Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-02-2011, 10:45   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Lufthansa Lufthansa vokser videre i Norge og Norden

Lufthansa virker å fortsette suksessen og opplevde i 2010 et rekordår

http://www.aftenposten.no/okonomi/article4022506.ece
Quote:
For første gang har samlet trafikktall for Norden passert 3.1 millioner passasjerer i løpet av ett år. Ikke nok med det, også den norske trafikken viser rekordvekst - tilsammen over 750.000 reisende.
Ser de skriver at kapasiteten vil økes fra sommeren av, så antar det da er snakk om større fly isåfall?
Old 08-02-2011, 10:49   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: Lufthansa vokser videre i Norge og Norden

For første gang i dag hørte jeg at Lufthansa kjørte reklamespot på Radio Norge. Så det er tydelig de vil satse. Har til sammenligning aldri hørt radioreklame fra andre utenlandske flyselskaper. Eller er det bare meg?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 11:15   #3
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Detta kommer til å bli bra, Norge og Norden er tydeligvis et mye bedre marked for Lufthansa enn det jeg hadde sett for meg!

Får håpe de får gjort noe med interiøret i A330 maskinene, de nådde liksom ikke helt opp til Swiss når jeg fløy fra MUC til BOM sist sommer.. Både seter og AVOD var ikke helt på nivået jeg ønsket meg, i reidarklassen vel og merke..
Old 08-02-2011, 11:31   #4
Mugnas
ScanFlyer Blue

Lufthansa Re: Lufthansa vokser videre i Norge og Norden

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Detta kommer til å bli bra, Norge og Norden er tydeligvis et mye bedre marked for Lufthansa enn det jeg hadde sett for meg!

Får håpe de får gjort noe med interiøret i A330 maskinene, de nådde liksom ikke helt opp til Swiss når jeg fløy fra MUC til BOM sist sommer.. Både seter og AVOD var ikke helt på nivået jeg ønsket meg, i reidarklassen vel og merke..

Det er litt interessant det der. IC-produktet til LH er i mine öyne helt ok, men heller ikke mer. Jeg har flydd med deres slitte, gamle 747 et par ganger nå, og det er virkelig ikke bra.

Likevel er reaksjonen fra kolleger og venner, "ååhh så du flyr med LH - ja det er jo det aller beste."

Har LH fått mye gratis ift sitt varemerke rett og slett pga at selskapet er tysk? Man tenker automatisk BMW, Merc - og kvalitet, alt på stell! Min påstand er at LH får endel gratis - kanskje mer enn de egentlig fortjener....?
Old 08-02-2011, 11:39   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Lave priser i kombinasjon med et forutsigbart produkt og et vanvittig rutenett gjør selvsagt Lufthansa veldig attraktive. Potensialet for å få mye for pengene - uansett hvor man reiser - er veldig stort hos Lufthansa, selv om f.eks. Economy-produktet på interkontinentale ruter er ganske gjennomsnittlig sammenliknet med andre selskaper. Lufthansa er vel dessuten et veldig godt merkenavn i Norge - langt mer kjent enn de fleste andre internasjonale selskaper og langt mindre belastet enn SAS og Norwegian.
Old 08-02-2011, 11:41   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mugnas View Post
Likevel er reaksjonen fra kolleger og venner, "ååhh så du flyr med LH - ja det er jo det aller beste."
De får nok en del gratis, men på den annen siden så er fallhøyden større, når forventningene ikke svarer til realitetene.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 11:41   #7
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Det er veldig positivt at LH fortsetter satsingen på Norge. Med mange avganger og gode connection-tider blir det effektivt å reise med dem, og når produktet i løpet av året også skal forbedres blir dette veldig bra.

Prisene de opererer med er også gode. Det er ikke vanskelig å booke billetter t/r i Europa helt ned i 11-1200 fredag-søndag, ettersom kampanjene kommer ofte og varer lenge. Kampanjene de har (og har hatt) på IC har også i de fleste tilfeller vært veldig gode, med priser som SWISS, AUA og KLM ikke kan matche.

Økning i kapasitet kan også bety flere avganger. De satt jo inn Embraer 190/5 til MUC igjen, så vidt jeg vet tar disse færre enn 319/20 som de har brukt til nå.
Old 08-02-2011, 11:42   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Lufthansas største svakhet er kanskje Frankfurt-flyplassen, som sikkert en del nordmenn frykter mer enn f.eks. København og Amsterdam.

Quote:
Originally Posted by SeatBelt View Post
Økning i kapasitet kan også bety flere avganger. De satt jo inn Embraer 190/5 til MUC igjen, så vidt jeg vet tar disse færre enn 319/20 som de har brukt til nå.
Tviler på at det blir så veldig mange flere avganger, i alle fall ikke fra Oslo. Lufthansa har allerede fire avganger daglig fra Oslo til Frankfurt og tre til München. I tillegg kommer SAS' tre daglige til Frankfurt og den nye avgangen til München. Mer kapasitet betyr kanskje flere A321 og færre A319/320. Det er også stor kapasitet fra København, Göteborg og Stockholm, så jeg tror heller Lufthansa vil prioritere nye slots til nye markeder.

Last edited by FlightDeck; 08-02-2011 at 11:46.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 11:47   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Vi kan jo lure på om dette fører til en dreining bort fra KLM/AF på det norske markedet.
Dersom LH tar stadig større markedsandeler, kan dette også slå positivt ut for SAS. Samme allianse, bonuspoeng osv... Blir spennende å se fremover!
Old 08-02-2011, 11:57   #10
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Tviler på at det blir så veldig mange flere avganger, i alle fall ikke fra Oslo. Lufthansa har allerede fire avganger daglig fra Oslo til Frankfurt og tre til München. I tillegg kommer SAS' tre daglige til Frankfurt og den nye avgangen til München. Mer kapasitet betyr kanskje flere A321 og færre A319/320. Det er også stor kapasitet fra København, Göteborg og Stockholm, så jeg tror heller Lufthansa vil prioritere nye slots til nye markeder.
Ja, de flyr ganske ofte, men åpner jo Trondheim. Kan jo også tolke økt kapasitet som flere seter i flyene når de får inn det nye interiøret, men vi får håpe på flere 321 i fremtiden, selv om de slenger innom i ny og ne.
Old 08-02-2011, 11:59   #11
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Vi kan jo lure på om dette fører til en dreining bort fra KLM/AF på det norske markedet.
Dersom LH tar stadig større markedsandeler, kan dette også slå positivt ut for SAS. Samme allianse, bonuspoeng osv... Blir spennende å se fremover!
Tja, er det positivt for SAS at passasjerene velger å fly via DUS/MUC/FRA til NYC fremfor å fly direkte, evt. via CPH/ARN?
Old 08-02-2011, 12:14   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Lufthansas største svakhet er kanskje Frankfurt-flyplassen, som sikkert en del nordmenn frykter mer enn f.eks. København og Amsterdam.
Frankfurt er nok noe som i mange øyne trekker ned. Men samtidig så synes jeg den har hevet seg noe i det siste og tror det vil hjelpe når bye A+ står ferdig og byggearbeidene på B ferdigstilles (del 4 av 5 skal etter planen åpne nå i disse dager). Dog så vil det fremdeles være langt å gå fra ytterst på A-piren!

Quote:
Tja, er det positivt for SAS at passasjerene velger å fly via DUS/MUC/FRA til NYC fremfor å fly direkte, evt. via CPH/ARN?
Nei, men det er positivt for SAS at man velger LH fremfor BA, KL, AF etc., selv om det beste for dem ville vært å hatt passasjerene selv

Last edited by Someone; 08-02-2011 at 12:18.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 14:05   #13
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Det er veldig positivt at LH fortsetter satsingen på Norge. Med mange avganger og gode connection-tider blir det effektivt å reise med dem, og når produktet i løpet av året også skal forbedres blir dette veldig bra.

Prisene de opererer med er også gode. Det er ikke vanskelig å booke billetter t/r i Europa helt ned i 11-1200 fredag-søndag, ettersom kampanjene kommer ofte og varer lenge. Kampanjene de har (og har hatt) på IC har også i de fleste tilfeller vært veldig gode, med priser som SWISS, AUA og KLM ikke kan matche.

Pussig, for jeg opplever ofte at både OS og LX ofte kommer like rimelig eller rimeligere ut enn LH, men det varierer fra gang til gang.

Når bruker LH E195 på OSL? Jeg så en tråd om dette tidligere, men jeg har aldri sett hverken på hjemmesiden deres eller noen andre steder en avgang satt opp med E195. Trodde det gikk mer i A319/A320 og av og til A321.

Mellom OSL og FRA er avgangen fra OSL ved totiden ofte flydd med A321. De bruker vel alt fra 733 til A321 mellom OSL og FRA.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 14:25   #14
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Flott at Lufthansa satser og gir økt konkurranse om kundene
Europa produktet til Lufthansa er bra men utelukker dette selskapet når det gjelder langdistanse på økonomiklasse.
Synes ikke slagordet til LH er noe tiltalende når sitter der uten beinplass og de har et kjedelig og lite variert underholdningssystem.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 14:43   #15
haavig
ScanFlyer Silver

Mellom OSL og FRA er avgangen fra OSL ved totiden ofte flydd med A321. De bruker vel alt fra 733 til A321 mellom OSL og FRA.[/QUOTE]

Alt fra B735 til A321
haavig is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 16:48   #16
LN-BLO
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Flott at Lufthansa satser og gir økt konkurranse om kundene
Europa produktet til Lufthansa er bra men utelukker dette selskapet når det gjelder langdistanse på økonomiklasse.
Synes ikke slagordet til LH er noe tiltalende når sitter der uten beinplass og de har et kjedelig og lite variert underholdningssystem.

LH på langdistanse i economy er nok ikke noe å skryte av, enig med deg i den. Har selv ingen erfaring med LHs bizprodukt men ser jo av tilbakemeldinger i tripreports her på forumet og andre fora som FT for den saks skyld at reisevante mennesker sitter med en ganske samstemt oppfatning, at den er moden for en oppussing. FRA er nok ikke den hyggeligste flyplassen i Europa, men personlig liker jeg MUC veldig godt (holder den på topp 3 listen over flyplasser i Europa sammen med ZRH og AMS).

Man kan uansett ikke få "alt" på en gang men Lufthansa er ett merkenavn som jeg vil tro mange assosierer med forutsigbarhet og soliditet (profesjonalitet), og de har nok en gratisfordel når de er i samme allianse som EB-medlemmene her på bjerget. KL merker nok tysk konkurranse, spesielt på SVG, BGO og TRD
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2011, 16:59   #17
LTH
ScanFlyer Molded

LTH's Avatar

KLM Re: Lufthansa vokser videre i Norge og Norden

Quote:
Originally Posted by Ezp1 View Post
KL merker nok tysk konkurranse, spesielt på SVG, BGO og TRD
Kan ikke tenke meg at KLM merker så mye til Lufthansas inntreden på TRD. LH skal fra slutten av mars fly 2 ganger per uke FRA-TRD-FRA. KLM skal fly 21 ganger i uken direkte AMS-TRD-AMS til sammenligning...
Old 08-02-2011, 17:12   #18
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by haavig View Post
Mellom OSL og FRA er avgangen fra OSL ved totiden ofte flydd med A321. De bruker vel alt fra 733 til A321 mellom OSL og FRA./QUOTE]

Alt fra B735 til A321
Satt nå faktisk på med en 733 på LH 858 forrige fredags morgen....
Old 08-02-2011, 17:41   #19
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Nei, men siden SAS og LH er i samme allianse og kan opptjene bonuspoeng i hverandres programmer, KAN det være positivt at LH evt kaprer kunder fra KLM. Hvis en allianse står sterk i et land, slår det ofte positivt ut for alle selskap som opererer i det landet.
Old 08-02-2011, 17:43   #20
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Satt nå faktisk på med en 733 på LH 858 forrige fredags morgen....
Jeg trur nok han mener at 735 er mindre enn 733.
Reply

Posting Rules