Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-02-2011, 19:07   #21
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Lufthansa vokser videre i Norge og Norden

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Når bruker LH E195 på OSL? Jeg så en tråd om dette tidligere, men jeg har aldri sett hverken på hjemmesiden deres eller noen andre steder en avgang satt opp med E195. Trodde det gikk mer i A319/A320 og av og til A321.
Stort sett er det vel A32x og 737CL som flyr på OSL, men til MUC så er det av og til E90/E95
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 19:11   #22
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Lufthansa vokser videre i Norge og Norden

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Stort sett er det vel A32x og 737CL som flyr på OSL, men til MUC så er det av og til E90/E95
Men blir E190/195 brukt på faste avganger eller bare på tilfeldige avganger en gang i blant? Slik jeg kan se så går det stort sett mest i "buss".
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 19:12   #23
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Lufthansa vokser videre i Norge og Norden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nei, men det er positivt for SAS at man velger LH fremfor BA, KL, AF etc., selv om det beste for dem ville vært å hatt passasjerene selv
På hvilken måte er det mer positivt for SAS at kundene velger LH fremfor BA, KL/AF og andre? Code share gir vel noe inntekter, men er vel ikke akkurat det SK blir rik på i slike tilfeller (og kanskje heller ikke det du tenker på?). At kundene ved å velge LH blir i *A er nå en ting, men hvilke positive effekter har det for SK? Det eneste jeg ser er at kundene kanskje låses inne i en allianse, og velger SK ut av Norge neste gang de skal reise selv om det finnes et alternativ som de ville valgt i fraværet av bonus opptjent på LH flighter.

Last edited by TOS; 08-02-2011 at 19:15.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 19:26   #24
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: Lufthansa vokser videre i Norge og Norden

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
På hvilken måte er det mer positivt for SAS at kundene velger LH fremfor BA, KL/AF og andre? Code share gir vel noe inntekter, men er vel ikke akkurat det SK blir rik på i slike tilfeller (og kanskje heller ikke det du tenker på?). At kundene ved å velge LH blir i *A er nå en ting, men hvilke positive effekter har det for SK?
Hvis kundene ikke velger SAS, er det bedre for dem at de velger LH enn andre. Husk at Lufthansa og SAS har revenue sharing mellom Tyskland og Skandinavia. Itillegg kjøper Lufthansa bonuspoeng av SAS (så sant de som reiser er EB medlemmer). Selvsagt er det best for SAS at de velger dem, men når alternative er ingen inntekt eller litt inntekt, er jo de siste bedre.

Så hvis LH stjeler kunder fra KL fra Skandinavia er det positivt for SAS, om en i liten skala
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 19:58   #25
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Lufthansa vokser videre i Norge og Norden

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Stort sett er det vel A32x og 737CL som flyr på OSL, men til MUC så er det av og til E90/E95
Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Men blir E190/195 brukt på faste avganger eller bare på tilfeldige avganger en gang i blant? Slik jeg kan se så går det stort sett mest i "buss".
På 11.50-avgangen returnerer snart Augsburg Airways med sine Embraer 190/195-maskiner, en avgang de også opererte i vinterprogrammet i fjor. Lufthansa har fløyet de tre avgangene selv i sommerprogrammet 2010 og vinterprogrammet 2010/11.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 20:06   #26
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Lufthansa vokser videre i Norge og Norden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Husk at Lufthansa og SAS har revenue sharing mellom Tyskland og Skandinavia. Itillegg kjøper Lufthansa bonuspoeng av SAS (så sant de som reiser er EB medlemmer).
Har SK og LH revenue sharing på all flygning mellom Norge og Tyskland...? Det høres ut som en veldig snodig ordning. Er det en konsekvens av hvordan de har organisert code share (som jeg har liten oversikt over hvordan fungerer)?

Hva angår bonuspoeng så må det vel være SK som kjøper bonuspoeng av LH om passasjerene flyr med LH (som EB kunder)?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 20:36   #27
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Lufthansa vokser videre i Norge og Norden

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
På 11.50-avgangen returnerer snart Augsburg Airways med sine Embraer 190/195-maskiner, en avgang de også opererte i vinterprogrammet i fjor. Lufthansa har fløyet de tre avgangene selv i sommerprogrammet 2010 og vinterprogrammet 2010/11.
Når da? Har sjekket det du sier litt nærmere, og det er nesten ingen avganger som ligger inne med E195, kun noen enkeltavganger i et par helger i mars, ellers ligger alle avganger inne med luftbuss.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 22:55   #28
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: Lufthansa vokser videre i Norge og Norden

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hva angår bonuspoeng så må det vel være SK som kjøper bonuspoeng av LH om passasjerene flyr med LH (som EB kunder)?
Nei, LH kjøper av SAS når Eurobonusmedlemmer reiser med LH. På samme måte Mastercard kjøper bonuspoeng av SAS hver gang jeg bruker kredittkortet mitt

Quote:
Har SK og LH revenue sharing på all flygning mellom Norge og Tyskland...?
Slik jeg har forstått ordningen så ja
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 08-02-2011 at 22:57.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 23:45   #29
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Lufthansa vokser videre i Norge og Norden

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Har SK og LH revenue sharing på all flygning mellom Norge og Tyskland...?
Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Slik jeg har forstått ordningen så ja
Man skulle tro at konkurransen på flygninger/transport fra Norge til Tyskland var noe begrenset i utgangspunktet, og et slikt samarbeid vil vel ikke akkurat bidra til økt konkurranse (med referanse til diskusjonen om Atlantic++ samarbeidet så ble jo en del city pairs eksplisitt holdt utenfor immuniteten pga manglende konkurranse). Nå kan det selvsagt være at mye av trafikken via MUC/FRA/DUS går til andre destinasjoner i Europa og verden forøvrig, hvor konkurransen er en helt annen.

Hva angår EB så er det bare meg som roter....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 11:59   #30
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Lufthansa vokser videre i Norge og Norden

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Pussig, for jeg opplever ofte at både OS og LX ofte kommer like rimelig eller rimeligere ut enn LH, men det varierer fra gang til gang.
Det er sjeldent jeg har opplevd det. Se bare på de kampanjemailene som kom i dag. LH tilbyr omtrent hele Europa til 12-1400. Swiss' tilbud startet på 1800 til de samme destinasjonene. Dessuten er ofte connection-tidene til Swiss helt håpløse (se annen tråd her på forumet).

Hva angår valg av LH fremfor selskap i andre allianser er det selvfølgelig en fordel for Star Alliance at passasjerene velger LH fremfor KLM eller BA; det jeg stilte spørsmålstegn ved var hvilke direkte positive virkninger dette fikk for SAS. Og hvis det er Revenue Share (jeg kjenner ikke til det) kan det sikkert være en fordel. Samtidig åpnes ikke OSL-MUC av SAS uten grunn.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 13:08   #31
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: Lufthansa vokser videre i Norge og Norden

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Jeg trur nok han mener at 735 er mindre enn 733.
Takk for det, trodde det var ganske åpenbart
haavig is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Freedom of travel - Norge vs resten av norden Mjolnir Reiseforum 5 09-05-2012 20:24
Norwegian: BGO basen vokser videre BU662 Flyforum 1 20-06-2011 13:18
Farligere å fly i Norge enn i Norden AirbusTrond Flyforum 11 08-02-2008 15:13
Continental vokser videre Someone Flyforum 8 20-10-2006 13:23
Lufthansa flyr videre i + sail4fun Flyforum 0 10-08-2005 08:39


All times are GMT +2. The time now is 12:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.