte frem med pass og BP for å kjøpe en Cola i kiosken... De ville også ha by/postnummer på kvitteringen jeg måtte signere, så lettere irritert skrev jeg "9999 Feil planet"
Var dette i MUC?
Kan ikke huske at jeg noen sinne har måtte BP eller oppgi annen info utover ved kjøp av "Utenfor EU-tax free", og det er ganske lite kundevennlig å kreve postnummer ved kjøp!

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Syns det virker rimelig jeg, at kun de som skal reise passerer sikkerhetskontrollen. Ingen grunn til å belaste det allerede rigide systemet med folk som ikke engang skal fly.
Først og fremst er kontrollsystemet på norske flyplasser håpløst. Jeg opplever urovekkende ofte (senest i dag for en kollega) at de ikke finner bookingen min, og det er 50/50 om de bare gir f... og lar meg passere uansett.
Dessuten mener jeg at alle skal kunne passere så lenge de som kommer inn i sikker sone er kontrollert. Hvorfor i all verdens navn og rike skulle jeg ikke få lov å følge noen inn til gate?
Dette har ingenting med sikkerhet å gjøre, og det er ikke mandatet til sikkerhetskontrollen å begrense antall personer i sikker sone.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2012, 22:19   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Ja, var i MUC. Og har også tidligere blitt bedt om ID når jeg kjøpte cola i kiosken der, men ikke hvis den kjøper på et spisested

Trengte kun å oppgi bostedsby og ikke postnummer nå

Ellers var jo MUC tidlig ute med å ikke kreve ID ved boarding, selv med bagasje. Lenge før det ble "lov" i Norge

Quote:
Er dette virkelig et problem for deg? Står nå stort sett der i køen uansett... Og er det ikke kø, tar det vel knappe to sekunder.

Det er få som gidder ta turen gjennom sikkerhetskontrollen frivillig, så noen folkevandring og problem hadde det neppe blitt
Dessuten er det langt bedre om resursene som går med her istedet kunne blitt brukt andre steder. Denne sjekken er jo et rent sysselsettingstilltak og fordyrende mellomledd

Dessuten er det jo nok av steder de ikke kan sjekke når du reiser papirløst, som for eksempel på KRS, hvor jeg bare sier hvor jeg skal og at jeg ikke har boardingpass
Old 13-06-2012, 07:26   #10
flyer88
ScanFlyer Blue

Quote:

Hadde det bare vært det alene som var et diskutabelt "problem" hadde det vel vært greit. Men nå er det ikke akkurat bare en ting som gjør at det er et ork å gå gjennom sikkerhetskontrollen! Klart.. Er ikke noe problem å kaste en lighter fordi du bare får ha med 1, heller ikke å kaste vannflaska når du får kjøpt en ny på innsiden, at du må dra fram 4 brett fordi iPad, pc og andre ting må i forskjellige, at hvis du går gjennom 3 sikkerhetskontroller på en dag får du 3 forskjellige beskjeder hva sko angår.

Hvis en person skulle ha vonde hensikter å være avhengi av å få et eller annet over på sikker sone er det aldeles ikke noe problem! Så å ha en kontroll som skal utelukke alle muligheter når resten av flyplassområde er "fritt fram" blir litt i overkant etter min mening!
flyer88 is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2012, 09:14   #11
EHBK
ScanFlyer Blue

Fasiten ble vel gitt her:

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Quote:
1.2.2.2 In order to be granted access to security restricted areas a person shall present one of the following au* thorisations:
(a) a valid boarding card or equivalent; or
(b) a valid crew identification card; or
(c) a valid airport identification card; or
(d) a valid national appropriate authority identification card; or
(e) a valid compliance authority identification card recognised by the appropriate national authority.
Quote:
1.2.2.4 The boarding card or equivalent referred to in point 1.2.2.2(a) shall be checked before a person is granted access to security restricted areas in order to reasonably ensure that it is valid.
The card referred to in points 1.2.2.2(b) — (e), respectively, shall be checked before a person is granted access to security restricted areas in order to reasonably ensure that it is valid and corresponds to the holder.
Når det gjelder den varierende praksisen, kan det skyldes
A) Implementeringsperioden er ikke utløpt, og statene har fortsatt tid til å gjennomføre endringene. Noen stater er alltid raskere enn andre i å rette seg etter nye EU regler.
B) Implementeringsperioden er over, men noen stater har ikke levd opp til sine forpliktelser og har ikke innført nye regler/prosedyrer innen tidsfristen. Dette hender ganske så ofte ;-)

Greide ikke å finne ut av når implementeringsfristen er for disse reglene i skogen av forordninger og delegerte forordninger her på morgenkvisten, må prioritere morgendagens eksamen istedet og den er desverre ikke i EU-rett
EHBK is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2012, 18:37   #12
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Så iflølge reglene kan altså flere personer komme seg gjennom med kopier av samme boardingkort?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2012, 20:56   #13
ghostern
ScanFlyer Blue

Litt OT, men er det nok å vise Eurobonuskort i sikkerhetskontrollen på OSL, eller må man opp med mobilen? Eg har aldri vore sikker på dette, så derfor har eg alltid rusla bort til ein innsjekkingsautomat for å printe ut eit boardingkort? :P
ghostern is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2012, 21:01   #14
Edricson
ScanFlyer Blue

Jo, du kan sveipe EB-kortet i kontrollen.
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2012, 21:25   #15
JoeW
ScanFlyer Rusty

I CPH ihvertfall var(er) det slik at dersom man har printet ut boardingkortet hos SAS (eller til og med bare fått det opp på internett klart til print) kan det for det første ikke printes ut bp på maskinen, men det er heller ikke mulig å bruke betalingskort eller eurobonuskort i sikkerhetskontrollen.

Ville anta at det også er implementert på OSL?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2012, 21:26   #16
OleSR
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Så iflølge reglene kan altså flere personer komme seg gjennom med kopier av samme boardingkort?
Jeg har kommet meg innenfor security på noe en måte som kan tilsi at det du sier her er mulig.

Jeg skulle følge kjæresten min avgårde på Værnes en gang i høst, for å holde han litt med selskap ved gaten før flyet gikk. Han viste frem sitt utskrevne boardingkort, og jeg tok frem telefonen min og viste frem en pdf-kvittering jeg hadde fått på e-post for den samme reisen i samme navn. I dette tilfellet kom vi altså gjennom med to forskjellige reisedokumenter for en og samme passasjer. Det kan altså se ut til at det ikke er så viktig hvilket navn som står på dokumentet som fremvises, eller om det samme navnet brukes av flere personer

Quote:
Originally Posted by Edricson View Post
Jo, du kan sveipe EB-kortet i kontrollen.
Der dette ikke er mulig blir man spurt hvor man skal, og så er det greit. Erfarte dette på Torp for ikke så lenge siden da kortleseren tydeligvis var ute av drift.

"Hvor skal du?"
"Jeg skal med Widerøe til Trondheim."
"Det er greit. God tur!"

Last edited by OleSR; 13-06-2012 at 21:29.
OleSR is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2012, 11:27   #17
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Ville anta at det også er implementert på OSL?
Det er implementert slik, men det er et krav som ikke gjelder OSL, men som danske myndigheter har.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2012, 12:11   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Ja, du kan jo gå ut og inn og ut og inn også i prinsippet. Og, ja, det hele er et spill for galleriet.

Men ikke forsøk det eks. på LHR, og en del andre plasser, der har de kontroll på hvor du er, og du slipper inn kun en gang.

Old 14-06-2012, 12:54   #19
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

At vise BD kort er vel en form for sikkerhed...At kun dem der skal rejse kommer ind i området

Det har jeg ingen problemer med....men som nogen skriver at vise BD pass for at købe lidt mod og drikke...det er at overdrive....
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2012, 15:24   #20
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
At vise BD kort er vel en form for sikkerhed...At kun dem der skal rejse kommer ind i området
Det er kun (dels) tilfelle i USA. I Europa sjekkes ikke legitimasjon, og mange steder har de heller ikke kontroll på om man går gjennom flere ganger. At sikkerheten blir bedre av dette tviler jeg på. Generelt sett ville man i en del andre bransjer ikke innført slike "teatralske" tiltak fordi man mister fokus på det som er viktig.

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules