Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-01-2025, 03:27   #41
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,518
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Dette med Nord Norge Banen kom opp igjen ved siste stortingsvalg, ledet an av de som nå forlater rægjæringa og miljøfantast partiene. De ville bygge den, men, måtte bare ha en utredning om kostnader først. De visste jo at det ikke ville være økonomisk bærekraftig, men hva drar man ikke frem av valgflesk.
De får heller bygge skikkelig motorvei Bodø-Tromsø for skikkelige road trains, med 2 eller 3 semihengere, så får man godset mye mer miljøvennlig og kostnads effektivere frem.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2025, 07:23   #42
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Jeg synes å huske at gruvebedriftene i Sverige tilbød å være med på finnansiere dobbeltspor inn til Narvik? For med tanke på jernbane til nord-Norge er det vel banen opp til Narvik som sliter mest med kapasiteten?

Forøvrig gir videre utbygging av jernbane i nord-Norge mest mening med tanke på gods, selv om det også gir muligheter for passasjertransport internt i lansdelen. Det ble vel blant annet foreslått tog inn til Kirkenes fra Finland på et tidspunkt.
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2025, 02:50   #43
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 645
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Beklager misforståelsen, jeg tenkte på Bardufoss i denne sammenhengen, iom at det var snakk om mulig trafikkøkning på BDU.
Ja, utredningene er planlagt med stopp på Bardufoss, men om det blir i "sentrum" eller ved BDU må man vel langt nedi rapportene for å finne. Uansett korte distanser så det kan funke som flytog. Dog tar det nok over en time med stopp på Storsteinnes og snittfart 100kmt.
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2025, 04:02   #44
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

…selv tror jeg den mest sannsynlige og mest fornuftige utbygging av Nord Norge banen er noe OJB og jeg bygger med NMJ Superline !, ikke helt sikker på vi skal bygge i skala H0 1:87 eller skala 0 - uansett det blir sikkert i en kjeller på Lillestrøm med en lokal elefnat som Konssullent og kanskje lar vi KnutW også slippe inn.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2025, 18:55   #45
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,622
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
…selv tror jeg den mest sannsynlige og mest fornuftige utbygging av Nord Norge banen er noe OJB og jeg bygger med NMJ Superline !, ikke helt sikker på vi skal bygge i skala H0 1:87 eller skala 0 - uansett det blir sikkert i en kjeller på Lillestrøm med en lokal elefnat som Konssullent og kanskje lar vi KnutW også slippe inn.
Nå snakker vi! Det absolutt beste å gjøre med Nordnorgebanen er å ha prosjektet som modell i en kjeller på Lillestrøm. Tar gjerne en titt når den er ferdig!
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2025, 19:16   #46
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Jeg synes å huske at gruvebedriftene i Sverige tilbød å være med på finnansiere dobbeltspor inn til Narvik? For med tanke på jernbane til nord-Norge er det vel banen opp til Narvik som sliter mest med kapasiteten?
Jeg tror det er lite sannsynlig at Ofotbanen finansieres på noen annen måte enn via statsbudsjettet. Nå kommer det noen nye kryssingsspor på norsk side, så da tror jeg flaskehalsen er hovedsakelig på svensk side. Men som jernbane-ansatt, så synes jeg dobbeltspor virker mest fornuftig på halvlang sikt.

For en politiker som ønsker å vise at de satser på jernbane i Nord-Norge, så skulle jeg også mene at dobbeltspor på Ofotbanen burde tilfredsstille behovet for symbolpolitikk og få kombinert det med noe nytte. Men utredninger er jo, tross alt, billigere. Men mindre nyttig.

Quote:
Forøvrig gir videre utbygging av jernbane i nord-Norge mest mening med tanke på gods, selv om det også gir muligheter for passasjertransport internt i lansdelen. Det ble vel blant annet foreslått tog inn til Kirkenes fra Finland på et tidspunkt.
Passasjergrunnlaget er knapt verdt å snakke om.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2025, 14:40   #47
joandreas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 818
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Når de vurderer å bruke 45 år gamle togene på nåværende er det langt nok unna til konkurerre med fly.
https://www.nrk.no/nordland/nordland...app-1.17258098
__________________

joandreas is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2025, 06:29   #48
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,371
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Når de ikke klarer å bygge Ringeriksbanen som jo vil ha et stort passasjergrunnlag så er jeg helt sikker på at det aldri blir bygget noen jernbane videre fra Bodø.
EB is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2025, 10:14   #49
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,022
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Når de ikke klarer å bygge Ringeriksbanen som jo vil ha et stort passasjergrunnlag så er jeg helt sikker på at det aldri blir bygget noen jernbane videre fra Bodø.
Helt enig. Første diskusjonene om Ringeriksbanen fant sted rundt 1890 uten at det ble noe konkret av det. Ringeriksbanen har vært vedtatt bygget i allefall to ganger uten at noe har skjedd. Første gang Stortinget vedtok banen var i 1955 og også 1992. Den har ellers vært oppe til diskusjon stort sett hvert eneste år fra 1955 og frem til nå uten at noe har skjedd. Dette er tross alt et lite prosjekt sammenliknet med Nordnorgebanen, så å tro at den noengang blir bygget er for meg utenkelig.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-OSL (jun 25)
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2025, 13:17   #50
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,121
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Dette med Nord Norge Banen kom opp igjen ved siste stortingsvalg, ledet an av de som nå forlater rægjæringa og miljøfantast partiene. De ville bygge den, men, måtte bare ha en utredning om kostnader først. De visste jo at det ikke ville være økonomisk bærekraftig, men hva drar man ikke frem av valgflesk.
Dette med Nord-Norge banen har kommet opp regelmessig når det har vært Stortingsvalg. Tror bl.a. vi snakket om det på skolen i 1980, og det er jo en stund siden. Mistenker at det blir lansert av partier med et blodfattig program, der man trenger et tema som skaper oppmerksomhet. Resultatet blir i høyden en såkalt kommisjon som skal utrede saken enda en gang. Hele greia koker uansett bort i kålen, og blir liggende stille en del år frem til det kommer et nytt stortingsvalg og man trenger et visjonært tema å snakke om. Da er det på'an igjen. Hilsen Desillusjonert
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2025, 14:56   #51
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Dette med Nord-Norge banen har kommet opp regelmessig når det har vært Stortingsvalg. Tror bl.a. vi snakket om det på skolen i 1980, og det er jo en stund siden. Mistenker at det blir lansert av partier med et blodfattig program, der man trenger et tema som skaper oppmerksomhet. Resultatet blir i høyden en såkalt kommisjon som skal utrede saken enda en gang. Hele greia koker uansett bort i kålen, og blir liggende stille en del år frem til det kommer et nytt stortingsvalg og man trenger et visjonært tema å snakke om. Da er det på'an igjen. Hilsen Desillusjonert
Heller det, enn at de faktisk kaster de milliardene ut av vinduet.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2025, 21:10   #52
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Minnes at Altaposten for mange år siden hadde gamle kart fra mellomkrigstiden på trykk med planer om intet mindre enn 7 stasjoner bare i Alta...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2025, 01:36   #53
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Ja, det har stadig kommet opp. Det var stukket ut trasé helt til Kirkenes i mellomkrigstida. Det finnes mange kart, da dette var en statlig foreteelse. Det finnes også mange bilder av jernbaneteltleiren som flytta gjennom landet.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Russisk luftfart. ENTO Småprat 1 09-04-2017 22:10
Luftfart på Twitter Christer Småprat 4 12-01-2012 21:50
Stortingsvalg og luftfart Tally-Ho Flyforum 2 13-09-2009 21:33
I dagens luftfart krølle Flyforum 0 16-12-2008 00:11
Begreper i luftfart zico77 Flyforum 15 05-07-2007 14:04


All times are GMT +2. The time now is 23:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.