Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-10-2023, 15:45   #21
FBI2012
ScanFlyer Silver

FBI2012's Avatar

Default Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Selvom jeg har tro på et par direkteruter fra OSL, så tror jeg at vi må innse at OSL og ARN ikke får ruter som ikke CPH har først.
Det beror nok også mye på markedet og der kan nok behovet være ulikt i Norge, Sverige og Danmark. I visse tilfeller kan cargo og frakt forsvare en direkte flyforbindelse til OSL. Men dette har andre mer oversikt over enn meg.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 18:36   #22
Pelikan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Det beror nok også mye på markedet og der kan nok behovet være ulikt i Norge, Sverige og Danmark. I visse tilfeller kan cargo og frakt forsvare en direkte flyforbindelse til OSL. Men dette har andre mer oversikt over enn meg.
Tror en rute til Seoul med Korean kan være aktuelt og at denne vil gå til OSL.
Er regelmessig på jobb i Korea og de er veldig fasinert over Norge, da spesielt nordlys men også midnattsol. Det har den siste tida gått en realityserie på TV hvor 4 kjente koreanske skuespillere må overleve vinterstid i Norge hvor de bor i telt. Så en av epsiodene og har sjelden sett så god norgesreklame.
Maritim industri gjør at mange jobbreisende potensielt vil benytte denne ruta.
All ledig cargo kapasitet til Seoul vil üten problem fylles opp med sjømat.
Pelikan is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 18:48   #23
Herlov
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Pelikan View Post
Tror en rute til Seoul med Korean kan være aktuelt og at denne vil gå til OSL.
Er regelmessig på jobb i Korea og de er veldig fasinert over Norge, da spesielt nordlys men også midnattsol. Det har den siste tida gått en realityserie på TV hvor 4 kjente koreanske skuespillere må overleve vinterstid i Norge hvor de bor i telt. Så en av epsiodene og har sjelden sett så god norgesreklame.
Maritim industri gjør at mange jobbreisende potensielt vil benytte denne ruta.
All ledig cargo kapasitet til Seoul vil üten problem fylles opp med sjømat.
Enig i at maritim industri, koreansk turisme og cargo taler for en rute. De som taler imot er at ICN er dårlig plassert ift. transfer. Alt annet enn Japan er en relativt stor omvei. Det gjør at lokalmarkedet i begge ender må bære det meste.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 18:59   #24
Pelikan
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Enig i at maritim industri, koreansk turisme og cargo taler for en rute. De som taler imot er at ICN er dårlig plassert ift. transfer. Alt annet enn Japan er en relativt stor omvei. Det gjør at lokalmarkedet i begge ender må bære det meste.
Alt fra Shanghai og østover i Kina fungerer bra via Seoul. 2 timer eller mindre i flytid fra Seoul hvor Korean har et godt nettverk.
Pelikan is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 22:02   #25
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Ref Korean/Seoul: Er en trekantrute helt utenkelig? F. eks. Seoul - Stockholm/København - Oslo - Seoul eller omvendt?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2023, 12:56   #26
Herlov
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Ref Korean/Seoul: Er en trekantrute helt utenkelig? F. eks. Seoul - Stockholm/København - Oslo - Seoul eller omvendt?
Med tanke på hvor få trekantruter som generelt finnes hos de store selskapene så er det vel antagelig ikke veldig aktuelt. Trekantruter er jo mer en kuriositet i disse dager.

Ellers er det ingen som har nevnt noe om ET og Addis Abeba. Hvor avhengig er ruten av SAS? Vil den klare seg etter skiftet? Eventuelt i en nedskalert versjon?
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2023, 13:02   #27
chrisljo
ScanFlyer Gold

Quote:
Med tanke på hvor få trekantruter som generelt finnes hos de store selskapene så er det vel antagelig ikke veldig aktuelt. Trekantruter er jo mer en kuriositet i disse dager.

Ellers er det ingen som har nevnt noe om ET og Addis Abeba. Hvor avhengig er ruten av SAS? Vil den klare seg etter skiftet? Eventuelt i en nedskalert versjon?
Hvor stort overlapp er det med Skyteams medlemmer nettverk? Hvis det ikke er mye så kan vel SAS velge å fortsette å feede. Samme med JV med Singapore Airlines, både AirFrance og Virgin har samarbeid med dem. Utenom USA/Canada så tror jeg du vil SAS vil fortsette samarbeid utenfor alliansen.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2023, 14:25   #28
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:

Mitt inntrykk et at ET litt lever sitt eget isolerte liv. Jeg har ikke sett tall på det, så litt kvallifisert gjetning er at de har minimalt med feed fra SAS utover hva en vanlig interline gir, men hvis noen har tall på det så må jeg gjerne rettes på.

Så blir kanskje et spørsmål hvor mange ivrige Eurobonusjegere som nå heller vil bruke f.eks Air France via CDG, som jo har et brukbart afrikansk nettverk. Selv om jeg mistenker kanskje ETs rute har litt færre "bonusjunkies" enn endel andre

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Hvor stort overlapp er det med Skyteams medlemmer nettverk? Hvis det ikke er mye så kan vel SAS velge å fortsette å feede. Samme med JV med Singapore Airlines, både AirFrance og Virgin har samarbeid med dem. Utenom USA/Canada så tror jeg du vil SAS vil fortsette samarbeid utenfor alliansen.
Mitt inntrykk er at de siste årene er det omtrent bare SQ som SAS har hatt en skikkelig godt samarbeid med innen Star. Etterfulgt at TG og LX, hvor jeg føler det har vært en viss grad av koordinering. Så jeg blir ikke overrasket hvis akkurat det JVet med SQ blir værende. SkyTeam er jo også relativt svake fra Europa til Sørøst Asia og videre. Ja, jeg vet Vietnam Airlines er med i SkyTeam, men det virker litt som de egentlig ikke satser veldig på transfertrafikk via Vietnam

Uansett er dte nok endel på revenue og nettverk i endel selskaper som nå får litt å gjøre
Old 07-10-2023, 17:58   #29
vadheim
ScanFlyer Blue

Korean på OSL er vel ikke helt utenkelig med tanke på både dagens cargo behov og frekvenser samt at de allerede er inne med egne passasjer chartere for turister. I tillegg er det vel en del shipping relatert business trafikk på strekningen. Dessuten trenger Oslo en far east connection.
vadheim is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2023, 08:12   #30
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Hadde vært kult med Seattle…men da blir det vel fra København.
EB is online now   Reply With Quote
Old 08-10-2023, 08:28   #31
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Hadde vært kult med Seattle…men da blir det vel fra København.
Eller fra OSL med Delta One! Woohooo

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2023, 12:19   #32
FBI2012
ScanFlyer Silver

FBI2012's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Eller fra OSL med Delta One!
DELTA One mellom OSL og SEA hadde vært FANTASTISK!! Jeg har ennå ikke hatt gleden av å fly DELTA, men ser de topper listen av de store selskapene i USA blant annet i "brand value" og det sier jo på en måte sitt.

Håper det etter hvert dukker opp direkte ruter med DELTA fra OSL nå som SAS skal over i Sky Team!

https://en.wikipedia.org/wiki/Larges...capitalization.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_8633.jpg
Views:	1533
Size:	312.5 KB
ID:	53953   Click image for larger version

Name:	IMG_8637.jpg
Views:	1509
Size:	270.0 KB
ID:	53954  
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2023, 20:58   #33
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Jeg er sannelig ikke sikker på at SAS kommer til å drive med longhaul i fremtiden. Heller feeding av langrutene til AF og KLM. Men det kan godt være at vi ser KLM longhaul ut av Køben, ettersom det legges jo strenge restriksjoner på trafikk ut av AMS fremover.
Jeg tror også vi kommer til å se flere flighter til Paris og sikkert også fra flere Norske flyplasser enn i dag.

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2023, 01:23   #34
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det var det mange som sa da SAS gikk inn i Star også. Det kan nesten ikke bli dårligere så jeg håper SAS øker langdistansekapasiteten i SkyTeam. Det finnes mye potensiale.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2023, 07:24   #35
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det kan nesten ikke bli dårligere så jeg håper SAS øker langdistansekapasiteten i SkyTeam. Det finnes mye potensiale.
Det var omtrent det AF-KL sjefen sa også
Old 09-10-2023, 08:58   #36
martins
ScanFlyer Blue

SAS skal jo inn i det transatlantiske JVet, og da regner jeg med at det vil føre til en ekspansjon. Spesielt OSL kan komme godt ut der, tror jeg.
martins is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2023, 10:35   #37
88charlie
ScanFlyer Blue

Quote:
Maritim industri skal i mindre grad til Seoul og i større grad til Busan. Nå går det tog osv. men for noen år siden var det helt vanlig å fly dit via f.eks. PEK eller PVG hvis man var glad i SAS. Finnair hadde vel en direkterute før Ukrainakrigen.

Omveier har jeg sluttet å tenke på for mange år siden Det koker ned til total reisetid og avgang/ankomst hver eneste gang.

OSL-SEA hadde vært konge. SEA og YVR har stort sett vært kronglete/dyrt å reise til, spesielt hvis man er så ukristelig å ville ha en retur fra en annen by og/eller annen alliansepartner. OSL vs CPH er vel tålig likt fra Asia, men fra N.A så flyr man jo stort sett inn over Norge ved ankomst Europa og da kan og bør OSL ha fordeler.

Ser litt svart på at CPH skal få en økning for det begynner å bli en møkkaflyplass slik som alle de andre som har blitt klattet på i flere tiår. Nå bygges det om her og der men det er fortsatt et forbasket knot å komme seg fra A eller B og via Loungen til CDF, eller omvendt. Det skal også sies at absolutt alle gangene jeg har fått forsinket baggasje på vei hjem så var det via CPH....
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2023, 00:40   #38
KjetilK
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Anko van der Werff nevnte selv Shanghai, der China Eastern Airlines har sin hub.
Jeg husker at det ble sagt i forbindelse med at Hainan fløy PEK-OSL at det var et problem at det stoppet der fordi mange av turistene skulle til Vestlandet, så code-share for et kinesisk selskap og SAS innenriks høres ut som kunne være bedre enn det Hainan fikk til (som jo ble en veldig kort gjesteopptreden).
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2023, 01:27   #39
KjetilK
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by vadheim View Post
Korean på OSL er vel ikke helt utenkelig med tanke på både dagens cargo behov og frekvenser samt at de allerede er inne med egne passasjer chartere for turister. I tillegg er det vel en del shipping relatert business trafikk på strekningen. Dessuten trenger Oslo en far east connection.
Jeg har litt vanskelig med å se det for meg så lenge Russlands krig mot Ukraina pågår, for Korean flyr vel ikke over Russland, og da blir den ruta nær 11000 km, noe som krever mye fuel. Et kinesisk selskap som flyr over Russland virker mer sannsynlig for en far east connection.

Last edited by KjetilK; 06-11-2023 at 02:08. Reason: leif
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2024, 09:15   #40
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

"Vintersesongen" på OSL-EWR tjuvstarter alt fra slutten av september i år, så blir A321LR fra da av.

https://www.aeroroutes.com/eng/240826-skoct24oslewr

Quote:
From 30SEP24 to 26OCT24, this route will be operated by Airbus A321neo LR, instead of A330-300 aircraft.
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules