![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,206
|
![]() Quote:
Og dette med "feriefolket". Koomanigjen. Hva mener du med det? Basert på N=2 (mine foreldre) som ikke bryr seg veldig om hvem de flyr med så går de inn på momondo eller finn reise og skriver inn at de skal fra A til B. Om det er SAS eller Norwegian som fløy de fra ett sted til et annet tror jeg de knapt legger merke til. Som om ikke SAS struper frekvensen om sommeren og setter alle kluter til på destinasjoner ut av landet med enten egen ruter eller som charter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 585
|
![]() Quote:
Jeg flyr mye på destinasjoner i Europa, og en del innenlands. De siste ukene bl.a. til Italia (Bologna Milano) og England (Manchester Aberdeen Teeside). Norwegian har ikke vært alternativ de stedene. KLM og SAS har derimot hatt geie forbindelser til ok priser. At det er klokt å sjekke billettpriser er ingen tvil om. Sjekket feieturer både til Malaga og Lisboa. Til Lisboa var både Brussel Airlines og KLM billigere enn Norwegian på aktuelle datoer. Til Malaga falt valget på Norwegian på grunn av tidspunkt for reise. Retur var både billigere og på mer fornuftige tider med SAS. Ulempen med Norwegian når det gjelder forretningsreiser til andre steder enn de du nevner, er at utreise stort sett er et stykke ut på dagen etter at de har benyttet maskinene innenlands i "rushtrafikken". Det er upraktisk å komme til Milano kl 12:15 dersom du har møter i regionen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Like lite interessant som når jeg går inn og sjekker fleksible billetter fra OSL til BGO i rushtidene i morgen og ser at det varierer mellom DY 200kr dyrere og SAS 300kr dyrere. Det som i mine øyne gjør at SAS er mye mer attraktive for bedrifter der mange flyr mye, er klippekort som gir fullflex til rundt 1600kr på nevnte strekning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 585
|
![]() Quote:
Som jeg sa så er den noen år gammel, men slike utsagn skaper jo forventninger om at aksjer i Norwegian "snart" blir en god investering https://e24.no/boers-og-finans/norwe...ierne/20147218 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 585
|
![]() Quote:
Det har vel aldri blitt utbetalt utbytte, og det var det Kjos håpet ville skje om "ikke altfor lang tid" for nokså nøyaktig 7 år siden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 249
|
![]() Quote:
En investor som realiserer tap/gevinst (=selger aksjene) er da vitterlig ingen investor lenger? Eller er det noe åpenbart her jeg ikke har skjønt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,206
|
![]() Quote:
Det siste du skriver er helt sikkert rett, men poenget var ikke å sammenligne SAS og DY sine fleks-billetter men heller kommentere det jeg oppfatter var et forsøk på sette kunder av SK og DY i hver sin bås. At et selskap er mer attraktivt for noen kunder enn for andre viser egentlig bare at konkurransen funker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Jeg snakker selvsagt om verdien av aksjene. En aksje som stiger er en god investering, en som synker er en dårlig. DY steg vel frem til 2016.
Og det er vel ikke usannsynlig at de vil stige fremover igjen. At et selskap betaler utbytte er jo heller ikke nødvendigvis positivt for aksjonærene på sikt, da dette tærer på egenkapital og likviditet. Og det har ihvertfall ikke et flyselskap som DY som er utrolig kapitalkrevende med de voldsomme ekspansjonsplanene de hadde/har særlig godt av, de trenger all den cashen de kan få frem til ekspansjonsfasen er over. Når det gjelder hva Kjos evt sa for 7 år siden, så kan jo dette ha vært FØR man bestemte seg for den crazy planen og bestilte200+ fly?
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 585
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 249
|
![]() Quote:
Litt viktig å skille snørr og bart mtp aksjehandel Quote:
Det er vel ingen unnskyldning. Ganske ille dersom man signaliserer noe en dag, og deretter impulsivt fyrer av en megaordre, vel vitende om at lovnader fra måneden før om utbytte ikke kan bli en realitet på mange år. Last edited by hlorange; 01-02-2019 at 10:13. Reason: +impulsivt |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
|
![]()
Det er vel ingen tvil om at Kjos og Kise hadde sett for seg svartere tall.
Det er mye som har skjedd, mye som har gått galt og mange komplikasjoner i forbindelse med long haul-satsingen, som gir et visst håp om at konseptet er godt og innhøstingsperioden vil komme tross de store tapene, men dette med at en forventet betydelige tap og at det var en del av planen, det er i hvert fall en etterpåkonstruksjon. Man setter selvsagt ikke i gang med en slik satsing dersom det er en del av planen å gå med milliarder i minus flere år på rad. Var det tre eller fire milliarder i minus DY har for 2018? Det er altså mer enn halvparten av børsverdien, nå er riktignok mye av dette papirtap, men likevel. 2019 er briste eller bære; det er fortsatt mye som kan gå galt, teknisk, makroøkonomisk, politisk (no deal brexit). Det er alltid mye som kan gå galt i luftfarten og spesielt når man er så globalt eksponert og ikke bare durer rundt i trygge og rike skandinavia. Blir 2019 nok et uår og EK blir spist opp igjen, ja da er det i hvert fall fullblåst krise og konkursspøkelser som banker på døren. Så enkelt er det, så ingen kan være i tvil om risken i caset her. Så er fremsiden av medaljen muligheten for at selskapet lander på beina, får orden på profitt og finanser og blir en av de store spillerne i Europa og på low cost long haul globalt med de åpenbare verdiene det innebærer. Enten så går det, eller så går det ikke og aksjen (og obligasjonslånene) prises jo deretter. Men dette med å skylde på veksten er ikke helt enkelt. RASK vil bedre seg ja, ja man kjører introkampanjer, ja man introduserer et nytt brand, men det går ikke fra bunns til topps på et lite år eller to. Det er nok ikke bare veksten i seg selv som har vært problemet, men at en ikke har hatt nok kunnskap om hvordan man bør vokse. Nå gjør man endringer, forhåpentligvis med større kunnskap om dette. Det er uansett en uhyre spennende satsing. Man kaller det gjerne unorsk, men viljen til å ta risiko (noen ganger hodeløst stor) blir ofte trukket frem som en norsk egenskap, helt tilbake til vikingkongene, som ofte tok altfor stor risiko i utenrikspolitikken ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,267
|
![]()
Link til presentasjonen og rapporten, som nå ligger ute
https://www.norwegian.no/globalasset...esentation.pdf https://www.norwegian.no/globalasset...018-report.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegians Januar tall 2018 | BraathensSafe1985 | Flyforum | 4 | 08-02-2018 11:17 |
Norwegian og SAS på LAX - tall | BraathensSafe1985 | Flyforum | 2 | 07-10-2017 16:35 |
Norwegian tall for nov 2012 | branserud | Flyforum | 19 | 09-12-2012 13:41 |
Norwegian tall nov 2005 | LN-HAT | Flyforum | 17 | 09-12-2005 18:47 |
Norwegian juni-tall | Tu-154 | Flyforum | 1 | 08-07-2005 11:27 |