Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-05-2017, 06:54   #1
Bengt
ScanFlyer Silver
 
Bengt's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ljungsbro, Sweden
Posts: 644
Default Re: Alitalia sliter (igjen..)

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Tar Lufthansa over både AirBerlin og Alitalia? Med eller uten hjelp fra Etihad?
Vad mer än de omskrivna slotsen på LHR skulle vara intressant för Lufthansa att ta över i Alitalia? Det borde väl vara mindre riskabelt att expandera den egna verksamheten i Italien på samma sätt som Ryanair och Vueling har gjort? Air Berlin är väl något annorlunda...
__________________
Bengt, flyger helst till Katalonien
No flights since February 2020
Bengt is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2017, 07:29   #2
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,627
Default Re: Alitalia sliter (igjen..)

Quote:
Originally Posted by Bengt View Post
Vad mer än de omskrivna slotsen på LHR skulle vara intressant för Lufthansa att ta över i Alitalia? Det borde väl vara mindre riskabelt att expandera den egna verksamheten i Italien på samma sätt som Ryanair och Vueling har gjort? Air Berlin är väl något annorlunda...
Kanskje, men Lufthansa har forsøkt dette tidligere, uten suksess med Lufthansa Italia. Dog er situasjonen annerledes om Alitalia må lande for siste gang. Det er egentlig utrolig hvor mange forsøk det er gjort for å redde selskapet.
__________________
Upcoming flights:
JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2017, 08:07   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,303
Default Re: Alitalia sliter (igjen..)

Quote:
Originally Posted by Bengt View Post
Vad mer än de omskrivna slotsen på LHR skulle vara intressant för Lufthansa att ta över i Alitalia? Det borde väl vara mindre riskabelt att expandera den egna verksamheten i Italien på samma sätt som Ryanair och Vueling har gjort? Air Berlin är väl något annorlunda...


Slots på LHR i seg selv er nok kanskje mindre interessant for Lufthansa enn for mange andre

Alitalia i seg selv er det nok ingen (med vettet i behold) som ønsker kjøpe, men det finnes deler som har en verdi og man kan tjene penger på
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2017, 10:32   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,392
Default Re: Alitalia sliter (igjen..)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Slots på LHR i seg selv er nok kanskje mindre interessant for Lufthansa enn for mange andre

Alitalia i seg selv er det nok ingen (med vettet i behold) som ønsker kjøpe, men det finnes deler som har en verdi og man kan tjene penger på
Ikke minst er det et stort marked som skal mettes...
EB is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2017, 13:41   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,303
Default Re: Alitalia sliter (igjen..)

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Ikke minst er det et stort marked som skal mettes...
Ja, men sammenlignet med endel andre markeder så er det italienske mer fragmentert og egentlig uten en dominerende aktør. Slik sett vil et bortfall av Alitalia merkes mindre og lettere kunne erstatte.

Faktisk er Alitalia forbigått av Ryanair i Italia, og er nå bare nest størst. Litt fritt fra hukommelsen mener jeg Alitalia har ca 20% andel og Ryanair 20-25%. Itillegg kommer jo Easyjet som er en betydelig aktør før alle de andre lokale og internasjonele selskapene jo har en betydelig trafikk enten innen eller til/fra Italia.

Nå kan mange ting skje, men slik jeg ser det så er det fire mer eller mindre sannsynlige hovedscenarioer som kan skje, så får man selv rangere sannsynligheten av disse:

1) Alitalia blir på en er annen måte reddet, re-kapitalisert og omstrukturert i en form som ligner mer eller mindre på dagens from (noe ala SAS oktober 2012). Da vil de kortsiktige endringene bli minimale, men man kommer ut med et Alitalia som er noe mindre, men mer solid enn dagens

2) Alitalia blir stykket opp, delt og solgt. Noe legges ned, noe videreføres i et nytt selskap, og man ender opp med et langt mindre, men mer solid Alitalia-light, mest sannsynlig eiet av en annen industriell aktør (mulig sammen med enn oppkjøpsfond).

3) Alitalia lukker plutselig. Kortvarig kaos i det italienske markedet, før alle andre aktører på enten veldig kort eller ganske kort varsel pøser på med ny kapasitet i markedet, og det faktisk innenfor rimelig kort tid faktisk oppstår en overkapasitet, før markedet justerer seg (litt som dansk innenriks eller Cimber-Sterling konkursen)

4) Alitalia lukker gradvis, og markedet gradvis overtas av andre aktører, enten via oppkjøp av eiendeler eller noen bare "begynner å fly"

Primært i 2), men også i de andre scenariene er det jo mulig det gjenoppstår et "nytt" flyselskap, la oss kalle det "Alital", og kopierer det som skjedde med Swiss eller Brussel Airlines, som før eller siden blir kjøpt opp av Lufthansa
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2017, 14:29   #6
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: Alitalia sliter (igjen..)

Tror jeg læste på airliners.net at Alitalia sidder på 15 pct af det italienske marked
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2017, 14:58   #7
Betha
Newcomer
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 33
Default Re: Alitalia sliter (igjen..)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ja, men sammenlignet med endel andre markeder så er det italienske mer fragmentert og egentlig uten en dominerende aktør. Slik sett vil et bortfall av Alitalia merkes mindre og lettere kunne erstatte.

Faktisk er Alitalia forbigått av Ryanair i Italia, og er nå bare nest størst. Litt fritt fra hukommelsen mener jeg Alitalia har ca 20% andel og Ryanair 20-25%. Itillegg kommer jo Easyjet som er en betydelig aktør før alle de andre lokale og internasjonele selskapene jo har en betydelig trafikk enten innen eller til/fra Italia.
De har jo en ganske stor andel av slotsene på Linate? Et lite søk på en tilfeldig torsdag i juni ga 27 t/r for Alitalia mellom Roma og Milano (Linate). Det var i følge Wikipedia ca 1,2 millioner som reiste den ruten i 2016 (nedgang fra 1,36 millioner i 2015). Nå bygges det jo en del lyntog i Italia, som kanskje kan forklare noe av nedgangen, men spesielt tilgangen til Linate kan jo være av en del interesse?
Betha is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2017, 15:12   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,303
Default Re: Alitalia sliter (igjen..)

Quote:
Originally Posted by Betha View Post
De har jo en ganske stor andel av slotsene på Linate? Et lite søk på en tilfeldig torsdag i juni ga 27 t/r for Alitalia mellom Roma og Milano (Linate). Det var i følge Wikipedia ca 1,2 millioner som reiste den ruten i 2016 (nedgang fra 1,36 millioner i 2015). Nå bygges det jo en del lyntog i Italia, som kanskje kan forklare noe av nedgangen, men spesielt tilgangen til Linate kan jo være av en del interesse?

Ja, men det kommer an på hvor lett omsettelige disse slottene er. Nå kjenner jeg ikke til de italienske reglene rundt der, men det at man kan selge en slot som på LHR er mer et unntak fra det som er normalt rundt omkring
Så skal man da kunne realisere noen verdier herfra må kan kanskje skille ut et eget "Air Alitalia Linate" også selge dette ut fra det fremtidige konkursboet
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2017, 12:25   #9
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,195
Default Re: Alitalia sliter (igjen..)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Slots på LHR i seg selv er nok kanskje mindre interessant for Lufthansa enn for mange andre

Alitalia i seg selv er det nok ingen (med vettet i behold) som ønsker kjøpe, men det finnes deler som har en verdi og man kan tjene penger på
Og hvis jeg jeg ikke husker feil ble slotsene overført til Etihad (og leaset tilbake) ved forrige redningsaksjon,
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2017, 12:35   #10
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: Alitalia sliter (igjen..)

Italien smider flere penge i dette monster:

https://www.nytimes.com/reuters/2017...ructuring.html
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
KLM sliter fordi Air France - KLM sliter Beechdriver Flyforum 11 19-12-2014 16:02
Alitalia T7 Blubird Bilder & foto 10 11-12-2009 18:10
Ny-privatisert Alitalia streiker igjen Someone Flyforum 3 19-01-2009 15:40
Hawaiian sliter - igjen CK Flyforum 13 24-02-2007 11:01
Alitalia Herlov Flyforum 5 28-09-2006 21:53


All times are GMT +2. The time now is 02:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.