![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
Så kan man selvsagt si at her rammes mye mer enn bare noen promiller av kjøpende - men det er kanskje på bakgrunn av at DU har tatt en større risiko enn hva de burde og hva andre gjør? Bare som en kuriosa; I USA ser man ikke med blide øyne på produsenter som "tar sjanser" på vegne av kunden. Ford lagde på 70-tallet bilen Pinto, som på grunn av svakheter i konstruksjonen var livsfarlig ved kollisjoner. De mente imidlertid at det ville være billigere å betale eventuelle søksmål enn å endre en allerede ferdig konstruksjon. Det hele kom frem i retten og retten sørget for at det likevel ikke ble billigere for Ford ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
Hvor mye skal en maskin fuske før den har en vesentlig mangel og kjøpet kan heves? Akkurat det samme - og det kan være en bil, en melkerobot, en servertjeneste osv osv. Helt standard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
Deretter er jeg bare uenig. Nordmenn er egoistiske fordi et EU-reglement tilsier erstatning som nordmenn (også) benytter seg av? Nordmenn bør avstå fra å kreve erstatning etter klare regler fordi de bør beskytte EU-selskapet mot Asia-selskaper? Ha en fin søndag! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Jeg mener i likhet med det du skriver at avgjørelser i slike saker kan tas uten noe slikt, og jeg stilte spørsmål med hvem som skulle avgjort denne prosentandelen om den skulle legges inn i et regelverk up front. Det du vel snakker om er det som retten/nemnder o.l. normalt sett beskjeftiger seg med; nemlig se på/vurdere en situasjon/klage i etterkant basert et regel-/lovverk. Last edited by TOS; 05-01-2014 at 23:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Ja dette har jo vært filosofien i de gamle statseide selskapene i årevis
![]() Fungerer svært dårlig i en moderne verden, og vil uansett gi samme resultat på sikt. Ingen oppegående private eiere aksepterer lenger å tape penger/lønnsomhet over tid uten å foreta seg noe på inntekts- eller kostnadssiden. Forbrukerne skal selvsagt ha rettigheter, men til syvende og sist er det alltid forbrukerne som må betale for disse rettighetene. Derfor er det viktig å finne en hensiktsmessig ballanse hvis man kun ser på det økonomiske aspektet ved det. Og når vi snakker om sikkerhet så er det ihvertfall bokstavelig talt livsfarlig å gi forbrukerne for gode økonomiske rettigheter. W |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Hva er problemet i så fall? Bare å skru opp prisene det. Jada, de kommer da kanskje opp på samme pris som konkurrentene, men det kan jo være en grunn til at de ligger på det nivået allerede?
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
|
![]() Quote:
Tidligere spurte passasjerene om flyet var i rute, nå spør de ved ankomst, får jeg kompensasjon om noe har inntruffet. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Det jeg prøver å si er at de allerede nok har priset inn noe av dette, og at derfor prisen er høyere.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Newcomer
Join Date: Oct 2012
Location: Jessheim
Posts: 16
|
![]()
Jeg er riktig så forundret over retorikken hos enkelte her. Skulle passasjerer fraskrive seg sine rettigheter for å beskytte selskapene? Regelverket inneholder retningslinjer som regulerer krav om erstatning ut fra hvem som er ansvarlig for forsinkelsen, visse hendelser vil unnta selskapene for ansvar, andre hendelser må de ta ansvar for.
Det er selskapet som har avtalt å levere en tjeneste til passasjeren, ikke selskapets underleverandører på teknisk, handling, catering osv. Selskapet må i så fall avtale og kjøre sine saker mot en eventuell underleverandør som har feilet. At selskapene skylder på materiell og leverandører er og blir uvesentlig for de passasjerene som rammes. Det er tross alt selskapene som velger både hvilket materiell de bruker og hvilke leverandører de inngår avtaler med. Når et selskap velger å ta risiko ved en uvanlig høy utnyttelsesgrad på en operasjon de ikke har erfaring med, i tillegg har lite materiell i reserve, ja da må de faktisk ta både skyld og ansvar på egen kappe. Selskapet må sørge for at de har en inntekt som dekker opp et slikt ansvar. Dette vil nok bety høyere billett pris, men som andre har sagt her, det er kanskje en grunn til at andre selskaper har en høyere snittpris på sine flygninger. Å unnlate å gjøre dette er å drive en uhederlig konkurranse. Dette har jo blant annet SAS blitt kritisert for i Norge. Det er nok åpenbart at DY har hatt mye uflaks i sin LH operasjon, men jammen har de utvist mye dårlig håndverk også. /Blouberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
er det rimelig å anta dette også får store ringvirkninger for de andre selskapene som vel til nå har flydd under radaren på dette. Jeg kan ihvertfall ikke huske å hørt om noen som har fått utbetalt noe standardbeløp pga teknisk forsinkelse. Ekstrakostnader som hotell, mat osv ja, men ikke standardbeløpet. Men det er mulig jeg tar feil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Jeg tror man fokusserer ogsa altfor mye pa 787en. Dette er feil, fordi man mister blikket for den kjerne av problemet: Vi har en selskap ** som flyr pax fra *** til ###. Dette selskap bruker en flytype ~~~. Siden dette er en teknisk masin, ligger det i naturen av dette maskin at den har en teknisk palitelighet. Dvs i mange prosent av alle dager vil det funke, likevel vil det en visst prosent av dager ikke funke. Dette er en risiko som er kjent til flyselskapene og som de har ansvar for. Det ma de ta inn i regning og for dette ma de bygge opp reserver og/eller skaper seg alternativer. Man tar ogsa alle kostnader med inn i regning. Na vi ta dette grunn-idee i bakhodet og ser hva DU vs DY har gjord, sa finner man jo en riktig fett fenomen. DY som flyr en velkjent flytype, har reserver for sine 737NG ops. DU likevel, som flyr en helt nytt flytye, har ingen reserver. Begge selskaper oppfattes av folk av Norwegian, den ene jobber helt proff den andre helt som amatörer. Da ma man ha lov a spöre: Hvorfor i all verden er det slik? Hvorfor mener DY at deres fly vil ga AOG og hvorfor mener DU at deres vil ikke. DU har i sitt lavkost-revolusjon gjord det folgende: De har privatisert de gevinster men sosialisert de tap, da de ikke gikk de passajerene all dette de har krav til. Det ble helt klart fra dag1 da de annonserte sine slinger at hver eneste AOG vil skape disse problemer man har sett na i 6 maneder. Rett og slett fordi det finnes seg ingen plan i Norwegian hvordan slike kan absorberes av schedules. Dersom man mener man kan spare seg reserve-fly, da ma man vaere beredt a ta de kostnader som vil - uten utvei - star opp i AOG tilfelle. DU har gamblet stort da de planla en ultra-höy utilisation rate for sine fly uten noe som helst reserver. Dette vil - dersom det ville gatt opp - ha gitt dem maksimale gevinser. Deres gambling gikk ikke opp, sa skal de na betale den regningen som de har skapt! Og först og fremst skal de gi de passajerer dette de har en rett: Nemelig kompensasjon for sitt tapt tid i henhold med EU261!
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
har i prinsippet forbrukerne ingen rettigheter (heldigvis) til standardbeløpet DERSOM selskapet har overholdt kravet til vedlikehold iht. EU regelverket. Og det er vel liten tvil om at DY har i likhet med de fleste andre europeiske selskap. Og grunnen til at det er slik er selvsagt sikkerhet som man ikke skal bli fristet til å gå på akkord med. Menneskeliv er viktigere enn rettigheter. At DY har hatt en overoptimistisk ruteplanlegging og ingen backup fly osv. er en annen sak, men dette kommer vel da kanskje inn som ett moment på eventuelle følgeforsinkelser og erstattningskrav på disse? Men selv dette er moralskt tvilsomt, da dette i praksis betyr at "små" flyselskaper med "få" fly vil bli mye hardere økonomisk straffet enn store ved tekniske problemer, da følgeforsinkelsene vil bli mye større for det lille selskapet da de ikke har erstattningsfly. Så dette vil isåfall virke konkurransehemmende. W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
SVG/ENZV
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Mann 50 SVG X pilot på fly og helikopter |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2013
Posts: 211
|
![]()
Nå vil Norwegian ha erstatning av Boeing: http://www.na24.no/article3735416.ece . Men vil DY gi noen erstatning til passasjerene som har ventet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
|
![]()
Det er imidlertid ikke den viktige nyheten i artikkelen ...
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Det essensielle her er at Boeing nå har innrømmet at flyene ikke har prestert i.h.t avtalen.
Quote:
er det vel ingenting som er det... ! W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ifølge Aftenposten blir 787 til Norwegian satt inn allerede i dag! | LeftSaidFred | Flyforum | 1 | 14-08-2013 16:39 |
Dag Viking har stor dag i dag! | Utflyttet | Flyforum | 31 | 28-02-2008 09:22 |
Dyr dag i sete 0A | F35Landing | Flyforum | 11 | 03-01-2008 10:26 |
Det samme beltet blir tatt av den samme piloten -hver dag | Desk pilot | Flyforum | 44 | 26-10-2007 19:04 |
Airbus: Språktabbe blir dyr... | ENGM RAMP | Flyforum | 11 | 05-10-2006 12:15 |