Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 07-01-2012, 02:16   #11
Commuter
ScanFlyer Silver

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
For en diskusjon er dette....
(...)
Til lønns-diskusjonen. Det er litt merkelig at man diskuterer med fyr og flamme her lønninger til piloter når Norge er samtidlig en paradis for polske byggearbeider som jobber til absolute mini-lønninger. Jeg oppfatter dette som en slags dobbel-moral. For den ene yrkes-gruppe krever man garantier, når man samtidlig tillatter sosial dumping i mange andre områder...
Først av alt må jeg si at jeg er enig i noen av argumentene dine. Mye av subsidieringen som gjøres i dag kunne lett vært fjernet med noen strukturelle eller fysiske endringer.

Når det er sagt vil jeg samtidig påstå at det er mye mer fokus på polakkene i entrepenør-bransjen enn de ansatte i flybransjen. Mens fagforeninger og media i Norge gjerne rapporterer om rådrift på ansatte i byggebransjen, er (fly)transportbransjen stort sett uberørt av kritiske blikk. Dette til tross for at dårlig arbeid innen bygg berører få mennesker, mens en flystyrt kan drepe 50-150 mennesker.

Jeg er stor tilhenger av at markedøkonomi, men når man ser at tilførselen av arbeidskraft er langt større enn etterspørselen må man ha tiltak for å sikre rasjonelle vilkår i bransjen. Når det er dobbelt så mange søkere som behovet tilsier vet man at det er risiko for utnyttelse, og da burde samtidig fagrøysla - eller i siste instans staten - passe på vilkårene.

Jeg har ikke behov for at piloter eller CC har millionlønn, men jeg trenger å vite at dagens pilot fikk en god natts søvn - uten å tenke på hvordan han skulle betale for middagen i morgen.

For de som tror at et rent rapporteringsregime er godt nok: Folk som er desperat etter jobb lyger gjerne om ekstravakten sin for å beholde jobben. Uansett ønsker jeg ikke å bo i et samfunn hvor folk trenger to jobber for å overleve.
Commuter is offline   Reply With Quote

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules