![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Hadde egentlig planlagt en skikkelig bra rapport denne gangen med både bilder og det hele. Men er fortsatt ikke helt komfortabel med den digitale fototeknologien og hvordan man bruker denne. Derfor blir det kjedelig denne gangen også uten bilder. Denne rapporten skulle kommet for lenge siden, men selv om det nå er nesten en måned siden synes jeg det er greit å komme med en litt skuffende opplevelse med BA. Ble litt langt og tungt kanskje på slutten, les det dere gidder.
![]() BA 763, fredag 7/11-08 OSL-LHR, A-321. Var ute i god tid på OSL og det var bare min dumhet som gjorde at vi ikke hadde sjekket inn på forhånd via internett. Nå kan jo ikke passasjerer med BA bak gardinet lenger sjekke inn ved skranke på OSL men må i automat. Noe vi i klartekst ble fortalt da vi ankom BA- skranken. OK, innsjekk via automat gikk greit. Fikk sete 28 A og B. Så på seatmap at det var et relativt stort fly som var satt opp. Etter en eplemost inne på Schengen- området på OSL var det på tide med boarding og jeg kunne konstatere at det var en Airbus 321 som skulle ta oss til LHR. Dette er vel et noe uvanlig stort BA- fly på denne ruten, jeg trodde det var A 320 og A 319 som fløy her i hovedsak, men det var absolutt behov i dag. Ble ganske tomt innerst etter at CO nettopp hadde dratt til EWR og DY til Sharm el Sheikh og et sterkt forsinket DY-fly endelig hadde reist til Stansted (glad jeg ikke hadde stått til deres 0650- avgang!) ![]() Boarding gikk greit og plassene var greie, benplassen helt OK. Knyttnevetesten bestått. Ikke mer enn det. Flyet var smekkfullt bakerst, 100 % belegg. Ikke sikker på belegget foran gardinet, men tipper ca 90 %, bak var det i alle fall smekkfullt, vi snakker da ganske mange passasjerer, radene 6-33 og ikke en ledig plass. Det fikk blant annet en datterdatter til Norges lengstsittende statsminister erfare da hun ville bytte plass. Flyvertinnen gjorde det hun kunne, men måtte konstatere at det rett og slett ikke var en eneste ledig plass bak gardinet. Overhørte en del som skulle videre til Afrika om kvelden fra LHR og som dermed måtte vente en del timer på LHR. Vel oppe i luften tok det laaang tid før kapteinen slo av skiltet med setebeltet, det ristet nokså livlig en stund også etter at skiltet var slått av og serveringen var begynt. Liker veldig godt å slippe Buy on Board- konseptet, men jeg liker også godt å få mat og drikke omtrent servert samtidig. Det gikk tregt å få rundt drikken og crewet virket ikke særlig koordinert. Rad 28 var vel omtrent sist med både mat og drikke. Jeg valgte i forfjamselsen cheese i stedet for chicken og det var ikke så lurt. Ostesandwichen var mindre god. I tillegg fulgte det med en ørliten sjokolade som så vond ut, men smakte meget godt. Nestle Breakaway het den og var turens høydepunkt. (Kunne ikke finne sjokoladen til salgs i butikker i London – måtte sjekke!). Men jeg overdriver ikke om jeg sier det tok 20 minutter fra vi fikk maten til drikken ble servert. Det er litt lang tid. Men OK, alt var gratis så jeg klager ikke. Rimelig rett inn mot LHR og landet i rute. Jeg var litt spent på hvordan T5 var og det var bra. Kortere å gå enn det pleier å være på T3 med SAS og bagasjen kom nesten med en gang. Vi landet sannsynligvis også på en heldig tid da det ikke var mye folk, så vi unngikk kø. London innfridde som vanlig, også hotellet (Thistle Marble Arch), selv om det store deler av tiden regnet heftig. Returen startet litt før ett på mandagen, det ble Heathrow Express ut til LHR. Et valg jeg ikke var spesielt fornøyd med, toget gikk sakte denne dagen (ca 30 min fra Paddingtton til T5). £ 16.50 for den turen er dyrt. Liker bedre taxi (dyrt men enkelt) eller undergrunnen (tidkrevende men billig og litt morsomt). 10/11-2008, BA 768, LHR-OSL, A 320 Denne gangen var det Club Europe som gjaldt, jeg hadde oppgradert for en billig penge denne veien. Hadde ikke hatt tilgang til internett så nå hadde jeg basert meg på vanlig gammeldags innsjekking. Men den gang ei, var jo ingen skranker selv for Club Europe på T5. Derimot en helt masse folk som skulle hjelpe deg. Det trengte jeg dog ikke, men fikk det allikevel. Veldig hyggelige. Ved bagdropen var damen enda hyggeligere, men her ble dagens første bommert gjort. Hun anbefalte Southern lounge, hvilket vi fulgte, selv om jeg hadde en mistanke om at Northern var anbefalt her på forumet. I Southern lounge var det nokså fullt. Men fikk da plasser og mye god mat og god drikke. Meget godt utvalg. Loungen var fin! Det eneste minuset var jo at det knapt var et fly å se ut av panoramavinduene. Det var skuffende. Skal du se fly- gå ikke til den sørlige loungen!! ![]() Vel, etter noen raske innkjøp var det bort til gaten hvor en helt vanlig A 320 stod og ventet. Mye folk også denne gangen, vil anslå belegget bak gardinet til ca. 85 %, foran vil tippe 65 %. Men nå starter det jeg ikke var så fornøyd med. Fikk sete 5 F og E. Var de eneste som kunne velges ved innsjekkingen, alt annet var utilgjengelig og her kom også noen på D- setet, selv om alle andre rader hadde ett sete ledig. Kapteinen beklaget forsinkelsen og fortalte om sent fly inn fra Sofia. OK, men jeg måtte undersøke om jeg egentlig satt på business. Ikke bedre benplass enn nedover, midtsetet var trangt (ikke jeg som satt der, men en jeg hadde skrytt mye av BA til). Stappfulle hattehyller og kabinpersonale som ikke enset deg. Ingenting tilsa at jeg satt foran gardinet. En lang taksetur ventet før vi tok av halvannen time forsinket. Men flytiden var 1:40 så vi tok inn en del. Opp i luften; nå skulle vel BA imponere?? NEI!! ![]() Ingenting skjedde. Bakerst kunne jeg høre og lukte at mat og drikke ble servert (samtidig denne gangen). Men foran skjedde ingenting. Ikke drikkevarer, ingenting. Etter en stund begynte ting å skje, men alt gikk sååå tregt, så kom det en drikkevogn, mens damen med maten kom dyttende bak. Jeg er ikke erfaren i å sitte på business (en liten amatør der ![]() Jeg må si at jeg ikke trodde at første gang jeg satt på skikkelig business skulle jeg få servert den verste flymaten jeg har smakt (da inkluderer jeg ganske mange tørre sandwicher). Dette smakte altså overhodet ikke, men det verste var at bare maks ti minutter etter maten kom skulle det ryddes av. Da hun strakte seg etter brettet mitt, måtte jeg gjøre oppmerksom på at jeg ikke var ferdig, og da skjedde det absurde at hun stilte seg, ikke sur eller noe, opp og ventet på at jeg skulle bli ferdig. Jeg er ikke særlig glad i desserter basert på youghurt og kom ganske raskt til at her var det bare å kapitulere og fikk levert brettet, så gikk hun. Bestilte en cola over Skagerrak som vel ble servert over Sandefjord. Fin landing. Nei, dette var ikke bra av BA. Personalet var absurd lite koordinerte og vimset mye. Maten var dog det verste. Jeg liker fortsatt BA, og liker veldig godt de ikke har BOB bak gardinet, men dette var ikke bra. Last edited by litt-amatør; 03-12-2008 at 10:37. Reason: skrivefeil og noen presiseringer |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
|
![]()
Hmmm ... lenge siden jeg har flydd BA, men dette høres overhode ikke ut som den BA jeg kjenner ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Takk for en interessant rapport. Hyggelig at British Airways hadde bra kabinfaktor på din rundtur og at de til og med brukte A321 på Oslo-ruten.
Problemet med selskaper som har gratis servering i Economy Class, er at de etter hvert har kuttet tungt ned på maten som tilbys - og i flere tilfeller vil det derfor være mer hensiktsmessig med et buy on board-opplegg. Drikke bør imidlertid alltid være gratis. Synes ofte at forsinkelser generelt fører til et mer stresset og mindre oppmerksomt crew. Ellers bekrefter vel din rapport at servicenivå ikke er statisk, men avhenger av dagsform, innstilling, kompetanse og motivasjon hos besetningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
|
![]()
Høres ut som du hadde et mindre bra crew. Har aldri opplevd noe slikt med BA. Derimot er det ganske vanlig at de siste som blir servert i Club, må ta til takke med det som er igjen da de har gått tom for det meste populære valget av mat.
Dette har skjedd meg et par ganger og har da blitt tilbudt kompensasjon i form av ekstra godterier som sjokolade og en flaske champagne som plaster på såret. Opplevelsen din er nok ikke representativt for hvordan servicen vanligvis er hos BA. Jeg foreslår at du skriver en klage til BA om dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Bortsett fra en tur for snart 10 år siden, har jeg flydd BA "bare" to ganger, og har vært veldig fornøyd begge gangene.. Har også vært med på en flight LHR-OSL i CE; der det var stappfullt foran gardinen, og må innrømme at servicen tok lang tid.. Fikk vel maten med Kristiansand, eller noe.. Tomme for valget mitt var de og, men de beklaget på det dypeste.. Allikevel får jeg alltid et godt inntrykk av alle mennesker jeg møter, både i på bakken og ombord, og er alltid fornøyd når jeg sitter ombord i en BA-maskin.. Skal fly med de igjen om en drøy uke, og må rett og slett innrømme at jeg gleder meg.. Har alltid fått god mat foran gardinen, og sandwichene man får bak.. vel, ikke nødvendigvis noe å rope et høyt hurra for, men absolutt spiselige.. Mulig at de som tar seg betalt bak gardinen har bedre mat (og flere valg), men allikevel setter jeg pris på å få noe gratis ombord i et fly... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
|
![]()
Etter at jeg fikk status og mulighet til å velge sete ved bestilling, velger jeg bestandig 2A. Da er man sikret å få den maten man ønsker.
Så om mulig, velg et sete så langt fremme som mulig. Det står i instruksene deres at serveringen skal starte foran( selv om det dessverre finnes de som ignorerer det og starter bakerst, men det er mer unntaket). Når det gjelder sandwichen bak gardinet, så er det det man får både hos KL, LH AF osv. så BA er verken verre eller bedre enn de andre der. Jeg ønsker meg iallefall ikke BOB. Last edited by Øivind; 03-12-2008 at 00:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
|
![]() Quote:
Godsakene jeg fikk kom i en pose som jeg tok meg hjem. Den bestod av sjokolade og en flaske champagne. Sytes det var en hyggelig gest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]() Quote:
![]() ![]() Lurer på om jeg skal sette meg bakerst med vilje neste gang.. Men da begynner de sikkert servering bakerst... Gjorde også det da jeg fløy de i høst, men da satt jeg allikevel på fjerde rad, i en 7-raders CE-kabin, med godt under 50% belegg.. Tror alle fikk det de ville ha og spise... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
|
![]()
Når det gjelder mat er ikke mat på business så god alltid.
Jeg kom hjem fra Paris med AF for to dager siden og ble da servert noe som best kan beskrives som sosekjøtt. Et ihjelkokt stykke kjøtt som svømte i brun saus. I det hele tatt er det veldig varierende. Men en business-billett er ikke en garanti for god mat hos noe selskap (i allefall ikke de jeg har prøvd). |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
|
![]()
Noen ganger serverer de etter fargen på kortet, dvs. sølv og gull blir servert først, non status og upgrades sist. Iallefall hvis de har knapt med mat. Det kan være grunnen til at det så vimsete og ukoordinert ut.
Dette gjør de nesten alltid på longhaul. Husker jeg syntes det så veldig rart og første gang jeg opplevde det. De gikk fra rad 17 til 4 og derfra til rad 8 osv. Så litt vimsete ut ja, helt til jeg skjønte hva som skjedde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,382
|
![]()
Håpløst system.. Har du kjøpt deg en oppgradering så skal du jo ha samme service - eller står det noe sted at du har kjøpt deg en "light" oppgradering?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Har faktisk aldri opplevd å ikke få den maten jeg har bedt om. Hverken som status eller non-status pax.
Men jeg synes forsåvidt ikke det er håpløst at de beste kundene blir prioritert når de har for lite av en rett til at alle som ønsker den kan få. Har heller aldri sett at de har gått frem og tilbake med serverings-vognene på den måten som blir beskrevet. Mulig jeg bare har vært heldig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
|
![]()
Trist å høre at du fikk en dårlig opplevelse. Setene, ja de er ikke de beste hverken foran eller bak, men nå har jo også BA annonsert 2+2 i CW fra februar.
Det at det tar tid å få mat foran gardinen er en ting, men at de skal være så seine med en snack og drikke er dumt. Det med en eller to runder med drikkevogna blir jeg heller aldri klok på, det varierer fra selskap til selskap og også innen samme selskap. South lounge er dessidert størst, nord er mye i bruk for de som reiser innenriks da innenriks-gatene ligger rett ved siden av. Man kan jo også bytte lounge hvis man vil. Takk for rapport, og husk å sjekke hvilke baner som er i bruk før du velger lounge på LHR. Nå var det antagelig ikke kjøpte upgrades det siktes til, men frivillige upgrades ved uregelmessigheter og evt ID-pax. Er hvertfall det BA (skal) praktisere ihht noen insidere på Flyertalk.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Har ikke BA blokkert midtsete i Biz?
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,216
|
![]()
Kun på den ene siden. Selv om de har planer om å få forandre dette til neste år
Quote:
![]() Last edited by Someone; 03-12-2008 at 11:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]()
Nope, pr i dag så er det 2+3 config. Men som andre har nevnt, fra FEB09 så er det 2+2.
En klar forbedring. Reiste selv i Club tut retur LHR for en månded siden, og hadde en helt annen opplevelse. Hadde da en flott tur med fantastisk crew begge veier. Tror nok at BA veldig gjerne vil høre hvordan du opplevde denne turen, da dette er noe helt annet enn det de ønsker Club gjester skal oppleve. S |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Opplever selv at ved oppgradering, kliner gjerne selskapene til litt ekstra for å imponere. Mulig jeg bare har vært heldig eller at jeg ikke har noen forventninger i det hele tatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,922
|
![]()
Husker jeg sendte flyet til Sharm el Sheikh. La merke til at Stansted hadde pådratt seg en skikkelig forsinkelse og var glad jeg slapp å ha noe med den avgangen å gjøre
![]() Har lyst å prøve BA neste gang til London. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,982
|
![]()
Hva er det der med 2+3 config i Club? Har en t/r OSL-LHR på tirsdag i Club. Betyr det at de har bredere seter på høyre side? Eller betyr det at de vil "disse" alle oss som ikke har fått gullkortet enda ved å klemme oss ned i midt-seter?
Hvis det er det siste vil jeg heller avbestille og kjøre SAS istedenfor. |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL-FRA-SIN-LHR-OSL med Singapore Airlines i C (Lufthansa, SAS) | Rane Viking | TripReports | 23 | 30-03-2016 22:54 |
Med SAS fra OSL til KRS - ORD-LHR-OSL:BA | Cecilie | Reiseforum | 12 | 22-03-2013 15:52 |
BOO-OSL-LHR-NCL-LHR og LGW-OSL-BOO med DY og BA | eirikma | TripReports | 7 | 20-02-2011 12:25 |
Så har man prøv det også - Sofitel LHR T5 (inkl. OSL-LHR med BA) | Discus | TripReports | 38 | 15-12-2008 04:55 |
OSL-RIX-NCE-LHR-OSL med airBaltic og British Airways | LN-AØR | TripReports | 15 | 29-07-2008 17:55 |