Quote:
Originally Posted by LN-MOW
Det er rimelig håpløst å drive slike sammenligninger, ettersom de ymse selskapene outsourcer forskjellige funksjoner, eller deler av disse, slik at du aldri vil kunne gjøre direkte sammenligning. Imidlertid vil man få en indikasjon .. Selv om man utelukker handling- og tekniske utgifter, vil nettverksselskaper per definisjon uansett komme dårlig ut, ettersom man har funksjoner relatert til samarbeide med andre selskaper, enten det dreier seg om prising, prosedyrer, allianserelasjoner, etc etc .
|
Mitt poeng, og jeg regner også med at det er Kurts poeng, er at dette gir en indikasjon - selv om det helt klart ikke er 100% korrekt. Om man skal argumentere med at det gjør FR og SK til epler og pærer vil imidlertid de fleste sammenlikninger mellom bedrifter være preget av samme problemet, nettopp fordi det sjelden er veldig mange faktorer som e helt identiske i ulike bedrifter. SK har nok helt klart veldig mange flere i sentrale admin funksjoner, men det er endel av kostnaden ved å drive
SAS. Noe av det du trekker frem er jo ting som fremholdes som fordeler med
SAS kontra andre selskaper, som f.eks. samarbeid med andre selskaper (som gir kundene et større nettverk å benytte seg av). Så får man se på kostnadssiden for seg, og så kan man gjøre en vurdering av produktsiden for seg. Jeg tror uansett tallenes tale er nokså klar (og noe annet ville overrasket meg).