Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-12-2011, 10:52   #1
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
SAS LN-RKG som SAS9136 SIN-CPH?

Hei!
Ser på flightradar at LN-RKG, en A340, kommer som 9136 i retning København, trolig fra Bangkok. Hva skjer a? Hvorfor kommer den med et slikt flightnumber?
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2011, 11:35   #2
SK1989
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 71
Default Re: LN-RKG som SAS9136?

Har varit på C-check i Singapore

Last edited by SK1989; 17-12-2011 at 11:44.
SK1989 is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2011, 12:34   #3
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
Default Re: LN-RKG som SAS9136?

Akkurat! Det var nytt for meg. Takk skal du ha
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2011, 16:00   #4
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: LN-RKG som SAS9136?

Selv om noen økonomer nok har regnet på dette, så må det da koste en festlig slump penger å fly CPH-SIN-CPH for å få flyet kjølhalt, kontra å få det gjort et sted nærmere?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2011, 16:14   #5
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,651
Default Re: LN-RKG som SAS9136?

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Selv om noen økonomer nok har regnet på dette, så må det da koste en festlig slump penger å fly CPH-SIN-CPH for å få flyet kjølhalt, kontra å få det gjort et sted nærmere?

-A
Klart det koster. Men nå er utgiftene for en slik flight peanuts i forhold til det en større heavy mx sjekk koster. Og spesielt når flyene begynner å dra litt på årene må man regne med masse strukturjobb med tilsvarende mengde "findings". Da er timeprisen essensiell, og da er det som i utgangspunktet var en liten prisforskjell plutselig blitt stooor

Det er ikke for ingenting at så godt som ingen driver heavy maintenance i Norge lenger. I hvert fall ikke på store fly.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2011, 16:15   #6
FestiVal
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2009
Location: Mosjøen
Posts: 220
Default Re: LN-RKG som SAS9136?

Sas buker vel flight nummer i 9xxx serien til div ferry flights.
FestiVal is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2011, 16:45   #7
SAS CC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
Default Re: LN-RKG som SAS9136?

Quote:
Originally Posted by SK1989 View Post
Har varit på C-check i Singapore
Skønt, så har det nok fået en kosmetisk opgradering i kabinen også
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2011, 17:06   #8
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: LN-RKG som SAS9136?

Men hvorfor setter de ikke opp ekstra avgang på de flightene? Kunne jo tatt med et fullt fly til og fra BKK iallefall, så hadde de ikke fått bare kostnader ved å flytte flyet til/fra SIN.

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2011, 17:19   #9
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,651
Default Re: LN-RKG som SAS9136?

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Men hvorfor setter de ikke opp ekstra avgang på de flightene?
I utgangspunktet en god tanke. Problemet er bare at det ofte er vanskelig å tidfeste nøyaktig når en slik sjekk er ferdig, selv om det riktignok planlegges til et visst tidspunkt. Fly som dette som har en del år på baken er ofte kroniske med ekstrajobber som dukker opp underveis, i tillegg til det en måtte finne under funksjonstesting og check flight.
Så å sette opp en slik flight ville nok vært et sjansespill. I tillegg kommer jo eventuelle problemer med trafikkrettigheter en del steder.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2011, 17:28   #10
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: LN-RKG som SAS9136?

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Men hvorfor setter de ikke opp ekstra avgang på de flightene? Kunne jo tatt med et fullt fly til og fra BKK iallefall, så hadde de ikke fått bare kostnader ved å flytte flyet til/fra SIN.
BF
Som Stone säger så är det ganska vanligt och normalt att en del efterarbeten ska utföras på hemmabasen efter en stor check och att alltså maskinen inte är färdig att sättas i trafik direkt.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2011, 19:10   #11
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: LN-RKG som SAS9136?

Nei, men nedover skulle de jo kunne ta med pax?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2011, 19:12   #12
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: LN-RKG som SAS9136?

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Nei, men nedover skulle de jo kunne ta med pax?
BF
En del utrustning är nog redan bortmonterad ....
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2011, 19:13   #13
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,651
Default Re: LN-RKG som SAS9136?

- Men det er klart at det kunne vært mulig å gjøre et flybytte i BKK for denne dersom man har en serie sjekker på samme sted og flyene går "nose to tail".
DY kjører jo "Winterchecks" hos Aeroplex i BUD og bytter fly på en vanlig transit i BUD for å unngå kostnaden med tomflights. En forsinkelse ut fra verkstedet gjør bare at byttet blir utsatt til f.eks. dagen etter, dette må jo avtales med verkstedet. Likeledes ble det også gjort en del flybytter i LGW ved sjekker hos ATC Lasham. Man fikk da kun en kort flight Lasham-Gatwick og retur.
Ulempen er at det lett blir en forsinkelse da man ved flybytte fort overskrider minimum groundstop tid.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2011, 19:28   #14
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: LN-RKG som SAS9136?

Bare for a gi noen kostnads-indikasjoner.

En flight SIN-CPH tom koster ca. 3-4 Mio. NOK one way.

En D-Check av en A340 vil ta litt i underkant av 100.000 man-hours. Common labour rate in Europe is ~90US$/time. Ergo koster samlet labour ca. 9 Mio. US$. Regner man dette om til NOK sa er dette omlag 55 Mio. NOK.

Og med de labour-rater som man har i SIN, som er ca en halvdel av dette hva vi ser i Europa, sa sparer man en betydelig sum. (Pa den annen side kan man ogsa argumentere at de gutta der nede har en extremt höy kvalitaet, de har FSP capabilities og de er ofte hurtigere siden de har ikke sa store problemer a jobbe under helgen som mange i Europa har...).
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2011, 19:45   #15
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: LN-RKG som SAS9136?

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Nei, men nedover skulle de jo kunne ta med pax?

BF
Det sket også, idet den fløj SK973 til Bangkok og derfra tom til SIN..meningen var også at lave samme stunt på tilbagevejen, men det er så åbenbart lavet om
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2011, 22:04   #16
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Bare for a gi noen kostnads-indikasjoner.

En flight SIN-CPH tom koster ca. 3-4 Mio. NOK one way.

En D-Check av en A340 vil ta litt i underkant av 100.000 man-hours. Common labour rate in Europe is ~90US$/time. Ergo koster samlet labour ca. 9 Mio. US$. Regner man dette om til NOK sa er dette omlag 55 Mio. NOK.

Og med de labour-rater som man har i SIN, som er ca en halvdel av dette hva vi ser i Europa, sa sparer man en betydelig sum. (Pa den annen side kan man ogsa argumentere at de gutta der nede har en extremt höy kvalitaet, de har FSP capabilities og de er ofte hurtigere siden de har ikke sa store problemer a jobbe under helgen som mange i Europa har...).
Hvordan når du frem til at en ferryflight koster 3-4 mio kr. Med 245 sæder ombord vil det svare til en gennemsnitlig billetpris på kr. 12.250/16.300 one way plus taxes mv. Noget jeg har svært ved at tro flyselskaber er i nærheden af idag...

Disse beløb får de vel ikke engang for et C-sæde i gennemsnit.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2011, 22:15   #17
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: LN-RKG som SAS9136?

Jeg ser heller ikke sammenhengen i dette regnestykket. Koster ikke JetA rundt 1000USD/tonn uten hedging? http://www.iata.org/whatwedo/economi...ges/index.aspx
Si ca 70 tonn en vei, da er vi på 420 000kr CPH-SIN i rene drivstoffutgifter. Pilotene i SAS er vel ikke så dyre i drift??
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2011, 22:19   #18
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: LN-RKG som SAS9136?

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Hvordan når du frem til at en ferryflight koster 3-4 mio kr. Med 245 sæder ombord vil det svare til en gennemsnitlig billetpris på kr. 12.250/16.300 one way plus taxes mv. Noget jeg har svært ved at tro flyselskaber er i nærheden af idag...

Disse beløb får de vel ikke engang for et C-sæde i gennemsnit.
Det ene er kostnader som oppstar. De kommer fra depriciation, fuel, fees, salaries etc. De er relativ fiks. Derfor kan jeg relativ sikkert si hva det koster. La det vaere en halv million mindre, fordi SAS fikk kjempe-deals under fly-innkjöp og har sikred seg jet-fuel til Harry pris. Det finnes mange andeler i kostnader som er fiks. Russian Authorities do not negotiate overflight fees

Du ser i din betraktning isolert pa Pax inntekter. Her ligger din feil. Du ikke ser under belley og pa de inntekter som er generert via Cargo. Disse kan vaere betydelige. Faktisk finnes seg en del longhaul ruter pa denne verden hvor Cargo betaler alle utgifter og de pax inntekter er bonus pa toppen.

Na, dersom du antar at du genererer ca 1/3 av dine inntekter via Cargo og 2/3 av dine inntekter med Pax, sa kommer du frem til snitts-priser som gjenspeiler realitaeten - ogsa i SAS...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2011, 17:09   #19
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Default Re: LN-RKG som SAS9136?

Hva koster det å fly en tom B738 TOS-OSL da kontra en tom A343 TOS-CPH som faktisk har skjedd også?

Har alltids lurt på hva det koster å kjøre en tomflight fra f.eks TOS til f.eks OSL eller BGO for den saks skyld.
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2011, 17:28   #20
Kjetil.L
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 101
Default Re: LN-RKG som SAS9136?

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Det ene er kostnader som oppstar. De kommer fra depriciation, fuel, fees, salaries etc. De er relativ fiks. Derfor kan jeg relativ sikkert si hva det koster. La det vaere en halv million mindre, fordi SAS fikk kjempe-deals under fly-innkjöp og har sikred seg jet-fuel til Harry pris. Det finnes mange andeler i kostnader som er fiks. Russian Authorities do not negotiate overflight fees

Du ser i din betraktning isolert pa Pax inntekter. Her ligger din feil. Du ikke ser under belley og pa de inntekter som er generert via Cargo. Disse kan vaere betydelige. Faktisk finnes seg en del longhaul ruter pa denne verden hvor Cargo betaler alle utgifter og de pax inntekter er bonus pa toppen.

Na, dersom du antar at du genererer ca 1/3 av dine inntekter via Cargo og 2/3 av dine inntekter med Pax, sa kommer du frem til snitts-priser som gjenspeiler realitaeten - ogsa i SAS...
Tapt inntekt er vel ikke det samme som kostnad? Det er forskjell på rene kostnader for en flight slik som fuel, lønn og overfligt fees, og tapt inntjening i form av passasjerer og last? Eller er jeg helt blåst?
Kjetil.L is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SK9136 SIN-CPH (9/DEC/2013)? EKGH Register- og ATC-Forum 4 09-12-2013 15:33
Versjon 772ER CPH-SIN seating SQ 777 Reiseforum 14 07-07-2013 05:38
Singapore Airlines seteconfig business CPH-SIN? Extra230 Reiseforum 9 07-05-2013 20:41
Singapore øker på SIN-CPH Someone Flyforum 10 14-11-2012 11:29
SVG-CPH-SIN-DPS 010809 staale TripReports 6 04-08-2009 12:59


All times are GMT +2. The time now is 18:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.