Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-04-2013, 11:50   #21
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
For litt siden skulle jeg reise ifra BGO til OSL en fredags ettermiddag. Kom to timer tidligere til flyplassen en planlagt så siden jeg reiste kun med håndbagasje spurte jeg i gaten om det var ledige plasser på ett tidligere fly. Ja masse ledig var svaret men siden jeg ikke hadde flex fikk jeg ikke lov. Litt komisk ble det da min avgang var overbooket å de tilbydde € for de som kunne ta ett senere fly.
Den har de røket på flere ganger. Jeg har prøvd meg på samme tidligere med billigbillett. Jeg visste det var stor sjanse for overbookning på mitt fly (ingen billetter til salgs), og tilbød meg, helt gratis, å ta et tidligere fly. Fikk selvsagt nei i gaten, selv om jeg fortalte at det neste var overbooket. Enden på visen var selvsagt at de betalte et ukjent antall personer for å vente en avgang.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 12:25   #22
Insomnia4u
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
For litt siden skulle jeg reise ifra BGO til OSL en fredags ettermiddag. Kom to timer tidligere til flyplassen en planlagt så siden jeg reiste kun med håndbagasje spurte jeg i gaten om det var ledige plasser på ett tidligere fly. Ja masse ledig var svaret men siden jeg ikke hadde flex fikk jeg ikke lov. Litt komisk ble det da min avgang var overbooket å de tilbydde € for de som kunne ta ett senere fly.
Er en EBG og reiser SAS innenlands kan en forandre billetten samme dag. Dette er noe som praktiseres som en "uoffisiell" regel av SGS-personale i check-in skrankene. I følge EB kundeservice dette "helt uaktuelt", så en må altså møte opp på flyplassen. Vet ikke hvordan det er med dere andre, men har ikke vært noe problem å forandre for meg ev waitliste i check-in. Men møter en ved gate ser jeg at enkelte blir avvist noen ganger. Muligens YMMV der?
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 17:10   #23
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Default SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Insomnia4u View Post
Er en EBG og reiser SAS innenlands kan en forandre billetten samme dag. Dette er noe som praktiseres som en "uoffisiell" regel av SGS-personale i check-in skrankene.
Njet. Ikke hvis billetten i seg selv ikke kan endres. Men det er tilfeller hvor det forventes uregelmessigheter, og da vil ta med enkelte på tidligere avganger. Det skjer også ved fulle fly iblant når man er helt sikker på at man må ta noen av. Når det gjelder overbooking, så vil det på de fleste rutene hvor vi selger fleksible billetter "alltid" være noshow- det er så pass sjeldent at alle møter opp at man blir overrasket. På intercont så er det vanlig med to-sifret antall noshow. Derimot på ruter til typiske turist-steder uten særlig "business"-trafikk så er det vanlig at alle dukker opp.

Når også EU mener overbooking er akseptabel praksis (men selvfølgelig mot normert kompensasjon) så kommer det til å forbli.
Old 14-04-2013, 17:31   #24
krølle
ScanFlyer Crusty

Default Re: SAS fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Hjelpes, ingen grenser for hva avisene får seg til å skrive om.
Eller forumister. Tenk 23, ehh, nei 24 om en hverdagsting.
Forstatt god søndag
krølle is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 20:17   #25
gygrid
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Når også EU mener overbooking er akseptabel praksis (men selvfølgelig mot normert kompensasjon) så kommer det til å forbli.
Mitt poeng er at det er ekstremt kundefiendtlig å lene seg til regelverket når man med viten og vilje selger et produkt eller tjeneste man ikke kan levere, uten å kompensere skikkelig for det. De fleste andre bransjer kan ikke holde på slik.

Stort sett går det helt sikkert bra, men når man tjener store penger på sin praksis med å overselge, burde det også vises vilje til å komme opp med en minnelig løsning med sine kunder. Om kundene og deres tilfredshet betyr noe som helst. Finner man ikke tre frivillige til å gi opp sitt sete i et fullsatt fly, sier det seg selv at kompensasjonen som ble tilbudt var for en vits å regne.

Normerte kompensasjoner er uansett latterlig. Om det ikke utvises skjønn. Det henger ikke på greip at en som fredag kveld flyr en weekend-tur til London med dyrt hotell booket (som det er for sent å avbestille) og får hele helga ødelagt, skal kompenseres likt med en som på vei hjem blir forsinket 3-4 timer etter å ha blitt bumped.

Gir man tilstrekkelig kompensasjon, vil det alltid være noen som melder seg frivillig. Har man ikke råd til å ta vare på kundene sine, burde man kanskje finne på noe annet å drive med. Hvor man ikke har kunder å forholde seg til.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 20:23   #26
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Mitt poeng er at det er ekstremt kundefiendtlig å lene seg til regelverket når man med viten og vilje selger et produkt eller tjeneste man ikke kan levere, uten å kompensere skikkelig for det. De fleste andre bransjer kan ikke holde på slik.
Sånn i motsetning til bussene i rushet, eller at min Meny-butikk ikke alltid har varene jeg pleier å handle, at parkeringshuset i sentrum her noen ganger ikke har ledig plass, eller skal vi åpne området rundt dette om når togene går og ikke går?

Det er ikke slik at flyselskapene selger noe de ikke vet de kan selge, det er snakk om at det under helt marginale omstendigheter kapasitetsproblemer.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 20:37   #27
gygrid
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Sånn i motsetning til bussene i rushet, eller at min Meny-butikk ikke alltid har varene jeg pleier å handle, at parkeringshuset i sentrum her noen ganger ikke har ledig plass, eller skal vi åpne området rundt dette om når togene går og ikke går?

Det er ikke slik at flyselskapene selger noe de ikke vet de kan selge, det er snakk om at det under helt marginale omstendigheter kapasitetsproblemer.

-A
Det er vel ser som når du kjøper en nybil, men får utlevert en 3-4 år gammel bruktbil. Og at bilselgeren strekker seg til å gi deg en tank bensin på kjøpet for tort og svie.

Hvis dette er marginale omstendigheter, så koster det de fint lite å tilby en kompensasjon reisende kan leve med. Når de heller velger å ødelegge reiseplanene til folk for å spare småpenger, fortjener de pepper.
Old 14-04-2013, 20:47   #28
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Det er vel ser som når du kjøper en nybil, men får utlevert en 3-4 år gammel bruktbil. Og at bilselgeren strekker seg til å gi deg en tank bensin på kjøpet for tort og svie.
Kjøper du en full YY-fare til nord for 100k er neppe det å bli kastet av flyet relevant. Her er det ikke snakk om noe mer enn flybilletter til et par tusenlapper.

Quote:
Hvis dette er marginale omstendigheter, så koster det de fint lite å tilby en kompensasjon reisende kan leve med. Når de heller velger å ødelegge reiseplanene til folk for å spare småpenger, fortjener de pepper.
Folk vil stort sett fly for småpenger, så kan man få erstatning i småpenger. Poenget er at selskapet erstatter jo varen, om enn ikke alltid opplevelsen. De har ikke solgt opplevelsen (med mindre du faller under pakkereisedirektivet, og da er det en annen historie). Dette er tilsvarende ikke ulikt at Meny erstatter defekte varer, NSB gir deg et sete på neste tog (med litt flaks) og tilsvarende.

-A
Old 14-04-2013, 21:00   #29
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
NSB gir deg et sete på neste tog (med litt flaks) og tilsvarende.
Evt. buss for buss for tog

Old 14-04-2013, 21:19   #30
FamilyGuy
ScanFlyer Blue

Angry Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Kjøper du en full YY-fare til nord for 100k er neppe det å bli kastet av flyet relevant. Her er det ikke snakk om noe mer enn flybilletter til et par tusenlapper.

Folk vil stort sett fly for småpenger, så kan man få erstatning i småpenger. Poenget er at selskapet erstatter jo varen, om enn ikke alltid opplevelsen. De har ikke solgt opplevelsen (med mindre du faller under pakkereisedirektivet, og da er det en annen historie). Dette er tilsvarende ikke ulikt at Meny erstatter defekte varer, NSB gir deg et sete på neste tog (med litt flaks) og tilsvarende.

-A
Du har virkelig ikke forstått noen ting..

For enkelte, inkludert meg selv, så er et par tusenlapper mye penger. (blir til tider kvalm av sossementaliteten her inne)

Og nei, varen blir ikke erstattet, iallefall ikke om man booker akkurat det flyet av en spesiell grunn.

Takk for meg.
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 21:26   #31
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:

-A
Er det ikke de med lavest bookingklasse som blir kastet av først, dersom det ikke er frivillige? Helt naturlig, og en grei løsning.
Reiseforsikring dekker vel dessuten hotell man ikke får benyttet?
Old 14-04-2013, 21:41   #32
gygrid
ScanFlyer Blue

De erstatter strengt talt ikke varen. En flybillett til London fredag kveld og en lørdag morgen er overhodet ikke sammenlignbare. Hverken når det gjelder pris eller verdi. De overselger dyre flyseter og erstatter dem med langt billigere - i mange tilfeller fylles kun ellers tomme seter (vil jeg anta).

Man overselger dyre tjenester og erstatter de med billige. En praksis som gjør at mange bør ligge unna SAS. All den tid konkurrentene ikke har tilsvarende praksis. Med smålighet og grådighet skyver man ansvar og kostnader over på de reisende.

Satt på spissen, men se for deg følgende:
- jeg skal fly longhaul fra LHR lørdag morgen
- jeg betaler 2500 kr for en billett OSL-LHR
- jeg betaler 1000 kr for overnatting på LHR
- SAS-flyvningen overbookes og de er på utkikk etter frivillige til å bumpes

For meg er det uaktuelt å takke ja til et rom på Gardermoen samt et tilbud om £250 i cash eller en for meg verdiløs voucher. For ikke å glemme et sete som gikk for 500 kr på det tidspunktet jeg bestilte min billett til LHR.

Siden SAS' tilbud om kompensasjon er såpass urimelig at ikke nok folk melder seg frivillig, plukkes jeg ut og blir bumped. Flyet mitt fra LHR kan jeg bare glemme. Hvilket vel også kanselerer returbilletten min til LHR. Ny billett til min destinasjon kjøpt i siste liten koster meg fort 15-20 000.

Jada, man bør holde seg til sammenhengende billetter. Men med overnatting på LHR skulle man jo tro jeg var trygg. Skulle noe uforutsett oppstå, så er det en sak mellom meg og min reiseforsikring. Men er reiseforsikringen til hjelp når SAS velger å gi en lang faen i sine kunder? Det er jo SAS' ansvar.

Jeg risikerer merkostnader på mangfoldige tusen. Som direkte følge av et uansvarlig og grådig flyselskap uten fokus på sine kunder. Et selskap som på sin side tjente gode penger på å overselge den avgangen jeg hadde billett for.
Old 14-04-2013, 21:49   #33
gygrid
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det er mulig de gjør det, men i min verden strider det mot sunn fornuft at de skal være ansvarlige for andre selskapers grådighetskultur.

Bare så det er sagt. Jeg er ikke imot praksis med overbooking - jeg mener at flyselskap burde være ansvarlige for å tilby en kompensasjon god nok til at det alltid melder seg nok frivillige. Noe ethvert ansvarlig selskap vil gjøre.
Old 14-04-2013, 21:51   #34
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Er det ikke de med lavest bookingklasse som blir kastet av først, dersom det ikke er frivillige? Helt naturlig, og en grei løsning.
Så du mener at fordi man kjøper en billig bilett så er denne reisen mindre verdt?
storg is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 21:56   #35
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Det er mulig de gjør det, men i min verden strider det mot sunn fornuft at de skal være ansvarlige for andre selskapers grådighetskultur.

Bare så det er sagt. Jeg er ikke imot praksis med overbooking - jeg mener at flyselskap burde være ansvarlige for å tilby en kompensasjon god nok til at det alltid melder seg nok frivillige. Noe ethvert ansvarlig selskap vil gjøre.
Det jeg da lurer på, er hvordan du løser morgenen etter på TOS, når alle flyene fra 20-23 er innstilt eller mange timer forsinket, og de flyene som klarer å lande blir så sen at besetningen trenger tre timer ekstra på morgenen før de får fly. Dermed blir det mengder med folk som ikke rekker sine fly og må ombookes. Skal disse da nektes første avgang, siden det skal være 100% sikkert at de kommer med før de kan få billett? Hva da hvis hele dagen allerede er full og neste dag også er temmelig fullbooket? Dette blir jo i så fall spesielt, all den tid at vær ikke er god nok grunn for kompensasjon.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:10   #36
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by FamilyGuy View Post
Nei, det skal være sikkert og visst at det er langt fra alt jeg forstår meg på.

Quote:
For enkelte, inkludert meg selv, så er et par tusenlapper mye penger. (blir til tider kvalm av sossementaliteten her inne)
For meg er det også mye. Jeg forsøkte bare å komme med tilsvar om at en flybillett til en tusenlapp eller to er en helt annen diskusjon enn om bilselgeren har glemt bilen til 200.000 eller mer et annet sted. For ordens skyld, jeg har ikke flydd BGO-OSL med billett-klasse over W på noen år...

Quote:
Og nei, varen blir ikke erstattet, iallefall ikke om man booker akkurat det flyet av en spesiell grunn.
Varen blir erstattet, du har en kontrakt om befordring fra A til B, og den overholder SAS, din sentimentale verdi knyttet til varen er din personlige sak.

Quote:
Takk for meg.
Velkommen tilbake

-A
Old 14-04-2013, 22:11   #37
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Så du mener at fordi man kjøper en billig bilett så er denne reisen mindre verdt?
Hvilke andre kriterier bør man bruke? Høyde? Vekt? Alder? Postnummer?
De fleste selskaper ønsker å ta vare på sine beste kunder, dvs de med dyre billetter og status. Derfor blir det sjelden de som står igjen ufrivillig.
Old 14-04-2013, 22:12   #38
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:

Takk for meg.
Hvis et krav om at flyselskaper ikke kan overbokke blir innført vil det bli så mye dyrere og reise at vi som synes et par tusenlapper er mye penger ikke vil ha råd til å fly.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:14   #39
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Hvilke andre kriterier bør man bruke? Høyde? Vekt? Alder? Postnummer?
De fleste selskaper ønsker å ta vare på sine beste kunder, dvs de med dyre billetter og status. Derfor blir det sjelden de som står igjen ufrivillig.
Man bør unngå å sette igjen passasjerer.
storg is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 22:16   #40
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Man bør unngå å sette igjen passasjerer.
Og det er et villig til å betale 10-20% mer for alle flybillettene du kjøper?

Posting Rules