![]() |
|
![]() |
#21 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,622
|
![]()
Den artikkelen er så full av fjas og faktafeil at det blir jo bare tull.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,159
|
![]()
Mer miljøvennlig å fly enn å bygge jernbane til Tromsø
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...nlig/17369692/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Lurker
Join Date: Oct 2010
Posts: 664
|
![]()
Dersom dette er tilfellet burde jo avgiftene hit (som er miljøbegrunnet), fjernes? Jeg er egentlig for Nord-Norgebanen, men om det miljømessig ikke er belegg gjenstår bare beredskapsgrunner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 818
|
![]()
Regner ikke turister liker sitte på tog i 20 timer. (det er fra Oslo)
kapasiteten på nåværende jernbanenett er for dårlig til ha kapasitet til at alle reiser fra andre storbyer. og tvilsomt prislappen her hjemme holder seg godt nok. https://www.jernbanedirektoratet.no/...rd-norgebanen/ https://www.youtube.com/watch?v=FSD5ps9bLQ0
__________________
Last edited by joandreas; 20-01-2025 at 23:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Newbie
Join Date: Jul 2015
Posts: 172
|
![]()
Turister er vel absolutt ikke den viktigste grunnen til å bygge jernbanen. Det er gods som er hovedargumentet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]() Quote:
Det er også en grunn til at det er Tromsø-Narvik+oppgradert Ofotbane som er hovedpoenget. Det ironiske er jo at de eksisterende nordnorske jerbanene er lønnsomme, nettopp pga gods, og da spesielt Ofotbanen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,622
|
![]()
Må bare innrømme at jeg ikke har satt meg grundig inn i trasévalg og kjørehastighet på Nordnorgeanen, men hva er planen for Tysfjord-kryssingen og planlagt hastighet på banen? Er traséen planlagt bygget mtp dobbeltspor?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Om det noen gang skjer noe, så er det Narvik-Tromsø. Narvik-Fauske, inkl. Tysfjord, er mye, mye mer komplisert. Kanskje som felles løsning for å bli kvitt den siste ferga på E6. En vakker dag. Alt av gods kommer seg avgårde dit det skal, uten Fauske-Narvik. Passasjerer kan ta buss og ferge for tog.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,709
|
![]() Quote:
Skisser om trasévalg her, et alterantiv er å snike seg langs svensekgrensen og stort sett i tunnel (finnes sikkert mer detaljer andre steder) så lite parallellitet med E6 ifht fjordkryssing på den hvertfall. https://www.nrk.no/nordland/nord-nor...ort-1.16570349
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,622
|
![]()
Ja, her er det er en del konsulenter som lever fett på ambisjonene til enkelte politikere…
E6 kan nok legges i en buet tunnel med 5% stigning ved utløpet av Tysfjorden der det er grunnest, men en jernbanetunnel under Tysfjord med max 2% stigning (er ikke det omtrent max på jernbanen?) vil måtte bli støgglang. Apropos: Hvordan vil jussen se på det hvis Norge bygger en tunnel med begge åpningene i Norge, men tunnelen går under Sverige på enkelte strekninger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,617
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N Last edited by jb1; 26-01-2025 at 12:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2012
Posts: 645
|
![]()
Altså, turistene i Tromsø har få dager på plass, og lang tid på reise. De færreste gidder å sitte et døgn på et tog, uansett hvor grønt det er. Og tog i Norge er ikke en gang grønt, flere strekninger, inkludert Nordlandsbanen går med 40 år gamle diesel-lok, og fyllgraden er under 50%, så et moderne fly med høy kabinfaktor har lavere utslipp.
Selskapet mitt gjorde noen live streams i forbindelse med framleggelse av sist rapport og det var en tragisk forestilling. På en side mener de det er negativt at så mye av banen må legges i tunnel, med tanke på opplevelsen for turistene. I neste øyeblikk er det nesten umulig fordi det er så mye reinområder som togbanen går igjennom. Hvor mye rein kan det egentlig være inni fjellene..? Kommer AS Norge til å bruke så mye penger på en bane? Vel, den mest lønnsomme jernbanestrekningen i Norge er Ofotbanen (Kiruna i Sverige til Narvik), pga. malmtransporten. Det går også djevelske mengder med gods på samme linje, som deretter går med lastebil langs E6. Bare gjennom Narvik går det 500 vogntog om dagen. Så å få denne transporten på skinner gir mening. Ellers er første innlegg veldig festlig å lese fire år senere: Quote:
Behov for utbygging TOS går ned? Oh hell fucking no. Kapasiteten er sprengt og ny utbygging må skje ASAP. BDU er like død som alltid. Mer trafikk på BDU? Nope. Jepp, folk har ikke tid til å reise så sakte som langdistanse med tog. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 818
|
![]() Quote:
Man må egentlig bruke noe sterkt for tro politikere vil vygge ut banen. ikke at jeg har tro på frp i neste valgperiode. men blitt som england der damplokmotiv holdt på til 60 tallet grunnet for lite beviglinger. (de var og sist til fase de ut)
__________________
Last edited by joandreas; 30-01-2025 at 12:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Ehh. Ja BDU er død så lenge det ikke er en kjappere forbindelse til Tromsø. Det er poenget, at den eneste utbygginga som gir mening er Narvik-Tromsø. Først og fremst pga gods, men Narvik-Tromsø vil gjøre BDU mer aktuell, fordi det tross alt vil utløse passasjertrafikk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,622
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2012
Posts: 645
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,617
|
![]() Quote:
Det tar jo heller ikke lang tid med bussen inn fra sentrum. Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
Location: Sandnes, Rogaland
Posts: 818
|
![]()
Teknisk sett en tunnel i byen da spor/bru over rullebanen ikke trenger utredes.
bygge jernbanebru vest for ishavskatedralen hører og til i den kategorien
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,622
|
![]()
Beklager misforståelsen, jeg tenkte på Bardufoss i denne sammenhengen, iom at det var snakk om mulig trafikkøkning på BDU.
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Russisk luftfart. | ENTO | Småprat | 1 | 09-04-2017 22:10 |
Luftfart på Twitter | Christer | Småprat | 4 | 12-01-2012 21:50 |
Stortingsvalg og luftfart | Tally-Ho | Flyforum | 2 | 13-09-2009 21:33 |
I dagens luftfart | krølle | Flyforum | 0 | 16-12-2008 00:11 |
Begreper i luftfart | zico77 | Flyforum | 15 | 05-07-2007 14:04 |