Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-04-2021, 04:02   #21
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,622
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Den artikkelen er så full av fjas og faktafeil at det blir jo bare tull.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2025, 21:36   #22
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,159
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Mer miljøvennlig å fly enn å bygge jernbane til Tromsø

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...nlig/17369692/

Quote:
Togskinner gjennom Nord-Norge er en dårlig idé miljømessig, naturmessig og klimamessig.

Det sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2025, 22:49   #23
Bacardi
Lurker
 
Bacardi's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 664
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Dersom dette er tilfellet burde jo avgiftene hit (som er miljøbegrunnet), fjernes? Jeg er egentlig for Nord-Norgebanen, men om det miljømessig ikke er belegg gjenstår bare beredskapsgrunner.
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2025, 23:05   #24
joandreas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 818
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Regner ikke turister liker sitte på tog i 20 timer. (det er fra Oslo)
kapasiteten på nåværende jernbanenett er for dårlig til ha kapasitet til at alle reiser fra andre storbyer.



og tvilsomt prislappen her hjemme holder seg godt nok.
https://www.jernbanedirektoratet.no/...rd-norgebanen/



https://www.youtube.com/watch?v=FSD5ps9bLQ0
__________________


Last edited by joandreas; 20-01-2025 at 23:19.
joandreas is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2025, 18:57   #25
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Quote:
Originally Posted by joandreas View Post
Regner ikke turister liker sitte på tog i 20 timer. (det er fra Oslo)
kapasiteten på nåværende jernbanenett er for dårlig til ha kapasitet til at alle reiser fra andre storbyer.



og tvilsomt prislappen her hjemme holder seg godt nok.
https://www.jernbanedirektoratet.no/...rd-norgebanen/



https://www.youtube.com/watch?v=FSD5ps9bLQ0
Dyrt og alt det der er greit, men de fleste ville nok reise fra Stockholm til Tromsø, istedenfor det toget gjennom Nordland. Det er også derfor den viktigste og minst kompliserte delen av utbygging er Narvik-Tromsø (Fauske - Narvik er ikke verdt det, nei.)
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2025, 15:25   #26
kaijoar
Newbie
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 172
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Turister er vel absolutt ikke den viktigste grunnen til å bygge jernbanen. Det er gods som er hovedargumentet.
kaijoar is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2025, 21:59   #27
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Quote:
Originally Posted by kaijoar View Post
Turister er vel absolutt ikke den viktigste grunnen til å bygge jernbanen. Det er gods som er hovedargumentet.

Det er også en grunn til at det er Tromsø-Narvik+oppgradert Ofotbane som er hovedpoenget. Det ironiske er jo at de eksisterende nordnorske jerbanene er lønnsomme, nettopp pga gods, og da spesielt Ofotbanen.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2025, 01:31   #28
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,622
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Må bare innrømme at jeg ikke har satt meg grundig inn i trasévalg og kjørehastighet på Nordnorgeanen, men hva er planen for Tysfjord-kryssingen og planlagt hastighet på banen? Er traséen planlagt bygget mtp dobbeltspor?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2025, 03:55   #29
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Må bare innrømme at jeg ikke har satt meg grundig inn i trasévalg og kjørehastighet på Nordnorgeanen, men hva er planen for Tysfjord-kryssingen og planlagt hastighet på banen? Er traséen planlagt bygget mtp dobbeltspor?
Om det noen gang skjer noe, så er det Narvik-Tromsø. Narvik-Fauske, inkl. Tysfjord, er mye, mye mer komplisert. Kanskje som felles løsning for å bli kvitt den siste ferga på E6. En vakker dag. Alt av gods kommer seg avgårde dit det skal, uten Fauske-Narvik. Passasjerer kan ta buss og ferge for tog.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2025, 12:13   #30
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,709
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Må bare innrømme at jeg ikke har satt meg grundig inn i trasévalg og kjørehastighet på Nordnorgeanen, men hva er planen for Tysfjord-kryssingen og planlagt hastighet på banen? Er traséen planlagt bygget mtp dobbeltspor?

Skisser om trasévalg her, et alterantiv er å snike seg langs svensekgrensen og stort sett i tunnel (finnes sikkert mer detaljer andre steder) så lite parallellitet med E6 ifht fjordkryssing på den hvertfall.
https://www.nrk.no/nordland/nord-nor...ort-1.16570349
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2025, 12:23   #31
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,622
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Ja, her er det er en del konsulenter som lever fett på ambisjonene til enkelte politikere…
E6 kan nok legges i en buet tunnel med 5% stigning ved utløpet av Tysfjorden der det er grunnest, men en jernbanetunnel under Tysfjord med max 2% stigning (er ikke det omtrent max på jernbanen?) vil måtte bli støgglang.
Apropos: Hvordan vil jussen se på det hvis Norge bygger en tunnel med begge åpningene i Norge, men tunnelen går under Sverige på enkelte strekninger?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2025, 12:38   #32
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,617
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Ja, her er det er en del konsulenter som lever fett på ambisjonene til enkelte politikere…
E6 kan nok legges i en buet tunnel med 5% stigning ved utløpet av Tysfjorden der det er grunnest, men en jernbanetunnel under Tysfjord med max 2% stigning (er ikke det omtrent max på jernbanen?) vil måtte bli støgglang.
Apropos: Hvordan vil jussen se på det hvis Norge bygger en tunnel med begge åpningene i Norge, men tunnelen går under Sverige på enkelte strekninger?
Skulle banen bygges, som jo ikke ser ser ut til å skje i nærmeste fremtid, og noe av den gå delvis i tunnel på svensk side, må Sverige og Norge inngå en folkerettslig avtale om dette. To land kan inngå en traktat om det meste, så lenge ikke ufravikelige folkerettsregler setter bom for det. Sverige har full råderett over grunnen under sitt territorium, og må derfor tillate dette. Skulle det ikke være noen stasjoner på svensk side, måtte nok Norge bære alle kostnader. Jeg kjenner ikke detaljene i grunn og terreng m.m., som også kunne by på utfordringer.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N

Last edited by jb1; 26-01-2025 at 12:40.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2025, 05:15   #33
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 645
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Altså, turistene i Tromsø har få dager på plass, og lang tid på reise. De færreste gidder å sitte et døgn på et tog, uansett hvor grønt det er. Og tog i Norge er ikke en gang grønt, flere strekninger, inkludert Nordlandsbanen går med 40 år gamle diesel-lok, og fyllgraden er under 50%, så et moderne fly med høy kabinfaktor har lavere utslipp.

Selskapet mitt gjorde noen live streams i forbindelse med framleggelse av sist rapport og det var en tragisk forestilling. På en side mener de det er negativt at så mye av banen må legges i tunnel, med tanke på opplevelsen for turistene. I neste øyeblikk er det nesten umulig fordi det er så mye reinområder som togbanen går igjennom. Hvor mye rein kan det egentlig være inni fjellene..?

Kommer AS Norge til å bruke så mye penger på en bane? Vel, den mest lønnsomme jernbanestrekningen i Norge er Ofotbanen (Kiruna i Sverige til Narvik), pga. malmtransporten. Det går også djevelske mengder med gods på samme linje, som deretter går med lastebil langs E6. Bare gjennom Narvik går det 500 vogntog om dagen. Så å få denne transporten på skinner gir mening.

Ellers er første innlegg veldig festlig å lese fire år senere:


Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
Stortinget har som kjent gått inn for nordnorgebane, om det blir noe av vet fortsatt ingen, men kommer den (i en eller annen form), så vil det vel ha konsekvenser for luftfart.

Jeg ser for meg følgende:

Kun bygging av den billigste og mest passasjer- og fraktintensive delen, det vil si Tromsø-Narvik.

*Behovet for utbygginger på TOS går ned: BDU blir en slags flyplass nr 2 for Tromsø: kapasitet, lang nok rullebane for større fly, enklere å bruke ved dårlig vær.

*På grunn av mer trafikk på BDU og enklere reise til TOS, mister EVE en del av passasjergrunnlaget.

*Avstanden er for lang til at det har noen praktisk betydning for innenriksfly (ved full utbygging, er det bare TOS-BOO, som mister noe passajergrunnlag)
Gått inn for Nordnorgebane? Nei.

Behov for utbygging TOS går ned? Oh hell fucking no. Kapasiteten er sprengt og ny utbygging må skje ASAP. BDU er like død som alltid.

Mer trafikk på BDU? Nope.

Jepp, folk har ikke tid til å reise så sakte som langdistanse med tog.
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2025, 12:22   #34
joandreas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 818
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Quote:
På en side mener de det er negativt at så mye av banen må legges i tunnel, med tanke på opplevelsen for turistene. I neste øyeblikk er det nesten umulig fordi det er så mye reinområder som togbanen går igjennom.
Det problemet har hs 2 og hatt så ikke noe nytt. de måtte bygge ekstra tunnel på flere plasser.

Man må egentlig bruke noe sterkt for tro politikere vil vygge ut banen.
ikke at jeg har tro på frp i neste valgperiode.
men blitt som england der damplokmotiv holdt på til 60 tallet grunnet for lite beviglinger. (de var og sist til fase de ut)
__________________


Last edited by joandreas; 30-01-2025 at 12:48.
joandreas is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2025, 12:57   #35
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Ehh. Ja BDU er død så lenge det ikke er en kjappere forbindelse til Tromsø. Det er poenget, at den eneste utbygginga som gir mening er Narvik-Tromsø. Først og fremst pga gods, men Narvik-Tromsø vil gjøre BDU mer aktuell, fordi det tross alt vil utløse passasjertrafikk.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2025, 14:05   #36
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,622
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
Ehh. Ja BDU er død så lenge det ikke er en kjappere forbindelse til Tromsø. Det er poenget, at den eneste utbygginga som gir mening er Narvik-Tromsø. Først og fremst pga gods, men Narvik-Tromsø vil gjøre BDU mer aktuell, fordi det tross alt vil utløse passasjertrafikk.
Er banen planlagt med stasjon på flyplassen?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2025, 14:22   #37
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 645
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Er banen planlagt med stasjon på flyplassen?
Nei, det ville kreve jernbane-bru eller -tunnel til Tromsøya. Ikke særlig realistisk tror jeg.
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2025, 16:54   #38
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,617
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Nei, det ville kreve jernbane-bru eller -tunnel til Tromsøya. Ikke særlig realistisk tror jeg.

Det tar jo heller ikke lang tid med bussen inn fra sentrum.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2025, 17:30   #39
joandreas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 818
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Teknisk sett en tunnel i byen da spor/bru over rullebanen ikke trenger utredes.
bygge jernbanebru vest for ishavskatedralen hører og til i den kategorien
__________________

joandreas is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2025, 18:07   #40
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,622
Default Re: Nordnorgebane og luftfart

Beklager misforståelsen, jeg tenkte på Bardufoss i denne sammenhengen, iom at det var snakk om mulig trafikkøkning på BDU.
KnutW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Russisk luftfart. ENTO Småprat 1 09-04-2017 22:10
Luftfart på Twitter Christer Småprat 4 12-01-2012 21:50
Stortingsvalg og luftfart Tally-Ho Flyforum 2 13-09-2009 21:33
I dagens luftfart krølle Flyforum 0 16-12-2008 00:11
Begreper i luftfart zico77 Flyforum 15 05-07-2007 14:04


All times are GMT +2. The time now is 23:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.