Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2023, 20:23   #1
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,982
Vin Long haul på OSL etter "nye SAS"

Med nye eierne i SAS er vi vel noen som tenker at det kan skje endringer på OSL sitt long haul sortiment.

Kan det f.eks tenkes at vi får inn Delta på OSL-JFK? Eller at United kommer tilbake til EWR?

Oooooooh, eller AA. Åjåjåjåj
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 20:25   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
Default Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Det minsker i hvertfall ikke muligheten for Korean. Dog er mulig Russland sånn bokstavlig talt i veien, på en måte
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 21:32   #3
Master Caution
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 79
Default Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

(Gjen)åpner dette et marked for nye ruter mot Asia? Thai, Singapore, Air China og Air India er jo Star Alliance-medlemmer med ruter til CPH, som blir feedet regionalt av SAS - Det kan jo tenkes at det blir noen omrokeringer der etter hvert.

Om ikke annet så øker det vel sannsynligheten for at Thai kommer tilbake. Kommer vi til å se at det dukker opp interlineavtaler med Norwegian-Widerøe etterhvert også?

Last edited by Master Caution; 03-10-2023 at 21:35.
Master Caution is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 21:39   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
Default Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Vel, Air France jo jo blant annet codeshare med både Singapore Airlines og Qantas, uten at man skal legge for mye vekt på det, utover at allianser er overdrevent etter min mening

Det sagt så har jo AF-KL knyttet et tettere samarbeid med Etihad i det siste. Og de har jo også tidvis SAS samarbeidet med
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2023, 21:41   #5
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,982
Default Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det sagt så har jo AF-KL knyttet et tettere samarbeid med Etihad i det siste. Og de har jo også tidvis SAS samarbeidet med
Akkurat sandkassen er det vel rimelig bra dekket til allerede? Ser den Korean og BKK saken, men kanskje etter hvert når det blir litt kjekkere å fly dit.

Jeg tipper det må dukke opp noe til USA, jeg
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 13:08   #6
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Det beste vi kan håpe på fra OSL som følge av disse endringene er nok JFK eller ATL med DL (erstatter EWR med SK) og ICN med KE. Alt annet tror jeg er uaktuelt.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 20:09   #7
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Det beste vi kan håpe på fra OSL som følge av disse endringene er nok JFK eller ATL med DL (erstatter EWR med SK) og ICN med KE. Alt annet tror jeg er uaktuelt.
Skal vi håpe så tror jeg både JFK og ATL er lov, men da kanskje med A321LR. AUH er også en mulighet, selvom både Emirates og Qatar Airways er godt etablert.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 20:26   #8
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,617
Default Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Kanskje SAS beholder én interkontinental fra Oslo, til JFK eller ATL. EWR ryker nok.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2023, 23:25   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
Default Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Kanskje SAS beholder én interkontinental fra Oslo, til JFK eller ATL. EWR ryker nok.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg setter en øl på at New York beholdes, men mer åpent om det fra sommeren 2025 er EWR eller JFK
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 01:01   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,507
Default Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg setter en øl på at New York beholdes, men mer åpent om det fra sommeren 2025 er EWR eller JFK

Tipper JFK. Delta har lite på Newark og tvilsomt at samarbeidet med United vil bli på samme nivå, selv om interlineavtalen forblir. Så da gir JFK mer mening.

Atlanta? Ja takk, men det blir nok fra CPH. Men 'one-stop' til bortimot hele USA vil selge seg selv.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 08:41   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
Default Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Akkurat sandkassen er det vel rimelig bra dekket til allerede? Ser den Korean og BKK saken, men kanskje etter hvert når det blir litt kjekkere å fly dit.

Jeg tipper det må dukke opp noe til USA, jeg
Ja, men nå beveger vi oss riktignok litt over hva trådens tittel er, men alt henger jo sammen på et vis.

SkyTeam er to relativt svake på Sørøst Asia og Australia, så kommer det da litt an på hvordan SAS tenker rundt dette, som igjen kan påvirke hvem som flyr til OSL. Air France, men ikke i like stor grad KLM, kjører jo da en litt "Ole Brum" taktikk med samarbeid og codeshare med Singapore Airlines, Qantas og Ethiad. De flyr selv til SIN og sender passasjerer videre med SQ og QF derfra, mens Ethiad, og snart AF selv, flyr passasjerer via AUH. Så blir da noen hypotetiske scenarioer om da SAS skal fortsatt feed SQ fra Skandinavia og det øker jo sjansen for at vi kanskje ser mer SQ her. Eller teamer de opp med Ethiad, som de også tidligere tidvis har gjort, som øker sjansen for en Ethiad-rute hit?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 09:46   #12
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Intervjue med Anko i DN (abonnement):
https://www.dn.no/luftfart/sas/anko-...et/2-1-1529504

"– Det er flere knutepunkter hos Delta som nå blir økonomisk fornuftige for SAS å fly til, også fra Oslo og Stockholm, i et «joint venture» med nye partnere, sier han."

Utover JFK er vel ATL naturlig.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 09:56   #13
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 619
Default Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Man kan jo tenke seg at SK opprettholder frekvensen med flytter til JFK og kanskje også DL starter å fly fra JFK til skandinavia men utover det må jo det ligge i kortene at DL vil åpne ruter fra ATL og kanskje også en rute til MSP? SK er jo inne på BOS som vel er viktig for DL men det kan jo bli mer spennende å se hva SK gjør med rutene til ORD og IAD.

Så skal jo det bli veldig spennende å se hva Star selskapene foretar seg på OSL. TK, SQ og UA er jo de opplagte kandidatene men kanskje også AC vil se på alternaltiver dersom CPH nå blir en tung SkyTeam HUB.

Last edited by AndreasN; 05-10-2023 at 10:09.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 10:03   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
Default Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Man kan jo tenke seg at SK opprettholder frekvensen med flytter til JFK og kanskje også DL starter å fly fra JFK til skandinavia men utover det må jo det ligge i kortene at DL vil åpne ruter fra ATL og kanskje også en rute til MSP? SK er jo inne på BOS som vel er viktig for DL men det kan jo bli mer spennende å se hva SK gjør med rutene til ORD og IAH.
IAH? Lenge siden SAS fløy der



Quote:
Så skal jo det bli veldig spennende å se hva Star selskapene foretar seg på OSL. TK, SQ og UA er jo de opplagte kandidatene men kanskje også AC vil se på alternaltiver dersom CPH nå blir en tung SkyTeam HUB.
Ja, men samtidig er jo samarbeidet mellom flere av disse, og SAS, tidlig vært litt anstrengt og SAS har ikke akkurat gjort en innsats for å feede dem, men snarere tvert i mot. SQ er vel unntaket her.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 10:05   #15
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 619
Default Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
IAH? Lenge siden SAS fløy der





Ja, men samtidig er jo samarbeidet mellom flere av disse, og SAS, tidlig vært litt anstrengt og SAS har ikke akkurat gjort en innsats for å feede dem, men snarere tvert i mot. SQ er vel unntaket her.
Det skulle være IAD.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 10:08   #16
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 619
Default Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
IAH? Lenge siden SAS fløy der





Ja, men samtidig er jo samarbeidet mellom flere av disse, og SAS, tidlig vært litt anstrengt og SAS har ikke akkurat gjort en innsats for å feede dem, men snarere tvert i mot. SQ er vel unntaket her.
Definitivt. Spørsmålet er om DY/WF er mulige samarbeidspartenere?

Last edited by AndreasN; 05-10-2023 at 10:14.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 12:36   #17
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
Default Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Intervjue med Anko i DN (abonnement):
https://www.dn.no/luftfart/sas/anko-...et/2-1-1529504

"– Det er flere knutepunkter hos Delta som nå blir økonomisk fornuftige for SAS å fly til, også fra Oslo og Stockholm...
Med DELTA som ny samarbeidspartner i USA, innebærer det helt andre byer som viktige knutepunkt med Skandinavia. Personlig tror jeg byer som; Atlanta, Seattle, Minneapolis og Detroit kan bli aktuelle byer med en direkte forbindelse til enten CPH, OSL eller ARN. Ingen megabyer noen av de, men viktige knutepunkt i DELTA sitt nettverk.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_8617.jpg
Views:	932
Size:	247.5 KB
ID:	53938  
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 13:40   #18
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
Default Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Quote:
Originally Posted by Master Caution View Post
(Gjen)åpner dette et marked for nye ruter mot Asia?
Når SAS nå etterhvert blir Sky Team-medlem, med helt andre samarbeidspartnere enn de SAS til nå har hatt i Star Alliance, vil det naturlig nok dukke opp helt andre viktige knutepunkt for Asia-trafikken også.

Anko van der Werff nevnte selv Shanghai, der China Eastern Airlines har sin hub. Selv tror jeg, Guangzhou, den femte største byen i Kina og der China Southern har sin hub og et enormt rutenettverk, kan få en direkterute til Skandinavia i tillegg til Seoul med Korean Air og Taipei i Taiwan med China Airlines. Fra alle disse byene; SHANGHAI, GUANGZHOU, SEOUL og TAIPEI er det gode videreforbindelser rundt i Asia og dessuten har de alle direkteruter til Australia og New Zealand.

Jeg tror derfor at disse 4 byene i årene fremover vil seile opp som svært viktige knutepunkt i Asia og av den grund være mest aktuelle byer med direkterute til enten CPH, OSL eller ARN.

Last edited by FBI2012; 05-10-2023 at 22:35.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 14:20   #19
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Man kan jo tenke seg at SK opprettholder frekvensen med flytter til JFK og kanskje også DL starter å fly fra JFK til skandinavia men utover det må jo det ligge i kortene at DL vil åpne ruter fra ATL og kanskje også en rute til MSP? SK er jo inne på BOS som vel er viktig for DL men det kan jo bli mer spennende å se hva SK gjør med rutene til ORD og IAD.

Så skal jo det bli veldig spennende å se hva Star selskapene foretar seg på OSL. TK, SQ og UA er jo de opplagte kandidatene men kanskje også AC vil se på alternaltiver dersom CPH nå blir en tung SkyTeam HUB.
Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Når SAS nå etterhvert blir Skyteam-medlem, med helt andre samarbeidspartnere enn de SAS til nå har hatt i Star Alliance, vil det naturlig nok dukke opp helt andre viktige knutepunkt for Asia-trafikken også.

Anko van der Werff nevnte selv Shanghai, der China Eastern Airlines har sin hub. Selv tror jeg, Guangzhou, den femte største byen i Kina og der China Southern har sin hub og et enormt rutenettverk, kan få en direkterute til Skandinavia i tillegg til Seoul med Korean Air. Fra alle disse byene; Shanghai, Guangzhou og Seoul er det gode videreforbindelse rundt i Asia samt direkteruter til Australia og New Zealand.

Så derfor tror jeg nettopp disse 3 byene vil seile opp som viktige knutepunkt i Asia og ha direktefly til enten CPH, OSL eller ARN.
Selvom jeg har tro på et par direkteruter fra OSL, så tror jeg at vi må innse at OSL og ARN ikke får ruter som ikke CPH har først.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2023, 14:40   #20
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 619
Default Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Det skal bli spennende å se hva Delta tenker.

Man kan jo tenke seg at JFK og ATL til CPH vil bli flydd av begge selskaper men det er vel kanskje ikke utenkelig med sommerruter til både ARN og OSL fra begge disse flyplassene. En outsider kan jo være BOS, kapasiteten vil vel definitivt gå opp fra en A321 fra CPH.

Så er det jo da DET men kanskje først og fremst MSP som kan være interessant.

Men det blir jo litt tynt lenger vest, kutter man LAX og SFO fra CPH vil man vel bli angrepet fra andre hold.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lufthansa viser fram sin nye long-haul kabin "Allegris" Frode789 Flyforum 51 24-03-2025 15:49
Kabinen i SAS sine "nye fly" - A320, B737 og andre Star Flyer Småprat 1 26-01-2014 11:17
"Nye SAS" presenteres på onsdag - rykter og spekulasjoner TCAS Småprat 87 14-09-2011 14:21
LH vurderer å slutte med "gratis" mat & drikke på short haul Brandal Flyforum 20 06-08-2009 20:00
Ett år etter "flaskeforbudet" på OSL The Ticketor Flyforum 1 12-11-2007 17:16


All times are GMT +2. The time now is 06:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.