Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-04-2013, 21:26   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post

Folk vil stort sett fly for småpenger, så kan man få erstatning i småpenger. Poenget er at selskapet erstatter jo varen, om enn ikke alltid opplevelsen. De har ikke solgt opplevelsen (med mindre du faller under pakkereisedirektivet, og da er det en annen historie). Dette er tilsvarende ikke ulikt at Meny erstatter defekte varer, NSB gir deg et sete på neste tog (med litt flaks) og tilsvarende.

-A
Er det ikke de med lavest bookingklasse som blir kastet av først, dersom det ikke er frivillige? Helt naturlig, og en grei løsning.
Reiseforsikring dekker vel dessuten hotell man ikke får benyttet?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 21:49   #2
gygrid
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Reiseforsikring dekker vel dessuten hotell man ikke får benyttet?
Det er mulig de gjør det, men i min verden strider det mot sunn fornuft at de skal være ansvarlige for andre selskapers grådighetskultur.

Bare så det er sagt. Jeg er ikke imot praksis med overbooking - jeg mener at flyselskap burde være ansvarlige for å tilby en kompensasjon god nok til at det alltid melder seg nok frivillige. Noe ethvert ansvarlig selskap vil gjøre.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 21:56   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Det er mulig de gjør det, men i min verden strider det mot sunn fornuft at de skal være ansvarlige for andre selskapers grådighetskultur.

Bare så det er sagt. Jeg er ikke imot praksis med overbooking - jeg mener at flyselskap burde være ansvarlige for å tilby en kompensasjon god nok til at det alltid melder seg nok frivillige. Noe ethvert ansvarlig selskap vil gjøre.
Det jeg da lurer på, er hvordan du løser morgenen etter på TOS, når alle flyene fra 20-23 er innstilt eller mange timer forsinket, og de flyene som klarer å lande blir så sen at besetningen trenger tre timer ekstra på morgenen før de får fly. Dermed blir det mengder med folk som ikke rekker sine fly og må ombookes. Skal disse da nektes første avgang, siden det skal være 100% sikkert at de kommer med før de kan få billett? Hva da hvis hele dagen allerede er full og neste dag også er temmelig fullbooket? Dette blir jo i så fall spesielt, all den tid at vær ikke er god nok grunn for kompensasjon.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 21:51   #4
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Er det ikke de med lavest bookingklasse som blir kastet av først, dersom det ikke er frivillige? Helt naturlig, og en grei løsning.
Reiseforsikring dekker vel dessuten hotell man ikke får benyttet?
Så du mener at fordi man kjøper en billig bilett så er denne reisen mindre verdt?
storg is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:11   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Så du mener at fordi man kjøper en billig bilett så er denne reisen mindre verdt?
Hvilke andre kriterier bør man bruke? Høyde? Vekt? Alder? Postnummer?
De fleste selskaper ønsker å ta vare på sine beste kunder, dvs de med dyre billetter og status. Derfor blir det sjelden de som står igjen ufrivillig.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:14   #6
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Hvilke andre kriterier bør man bruke? Høyde? Vekt? Alder? Postnummer?
De fleste selskaper ønsker å ta vare på sine beste kunder, dvs de med dyre billetter og status. Derfor blir det sjelden de som står igjen ufrivillig.
Man bør unngå å sette igjen passasjerer.
storg is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:16   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Man bør unngå å sette igjen passasjerer.
Og det er et villig til å betale 10-20% mer for alle flybillettene du kjøper?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:28   #8
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Og det er et villig til å betale 10-20% mer for alle flybillettene du kjøper?
Nei, jeg velger DY istedet.
storg is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:31   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Nei, jeg velger DY istedet.
Nå vet jeg ikke om de overbooker eller ikke, men hvis de ikke gjør det så betaler du x% mer for billetten din for at de skal kunne fly med tomme seter på de fleste avganger.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:25   #10
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Så du mener at fordi man kjøper en billig bilett så er denne reisen mindre verdt?
Sett fra kontrakten sitt ståsted, helt klart. Du har fått tjenesten til en lavere pris, den har lavere verdi.

Igjen, den reisendes sentimentale verdi rundt turen er ikke den summen som står i kontrakten.

Sentimental verdi er i beste tilfelle noe man bruker når man skal forsøke forklare hvorfor man defintivt ikke burde bli tatt av flyet. Da er det bare å spille fritt i historier om døde slektninger, skillsmisser, eller bare ta en haug euro og ta det derfra.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:32   #11
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Sett fra kontrakten sitt ståsted, helt klart. Du har fått tjenesten til en lavere pris, den har lavere verdi.

Igjen, den reisendes sentimentale verdi rundt turen er ikke den summen som står i kontrakten.

Sentimental verdi er i beste tilfelle noe man bruker når man skal forsøke forklare hvorfor man defintivt ikke burde bli tatt av flyet. Da er det bare å spille fritt i historier om døde slektninger, skillsmisser, eller bare ta en haug euro og ta det derfra.

-A
Men er det kundens problem at hans opplevelse av reisensverdi ikke står i forhold til prisen han betaler? Selskapene kaster billigbiletter etter oss, skal vi kjøpe dyrere billetter fordi vi skal i begravelse?
storg is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:33   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Sett fra kontrakten sitt ståsted, helt klart. Du har fått tjenesten til en lavere pris, den har lavere verdi.
Jeg trodde kontrakten mellom meg og flyselskapet var å frakte meg fra A til B (dvs. at det er tjenesten jeg betaler for), uavhengig av om jeg hadde betalt 1000,- eller 4000,-.

Jeg har aldri sett noe i kontrakten, men har nok ikke lett mye heller, som forteller meg at det er en større sjanse for at jeg blir satt av flyet om jeg betaler 1000,- enn om jeg betaler 4000,-. Dette har jo potensielt en ekstraverdi for meg som reisende, og flyselskapet burde kanskje orientert om dette? Så lenge det ikke gjøres klart for meg som kunde at den tjenesten jeg kjøper forringes om jeg betaler en lav sum så forstår jeg ikke helt hvorfor prisen skal spille en rolle i prioriteringen av hvem som skal ut.

(men kanskje om noen kan peke på et punkt i kontrakten som forteller meg at slik er prioriteringen så er det OK)
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:42   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,717
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Nå vet jeg ikke om de overbooker eller ikke, men hvis de ikke gjør det så betaler du x% mer for billetten din for at de skal kunne fly med tomme seter på de fleste avganger.
Så vidt jeg vet overbooker ikke DY "pr. flight" slik SK/LH/BA/KL/AF.... gjør, men de har også denied boarding-situasjoner i og med at de tilbyr gjennomgående billetter (missed connection) og flyr med både 300 og 800. Har selv blitt stående igjen på BGO med fullprisbillett pga. et flybytte "av en eller annen årsak". Prioriteringen bestod av de som dyttet og hadde spissest albuer fikk være med. Vi andre (30 pax) var så heldige at vi fikk være med neste fly da det heldig vis var ledig der, null og niks kompensasjon ut over det.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:45   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Air France Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Så vidt jeg vet overbooker ikke DY "pr. flight" slik SK/LH/BA/KL/AF.... gjør, men de har også denied boarding-situasjoner i og med at de tilbyr gjennomgående billetter (missed connection) og flyr med både 300 og 800. Har selv blitt stående igjen på BGO med fullprisbillett pga. et flybytte "av en eller annen årsak". Prioriteringen bestod av de som dyttet og hadde spissest albuer fikk være med. Vi andre (30 pax) var så heldige at vi fikk være med neste fly da det heldig vis var ledig der, null og niks kompensasjon ut over det.
Høres ut som en god måte å gjøre det på, der sikkert selskapets beste kunder ble fornøyde.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:43   #15
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg trodde kontrakten mellom meg og flyselskapet var å frakte meg fra A til B (dvs. at det er tjenesten jeg betaler for), uavhengig av om jeg hadde betalt 1000,- eller 4000,-.
Dårlig forumlering fra meg. Ja, det er en tjeneste, uavhengig av pris. Men du kan betale varierende summer for tjenesten, avhengig av hvor kort tid før du bestiller, og tusen andre faktorer.

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg har aldri sett noe i kontrakten, men har nok ikke lett mye heller, som forteller meg at det er en større sjanse for at jeg blir satt av flyet om jeg betaler 1000,- enn om jeg betaler 4000,-. Dette har jo potensielt en ekstraverdi for meg som reisende, og flyselskapet burde kanskje orientert om dette? Så lenge det ikke gjøres klart for meg som kunde at den tjenesten jeg kjøper forringes om jeg betaler en lav sum så forstår jeg ikke helt hvorfor prisen skal spille en rolle i prioriteringen av hvem som skal ut.

(men kanskje om noen kan peke på et punkt i kontrakten som forteller meg at slik er prioriteringen så er det OK)
http://www.sas.se/upload/Sweden/Help...f-carriage.pdf

Pkt 9.5

Den sier ikke noe om rekkefølgen, men ordlyden sier i praksis "vi velger hvem det er", og all praksis er vel at egne kortholdere, så evt alliansens kortholdere, så etter billett-type.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Overbooket flyet med 21 personer - Sommertrafikk SAS Hickok Flyforum 29 02-07-2016 14:15
Overbooket på PIA: Sett deg på do Someone Småprat 14 28-02-2012 08:56
SAS og passsasjerhandtering (splitta frå SAS-fly sneia borti anna fly) RYKogREIS Småprat 25 20-09-2011 09:51
Overbooket fly med 31 ledige plasser SBT Reiseforum 2 15-07-2011 10:38
rebbok til tidligere fly hvis overbooket karsten Flyforum 2 13-11-2007 02:04


All times are GMT +2. The time now is 08:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.