Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-04-2013, 21:26   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post

Folk vil stort sett fly for småpenger, så kan man få erstatning i småpenger. Poenget er at selskapet erstatter jo varen, om enn ikke alltid opplevelsen. De har ikke solgt opplevelsen (med mindre du faller under pakkereisedirektivet, og da er det en annen historie). Dette er tilsvarende ikke ulikt at Meny erstatter defekte varer, NSB gir deg et sete på neste tog (med litt flaks) og tilsvarende.

-A
Er det ikke de med lavest bookingklasse som blir kastet av først, dersom det ikke er frivillige? Helt naturlig, og en grei løsning.
Reiseforsikring dekker vel dessuten hotell man ikke får benyttet?
Old 14-04-2013, 21:49   #2
gygrid
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det er mulig de gjør det, men i min verden strider det mot sunn fornuft at de skal være ansvarlige for andre selskapers grådighetskultur.

Bare så det er sagt. Jeg er ikke imot praksis med overbooking - jeg mener at flyselskap burde være ansvarlige for å tilby en kompensasjon god nok til at det alltid melder seg nok frivillige. Noe ethvert ansvarlig selskap vil gjøre.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 21:56   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Det er mulig de gjør det, men i min verden strider det mot sunn fornuft at de skal være ansvarlige for andre selskapers grådighetskultur.

Bare så det er sagt. Jeg er ikke imot praksis med overbooking - jeg mener at flyselskap burde være ansvarlige for å tilby en kompensasjon god nok til at det alltid melder seg nok frivillige. Noe ethvert ansvarlig selskap vil gjøre.
Det jeg da lurer på, er hvordan du løser morgenen etter på TOS, når alle flyene fra 20-23 er innstilt eller mange timer forsinket, og de flyene som klarer å lande blir så sen at besetningen trenger tre timer ekstra på morgenen før de får fly. Dermed blir det mengder med folk som ikke rekker sine fly og må ombookes. Skal disse da nektes første avgang, siden det skal være 100% sikkert at de kommer med før de kan få billett? Hva da hvis hele dagen allerede er full og neste dag også er temmelig fullbooket? Dette blir jo i så fall spesielt, all den tid at vær ikke er god nok grunn for kompensasjon.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 21:51   #4
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Default SAS-fly overbooket

Quote:
Er det ikke de med lavest bookingklasse som blir kastet av først, dersom det ikke er frivillige? Helt naturlig, og en grei løsning.
Så du mener at fordi man kjøper en billig bilett så er denne reisen mindre verdt?
storg is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:11   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Så du mener at fordi man kjøper en billig bilett så er denne reisen mindre verdt?
Hvilke andre kriterier bør man bruke? Høyde? Vekt? Alder? Postnummer?
De fleste selskaper ønsker å ta vare på sine beste kunder, dvs de med dyre billetter og status. Derfor blir det sjelden de som står igjen ufrivillig.
Old 14-04-2013, 22:14   #6
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Hvilke andre kriterier bør man bruke? Høyde? Vekt? Alder? Postnummer?
De fleste selskaper ønsker å ta vare på sine beste kunder, dvs de med dyre billetter og status. Derfor blir det sjelden de som står igjen ufrivillig.
Man bør unngå å sette igjen passasjerer.
Old 14-04-2013, 22:16   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Man bør unngå å sette igjen passasjerer.
Og det er et villig til å betale 10-20% mer for alle flybillettene du kjøper?
Old 14-04-2013, 22:28   #8
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Og det er et villig til å betale 10-20% mer for alle flybillettene du kjøper?
Nei, jeg velger DY istedet.
Old 14-04-2013, 22:31   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Nei, jeg velger DY istedet.
Nå vet jeg ikke om de overbooker eller ikke, men hvis de ikke gjør det så betaler du x% mer for billetten din for at de skal kunne fly med tomme seter på de fleste avganger.
Old 14-04-2013, 22:25   #10
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Sett fra kontrakten sitt ståsted, helt klart. Du har fått tjenesten til en lavere pris, den har lavere verdi.

Igjen, den reisendes sentimentale verdi rundt turen er ikke den summen som står i kontrakten.

Sentimental verdi er i beste tilfelle noe man bruker når man skal forsøke forklare hvorfor man defintivt ikke burde bli tatt av flyet. Da er det bare å spille fritt i historier om døde slektninger, skillsmisser, eller bare ta en haug euro og ta det derfra.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:32   #11
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Sett fra kontrakten sitt ståsted, helt klart. Du har fått tjenesten til en lavere pris, den har lavere verdi.

Igjen, den reisendes sentimentale verdi rundt turen er ikke den summen som står i kontrakten.

Sentimental verdi er i beste tilfelle noe man bruker når man skal forsøke forklare hvorfor man defintivt ikke burde bli tatt av flyet. Da er det bare å spille fritt i historier om døde slektninger, skillsmisser, eller bare ta en haug euro og ta det derfra.

-A
Men er det kundens problem at hans opplevelse av reisensverdi ikke står i forhold til prisen han betaler? Selskapene kaster billigbiletter etter oss, skal vi kjøpe dyrere billetter fordi vi skal i begravelse?
Old 14-04-2013, 22:33   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Jeg trodde kontrakten mellom meg og flyselskapet var å frakte meg fra A til B (dvs. at det er tjenesten jeg betaler for), uavhengig av om jeg hadde betalt 1000,- eller 4000,-.

Jeg har aldri sett noe i kontrakten, men har nok ikke lett mye heller, som forteller meg at det er en større sjanse for at jeg blir satt av flyet om jeg betaler 1000,- enn om jeg betaler 4000,-. Dette har jo potensielt en ekstraverdi for meg som reisende, og flyselskapet burde kanskje orientert om dette? Så lenge det ikke gjøres klart for meg som kunde at den tjenesten jeg kjøper forringes om jeg betaler en lav sum så forstår jeg ikke helt hvorfor prisen skal spille en rolle i prioriteringen av hvem som skal ut.

(men kanskje om noen kan peke på et punkt i kontrakten som forteller meg at slik er prioriteringen så er det OK)
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:42   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Nå vet jeg ikke om de overbooker eller ikke, men hvis de ikke gjør det så betaler du x% mer for billetten din for at de skal kunne fly med tomme seter på de fleste avganger.
Så vidt jeg vet overbooker ikke DY "pr. flight" slik SK/LH/BA/KL/AF.... gjør, men de har også denied boarding-situasjoner i og med at de tilbyr gjennomgående billetter (missed connection) og flyr med både 300 og 800. Har selv blitt stående igjen på BGO med fullprisbillett pga. et flybytte "av en eller annen årsak". Prioriteringen bestod av de som dyttet og hadde spissest albuer fikk være med. Vi andre (30 pax) var så heldige at vi fikk være med neste fly da det heldig vis var ledig der, null og niks kompensasjon ut over det.

Old 14-04-2013, 22:45   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Air France Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Så vidt jeg vet overbooker ikke DY "pr. flight" slik SK/LH/BA/KL/AF.... gjør, men de har også denied boarding-situasjoner i og med at de tilbyr gjennomgående billetter (missed connection) og flyr med både 300 og 800. Har selv blitt stående igjen på BGO med fullprisbillett pga. et flybytte "av en eller annen årsak". Prioriteringen bestod av de som dyttet og hadde spissest albuer fikk være med. Vi andre (30 pax) var så heldige at vi fikk være med neste fly da det heldig vis var ledig der, null og niks kompensasjon ut over det.
Høres ut som en god måte å gjøre det på, der sikkert selskapets beste kunder ble fornøyde.
Old 14-04-2013, 22:43   #15
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg trodde kontrakten mellom meg og flyselskapet var å frakte meg fra A til B (dvs. at det er tjenesten jeg betaler for), uavhengig av om jeg hadde betalt 1000,- eller 4000,-.
Dårlig forumlering fra meg. Ja, det er en tjeneste, uavhengig av pris. Men du kan betale varierende summer for tjenesten, avhengig av hvor kort tid før du bestiller, og tusen andre faktorer.

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg har aldri sett noe i kontrakten, men har nok ikke lett mye heller, som forteller meg at det er en større sjanse for at jeg blir satt av flyet om jeg betaler 1000,- enn om jeg betaler 4000,-. Dette har jo potensielt en ekstraverdi for meg som reisende, og flyselskapet burde kanskje orientert om dette? Så lenge det ikke gjøres klart for meg som kunde at den tjenesten jeg kjøper forringes om jeg betaler en lav sum så forstår jeg ikke helt hvorfor prisen skal spille en rolle i prioriteringen av hvem som skal ut.

(men kanskje om noen kan peke på et punkt i kontrakten som forteller meg at slik er prioriteringen så er det OK)
http://www.sas.se/upload/Sweden/Help...f-carriage.pdf

Pkt 9.5

Den sier ikke noe om rekkefølgen, men ordlyden sier i praksis "vi velger hvem det er", og all praksis er vel at egne kortholdere, så evt alliansens kortholdere, så etter billett-type.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules