Quote:
Originally Posted by Jumper G5
Noen vil glede seg over endringer, andre vil neppe se dem som lystige, men forandringer vil det med stor sannsynlighet bli for mange, og et "hylekor" over et i den store sammenhengen relativt lite kredittkortgebyr hos ett eller flere herværende flyselskaper, vil nok bli som en liten vanndråpe på en østlandsk sommerdag å regne i forhold.
|
Bare en kjapp kommentar: Jeg tror du feiltolket kritikken her. Jeg tror ikke det er noen som ikke har forståelse for at selskapene ønsker å dekke sine kostnader. Det kritikken går på, og som i aller høyeste grad er relevant, er at
SAS har markedsført seg som det gebyrfrie alternativet hvor man ikke trenger kalkulator for å finne ut hva reisen koster. Man har gjort dette blant annet for å forsøke å distansere seg fra
LCC'ene man konkurrerer mot.
"Hylekoret" går således på at
SAS nå går tilbake på sin tidligere prisingsfilosofi med "alt inkludert". Dette kan man selvsagt mer enn gjerne gjøre. Problemet er imidlertid at man da definererer seg mer i samme klasse som
LCC'ene, og har man ikke noe annet å by på så havner man i en mer intens priskrig fordi kundene ikke ser forskjellen på produktene.
SAS har selv over tid fokusert alt for mye på å skulle matche prisene til DY, slik jeg oppfattet det, noe som har skapt betydelig mer press på yield'en enn kanskje nødvendig. I tillegg har
SAS ikke enda en kostnadsbase som skulle tilsi at en slik posisjonering er fornuftig.