Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-02-2007, 16:15   #21
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default Re: Luftens rampunge

GOD KVELD GUTTER........ Skjedde akkurat det som jeg forventet da jeg la inn innlegget mitt i går kveld.........

FEILER ALDRI........... :clap :clap

SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2007, 17:08   #22
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Men hva med lokkeprisene? Det er vel også for fan av Ryanair stor forskjell på 1 kroner og flere 100...
EB is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2007, 17:45   #23
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Vi kan også diskutere hvordan produktet produseres og til hvilke vilkår.....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2007, 19:02   #24
imm
ScanFlyer Crusty

Mye av det som Ryanair kritiseres for, gjelder også andre selskaper. Eksempelvis har vel SAS i alle år beholdt skattene ved kansellering av billetter som ikke er refunderbare.

Og en annen ting er, at SAS og andre har tatt helt urimelig høye priser på strekninger hvor de ikke har konkurranse. I praksis nesten hele skandinavia. Hvor rampete er ikke det?

IMM
Old 18-02-2007, 19:29   #25
view
ScanFlyer Gold

Det er mange ting som veier for og i mot Ryanair, for min egen del vil jeg gjøre mitt aller ytterste for å aldri fly med dem igjen. Det kommer av behandling fra FR personell på Stanstead ved retur til TRF, hvor vi pent måtte be om unnskyldning for å ha foreslått hvordan de kunne sørge for at alle passasjerer fikk sjekket inn i tide (les: har mer enn 1 check-in åpen, og mer enn 1,5 time før avgang på full flight). Om det ikke ble sagt unnskyld så ville gaten nekte oss ombordstigning.

Skrev selvsagt til Mr. O'Leary etterpå og forklarte hvorfor jeg aldri kom til å bruke ei krone igjen på det selskapet, uten at det kom noen respons av den grunn. Folk flokker jo til FR som fluer på dritt allikevel. En ganske fin metafor i denne sammenheng om jeg skal si det selv.
view is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2007, 19:33   #26
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally posted by imm

Og en annen ting er, at SAS og andre har tatt helt urimelig høye priser på strekninger hvor de ikke har konkurranse. I praksis nesten hele skandinavia. Hvor rampete er ikke det?

Den var tabloid, du... hva med litt dokumentasjon? Og da mener jeg konkrete tall og statistikker ..

Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 18-02-2007, 19:53   #27
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

...eller er det beste forsvar - angrep???
Old 18-02-2007, 19:56   #28
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Quote:
Originally posted by imm

Den var tabloid, du... hva med litt dokumentasjon? Og da mener jeg konkrete tall og statistikker ..
Der SAS ikke har konkurranse vil det overraske meg stort om de ikke henter ut noe mer profitt i form av høyere billettpriser, iallefall om man tror at SAS er et konsern som er ute etter å maksimere overskuddet slik de aller fleste kommersielle foretak. Det er ikke spesielt tabloid å hevde det, men å kalle det rampete ville ikke jeg gjort.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2007, 19:59   #29
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Tja! SAS var faktisk billigere hjem fra haugesund på fredag enn det de var fra Stavanger - samme dag.

Men hvorfor er det ingen som svarer på beskyldningene mot Ryanair - SAS diskuteres jo ofte nok ellers!
Old 18-02-2007, 20:10   #30
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by EB

Tja! SAS var faktisk billigere hjem fra haugesund på fredag enn det de var fra Stavanger - samme dag.

Men hvorfor er det ingen som svarer på beskyldningene mot Ryanair - SAS diskuteres jo ofte nok ellers!
Et par enkelte observasjoner er ikke nok til å si det ene eller det andre. Konkurranse presser prisene nedover - det er nesten en universell sannhet (og man har lassevis med empirisk belagte bevis for dette).

Jeg skal ikke være noen forsvarer av FR (spesielt siden jeg har veldig begrenset erfaringsgrunnlag), men synes det blir litt for enkelt å bare sable ned selskapet. De har sin misjon, så får de som ikke liker FR la være å fly med dem.

Når det gjelder lokkepriser så er jo det en kjent forretningspraksis som ikke bare FR driver med, Hvem har ikke dratt på Elkjøp for å kjøpe f.eks. et kamera basert på en annonse i avisen e.l., hvorpå de selvsagt ikke har noen av det billigste kameraet inne men at de har et som er litt bedre (og litt dyrere). Jeg er ikke så naiv at jeg tror at alle billetter selges til den prisen som annonseres, og det tror jeg gjelder mange av FR sine kunder. Det er klart at effekten er at flere sjekker ut FR og sannsynligvis bestiller en dyrere billett fordi man allerede har tenkt å dra.

Vilkår for de ansatte? Sikkert ikke bra, og en av grunnene til at jeg er skeptisk til FR. Dette er nok ikke ting som bare gjelder FR, men blir jo ikke bedre av den grunn.

Hvilke andre beskyldninger er det som rettes mot FR? Misvisende destinasjonsangivelse, kanskje. Ikke veldig bra, men noe ansvar må vel kundene også ha for å undersøke hvor de reiser til/fra...? Det er iallefall ikke entidig negativt å fly på mindre flyplasser, og på andre flyplasser enn det andre selskaper gjør. Det er, som nevnt en rekke ganger, avhengig av hvor du skal og hvor du reiser fra.

Personlig så er jeg glad at det er DY og SK som flyr her oppe.
Old 18-02-2007, 20:12   #31
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Noe av det bedre med Ryanair er jo faktisk at de flyr på destinasjoner andre ikke gjør... Sandefjord har absolutt sin misjon som ankomst/avgangssted. Men Sandefjord blir ikke i min tid en del av Oslo...
Old 18-02-2007, 20:17   #32
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by EB

Noe av det bedre med Ryanair er jo faktisk at de flyr på destinasjoner andre ikke gjør... Sandefjord har absolutt sin misjon som ankomst/avgangssted. Men Sandefjord blir ikke i min tid en del av Oslo...
Det kan vi sikkert være enige i, men det er vel ikke FR som har døpt Torp som Oslo. Jeg mener at dette har vært diskutert flere ganger tidligere, men jeg husker ikke hvem som har "vedtatt" dette. KLM kaller vel også Torp for Oslo, og søker man på Oslo så kommer både Torp og OSL opp i f.eks. Amadeus.
Old 18-02-2007, 21:45   #33
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Som det har vaert gjentatt utallige ganger .. IATA har definert Torp som Oslo. Saa slik er det, enten man liker det eller ikke.

Merker meg at imm ikke har begrunnet paastanden sin, men jeg har sett at SAS har hatt kampanjer av typen 'Hele Soer-Norge til 490' - og da gjelder vel det alle ruter - ikke bare der de har konkurranse?

Paa den annen side er det klart at konkurranse paavirker prisene - det gjelder alt - men aa si at SAS tar urimelig hoeye priser vil jeg se begrunnet. Hva er foroevrig pris per km av vanlig Y (fullpris) paa OSL-TRD/BGO/MOL/KSU/HAU/SVG? Kurt har sikkert allerede en graf paa dette ..

Radar Station KGRV3
Old 18-02-2007, 21:46   #34
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:

Quote:
Originally posted by imm

Jeg har verken tall eller statistikker å vise til. Men det er vel ingen tvil om at SAS (og andre) har hatt et høyt prisnivå både innenlands i Norge, og på mange andre ruter. Har selv skulle reist til London tur retur på dagen for noen år siden, og fikk for eksempel da en pris på 8.000 kroner pr.person med BA.
Mener å ha lest ett eller annet sted at Ryanair sin gjennomsnittspris på en flybillett ligger på drøye 300 kroner pluss skatter. Det er vel noe lavere enn hos endel andre.
Det finnes dyre billetter (over 2000 kroner) på Ryanair også. Men gjennomsnittlig er de nok billigere enn hva SAS og andre både er og ikke minst var. Takket være lavprisselskapene har SAS også senket sitt prisnivå. Det vet vi alle, selv uten at jeg kan gi noen statestikker på det.

IMM
Old 18-02-2007, 21:48   #35
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Forvirringen blir vel komplett når rygge åpner for denne blir vel da også definert som Oslo.

Ja ja E18 og E6 fører jo til Oslo...
Old 18-02-2007, 22:01   #36
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally posted by MartinL

Forvirringen blir vel komplett når rygge åpner for denne blir vel da også definert som Oslo.

Ja ja E18 og E6 fører jo til Oslo...
Tja, det er vel ikke uvalig at en by har flere flyplasser. London Heatrow, London Stansted, London Gatwick, London City, osv osv.
Alle er London.
Old 18-02-2007, 22:11   #37
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det er riktig som du sier at konkurranse foerer til lavere priser, men aa gi LCC'ene credit for dette blir litt sort/hvitt. SAS og Braathens konkurrerte hardt i sin tid og det var mye gode tilbud aa finne ogsaa den gangen.

Det 'den nye generasjonen' flyselskaper har gitt, er en redefinering av prisstruktur, slaktelavpriser (som har tatt livet av selskaper som Goodjet, Color, Go for bare aa nevne noen), press paa kostnadsstruktur (som har foert til stigende outsourcing) og ikke minst i mange tilfeller daarligere tilbud til distrikter hvor det ikke er marked for flere selskaper.

Naar det gjelder det siste, har Norge kommet mye bedre ut av det enn mange markeder f.eks. her borte i USA. Mindre byer, som f.eks. Kirkenes, Alta og 'diverse smaasteder paa Vestlandet' har et godt tilbud hvis man sammenligner med f.eks. mange markeder i Dakota og Montana.

Det er ikke lenger noen selvfoelge at SAS betjener disse markedene. K-tilsynet forbyr kryssubsidiering, noe som gjoer at rutene maa finansiere seg selv. Da det aa drive flyselskap ikke er direkte billig, sier det seg selv at man maa ta inn et visst antall kroner per flight for ikke aa tape penger. K-tilsynet liker heller ikke at man taper penger paa en rute, for da driver man prisdumping og sperrer konkurrenter ute. Saa det er ikke lett aa operere under 'fri konkurranse' heller.

Radar Station KGRV3
Old 18-02-2007, 23:02   #38
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Merker meg at imm ikke har begrunnet paastanden sin, men jeg har sett at SAS har hatt kampanjer av typen 'Hele Soer-Norge til 490' - og da gjelder vel det alle ruter - ikke bare der de har konkurranse?
Det er selvsagt riktig at SAS har kampanjer med samme priser f.eks. fra alle destinasjoner i hele sør-Norge, men poenget er vel at tilgjengeligheten av disse billige billettene sannsynligvis kan variere ganske mye mellom ulike destinasjoner (og bl.a. avhengig av hvor intens konkurransen er). Det er nok bare selskapet som har denne typen informasjon, og selv om jeg gjerne skulle hatt denne informasjonen så er nok ikke dette noe SAS vil fortelle til hvem som helst....:wink Dette er riktignok ikke det samme som å si at SAS tar utilbørlig høye priser.

Når det gjelder konkurransen før i tiden, mellom SAS og Braathens, så var muligens grunnen til at man fikk gode tilbud fra tid til annen at selskapene opererte med tildels stor overkapasitet. Det betød at man hadde mange ledige seter man kunne selge til svært lave priser, men dette var også kostbart og var muligens en grunn til at Braathens fikk problemer. I dag virker det som om selskapene har mindre grad av overkapasitet, men at det generelle konkurransepresset har bidratt til lavere kostnader hos også de tradisjonelle selskapene. dette har igjen resultert i et lavere prisnivå.

Det er selvsagt riktig som du påpeker, at konkurranse ikke nødvendigvis er bra for alle (jfr. manglende muligheter til krysssubsidiering).
Old 19-02-2007, 04:10   #39
imm
ScanFlyer Crusty

Nja, det er vel ikke helt riktig at jeg ikke begrunner det jeg sier. Jeg nevnte vel et sted at gjennomsnittlig pris på en billett med Ryanair (for hele selskapet) ligger på drøye 300 kroner. Nå vet ikke jeg hva SAS og andre sine priser ligger på i gjennomsnitt, men jeg antar den ligger en del høyere. Selv med tilbud som nevnes.
Og går man 5-10 år tilbake i tid, tipper jeg snittprisen til SAS lå enda høyere i dag, til tross for at de da hadde konkurranse fra Braathens.
Det er sikkert noen her som kan hjelpe med mer eksakte tall for hva en gjennomsnittlig SAS billett koster innen Europa.

IMM
Old 19-02-2007, 05:32   #40
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Hvorfor kan ikke Ryanair komme ut med hva billettene virkelig koster? Det er jo store forskjeller på prisen i utgangspunktet og prisen du faktisk har betalt når du sitter i flyet. Hva er de redd for om de har så utrolig mye billigere priser enn alle andre?
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules