Quote:
Originally Posted by dc-8-63
Nå åpner jo Hainan en rute mellom Kina og Norge, noe som er svært forskjellig fra en rute mellom Norge og Kina ! Dette er forskjellige markeder noe en raskt ser under utvikling av nye ruter. Hainan åpner også rute #11 som Kinesisk selskap # 8 til Vancouver BC også til en sekundær by i Kina (jeg trekker bevisst frem YVR fordi det er en av OSL største konkurrenter for Asiatiske selskaper). Air Canada har ikke samme mulighet som Hainan, de har som SAS ikke den samme salgs organisasjon som f.eks. Hainan.
Det er store forskjeller i hvor en rute starter og hvordan dette påvirker salgsresultatene.
|
Jeg ser poenget ditt og isolert set er jeg enig i at en Norge-Kina rute ikke er det samme som Kina-Norge rute. Men argumentasjonen til
SAS blir jo ikke noe annet enn patetisk. Det finnes det et stort underserved marked for norske turister, frakt og business reisende til Kina samt med videreforbindelser og mangel på direkteruter. Nå var det for øvrig
SAS som i pressemeldingen fokuserte på at de innkommende kinesiske turistene (dvs Kina-Norge) men det var vel kanskje fordi de "vet" at en markedet for en Norge-Kinarute bare er fjas...eller...??
Vi kommer ikke unna av at
SAS sin uttalelse ikke var annet enn fake news og at det utelukkende var et resultat av desperasjon og frykt for arbeidet Avinor så smått har igangsatt og frykt for tapte markedsandeler da de selv har utfordringer med å åpne en direkteforbindele fra
OSL. Når er det forrige gang et flyselskap sendte ut en pressemelding i et forsøk på å snakke ned markedspotensiale for en flyrute? Det sier vel sitt...