![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vel, hvis målet ditt er å bevare øde fylkesveier, så fungerer det jo strålende slik det allerede er, der turismen er begrenset til noen hot spots. Det er ingen problemer å finne øde steder i Norge.
Men hvis problemet er at trykket på enkeltområder, som Lofoten, Geirangerfjorden blir for stort, kan en innføre avgifter eller kvoter. Da kan en sette et tak på antall turister, finne gode løsninger for å håndtere det antallet (riktig dimensjonert infrastruktur) og øke inntjeningen per turist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Qwerty
|
![]()
Vet inte om den har nämnts tidigare här inne, men det finns en artikel från CAPA som berör ämnet kinesiska flygbolag och deras expansion inom långlinjesegmentet. I skenet av att Hainan, Beijing Capital, China Eastern m.fl. visar intresse att flyga till Norden är den rätt intressant.
Länk: https://centreforaviation.com/insigh...fastest-369542 |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kina har vel noe som rundt 1,4mrd innbyggere og veksten av middelklassen er formidabel, så skulle vel matematisk sett kunne fly daglig til Nordpolen. Som andre skriver, så lenge de kan si de har vært der, så er det verdt å reise.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ifølge denne artikkelen er det bare snakk om tid før ruten annonseres.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
I tillegg jobbes det hardt med en rute fra Beijing til Lakselv med 744. https://www.ifinnmark.no/alta/nyhete.../s/5-81-621590
Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
![]() Det har riktignok vært en 747 der en eller annen gang, men å kunne ta av fullastet derfra til Asia er ikke mulig med dagens infrastruktur. Og da trenger jeg ikke engang nevnt den kommersielle biten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Tja, med TORA ASDA TODA LDA på hhv RWY16 2788 2788 2990 2696 og
RWY 34 2696 2696 4044 2604 (alle i meter) burde det da gå an å få en 747 (eller noe annet for den saks skyld) både til og fra Asia. Beijing er ca 6000 km, samme som Oslo - New York. Taksebanene er standard 23 meter bredde og burde holde for en 747? Det har vel også vært en del AN-124 der? |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Problemet er visst at man må stenge LKL for annen trafikk mens beistet er på bakken. Og det er ikke akseptabelt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#51 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Nope, jeg tenkte overhodet ikke på apron da jeg så på tallene. Du har selvsagt helt rett, det er bare ti meter på hver side av vingetuppene på en 744 når den fyller apron på Lakselv. Og det spørs vel om dagens terminal har plass til 400 elleville kinesere samtidig også. For ikke å snakke om om man egentlig er interessert i å importere mere kinesere i det hele tatt..?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
SAS har full kontroll på markedsmulighetene i Kina, litt som Kodachrome hadde innen sitt marked en gangny innenrikslounge på OSL hjelper ikke mye om du skal satse interkontinentalt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Ikke full og på MTOW. Hvilket den fort blir med litt sjømat Blant annet har Korean et minimumskrav på 3.400m for sine sjømatfraktere Last edited by Someone; 12-12-2017 at 08:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
Stakkars de i Avinor som satt i møter men denne mannen. Er bare tragisk og trist at personer i slike roller får ytre sine utopiske ideer når de ikke har noen som helst forutsetning for å mene noe om temaet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Det ble forresten forsøkt en direkte frakter fra Nord Norge til Asia i 2009. Nærmeste rullebane som kunne klare det var da Luleå som ble bygget ut til 3.350
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Det er store forskjeller i hvor en rute starter og hvordan dette påvirker salgsresultatene.
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Vi kommer ikke unna av at SAS sin uttalelse ikke var annet enn fake news og at det utelukkende var et resultat av desperasjon og frykt for arbeidet Avinor så smått har igangsatt og frykt for tapte markedsandeler da de selv har utfordringer med å åpne en direkteforbindele fra OSL. Når er det forrige gang et flyselskap sendte ut en pressemelding i et forsøk på å snakke ned markedspotensiale for en flyrute? Det sier vel sitt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg tviler ikke på at det er i SAS' interesse å fortsette sin eksisterende hub-strategi i skandinavia. Det er noe annet å si at det ikke er grunnlag for en rute fra Norge til Kina, for det er neppe sant, men det stemmer sikkert at det ikke er økonomisk lønnsomt for SAS å åpne denne sålenge ingen konkurrenter gjør det. Så spørs det da i hvor stor grad Hainan, hvis de åpner disse to rutene med gitt frekvens, påvirker passasjerflyten til SAS' øvrige kinaruter.
Det verste med den pressemeldingen var etter mitt syn ikke at SAS påstod at det ikke var passasjergrunnlag for direkteruter mellom Norge og Kina, men at de hevdet at det var den "skandinaviske fellesavtalen" sin fortjeneste at Norwegian som operatør i et ikke EU-land hadde så gode luftfartsrettigheter. Ettersom Norge er en del av det europeiske fellesmarkedet for luftfart og andre avtaler som feks open skies er dette helt skivebom og egentlig ganske skandaløst med tanke på at SAS er et delvis statseid selskap. For øvrig deler jeg ikke dine analyser av pressemeldingen. Jeg tror ikke den var skrevet i panikk i det hele tatt og aller minst for ruteutviklingen til Avinor. Det er ingenting som tyder på at OSL skal bli en stor interkontinental spiller i skandinavia med det første. Det bygges jo ikke engang ut på den allerede veldig trange non-schengen-delen. Intensjonen til SAS var å forsvare luftfartsavtalen med Russland og advare mot at Norge gikk ut av denne eller at avtalen på andre måter ble endret slik at flere selskaper fikk rettigheter, fordi det ville være en stor seier for konkurrenten deres Norwegian. Og det gjorde de på en forferdelig klønete og uærlig måte. Når det gjelder kinesiske turister, var poenget deres at det er vestlandet og nord-norge som er mest interessant og ikke Oslo, og at det dermed er bedre å bruke Sthlm/Cph som inngangsport til Skandinavia, siden de da kan fortolle på siste destinasjon og slipper den brysomme transfer til domestic på OSL. Det er isolert sett ikke et dårlig poeng og understreker hvor viktig det er å få ordnet domestic transfer, men de undervurderer nok hvor mange kinesiske turister som drar til Oslo, blant annet for å handle.., også går det jo også an å ta toget til Bergen. Last edited by Landkrabbe; 12-12-2017 at 14:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Shenzen er interessant og hele området rundt der er i økonomisk vekst som nevnt. Leser du dette på skjermen din nå er nok noen deler laget i Perle-deltaet. Og til Fnate jeg synes through toget Hong Kong Guangzhou fungererte fint. Om ikke lenge kommer det høyhastighetstog hele veien til Beijing fra Hong Kong. Shenzhen Beijing er allerede i drift.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Når det er sagt, synes jeg det legges altfor mye vekt på pressemeldinger, først og fremst er ikke disse Fake News, fordi de ikke er nyhetskilder, en pressemelding er langt mer en reklame / markedsføring enn nyheter. Presseavdelingene i de selskapene jeg har og jobber i ligger jo som regel i Markedsavdelinger og svært langt i fra Produkt utvikling. Pressemeldinger er jo også kun et meget snevert bilde av prosesser utviklinger. I firmaet jeg jobber i når, er det rimelig stor interesse for hvor Hovedkontor #2 skal legges, det vil ha en betydning for en by/ et område når man ansetter noen (50.000 ++) men det som legges frem i pressemeldinger dekker vel under 5% av prosessen. Jeg ser jo også at i forbeindelser med noen nye ruter legges det ikke ut pressemeldinger overhodet, f.eks. startet Norwegian Seattle - London uten et pip, det var null behov for å løpe i gang det vanlige spielet om smart og bi-billig, når markedet er på plass så en kan selge enveis billetter for USD 7-800 uten å løfte en finger behøver man ikke reklamen som presse meldinger er. En skal også huske på at luftfartsavtaler mellom land er svært sammensatte og regulerer mye mye mere enn trafikkrettigheter, og endringer må ofte til på mange nivåer / områder.
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Air China starter Beijing - København | Scandinavien_Airlines | Flyforum | 25 | 09-04-2025 12:43 |
Oslo-Wien-Tokyo-Beijing-LA-Frankfurt-Oslo | Tristar1011 | Reiseforum | 8 | 28-02-2010 23:10 |
Air China Cargo starter fragtrute Beijing-Shanghai-CPH | PP | Flyforum | 5 | 10-07-2006 10:10 |