![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ljungsbro, Sweden
Posts: 644
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,627
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: JUL BRU-ARN SK 32N |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,303
|
![]() Quote:
Slots på LHR i seg selv er nok kanskje mindre interessant for Lufthansa enn for mange andre Alitalia i seg selv er det nok ingen (med vettet i behold) som ønsker kjøpe, men det finnes deler som har en verdi og man kan tjene penger på |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,392
|
![]()
Ikke minst er det et stort marked som skal mettes...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,303
|
![]()
Ja, men sammenlignet med endel andre markeder så er det italienske mer fragmentert og egentlig uten en dominerende aktør. Slik sett vil et bortfall av Alitalia merkes mindre og lettere kunne erstatte.
Faktisk er Alitalia forbigått av Ryanair i Italia, og er nå bare nest størst. Litt fritt fra hukommelsen mener jeg Alitalia har ca 20% andel og Ryanair 20-25%. Itillegg kommer jo Easyjet som er en betydelig aktør før alle de andre lokale og internasjonele selskapene jo har en betydelig trafikk enten innen eller til/fra Italia. Nå kan mange ting skje, men slik jeg ser det så er det fire mer eller mindre sannsynlige hovedscenarioer som kan skje, så får man selv rangere sannsynligheten av disse: 1) Alitalia blir på en er annen måte reddet, re-kapitalisert og omstrukturert i en form som ligner mer eller mindre på dagens from (noe ala SAS oktober 2012). Da vil de kortsiktige endringene bli minimale, men man kommer ut med et Alitalia som er noe mindre, men mer solid enn dagens 2) Alitalia blir stykket opp, delt og solgt. Noe legges ned, noe videreføres i et nytt selskap, og man ender opp med et langt mindre, men mer solid Alitalia-light, mest sannsynlig eiet av en annen industriell aktør (mulig sammen med enn oppkjøpsfond). 3) Alitalia lukker plutselig. Kortvarig kaos i det italienske markedet, før alle andre aktører på enten veldig kort eller ganske kort varsel pøser på med ny kapasitet i markedet, og det faktisk innenfor rimelig kort tid faktisk oppstår en overkapasitet, før markedet justerer seg (litt som dansk innenriks eller Cimber-Sterling konkursen) 4) Alitalia lukker gradvis, og markedet gradvis overtas av andre aktører, enten via oppkjøp av eiendeler eller noen bare "begynner å fly" Primært i 2), men også i de andre scenariene er det jo mulig det gjenoppstår et "nytt" flyselskap, la oss kalle det "Alital", og kopierer det som skjedde med Swiss eller Brussel Airlines, som før eller siden blir kjøpt opp av Lufthansa |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]()
Tror jeg læste på airliners.net at Alitalia sidder på 15 pct af det italienske marked
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Newcomer
Join Date: Jun 2011
Posts: 33
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,303
|
![]() Quote:
Ja, men det kommer an på hvor lett omsettelige disse slottene er. Nå kjenner jeg ikke til de italienske reglene rundt der, men det at man kan selge en slot som på LHR er mer et unntak fra det som er normalt rundt omkring Så skal man da kunne realisere noen verdier herfra må kan kanskje skille ut et eget "Air Alitalia Linate" også selge dette ut fra det fremtidige konkursboet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,195
|
![]()
Og hvis jeg jeg ikke husker feil ble slotsene overført til Etihad (og leaset tilbake) ved forrige redningsaksjon,
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
KLM sliter fordi Air France - KLM sliter | Beechdriver | Flyforum | 11 | 19-12-2014 16:02 |
Alitalia T7 | Blubird | Bilder & foto | 10 | 11-12-2009 18:10 |
Ny-privatisert Alitalia streiker igjen | Someone | Flyforum | 3 | 19-01-2009 15:40 |
Hawaiian sliter - igjen | CK | Flyforum | 13 | 24-02-2007 11:01 |
Alitalia | Herlov | Flyforum | 5 | 28-09-2006 21:53 |