![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,982
|
![]()
Med nye eierne i SAS er vi vel noen som tenker at det kan skje endringer på OSL sitt long haul sortiment.
Kan det f.eks tenkes at vi får inn Delta på OSL-JFK? Eller at United kommer tilbake til EWR? Oooooooh, eller AA. Åjåjåjåj
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
|
![]()
Det minsker i hvertfall ikke muligheten for Korean. Dog er mulig Russland sånn bokstavlig talt i veien, på en måte
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2014
Posts: 79
|
![]()
(Gjen)åpner dette et marked for nye ruter mot Asia? Thai, Singapore, Air China og Air India er jo Star Alliance-medlemmer med ruter til CPH, som blir feedet regionalt av SAS - Det kan jo tenkes at det blir noen omrokeringer der etter hvert.
Om ikke annet så øker det vel sannsynligheten for at Thai kommer tilbake. Kommer vi til å se at det dukker opp interlineavtaler med Norwegian-Widerøe etterhvert også? Last edited by Master Caution; 03-10-2023 at 21:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
|
![]()
Vel, Air France jo jo blant annet codeshare med både Singapore Airlines og Qantas, uten at man skal legge for mye vekt på det, utover at allianser er overdrevent etter min mening
Det sagt så har jo AF-KL knyttet et tettere samarbeid med Etihad i det siste. Og de har jo også tidvis SAS samarbeidet med |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,982
|
![]() Quote:
Jeg tipper det må dukke opp noe til USA, jeg
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]()
Det beste vi kan håpe på fra OSL som følge av disse endringene er nok JFK eller ATL med DL (erstatter EWR med SK) og ICN med KE. Alt annet tror jeg er uaktuelt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,617
|
![]()
Kanskje SAS beholder én interkontinental fra Oslo, til JFK eller ATL. EWR ryker nok.
Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
|
![]() Quote:
Jeg setter en øl på at New York beholdes, men mer åpent om det fra sommeren 2025 er EWR eller JFK |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,507
|
![]() Quote:
Tipper JFK. Delta har lite på Newark og tvilsomt at samarbeidet med United vil bli på samme nivå, selv om interlineavtalen forblir. Så da gir JFK mer mening. Atlanta? Ja takk, men det blir nok fra CPH. Men 'one-stop' til bortimot hele USA vil selge seg selv. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
|
![]() Quote:
SkyTeam er to relativt svake på Sørøst Asia og Australia, så kommer det da litt an på hvordan SAS tenker rundt dette, som igjen kan påvirke hvem som flyr til OSL. Air France, men ikke i like stor grad KLM, kjører jo da en litt "Ole Brum" taktikk med samarbeid og codeshare med Singapore Airlines, Qantas og Ethiad. De flyr selv til SIN og sender passasjerer videre med SQ og QF derfra, mens Ethiad, og snart AF selv, flyr passasjerer via AUH. Så blir da noen hypotetiske scenarioer om da SAS skal fortsatt feed SQ fra Skandinavia og det øker jo sjansen for at vi kanskje ser mer SQ her. Eller teamer de opp med Ethiad, som de også tidligere tidvis har gjort, som øker sjansen for en Ethiad-rute hit? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]()
Intervjue med Anko i DN (abonnement):
https://www.dn.no/luftfart/sas/anko-...et/2-1-1529504 "– Det er flere knutepunkter hos Delta som nå blir økonomisk fornuftige for SAS å fly til, også fra Oslo og Stockholm, i et «joint venture» med nye partnere, sier han." Utover JFK er vel ATL naturlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 619
|
![]()
Man kan jo tenke seg at SK opprettholder frekvensen med flytter til JFK og kanskje også DL starter å fly fra JFK til skandinavia men utover det må jo det ligge i kortene at DL vil åpne ruter fra ATL og kanskje også en rute til MSP? SK er jo inne på BOS som vel er viktig for DL men det kan jo bli mer spennende å se hva SK gjør med rutene til ORD og IAD.
Så skal jo det bli veldig spennende å se hva Star selskapene foretar seg på OSL. TK, SQ og UA er jo de opplagte kandidatene men kanskje også AC vil se på alternaltiver dersom CPH nå blir en tung SkyTeam HUB. Last edited by AndreasN; 05-10-2023 at 10:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,204
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 619
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 619
|
![]()
Definitivt. Spørsmålet er om DY/WF er mulige samarbeidspartenere?
Last edited by AndreasN; 05-10-2023 at 10:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
|
![]()
Når SAS nå etterhvert blir Sky Team-medlem, med helt andre samarbeidspartnere enn de SAS til nå har hatt i Star Alliance, vil det naturlig nok dukke opp helt andre viktige knutepunkt for Asia-trafikken også.
Anko van der Werff nevnte selv Shanghai, der China Eastern Airlines har sin hub. Selv tror jeg, Guangzhou, den femte største byen i Kina og der China Southern har sin hub og et enormt rutenettverk, kan få en direkterute til Skandinavia i tillegg til Seoul med Korean Air og Taipei i Taiwan med China Airlines. Fra alle disse byene; SHANGHAI, GUANGZHOU, SEOUL og TAIPEI er det gode videreforbindelser rundt i Asia og dessuten har de alle direkteruter til Australia og New Zealand. Jeg tror derfor at disse 4 byene i årene fremover vil seile opp som svært viktige knutepunkt i Asia og av den grund være mest aktuelle byer med direkterute til enten CPH, OSL eller ARN. Last edited by FBI2012; 05-10-2023 at 22:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 619
|
![]()
Det skal bli spennende å se hva Delta tenker.
Man kan jo tenke seg at JFK og ATL til CPH vil bli flydd av begge selskaper men det er vel kanskje ikke utenkelig med sommerruter til både ARN og OSL fra begge disse flyplassene. En outsider kan jo være BOS, kapasiteten vil vel definitivt gå opp fra en A321 fra CPH. Så er det jo da DET men kanskje først og fremst MSP som kan være interessant. Men det blir jo litt tynt lenger vest, kutter man LAX og SFO fra CPH vil man vel bli angrepet fra andre hold. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lufthansa viser fram sin nye long-haul kabin "Allegris" | Frode789 | Flyforum | 51 | 24-03-2025 15:49 |
Kabinen i SAS sine "nye fly" - A320, B737 og andre | Star Flyer | Småprat | 1 | 26-01-2014 11:17 |
"Nye SAS" presenteres på onsdag - rykter og spekulasjoner | TCAS | Småprat | 87 | 14-09-2011 14:21 |
LH vurderer å slutte med "gratis" mat & drikke på short haul | Brandal | Flyforum | 20 | 06-08-2009 20:00 |
Ett år etter "flaskeforbudet" på OSL | The Ticketor | Flyforum | 1 | 12-11-2007 17:16 |