![]() |
|
![]() |
#141 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Her kan man uansett ikke forvente noen rask avklaring, og skulle det gå hele veien til EFTA Court snakker vi om år. Men om det havner der blir det artig, EFTA Court har en tendens til å tolke statenes forpliktelser under EU-retten gjennom EØS-avtalen minst like strengt som EU-domstolen gjør det ovenfor EU-landene, der i gården er de ganske så strikte og kompromissløse ;-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Så lenge DAT ikke klager inn anbudet så får det vel neppe noe betydning for Widerøe uansett?!
![]() |
#143 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Er det ikke også slik at alle selskaper må dokumentere at tilbudet er realistisk, og at WF i denne saken i så fall må ha lagt frem et budsjett som viser at et 0-anbud vil være økonomisk forsvarlig? I så fall kommer vel ikke FrP langt med sin klage skulle man tro...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jo, men i og med at dette er unndratt offentlighet så får vi vel aldri vite hva herr Tjønnøy i WF har lagt til grunn. Nå er jeg det som så populært her kalles "blåruss" og vet utmerket godt kan manipuleres. Ut fra min kunnskap om kostnader i luftfart generelt, samt et greit bilde av kostnader i WF, har jeg ingen grunn til å tro at regnestykket som er presentert representerer reelle kostnader. Inntektsgrunnlag og tilskuddsbehov vs produksjonskostnad, dersom en sammenligner WF sine andre ruteområder, gir en grei pekepinn på at det tenkes forskjellig i grunnkalkyler. Dog har jeg ingen formening om dette i seg selv er ulovlig, og tviler egentlig på det.
![]() |
#145 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Last edited by jaas; 28-03-2012 at 00:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
-TIB indikerer vel muligens at anbudet og kompensasjonskravet på noen av rutene kanskje ikke er helt i samsvar med realitetene? F.eks. enten at de har høyere kostnader og dermed høyere kompensasjonskrav i sitt anbud enn realitetene på enkelte strekninger (la oss gjette på de strekningene hvor sannsynlig konkurranse er begrenset), og lavere kostnader og dermed lavere krav om kompensasjon på andre strekninger (la oss gjette på at dette er strekninger hvor konkurransen om å få anbudet presumptivt er mer tilstede). Det ville ikke vært første gang noe slikt har skjedd i "anbudshistorien", og det er heller ikke nødvendigvis ulovlig (hvis nå ikke hensikten er å presse ut potensielle konkurrenter, og hvis nå ikke prisen er satt så lav at man ikke dekker inkrementelle kostnader).
Last edited by TOS; 28-03-2012 at 00:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Strekningene BOO-SKN, TOS-HFT og TOS-VDS har vel tidligere endret slik status. Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#150 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Når det gjeler VDS er jeg usikker på om det har vært FOT tidligere, men siden du trekker den frem stemmer det nok. Det litt spesielle med denne er at den er "litt" FOT rute. Den driftes som ren kommersiell, men WF får regne den som en av avgangene i døgnet for å tilfredstille kravet på VDS.
![]() |
![]() |
#151 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
<mod>
Minner om at Lofoten har egen tråd, en del er sendt dit: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=101404 </mod>
![]() |
#152 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
SNF-RAPPORT NR. 18/2000 Utforming av anbudskonkurranser i samferdselssektoren, side 16 http://www.snf.no/Admin/Public/Downl...0%2fR18_00.pdf Quote:
Det er imidlertid uklart i sitatet ovenfor om det er strekningen TOS-SKN, BOO-SKN eller TOS-SKN-BOO som Widerøe ønsket å fly kommersielt. Vidar Last edited by LN-VLE; 28-03-2012 at 11:48. Reason: Tilføyet TOS-SKN-BOO |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det kan jo nevnes at Florø var en av et lite knippe ruter som TØI i sin siste rapport kom frem til at man godt kunne ta ut av anbudsordningen, da det er et større kommersielt grunnlag og at tilskuddet per pax er lavt (hundrelapp eller så, i motsetning til Fagernes' 2500)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
The old Norwegian Viking
|
![]()
NRK meldte nå nettopp at både WF (for dumping av priser) og Samf.dep (for konkurransedreining) er i dag klaget inn for ESA
![]() |
#155 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hva er begrunnelsen til WF for at de har økt kravet på nordvest-landet, med var det 40mill? (Arrester meg om jeg husker feil) Disse rutene har jo meget godt belegg. Last edited by LN-GTA; 28-03-2012 at 21:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Gunnar
|
![]() Quote:
Anngående økning på tilskuddet på andre ruter, og anklagen om kryss subsidiering: "– Vi har tvert i mot satt ned prisene, men når vi ønsker flere fly, flere seter og flere år er den totale summen blitt høyere. Men pris per sete har gått ned, sier hun." http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8054552 Jeg synes nå iallefall denne forklaringen holder vann. Det er ikke vanskeligere enn å få tak i fly som tilfredsstiller LT`s krav for å konkurrere på kortbanenettet og FOT-rutene. At det tar tid (ca 1 år) å modifisere de flyene DAT har kjøpt, minner mere om dårlig planlegging fra deres side. Å påstå at de har ATR flyene i reserve, når de VET at disse ikke tifredsstiller de krav som finnes er spill for galleriet, i håp om at noen skal synes synd på David i hans kamp mot Goliat, og ikke sette seg inn i sakens fakta. Disse kravene er der ene og alene pga SIKKERHET. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Sikkerhet er pri 1, det er vi alle enige om. "Vanskeligere enn å få tak i fly"...osv. Eller få disp på FRO om man ikke har det... Er det da slik at om man i en anbudskonkurranse "ønsker" flere fly, flere avganger osv ut over minstekravet, bare kan øke prisen? Vil da, i dette tilfelle WF, være pliktig til å fly antall flygninger over minstekravet, om de får tildelingen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
The old Norwegian Viking
|
![]() Quote:
Uansett prisdumping eller ei, nå vil dette bli prøvd. Overrasker ikke at også SD er klaget inn for ESA . Tror nok at både WF og SD må gå i seg selv litt her... gå over lik var det en som sa. Det jeg syns er nytt her er at WF viser klør som de gjør. Forsvare markedet er en sak, men viser det seg at de har brutt regler for god oppførsel og kryssfinansiert med det til hensikt å få til en konkurransevridning blir det ganske sikkert straffesak med tilhørende krav om erstatning.... tider vil jo nå vise. Jeg syns ellers vi ser en tendens til at både DY, SK og WF bli mer og mer rå harryselskap. Kanskje vi skal slutte å henge ut MOL... http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8054552
1 vinge blir lett til 5 fly... Last edited by Theaviator; 28-03-2012 at 23:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Gunnar
|
![]() Quote:
WF har, etter hva jeg har forstått ikke fått disp for 300 på FRO, og har heller ikke satt opp denne flytypen. Sjekk på wf.no selv, kun DHC8-100 som er satt opp. For meg tilsier sunn fornuft at de er pliktige til å fly det antall seter de har gitt i anbudet, selv om det er over anbudskravet. Men dette er det sikkert noen som kan bedre enn meg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widerøe må tilbakebetale 4,7 MNOK fra FOT-rutene | Someone | Flyforum | 6 | 13-11-2018 13:23 |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") | Earlybird. | Flyforum | 461 | 04-03-2012 19:20 |