![]() |
|
![]() |
#21 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Får vel prøve denne: Mange år siden bodde jeg på Jomfruøyene, jobbet som flyger og fløy mye frem og tilbake mellom forskjellige øyer med andre selskap. Et var VI Sea Plane Shuttle, Grumman Mallard flybåter. Greie turer jeg hadde og kjente mange av flygerne En liten stund etter at jeg tok en tur med dem fra STX til STT, kræsjet de på take off i vannet. ( dette var amfibium fly, både hjul understell og vann skrog) En pax ble drept, tror hun druknet. Alle trodde de mistet en motor på take-off og kunne ikke fly på en motor. Det visste seg isteden at stål wiren til et balanse ror hadde filet frem og tilbake på en generator kabel og tilslutt ble det kontakt og strømmen brente an wiren og de mistet helt kontrol på balanse roret og gikk i sjøen like etter take off, total havari. Kompisen min var styrmann på den turen og jeg pratet med han samme kveld, han ante ikke hva som skjedde, det gikk så fort sa han, men han sverget på at han sparket ror for indikasjonen med at flyet begynte å rulle ukontrollert var motor kutt på en side. Uansett, det var nære på. Var også nære på da Pan Am's 747 ble bombet over Lockerbie: Jeg dated en Pan Am flyvertinne på den tiden som hadde base i London og paxet de turene samt PA til og fra Frankfurt / New York siden jeg hadde Evergreen base i Frankfurt fra Oktober 1988. Kunne vært meg på Lockerbie flyet. Jeg vet at en Norsk flyvertinne var på den turen. Mange flere "close calls" hvis jeg begynner å tenke meg om, men noen av de var jeg flyger på så det er en annen historie. Hatt endel flaks må vite. (Jumboen som kræsjet i Medein på Rio Negro flyplassen skulle vært min jobbe tur, men en annen skipper tilbød seg å overta for meg så jeg kunne seile til Bahamas på båten min. Det ligger video på you tube av det kræsjet) Flaks må man ha, men for å berolige flyskrekk dama vår, dette var litt ekstreme tilfeller og har ikke mye å gjøre med å kjøpe flybillett på vanlige flyselskaper. Last edited by LN-RTP; 10-12-2016 at 21:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
|
![]()
Haha må nesten le litt. Forteller om flyskrekk og får kræsjhistorier Tåler det nå altså, og jeg vet at ulykker kan skje over alt. Det jeg er mest redd for er å falle rett tilbake ved takeoff ( jeg vet det er irrasjonelt) men også at vi får en feilmelding som sier at vi må sirkle leeeenge for å forsøke å lande. Det er mine mareritt. Heldigvis får jeg masse hjelp av både flyvertinner og piloter så jeg skal fortsette å fly
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,519
|
![]()
Hmm ... tror han må kutte ned på Coors-forbruket sitt..
![]() Flydd mye rart i årenes løp jeg og, men tror aldri jeg har hatt noen 'close call'. Satser på at det fortsetter. Da jeg jobbet med chartere for en ti års tid siden så jeg imidlertid mye rart og ble en rev på å 'lure' oppdragsgiverenes kvalitetsinspektører og FAA ... Men det er en annen hstorie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]()
Siden man nå begynner å tenke litt tilbake på "close calls" så kommer vel 9/11 frem også:
Et av de kaprede flyene den dagen var en American Airlines B-757 i Boston. Et par dager i forveien var jeg flyger på en AA B-757 i Boston, samme tid, på morran. Er ikke mere å si om det enn at det var flaks i uflaks for meg og tragisk å miste så mange kunder og kolleger. 9/11 gjorde dypt inntrykk og jeg har lagt enkelte folk og relgioner for hat. For å holde seg på tråden, hvilket flyselskap skal man velge hvis man har flyskrekk? Spiller ingen rolle, det kan hende hvor som helst, når som helst og med hvilket som helst selskap, med det er så lav sjanse for at noe galt skjer at det er mikroskopisk. Mange som er redd for å bli spist av hai når dem bader, men mye større sjansje for å bli drept av lyn nedslag, noen påstod også at det er flere folk drept av kur som sparker dem enn av haier som biter. Vet ikke om det er sant men: |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Ikke Coors Light enda, men pensjonert så det er mye tid å bruke på Internett må vite. Prøver bare å fortelle at tilogmed en sånn som jeg, som har levd litt i faresonen i mange år, har overlevd uten mange skrammer. Det skulle jo lette på flyskrekken for statistisk skulle jeg ha vært borte vekk for 30 år siden, men det går som regel bra. ![]() Last edited by LN-RTP; 10-12-2016 at 22:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,519
|
![]()
Dette var for det meste på oppdrag for amerikanske myndigheter - og charterverdenen i USA er litt annerledes enn i Europa. Det er nærmere det bunnslammet LN-RTP ferdes i ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]()
Ikke Coors Ligth, men prøvekjører et par Cuba Iberia: Cubansk rom og appelsinsaft må vite.
For å fortsette med skrekk historier: Det var en gang, da jeg var fersk Dakota skipper og fikk et nytt (gammalt) fly som hadde Wright motorer isteden for de vanlige Pratt and Whitney R-1830. Fløy pax mellom STT og SJU, og tenkte ikke at det var noe forskjell på fuel systemet mellom flyene selv om det var forskjellige motorer. Var jo 29 år gammel Kaptein og visste stort sett alt som var verdt å vite om jobben min. (Sarkasme ute å går) Tok av fra STT med fuel kranene i samme posisjon som på Pratt flyene, en til hver side tror jeg det var, så hver motor fikk bensin fra hver sin tank. Enkelt og greit. På Wright flyet derimot måtte en være forover og en til siden. Landet i San Juan, Puerto Rico og ba mekanikern fylle opp det vanlige 50 galonner med 25 på hver side. Siden vi brukte 50 på hver tur, så var det bestandig 50 i reserve. Enkelt og greit. Denne gangen så var isteden en tank full, og den andre tanken tom. Hadde da flydd hele veien på en tank som begge motorene sugde fra. Hadde den tanken hatt noen liter mindre så hadde vi mistet begge motorene på short final. Må ha litt flaks ja, skjønt det hadde bare tatt noen sekunder å skifte tank, men etter en slik lærepenge ble man ekstra nøye på fuel management resten av livet, begynte også å gå i kirka hver dag og kjøpte lotto billetter hver uke ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Det kan gå over stokk og stein, men best å stoppe her. Tornerose kommer til å gjemme seg i et mørkt bøttekott å kommer aldri ut hvis man fortsetter slik.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
|
![]() Quote:
Jeg ser faktisk på slike flygranskningsprigrammer og er naiv nok til å tenke at de lærer av sine feil! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Det kalles "Corporate Memory". Noen dritt selskaper gir blaffen og bare ser på neste krone, men slike har vi ikke mange av i vest Europa. Hvor skal du fly neste gang da? Jeg stoler på store selskap som Lufthansa og KLM og der jeg jobber, American Airlines samt SAS og Norwegian selvfølgelig, men hvis det går så mye på stumpene at dem kun ansetter ferske flygere som vil betale en. 1/4 million for å få jobbe og fly 500 timer så er det noe feil og noe svineri. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
|
![]() Quote:
Klm må jeg nok vente med siden de samarbeider med air france (eller roter jeg?) AF ulykken sitter for friskt i minnet (vet det er lite logisk) ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 838
|
![]()
Inden sengetid får I lige denne historie fra det virkelige liv:
For fire år siden skulle jeg på en halvt sponseret familarisation trip til Israel. Gruppen skulle flyve med en Cimber 737 (rutefly)- so far so good! Mellem booking og afrejse købte en ukrainsk oligark en stor aktiepost i Cimber, og da han uheldigvis også havde et luftfartsselskab - Aerosvit - gik det således, at vores routing blev ændret, så vi skulle med Cimber til KBP (Kiev) og derfra med Aerosvit til TLV (Tel Aviv). Jeg googlede 'Aerosvit' som en sindssyg.. og blev ikke imponeret! Så jeg ringede til rejsebureauet og afbestilte turen! "Jamen Viv dog", sagde den norskfødte agent, som jeg kendte godt - ", der er ikke noget at være bekymret for; de har næsten helt nye fly!!". "No way! Det bliver uden mig!" Det var bureauet ikke så glad for, og de fandt i stedet en billet med Austrian over VIE, som jeg i første omgang selv skulle betale! Jeg ankom til TLV flere timer før gruppen og ventede i lufthavnen. Da de endelig kom, flere timer forsinket, var rejselederen askegrå i ansigtet og temmelig rystet! "Nå, hvordan var det så at flyve med Aerosvit?", spurgte jeg kvikt. Han svarede uden for gruppens hørevidde: "Det gør jeg aldrig mere! Det gør VI aldrig mere, aldrig nogen sinde!". Jeg havde lovet bureauet, at jeg ikke ville fortælle, hvorfor jeg ikke fløj med Aerosvit! Så jeg opfandt en historie om, at jeg havde 'tjent nogle point hos Austrian Airlines', som jeg gerne ville benytte. Og den troede de heldigvis på! Aerosvit er for længst gået konkurs. Godt det samme! Godnat! ![]() Last edited by oy-viv; 11-12-2016 at 00:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Det var en stygg og unødvendig en også. Tror nok AF har sett seg selv i speilet og tatt noen harde tak etter den. AA hadde et kræsj i Kimgston, Jamaica for noen år siden. Da fikk vi det alle rundt ørene på klasserommet og i simulator for å være sikker på at det ikke ble noen gjentagelse. (Glatt bane, medvinds landing og en smule dårlig planlagt.) Skipperen beholdt jobben og jeg sa da på forumet vårt at det er umulig å få sparken fra AA hvis man total havarer et fly i grøfta og beholder jobben etterpå. Kapteinen ringte meg opp og var fly forbanna for at jeg kunne si noe sånt for det var ikke hans feil. (In denial, som en alkoholiker) jeg klagde også til sjefene på en briefing at dette var dårlig flyging, men dem sa at han gjorde var "lovlig". (Legal) Nåja, nå er vi på villspor igjen, jeg bare bobler over med flyhistorier, men det har vært et langt liv i bransjen med 19 flygerjobber med stort og smått. Skulle vel ha skrevet bok, men da hadde alle sluttet å fly. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
|
![]()
Hadde selv så stor stor flyskrekk at jeg totalt avsto fra å fly i ca 8 år. Nå flyr jeg opp mot 50 turer i året blandet i en god mix av jobb og privat.
Sliter enda litt, men samtidig elsker jeg å fly. Rart det der.. Dristet meg til og med til å fly med et selskap jeg så halen til i havet i en avis når jeg googlet det før booking. Mine "triks" er å tenke rasjonelt, og de gangene jeg kjenner panikken starte styrer jeg tankene over i "jeg gir faen modus". Ellers så skulle jeg ønske at de der fremme var flinkere til å prate. Men for å svare TS, hvis selskapet tar av fra Norge ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å fly med dem. Snakket med en flygeleder i en taxikø en gang, han mente at det eneste stedet i verden han ville vært skeptisk til å fly var Afrika. Forresten, hvorfor føler du deg tryggere hos SAS enn andre selskaper? Velger bort disse slitne SAS tubene any day for en ny en fra det andre selskapet hvis jeg kan velge ![]()
__________________
14.12.22: TRD-OSL-MUC-BKK 18.12.22: BKK-UTH 01.01.23: UTH-BKK-TDX 11.01.23: BKK-MUC-OSL-TRD |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Jeg flyr gjerne SAS som pax, slett ikke noe gærn't om flyene er eldre så lenge flygeren også er det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
|
![]() Quote:
__________________
14.12.22: TRD-OSL-MUC-BKK 18.12.22: BKK-UTH 01.01.23: UTH-BKK-TDX 11.01.23: BKK-MUC-OSL-TRD |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 838
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyskrekk | Northern | Småprat | 91 | 27-08-2015 16:55 |
Flyskrekk og A380 | Lillemeg | Småprat | 10 | 10-01-2012 18:10 |
Flyskrekk-artikkel i Adressa | gilberg | Flyforum | 1 | 01-02-2009 01:04 |
Flyskrekk | LN-MOW | Flyforum | 0 | 21-03-2006 14:25 |