![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,527
|
![]()
Han er vel bitter på SAS...
Det var vel han som designet SK/DM-avtalen, og måtte gå etter at den ble oppdaget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,899
|
![]() Quote:
Vagn tok ansvaret for SK / DM avtalen og gikk som en foelge av det, tror ikke at han var bitter...det var andre som skulle ha gjort det samme som ble. Jeg synes det er mye riktig i hans tanker om SAS IC og CPH.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,588
|
![]()
Tror ikke Vagn Sørensen er bitter.
Han er en profesjonell luftfarts mann og kommer etter min mening til å få mye rett i sine antageleser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]()
Man skal ikke se bortifra at det begynner å spøke litt på loftet for all feed fra nord-Tyskland når den nye flaplassen i Berlin åpner i 2011.
Men nå har jeg på følelsen av at det er blitt en sport å slenge galle og dommedagsprofetier om SAS. Dette er vel dette den 10. artikkelen hvor noen dødsdømmer SAS sien nyttår. Ingen tvil om at bildet av luftfarten i Nord-Europa kommer til å se annerledes ut om et par år, men jeg har vanskelig for å tro - og håper ikke at selskapet skal fores til en flokk sultne hyener som så mange har sett for seg. Jeg håper på et tettere samarbeid med Lufthansa for SAS, og da SAS som et helhetlig selskap. ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]()
Helt enig med deg.
Det virker som om SAS har fomlet litt med noen kalkyler lagd av noen økonomer som bare har sammenlignet selskapet med LCC carriere. På feks økonomiklasse i dag er jo produktet svært lik en LCC carrier og gir liten grunn til å velge SK foran andre selskap i et markedssegment som er preget av beinhard konkurranse og hvor marginene er så og si spist opp. Personlig tror og håper jeg pipa kommer til å få en litt annen lur framover selv om det er dårlige tider og da forhåpentligvis med en bedring på resultatssiden og kanskje med LH som en kapitalsterk samarbeidspartner eller eier. ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Well well, det er flere faktorer som kommer til a virke mot CPH som en sterk hub.
Först og fremst vil de store vokse - langt hurtigere enn de mindre og ogsa pa bekostning av de mindre. AMS, CDG og til mindre andel FRA og LHR fordi bane-kapasiteter er noe mer limitert her. Allianser har ikke hjulped a sterke CPH sitt posisjon, mens svekked dette. En god del traffik, som tidligere gikk via CPH, ga nar direkte inn i de store hubs AMS og FRA. Bare tenk deg om FRA - BGO / SVG og 4 daglige SVG-AMS hvorav de meste flyges med 737-800er. Disse flyene er ikke tom. En LH er ikke interessert i a fly sine pax via CPH, mens a suge pax fra CPH pg heile Norden og flyr disse via FRA eller MUC. SAS har ikke profitert pa samme mate fra Stjerne-Alliansen som de andre. Egentlig er SAS en av de tapere i denne alliansen, fordi de de-facto mister traffik. Nye konkurrenter vil dykke opp. Berlin vil vaere en (trolig ikke apent i 2011) , mens mange undervuderer WAW. WAW vil vaere en skikkelig trussel for CPH. Hvorfor? -> Velferden i Polen stiger rask, folk far mer penger til a reise. Antall innbyggere i Polen er större en DK + SE + NO. Vi snakker ogsa om volumer. Jeg tror ikke at LH kommer a kjöpe Austrian eller SAS. Det finnes finere bruder a gifte seg med, da velger du deg ikke en "problem-dama".
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
|
![]() Quote:
At LH har klart å få skikk på "problem-dama" før har de vel bevist med Swiss, så hvorfor skulle de ikke kunne gjøre det igjen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
Jeg er, som mange her etterhvert kanskje har registrert, av den oppfatning at CPH´s rolle som IC-hub i SAS-systemet på et tidspunkt får en vesentlig mindre betydning enn i dag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DY og lange ruter - hub i CPH | sk931 | Flyforum | 24 | 09-03-2012 07:41 |
CPH: World Class Hub | Fysikeren | Flyforum | 13 | 04-03-2012 07:15 |
Air India på udkig efter ny Europe-Hub - CPH med i kapløbet? | PP | Flyforum | 52 | 10-04-2011 01:42 |
OSL som IC hub? | Twin Otter | Flyforum | 3 | 25-04-2010 15:03 |
Er det slutt paa CPH-WAW-CPH? | Tommy777 | Flyforum | 12 | 18-09-2008 19:42 |