Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-12-2005, 08:34   #1
LN-HAT
Guest
 
Posts: n/a
Default Norwegian tall nov 2005

Norwegian fraktet i november 315.601 passasjerer
mot 187.966 i november 2004, som gir en økning
på 127.635 passasjerer (68 %), og 79 % vekst i
passasjertrafikken (RPK).

-Total passasjertrafikk (RPK) økte med 79 % i
forhold til november 2004.
-Total kapasitet (ASK) økte med 53 % i forhold
til november 2004.
-Kabinfaktoren var 74 % mot 63 % i november
2004, en økning på 11 %-poeng.
-For november forventer selskapet en yield i
størrelsesorden NOK 0,76.


Source : www.newsweb.no

  Reply With Quote
Old 06-12-2005, 08:41   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
Default Replying to Topic 'Norwegian tall nov 2005'

Ingen tvil om at det går den rette veien...
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2005, 09:02   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Norwegian tall nov 2005'

hehe, ser jo at det fokuseres på trafikkveksten - ikke vanskelig å få til 79% trafikkvekst når du øker produksjonen med 53% og firer på yielden i størrelsesorden 12%. Legger merke til at nesten all vekst er på utenlandsrutene som nå står for 58% av RPK og 55% av ASK. Dersom den yielden de oppgir stemmer, og de har samme kost per ASK som i Q3 (51 øre), skal det gi Norwegian et overskudd på 15 millioner for november, eller 47.50 per pax - marginene er små! Til sammenligningb tjente SAS Braathens nesten 70 kroner per pax i tredje kvartal.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2005, 09:08   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
Default Replying to Topic 'Norwegian tall nov 2005'

Men det er positivt at begge aktørene tjener penger...
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2005, 09:24   #5
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
Default Replying to Topic 'Norwegian tall nov 2005'

Positivt at det går bra, men kabinfaktor på 69% innenlands er vel fortsatt for lavt for en LCC.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2005, 10:00   #6
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Norwegian tall nov 2005'

Quote:
Originally posted by TG923


Positivt at det går bra, men kabinfaktor på 69% innenlands er vel fortsatt for lavt for en LCC.
jeg tenkte det samme - det kunne vært spennende å se C/F på de forskjellige rutene, jeg tror c/f på en del Nord-Norge ruter er for lav med de prisene de kjører... Det er i Sør de henter cash!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2005, 10:27   #7
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'Norwegian tall nov 2005'

Quote:
Originally posted by TG923


Positivt at det går bra, men kabinfaktor på 69% innenlands er vel fortsatt for lavt for en LCC.

Men er ikke November en dav de tøffe månedene? Isåfall er vel ikke 69% så ille?

Missforstå meg riktig, de burde kunne selge flere seter da det er 31% ledig, men måneden tatt i betraktning.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2005, 10:35   #8
ub737
Newcomer
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 12
Default Replying to Topic 'Norwegian tall nov 2005'

Kvote. "hehe, ser jo at det fokuseres på trafikkveksten - ikke vanskelig å få til 79% trafikkvekst når du øker produksjonen med 53% og firer på yielden i størrelsesorden 12%. Legger merke til at nesten all vekst er på utenlandsrutene som nå står for 58% av RPK og 55% av ASK. Dersom den yielden de oppgir stemmer, og de har samme kost per ASK som i Q3 (51 øre), skal det gi Norwegian et overskudd på 15 millioner for november, eller 47.50 per pax - marginene er små! Til sammenligningb tjente SAS Braathens nesten 70 kroner per pax i tredje kvartal."



Nå gjenstår det å se om du enda en gang tar fullstendig feil i dine "beregninger".
For meg ser det ut som om du går totalt på trynet hver gang du "synser" tallene til Norwegian, like fornøyelig hver eneste gang.
At Norwegian har gjort, og gjør, det bedre enn noen hadde trodd ville være mulig, tar jeg av meg hatten for. Stå på.

Ha en god dag.

UB

ub737 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2005, 10:47   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
Default Replying to Topic 'Norwegian tall nov 2005'

Ooops... CK nå har du tråkket på noen igjen!
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2005, 11:19   #10
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Norwegian tall nov 2005'

jeg vet ikke hva du mener ub, men jeg baserer mine estimater på de data som Norwergian kommer med - ASK, RPK, yield og cost per ASK (CASK). Ettersom de ikke oppgir CASK i månedsrapportene, er jeg nødt til å støtte meg på siste oppgitte tall, som i dette tilfelle er 51 øre som er oppgitt i 3. kvartalsrapporten. Sammenhengen blir dermed slik

CASK RES (NOK mill)
0,50 18
0,51 14,94
0,52 11,88
0,53 8,82
0,54 5,76
0,55 2,7
0,56 -0,36

Det som småirriterer meg er medias nesegruse og ukritiske rapportering av KJEMPERESULTATER og ENORME VEKST i selskapet. Det er klart de har stor vekst, det skulle bare mangle når de har økt flåten fra tre til (hva er det nå? 16 fly på tre år! Det er jo en fantastisk vekst - Kjos & Co. skal ha all ære for det! Men, det bør ikke være noen overraskelse? For en som jobber i et konkurrerende selskap er det jo også en torn i øyet at DY får så mye god presse - og aksjekursen fyker i været - når deres marginer ikke er i nærheten av SAS Braathens. Sammenligningen av fortjeneste per pax er helt reell - SAS Braathens tjener mere penger per pax enn Norwegian, men sånn skal det også være (ellers hadde ikke SAS Braathens hatt livets rett).
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2005, 11:58   #11
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'Norwegian tall nov 2005'

CK, nå beveger du deg på litt tynn is - det du sier er at SAS Braathens lopper passasjerene for mer penger for å fly den samme A til B - det er vel ikke god sak for pressen
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2005, 12:06   #12
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Norwegian tall nov 2005'

You can never win in this game, Kurt.....
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2005, 12:11   #13
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'Norwegian tall nov 2005'

And the Norwegians love the underdog :smokin
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2005, 13:00   #14
ub737
Newcomer
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 12
Default Replying to Topic 'Norwegian tall nov 2005'

Kvote. "Men, det bør ikke være noen overraskelse? For en som jobber i et konkurrerende selskap er det jo også en torn i øyet at DY får så mye god presse "

Det gjenspeiler seg i det du skriver og har skrevet om Norwegian.
Man skulle nesten tro du hadde fått sparken derifra.

(det var en fleip).

Neida, ingen tær tråkket på.

UB
ub737 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2005, 13:11   #15
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Norwegian tall nov 2005'

UB - siste avsnitt (der du har sitert meg) skulle hatt en - slik ment at det ikke skulle tas helt seriøst. Om det er at DY har bedre folk i kommunikasjonsavdelingen enn SAS-gruppens selskaper, eller om det er den norske tendensen til å heie frem "the underdog" som gjør at nesten alt som slippes av pressemeldinger fra "hangarn" på FBU får store, og positive, oppslag skal jeg ikke si noe om. Dyktige (eller heldige) er de uansett.

DY gjør mye bra, de har blitt en seriøs utfordrer som oppfører seg på en helt annen (og mye mer konstruktiv) måte i det norske markedet enn f.eks. LF og FLY holder på i Sverige. Og, UB, jeg HAR jobbet i DY, men sluttet selv etter kort tid. Så jeg kan i det minste si "been there, done that". Selskapet har kommet langt på den tiden siden jeg sluttet, og ser ut (fra utsiden) til å ha en helt annen profesjonalitet enn i starten - noe som er naturlig, nå som selskapet har "blitt voksen".
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2005, 11:06   #16
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Norwegian tall nov 2005'

Quote:
Originally posted by CK


You can never win in this game, Kurt.....
Men et overskudd etter dine beregninger på 15 millioner i november måned er da veldig bra....
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 18:25   #17
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Norwegian tall nov 2005'

Har NAS punktert ?
NAS ned 6.24% i November
og som en tilfeldig sammenligning
SAS opp 16.24% i November

Det er jo noen dager siden trafikktallene ble fremlagt og dette har sunket inn , NAS må nå overbevise med gode tall , både trafikk og økonomi over lang tid for å kunne klarte videre (kom det fra en som ikke er blåruss).

/Geir
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 18:47   #18
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Norwegian tall nov 2005'

Vil anta at når det gjelder prioriternger gitt av helsemyndigheten så skal vel Tamiflue vaksinasjonen gis i følgende prioritet i Norge:

Kongefamilien
Flygeledere
Regjerning og Storting
Helsepersonell
Gamle og syke
etc....
Hurum is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian LN-NOV RolfL Register- og ATC-Forum 2 04-03-2015 18:03
Norwegian tall for nov 2012 branserud Flyforum 19 09-12-2012 13:41
Norwegian storby tilbud NOV-MAR nime Reiseforum 0 04-10-2011 15:13
Våre Nærmeste , og 2005 tall sail4fun Flyforum 6 10-01-2006 22:04
Flightinfo søndag 6. nov. 2005. enml Flyforum 9 15-10-2005 16:26


All times are GMT +2. The time now is 04:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.