![]() |
|
|
View Poll Results: Hvilket jagerfly bør Norge velge? | |||
JSF (USA) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
48 | 40.34% |
JAS Gripen (Sverige) |
47 | 39.50% |
Eurofighter (EU) |
21 | 17.65% |
SV-utveien: oppgradere gamle F-16 (og kjøpe hurtigtog for resten) |
3 | 2.52% |
Voters: 119. You may not vote on this poll |
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#21 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
C172, dem heter Wallenberg. Wallander er (fiktiv) politimann i Ystad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva gjelder svenskene så er det sannsynligvis Wallenberg-familien du tenker på? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Jeg tror det er svært overdrevet at denne beslutningen er tatt. Det er noe svenskenes lobbykampanje har gått på hele tiden; nettopp for å gjøre et valg av JSF mest mulig vanskelig (særlig for SV). Dagsavisens Arne Strand pleier å vite meget godt hva som rører seg i regjeringen og han skriver dette om valget av fly. http://www.dagsavisen.no/meninger/article346328.ece
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Han skriver:
Quote:
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]()
Jeg vet ikke om noen av disse flytypene er idielle for Norske forhold og de kravene som vi trenger. Begge flyene har problemer og fordeler.
F-35 har såvitt vært i lufta og er under utviklig. Man vet fra tidligere erfaring at nye flytyper vil ha "barnesykdommer". Disse er på ingen måte luket ut fra noen av denne designen. Jeg tror med tiden at dette kan bli ett bra fly, men for nå tror jeg ikke dette er flyet for Norge. Flyet har også mindre rekkevidde og våpenlast kapasitet. Iallefall hvis man skal beholde Stealth mulighetene flyet har. Disse forsvinner med en gang en trenger å henge enten våpen eller fueltanker utenpå flyet for å suplementere intern last. Man vil også være mye mer prisgitt luft/luft tanking, noe Norge pr idag ikke har uten å leie det inn fra USA. Gripen N er forsåvitt ett bedre valg. Designen er utviklet for Norske forhold (og svenske). Den har bedre rekkevidde en originalen (C/D -gripen) og en kraftigere motor en originalen, samt mulighet for mer last utvendig. Den har ikke samme stealth muligheter som F-35, men spørsmålet er om man virkelig har bruk for dette i Norske forhold. Det jeg finner veldig rart er at Norge ikke vurderer nye Block 50/52+ F-16. Det er en flytype vi har brukt i mange år og Block 52+ ganske lik den MLU oppgraderingen som er gjort på våre eksisterende fly. Designen er vel utprøvd og all infrastruktur og mekanisk kunskap er allerede der. I tillegg så vil dette også være en betraktelig rimligere løsning en både Gripen N og F-35, samt at den er i produksjon og vil kunne leveres kjappere en begge de andre flytypene som trenger utviklig og testing i mange år framover. Og vil ikke være i oprativ tjeneste før om 9-10 år minimum fra nå.
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]() Quote:
![]() ![]() Jeg har også litt vanskelig å forstå at det skal være negativt at et fly passer til internasjonale operasjoner. Er det ikke aktuelt for Norge å bidra i internasjonale operasjoner lenger. Er ikke nettopp det hva et slikt fly bør brukes til?
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]()
Leser på nett at Taiwan har bestilt 66 nyproduserte F-16 block 52+ i 2006, til en pris av 3 miliarder USD. eller ca 15 miliarder kroner.
Norge har fått anbud på 48 F-35 til ca 20 miliarder kroner. Gripen har ikke kommet med noe pris ,men alikevel. Vil ikke dette være noe å tenke på mht at vi allerede har mye av den nødvendige infrastrukturen og erfaringen allerede klar. Samt at med 48 fly vil vi også statistisk sett bli sittende igjen med ca 30 fly etter 25 års tjeneste. Man det vil igjen si at man til en hver tid ikke vil ha mer en ca 20 fly oprative.
![]() |
#28 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg lurer på hvor denne myten kommer fra...
Flyet kan ta ca 8400kg drivstoff i interne tanker, og har en combat range på over 600nm. Med to eksterne tanker kan enda ~3tonn drivstoff taes med. Og når det kommer til våpen, så er de forskjellige våpenstasjonene (fra babord vingetupp til styrbord vingetupp) gode for: 1: 300lb 2: 2500lb 3: 5000lb 4: 2500lb (intern) 5: 350lb (intern) 6: 1000 (gun) 7: 350lb (interne) 8: 2500lb (intern) 9: 5000lb 10: 2500lb 11: 300lb Jeg kan ikke helt se at den mangler mulighetene til å bære en solid våpenlast... Quote:
![]() Når er det aktuelt å benytte seg av mulighetene som stealth gir? I fredstid vil du nok se at disse maskinene stort sett flyr med eksterne tanker mm. En vil vel heller at maskinen skal lyse opp som et juletre på de russiske bombeflyene sin radar enn at en i fredstid avslører den faktiske radarsignaturen til maskinen... ? At den kan ha våpen internt er en egenskap de øvrige maskinene _ikke_ har, og det muliggjør at F-35 kan angripe på måter de øvrige ikke kan, om det trengs. Quote:
Men ja, nyere versjoner av F-16 ville vært rimeligere og kunne leveres raskere, men det er vel en grunn til at F-16 ble tatt ut av konkurransen til å begynne med... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]()
*sitat*
Men ja, nyere versjoner av F-16 ville vært rimeligere og kunne leveres raskere, men det er vel en grunn til at F-16 ble tatt ut av konkurransen til å begynne med... , ja gudene forby at man brukte det som forsåvitt er det absolutt beste valget..
![]() |
#30 | ||||
Browncoat
|
![]() Quote:
Quote:
Her er det tydeligvis noe jeg ikke har fått med meg, kan ikke Gripen trekke 9G? Trodde det nesten var standard i disse dager. Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Er vel F4 Phantom du sikter til?
Quote:
![]() Ja, å trekke 9G er nå i seg selv ikke noe å skryte av for en moderne fighter, det viktigste blir nå hvor lav hastighet den kan trekke 9G i (for å få raskest mulig turn rate.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Browncoat
|
![]()
Meget mulig, fikk det med meg i et TV-prog om Vietnam krigen.
Takk for svarene ![]()
![]() |
#33 |
|
![]()
BSSW, selv om designen er fra begynnelsen av 70-tallet har den bevist gang på gang hvor god den er. og selv om flyskroget er 30+ år gammelt så finnes det ikke noe igjen inne i flyet som er original design, det aller aller meste er oppdatert og forbedret. Noe F-16 var designet for fra begynneslen av. Samtidig med relativt enkelt vedlikehold og god politlighet gjør dette flyet fremdeles til en vinner.
Block 60 som blir nevnt er neste generasjon F-16 som foreløpig kun er produsert for UAE. Denne versonen er lik Block 52+ på mange måter. Men har også en rekke nye ting. Den har blant annet redesignet cocpit og ny motor. Den har også fått inn endel av sensorene som man idag henger utenpå flyet inn, og deriblant en Internal FLIR Targeting System (IFTS), som gjør mye av jobben til Sniper XR/Panthera poden. Den har også integrert elektronisk krigførings system, og ett helt nytt radarsystem, samt det nyeste av det nye avionikk og IFF systemer, 8 Chaff/Flare stasjoner mot 4 på C/D utgaven. I tillegg til dette er den klargjort for alle våpen som er fysisk mulig å henge på en F-16 fra fabrikken. Dette er noe som har vært en oppgradering på andre modeller. Utvendig er den ganske lik en standard F-16 ,men den har fått internt pitotrør (spydet i nesa på flyet), samt at IFTS er montert som en liten kuleformet sak rett fårran cocpit.
![]() |
#34 |
|
![]()
Da var prisen på Gripen offentliggjort. 23 miliarder NOK for hele pakka ,men uten våpen.
![]() |
#35 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Today Saab conducted the first flight with the Gripen Demo in Linköping, Sweden. The flight lasted for 30 minutes and went totally according to plan.
http://www.saabgroup.com/en/MediaRel...ripen_demo.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Eurofighter er vel det flyet som slår meg som det beste kompromisset når man ser på faktorer som vekt, rekkevidde, våpenkapasitet og hastighet. (Den rekkevidden jeg hars ett oppgitt på JSF har ihvertfall vært latterlig kort). Men det kanskje beste argumentet i mine øyne er at den i motsetning til de to andre har to motorer, noe som kan være hendig med tank på at våre to jagerflybaser er plassert midt ute i havgapet med både ørner og måker og annet herk. Kan spare mye hydrazin på den måten!
![]()
![]() |
#38 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvorfor er F-16 Block 60 et av alternativene? det må jo være kostnadsbesparende i bøtter og spann. Det er et fly som er kjent osv osv.
Bilde klipt fra http://www.defenseindustrydaily.com/...n-fleet-04538/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Browncoat
|
![]()
Når det kommer til F-16 så er det 2 ting jeg synes at de burde ordne til den maskinen; super-cruise og thrust-vectoring. De 2 tingne der vil hjelpe enormt på F-16.
Er det noe som tilsier at noe slikt ikke er mulig? Trenger ikke noe voldsom modifisering slik jeg kan se det. "Flytte" sideroret litt opp og gjøre det litt lengre (ikke i høyde men i lengderetningen) for å få samme areal og dermed effekt som før. Samtidig flytte en eventuell bremseskjerm like mye opp. Pluss noe lignende på høyderor og speedbrakes. Da har man nok plass til å få en bedre thrustvektoring.
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Før en kan bedømme rekkevidden må en se på er hva maskinen har med av våpenlast og fuel, uten å vite dette blir det som å sammenligne epler og appelsiner. En F-35A vil ha omtrent samme combat radius som en F-16C når førstnevnte har fuel i kun interne tanker og sistnevnte har samsme våpen load og fuel i interne OG eksterne tanker. Gjør det rekkevidden til F-35 latterlig kort? I tillegg kan en F-35 ta over to tonn med drivstoff i de eksterne tankene, noe jeg vil tro at de vil benytte seg av i de aller fleste situasjoner. Men det vil nok ikke se like pent ut mtp driftsutgifter ol. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Snadderfilming av Saab JAS 39 Gripen | Edvard | Bilder & foto | 0 | 03-06-2017 00:27 |
Topphemmelig! Norges nye jagerfly...! | Harald Oanes | Bilder & foto | 7 | 18-05-2011 10:04 |
Regjeringen har valgt norges nye jagerfly | oddi | Flyforum | 1 | 25-11-2008 10:36 |
JAS Gripen på nesen | Concorde | Flyforum | 0 | 17-11-2008 17:10 |
JAS Gripen styrtet i Sverige | Someone | Flyforum | 11 | 02-05-2007 16:01 |