Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-03-2024, 07:37   #61
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Problemer hos Boeing

Boeing skal være i samtaler om å kjøpe (tilbake) Spirit Aerosystems.

https://www.cnbc.com/2024/03/01/spir...ms-boeing.html

Quote:
Boeing is in talks to buy back Spirit AeroSystems, which makes fuselages for Boeing’s 737 Max jets, the companies said Friday, as the manufacturers scramble to stamp out production flaws on the top-selling plane.
Old 03-03-2024, 01:54   #62
LN-AFG
ScanFlyer Gold

LN-AFG's Avatar

Doom and gloom fra Maximus Aviation, som spår at Boeing slik vi kjenner dem er ferdig som kommersiell flyrprodusent innen 2030.

https://www.youtube.com/watch?v=r621ZXG71S0
Old 07-03-2024, 17:35   #63
Jens W
ScanFlyer Crusty

John Oliver hadde Boeing som hovedsegment i siste episode av Last Week Tonight.

https://www.youtube.com/watch?v=Q8oCilY4szc
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2024, 17:45   #64
EspenLia
ScanFlyer Blue

Boeing Re: Problemer hos Boeing

Når Boeing er oppe i media nå om dagen er det fylt med en viss negativitet. Begynner Boeings omdømme strikk å synge på siste verset nå eller?
EspenLia is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2024, 22:10   #65
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Tro om man har funnet en ny utfordring?

Quote:
A United Boeing 737-8 MAX, registration N47280 performing flight UA-1539 from Nassau (Bahamas) to Newark,NJ (USA) with 155 passengers and 6 crew, landed on Newark's runway 04R when during roll out the rudder pedals were stuck in the neutral position.

(...)

On February 28, 2024, the Systems group met at the Collins Aerospace facility in Cedar Rapids, Iowa to examine and test the SVO-730 rollout guidance servo removed from the incident airplane. The testing was conducted to evaluate the effects that temperature “cold soaking” of the servo might have on the torque required to move the servo’s output crank arm.

Testing at room temperature found that the torque to rotate the servo’s output crank arm was within design specifications.

The unit was then “cold soaked” for 1 hour and the test was repeated. That testing found that the torque to move the servo’s output crank arm was significantly beyond the specified design limits. Because the servo output crank arm is mechanically connected to the rudder input torque tube, the restricted movement of the servo’s output crank arm would prevent the rudder pedals from moving as observed during flight 1539 and the test flight.

Further examination of the SVO-730 rollout guidance servo will be conducted as the investigation continues.
https://avherald.com/h?article=515dab89&opt=0
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2024, 22:51   #66
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Vites det om denne «servo crank arm» er nydesignet for Max, eller er det noe som har vært med på den 60 år lange 737-ferden?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2024, 08:10   #67
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Vites det om denne «servo crank arm» er nydesignet for Max, eller er det noe som har vært med på den 60 år lange 737-ferden?
To tilsvarende hendelser skal visst ha vært rapportert i 2019, på NG-serien. Deler ble da byttet ut i etterkant.

Dette er dog interessant, ihvertfall for oss teknisk ukyndige;

Quote:
"United said the faulty parts are not part of the typical configuration used on its aircraft. The plane was originally built for another airline but went to United instead"
https://edition.cnn.com/2024/03/07/b...max/index.html
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2024, 14:36   #68
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

CNN har gått gjennom alle hendelsene med Boeing-fly siden nyttår. Selskapet har hatt en miserabel start på 2024. Det som kanskje er mest alarmerende er at FAA har funnet avvik på produksjonslinja som ikke bare dreier seg om manglende dokumentasjon av arbeid.
Quote:
FAA Administrator Mike Whitaker said Monday that the regulator found issues with “really important” aspects of Boeing’s manufacturing and assembly line.

“It wasn’t just paperwork issues,” Whitaker said at a news conference. “Sometimes, it’s the order the work is done. Sometimes it’s tool management. It sounds kind of pedestrian, but it’s really important in a factory that you have a way of tracking your tools effectively so that you have the right tool and that you know you haven’t left it behind.”
https://edition.cnn.com/2024/03/12/i...ble/index.html
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2024, 14:48   #69
magtje
ScanFlyer Blue

https://e24.no/naeringsliv/i/2BLE1a/...er-funnet-doed

John Barnett, en tidligere Boeing produksjonsleder ved Charleston fabrikken ble funnet død i bilen hans på lørdag, dagen etter han vitnet for kongressen i USA.
Dødsfallet har offisielt blitt erklært som selvmord selv om flere stiller tvil om det

John Barnett skal ha fortalt kongressen om store sikkerhets - og kvalitetsproblemer i Boeing der profitt og ideologi (WOKE) har tatt prioritet foran sikkerhet og kvalitet.
I tillegg skal det ha kommer frem (fra andre kilder) at man har prioriter mangfold (aka innkvartering av minoriteter) i ansettelser istedenfor utdanning og erfaringer noe som kan forklare alle problemene Boeing og nå også United Airlines (som har opplevende tilsvarende problemer i det siste).

Last edited by magtje; 12-03-2024 at 14:52.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2024, 18:43   #70
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by magtje View Post

John Barnett, en tidligere Boeing produksjonsleder ved Charleston fabrikken ble funnet død i bilen hans på lørdag, dagen etter han vitnet for kongressen i USA.
Dødsfallet har offisielt blitt erklært som selvmord selv om flere stiller tvil om det

John Barnett skal ha fortalt kongressen om store sikkerhets - og kvalitetsproblemer i Boeing der profitt og ideologi (WOKE) har tatt prioritet foran sikkerhet og kvalitet.
I tillegg skal det ha kommer frem (fra andre kilder) at man har prioriter mangfold (aka innkvartering av minoriteter) i ansettelser istedenfor utdanning og erfaringer noe som kan forklare alle problemene Boeing og nå også United Airlines (som har opplevende tilsvarende problemer i det siste).
Og alle er overrasket at det ble slik……
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2024, 19:39   #71
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:

John Barnett var whistlerblower ved 787 fabrikken i South Carolina og han satte lyset på masse problemer hos Boeing.

At det har vært drevet av Profitt er det lett å være enig i, Ideologi - spesiellt WOKE skjønner jeg overhodet ikke ?? Jeg sliter med å skjønne WOKE i seg selv, synes på meg som bor i en delstat som kritisert for å være WOKE (men som det er veldig bra og bo i) bor på en øy som også kritiseres for å være WOKE (igjen dette er blant de beste stedene i USA og bo) jeg jobber for et firma som til stadighet kritiseres for å være WOKE, men resultatene vi leverer betyr i såfall at WOKE betyr utrolig lønnsomhet

California hvor mitt firma holder til kritiseres også for å være WOKE, men er i ferd med å bli verdens fjerde største økonomi !, Så WOKE betyr fantastisk vekst og økonomisk stabilitet.

It is good to be WOKE I guess

Tilbake til Boeing og mine kilder er i hovedsak Air Currant - Jon Ostrower en annen WOKE fyr her i Seattle området, min lokale PBS Radiostasjon har interjuver med Jon nesten daglig. I tillegg er Seattle Times en god kilde, sammen med New York Times.

«Innkvartering av minoriteter» har jeg aldri hørt om, det som South Carolina Fabrikken (787) stod for var No Union - ingen fag foreninger ! Og det sammen med flytting vekk fra SPEA Fagforeningene her i Seattle, har pågått lenge, slik mistet Boeing utrolig mye kunnskap - og mest kritisk kommunikasjonen mellom ingeniørene og ledelsen, se på allt som ble ignorert rundt utviklingen av MAX, det er kjernen i Boeings Problemer.

Boeing ansatter i stor grad meget godt utdannede, de henter svært mange fra utlandet (min kone er meget liten del av den prosessen, hun trener alle nyansatte som flytter til Seattle fra utlandet, inkludert Kanada ) Jeg seiler sammen med en av disse som kom fra Brasil (gjett hvor han jobbet ?)

Fra tid til annen kommer gode venner av han på besøk fra Frankrike, gjett hvor de jobber.
Old 12-03-2024, 19:51   #72
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Woke er et problem når de presser en agenda i ansettelser som kun skal passe inn i deres egen. Du kan ikke presse gjennom ansettelser i en airline(UA) som utelater den største søkergruppe pga deres hudfarge, kjønn eller legning. De vil heller ha folk uten erfaring og interesse enn en med de om han ikke passer i båsen. Da går det ikke bra over tid, og vi ser det i United i dag. Jeg vet lite om Boeing, men ikke overrasket om det er et problem. For det blir det om du ikke ansetter den beste for jobben, uansett hvem de er.
Old 12-03-2024, 20:15   #73
magtje
ScanFlyer Blue

WOKE og innkvotering av minoriteter er sikkert fint og bra i flere tilfeller, men når man ansetter folk i flybransjen (og andre bransjer der liv, helse og sikkerhet er viktig) uten de riktige kvalikasjoner og erfaringer men istedenfor basert på som Midtblinken beskriver på kjønn, etnisitet, religion og idelogi så vil dette medføre til alvorlige problemer inkl ulykker med tap av liv og helse.
Det er det som John Barnett og andre nå begynner å fortelle om at nå skjer i flybransjen (fra topp til bunn) i USA.

Og når man kobler dårlig/ ingen kunnskaper (inkl generelt basiskunnskaper), ikke relevant personlige egenskaper og samfunns krav med dårlig opptrening, rutiner (som ikke blir avdekket nå pga ansattes kunnskaper) og selskapenes profittjag så skjer slik hendelser og ulykker vi nå ser i stadig større omfang i USA og/ eller med Boeing fly.
Old 13-03-2024, 06:55   #74
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Moderator

Det er ryddet i tråden for å forsøke få den tilbake til tema. Som ikke er amerikanske innenrikspolitikk

/moderator
Old 13-03-2024, 19:05   #75
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Tilbake til tema, ja ...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	whistle.jpg
Views:	767
Size:	68.3 KB
ID:	54470  
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2024, 21:20   #76
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

FAA har auditert både Boeing og Spirit og funnet mange avvik. Mye går på kvalitetsforståelse og hvordan man agerer i forhold til denne forståelsen. Og det er ikke bare de som jobber med monteringen som strever med dette:
Quote:
The F.A.A.’s examination also explored how well Boeing’s employees understood the company’s quality-control processes. The agency interviewed six company engineers and scored their responses, and the overall average score came out to only 58 percent.
www.nytimes.com/faa-audit-boeing-737-max.html
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2024, 03:18   #77
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Woke er et problem når de presser en agenda i ansettelser som kun skal passe inn i deres egen. Du kan ikke presse gjennom ansettelser i en airline(UA) som utelater den største søkergruppe pga deres hudfarge, kjønn eller legning. De vil heller ha folk uten erfaring og interesse enn en med de om han ikke passer i båsen. Da går det ikke bra over tid, og vi ser det i United i dag. Jeg vet lite om Boeing, men ikke overrasket om det er et problem. For det blir det om du ikke ansetter den beste for jobben, uansett hvem de er.
Jeg kjenner ikke til UA (men vi har en fra Ledelsen i Chicago her ) Derimot kjenner jeg veldig godt til Boeing og der er det ingen annen agenda enn å finne nok ansatte med kvalifikasjoner, vi har ingen reel arbeidsledighet, det er er langt flere jobber enn jobbsøkere i de stillingene Boeing trenger ! (Dog kan en vel si at det er nok hvite menn med styreambisjoner uten kunnskap i dagens styre !!)

Quote:
WOKE og innkvotering av minoriteter er sikkert fint og bra i flere tilfeller, men når man ansetter folk i flybransjen (og andre bransjer der liv, helse og sikkerhet er viktig) uten de riktige kvalikasjoner og erfaringer men istedenfor basert på som Midtblinken beskriver på kjønn, etnisitet, religion og idelogi så vil dette medføre til alvorlige problemer inkl ulykker med tap av liv og helse.
Det er det som John Barnett og andre nå begynner å fortelle om at nå skjer i flybransjen (fra topp til bunn) i USA.

Og når man kobler dårlig/ ingen kunnskaper (inkl generelt basiskunnskaper), ikke relevant personlige egenskaper og samfunns krav med dårlig opptrening, rutiner (som ikke blir avdekket nå pga ansattes kunnskaper) og selskapenes profittjag så skjer slik hendelser og ulykker vi nå ser i stadig større omfang i USA og/ eller med Boeing fly.
Det er faktisk helt motsatt av det du skriver, på meg virker det som du skriver med Norske øyne og Norske fakta. Først og fremst som nevnt over, det er ingen arbeidsledighet i de stillingene Boeing ansatter og forsøker å finne arbeidskraft.

Her i USA er det absolutt ingen innkvotering, vi har regler og regelverk som ALLE store bedrifter må følge - DEI som står for Division, Equality, Inclusion - her i kveld sitter jeg igjen med kurs i blant annet DEI som jeg må før jeg starte mitt neste prosjekt for et av de største Livsforsikrings Selskapene i USA. Dette er rutine for meg og jeg begynner å bli en ekspert i dette fordi alle firmaene jeg jobber med (også mitt eget firma) krever dette, og de krever at vi består sertfiseringene.

Både hos Amazon (AWS) og Facebook måtte vi sertifiseres før vi fikk adgang til å bruke MacBooken vi fikk utlevert. Og alle disse videoene starter med hva det koster firmaet om disse reglene brytes -dette er absolutt ikke WOKE, det hva Business (den delen som tjener store penger) forholder seg til.

Dette gjelder Boeing også, uten å gå i detaljer, er ingen av de nye Boeing ansatte min kone Coacher hver uke innkvotert, for å gi deg en liten tanke vekker, våren 2022 valgte Boeing å stenge et av sine store kontorer (hovedsak design) i utlandet, Boeing gav ALLE ansatte tilbud om å flytte til USA - i hovedsak hit i Seattle, og omtrent alle menn i vernepliktig alder tok tilbudet med glede. Hver eneste familie koster Boeing USD 75.000 - 85.000 for å skaffe Green Card (ja det kan kjøpes via et firma jeg ikke kan nevne, men som også er en av mine klienter!).

Boeing har absolutt ikke noe kvoterings problem - det er absurd og en veldig unyttig avsporing av debatten (De som skriker WOKE høyest her, skriker like høyt i mot støtte til Ukraina - en tanke !)

Ja flertallet av nyansatte min kone for tiden jobber med kommer fra India, ingen minoritet her og den utdannelsen og kunnskapen de har passer absolutt ikke inn i din beskrivelse ! Om du fjernet: Hunder, Excel og Indere fra AWS vil du bli sjokkert over hva du mistet av applikasjoner, systemer, web sider du er avhengig av til daglig

Og nå til avslutting - kommer det en 777-9 lavt innover huset vårt, Boeing versjonen av Elg i Solnedgang! Nyyyydelig (og det står ennå 777-X under buken)

Last edited by dc-8-63; 14-03-2024 at 03:21.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2024, 13:16   #78
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Jeg jobber i et selskap med DEI Director og vi er gjennomsyret av kvote ansattelser. Vi har store problemer på mange områder der alle uvesentlige kvalifikasjoner må foran erfaring. Sier du et landet ikke innkvoterer, men at selskaper må innkotere for og bli sertifisert?
I UA er det blitt et problem allerede, og verre blir det. Når sikkerhet går bak agenda så ender det ikke godt.
Old 16-03-2024, 11:52   #79
magtje
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Jeg jobber i et selskap med DEI Director og vi er gjennomsyret av kvote ansattelser. Vi har store problemer på mange områder der alle uvesentlige kvalifikasjoner må foran erfaring. Sier du et landet ikke innkvoterer, men at selskaper må innkotere for og bli sertifisert?
I UA er det blitt et problem allerede, og verre blir det. Når sikkerhet går bak agenda så ender det ikke godt.
UA fikk nå igår sin 7. uønskede hendelse (rullebane avgjørelse, nødlanding, mistede flydeler) på ca 1.uke.
Når dette skjer så ofte på kort tid tyder vel mye på at dette handler om interne forhold, og basert på det som nå kommer ut i det offentlige, også fra ansatte hos UA, så kan vel mye tyde på at DEI agendaen (som har rammet USA hardt) spiller en vesentlig rolle i alle disse uønskede hendelsene.
Old 18-03-2024, 10:46   #80
OJB
ScanFlyer Rusty

Sakset fra FlightGlobal i dag :

Airlines candid on Boeing concerns

Southwest-737-Max-c-Markus-Mainka_580px

Good weeks have been few and far between at Boeing for some time, but the past few days have proven particularly challenging as the airframer works to move beyond its various issues.

Most notably, the death of whistle-blower John Barnett generated headlines around the world.

But among the airframer’s customers, United Airlines chief executive Scott Kirby this week acknowledged that the carrier is considering an Airbus A321neo order to replace previously ordered Boeing 737 Max 10s – certification of which remains subject to delays.

“As much as I would like those deliveries, this is not a 12-month issue,” Kirby says of Boeing. “This is a two-decade issue.”

Speaking during the same JP Morgan conference, Southwest Airlines chief executive Bob Jordan cited Boeing 737 Max delivery delays as he described the carrier’s highly constrained 2024 growth plan.

“Fix the culture, whatever is at work here,” Jordan says of Boeing. “We all need Boeing stronger two years from now, five years from now, 10 years from now. And that takes precedent over delivery delays. Boeing needs to become a better company – and the deliveries will follow that.”

Boeing itself released data this week showing the pace of 737 Max deliveries slowed again in February amid intense scrutiny over product quality, although it did accelerate deliveries to the key China market.

The 27 aircraft it handed over in February was flat month-on-month and slower than the year-ago pace.

In a memo to staff, the airframer separately outlined steps it is taking to address quality and safety concerns raised by two recent investigations into its 737 Max assembly site in Renton.

Boeing Commercial chief executive Stan Deal said his team is working directly with specific employees flagged by investigators and has stepped up its quality inspections.

The airframer also confirmed to federal accident investigators this week that it has no records of work completed last year on a 737 Max 9 door plug that failed during an Alaska Airlines flight, nor does it know which employees performed the work.

Alaska Airlines itself said this week that the grounding of its 737 Max 9s following the door plug blow-out resulted in lost profits of at least $150 million.

A tough few days for an airframer that acknowledges the scale of work it has left to do.
OJB is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules