Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-02-2016, 12:22   #1
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

SAS SAS prising/revenue management-strategi

Dette har vel vært oppe før, men det trenger å opp igjen

Fy flate, SAS er jo helt sinnsyke på prising kort tid før avgang?

Eksempel 1:
Sjekket OSL-TRD i morgen. 1999,- hver vei på alle flighter. DY var 899-1499,-
Sjekket OSL-SVG i morgen. 1999,- hver vei på alle flighter. DY var 699,-

Jeg bestilte OSL-SVG med DY, så klart, og la til Fast track i SVG for kr. 100,-.

Eksempel 2:
Jeg skulle hjem fra BRU-OSL på fredag forrige uke. Sjekket billetter på onsdag.
SAS skulle ha 4798,-... REALLY? For et fly som går midt på dagen???
Booket det for EB poeng. 18.000 poeng + 216,- NOK.

Flyet var halvfullt. Bare et hjertesukk fra en som misliker når 2 helt 97% identiske produkter blir priset så utrolig ulikt.

Resultat OSL-SVG-OSL
Sparte 2431,- og mister da:

- 2 runder med kanelbolle og kaffe
- 1 runde med Fast Track. Men på OSL trenger man det strengt tatt ikke.
- 300 Eurobonuspoeng, som er 8 flighter unna en gratis brus (?)

Man flyr så klart DY

Grrrrr...

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2016, 14:04   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: Ville priser hos SAS?

Innenriksbilletter noen dager før avreise har "fastpris", og slik har det vel vært et par år nå. Før dumpet de gjerne prisene før avreise.

Har ellers også opplevd helt sinnsyke billettpriser fra Brüssel - og måttet ut med over 4000 kr. på jobbreiser derfra én vei.
Old 15-02-2016, 14:31   #3
MisteriX
Newcomer

Fløy OSL - HAM i går og da var det 8 rader i Plus og vi var kun 3 personer i Plus men prisen rett før avgang var satt til over 4000 for Plus. Merkelig at det var så dyrt da det må da være mer lønnsomt å fylle flyet!
MisteriX is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2016, 16:01   #4
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Det er vel så enkelt som at de tjener mer på å selge dyre billetter til folk som ha last minute-billetter, enn å selge billige billetter til de forholdsvis få som vil på impulshelgetur.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2016, 16:17   #5
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by eql1zr View Post
Det er vel så enkelt som at de tjener mer på å selge dyre billetter til folk som ha last minute-billetter, enn å selge billige billetter til de forholdsvis få som vil på impulshelgetur.
Ja... den ser jeg. Men hva hvis de som ha last minute heller kjøper disse hos Norwegian?

Jeg har to venner som jobber i hhv mellomstort og kjempestort firma, og som reiser mye i Norge. De blir halshugd om de kjøper last minute hos SK, og har derfor måtte migrere nesten helt til DY. De reiser en hel del, og de er sikkert ikke alene om å få beskjed om at "du ikke skal betale 4000,- for den turen til TRD når du kan betale 1500,-. Vi bryr oss ikke så mye om du får bonuspoeng eller ikke".

Jeg tenker at man lever i en boble som er i ferd med å briste om arbeidsgiver faktisk synes det er ok, når det ikke er noen komfort elementer inni bildet utover gratis kanelbolle.

Jeg jobber jo i et lite dustefirma og styrer selv, men gidder jo heller ikke dette. Et par hundringser for å fly SAS - ja. men ikke tusenvis for en kort reise.

Old 15-02-2016, 19:06   #6
MCO-WDW
ScanFlyer Blue

MCO-WDW's Avatar

Hadde SK908 EWR-OSL.
Det var langt under halvfullt i Pluss.
Folk "viftet" med penger og gullkort men INGEN fikk oppgradert til Pluss.
Ikke hos check inn EWR.Ikke ved Gate. Ikke ombord.
Unnskyldingen SAS brukte var...Vi har ikke nok mat.

De vil rett og slett ikke tjene penger. Litt rart.
MCO-WDW is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2016, 19:14   #7
sabergum
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
De reiser en hel del, og de er sikkert ikke alene om å få beskjed om at "du ikke skal betale 4000,- for den turen til TRD når du kan betale 1500,-. Vi bryr oss ikke så mye om du får bonuspoeng eller ikke".
Når det gjelder bonuspoeng så gir Norwegian Reward 20% Cashpoints på Flex og opptil 15% på LowFare. Det kan ikke stå så mye tilbake for Eurobonus.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2016, 19:19   #8
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by MCO-WDW View Post
Hadde SK908 EWR-OSL.

Har forsökt å forklare hvorfor det er slik tidligere i en annen tråd. Men kan gjöre det igjen.
Unnskyldningen i forhold til mat er riktig.
Er det ikke tilstrekkelig med catering, så selges heller ikke oppgradering.
Dette kom til etter en rekke klager fra pax og trakasering av crew ombord når man tidligere oppgraderte med klar beskjed om at catering/mat ville väre fra economy.
Det var altså veldig mange som sendte klager og krevde både det ene og det andre etter flight, selv etter at de var forklart hvordan catering ombord ville bli.

Nå vet jeg ikke deadline for bestilling til Catering på EWR, men kjökkenet ligger ikke på flyplassen, så det er ikke gjort i en håndvending å få mer lastet på.
Nå skal det også sies at dersom det ikke er fullbooket catres det endel ekstra for å kunne selge, men enkelte ganger ikke nok.
SAS vil gjerne tjene penger, og det selges mye oppgraderinger. Spesielt opp til Plus. Men fra tid til annen så er det stop.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2016, 19:27   #9
sabergum
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Er det ikke tilstrekkelig med catering, så selges heller ikke oppgradering.
Men jeg går ut fra at man selger billetter helt fram til innsjekk stenger? Hvordan løses i såfall det?
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2016, 19:47   #10
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by MCO-WDW View Post
Hadde SK908 EWR-OSL.

Her er jeg faktisk enig med SAS. Dette er greia med alle selskap. Det blir ikke noe trivelig om bord om man blir short på mat og drikke som tilhører klassen. Jeg har vært dritsnurt sjæl når jeg har stått der, men sånn er det bare.

Det jeg sikter til med tråden er mer om regnestykket går opp... På en måte kan jeg se det hvis;

La oss si at hvert sete f.eks har en kost på 750,- fra OSL-TRD (vil så klart variere i fht load, men for the sake of simplicity...) om det sitter noen i det og 500,- hvis ikke (ground handling, taxes, bla bla bla...).

Så har du 100 seter å selge.

a) Du kan selge alle 100 for 800,- pr stk. Da tjener du 5.000,-

b) Du kan selge 50 for 2000,- pr.stk. Da tjener du 37.500,-

c) Du kan selge 20 for 4000,- pr.stk. Da tjener du 45.000,-

Selvfølgelig er det en miks som er greia, men jeg synes bare det er helt sinnsykt at man slipper unna med det i forhold til konkurrenten.

Jeg kan se (som ovenfor) at matematikken går opp på kort sikt. Du trenger knapt selge et eneste sete i det regnestykket. Faktisk går break even på 15 seter i forhold til å selge mange til 800,- pr.stk.

Men... de som er villige til å betale 4.000,- for en flytur til Trondheim liker jo ikke å bli lurt. Når de (kanskje blir tvunget til) å oppdage at en konkurrent tilbyr nesten eksakt samme produkt for 800,-, så er spørsmålet hvor de handler neste gang.

Så det er både matematikken (for den er jo ikke så enkel som i mitt regnestykke), men også posisjoneringen. Jeg trodde aldri jeg bevisst skulle velge å fly DY istedenfor SK - vinge ved vinge til Stavanger. Men nå gjør jeg det, og om opplevelsen er god er det ikke sikkert jeg kommer tilbake.

Sånn fra et generelt standpunkt...

TILBAKEBLIKK:
I 2008 betalte jeg 36500,- for en t/r OSL-SEA med SAS. Det var business. Like før avreise sjekket jeg tilfeldigvis British Airways, som solgte samme billett i First for drøy 25.000,-. En rask telefon til SAS og billetten ble avbestilt for denne "one-off" turen med BA (the rest is history). Jeg var SAS-boy og hadde vært det i mange år, men syntes det hørtes gøy ut å prøve noe annet siden det var så billig.

Jeg tenker at man taper kunder.

Det er jaggu bra jeg ikke skal drive flyselskap. Det er mye enklere å være kunde... i 62K... bena i vinduskarmen... headphones på... god musikk... divideren oppe... bok om muterte grevlinger og en stor mugge rødvin.

Last edited by Fnate; 15-02-2016 at 19:49.
Old 15-02-2016, 19:47   #11
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Et annet eksempel her er SAS t/r Berlin 1800 kroner søndag-tirsdag noen uker før jul. Norwegian - 600 kroner for samme billett. 1800 kroner var faktisk priset i ungdomsbillett....
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2016, 21:37   #12
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

@Fnate, SAS markedsfører "We are Travellers" og man kan legge til "with a shit load of money"... Spøk til side, så vet jeg at flere selskap har fixed pris på innenriksrutene, så noe får de solgt last minute i alle fall Det vi ser er nok også grunnen til low cost sin sukksess.
Old 16-02-2016, 03:47   #13
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Men jeg går ut fra at man selger billetter helt fram til innsjekk stenger? Hvordan løses i såfall det?

Det er svært få som kjøper billetter etter at catering "deadline" er passert. Som overbooking, så er det en kalkulert risiko som økonomene regner på. Er det mange nok som betaler så lønner det seg ekstra kostnaden med liten forsinkelse og "ekspress" levering fra catering. Men stadig flere selskaper lar heller crew "velge en smart løsning". Last minute uplift er så dyrt at man regner det som billigere å gi kompensasjon el. til de som klager.
Old 16-02-2016, 05:56   #14
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Jeg tenker at man lever i en boble som er i ferd med å briste om arbeidsgiver faktisk synes det er ok, når det ikke er noen komfort elementer inni bildet utover gratis kanelbolle.
I disse tider tror jeg de fleste boblene vil sprekke. Det er rett og slett utenfor enhver fornuft å kjøpe SAS billett med slike forskjeller i pris på punkt til punkt reiser shorthaul - ingen kan forsvare dette overfor en arbeidsgiver, for ikke å snakke om seg selv.

Jeg tror også at SAS sin revenue managment modell på "last minute" billetter blir justert etterhvert som kundene begynner å booke Norwegian. En ting er om flyet er smekkfullt, men disse halvtomme flyene..
view is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2016, 07:50   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

To ord: Bonuspoeng og status...

Alternativt, at de har sagt opp litt for mange i revenue management, eller at disse observasjonene ikke er representative.

Last edited by TOS; 16-02-2016 at 07:54.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2016, 09:09   #16
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
To ord: Bonuspoeng og status...
Ha ha ha... i brannfakkel-mode, kompis?

Noen få hundringser i forskjell og jeg kunne vært enig. Uten at det hadde vært noe galt, da det er en del av produktet SAS selger. Men når prisforskjellen er så enormt stor og EB er devaluert nord og ned så tror jeg ikke det er noen faktor.

Gammel vane kan være en faktor.

Old 16-02-2016, 09:10   #17
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:

Noen få hundringser i forskjell og jeg kunne vært enig. Uten at det hadde vært noe galt, da det er en del av produktet SAS selger. Men når prisforskjellen er så enormt stor og EB er devaluert nord og ned så tror jeg ikke det er noen faktor.

Kanskje det er det samme med de som kjøper BMW? Du får en vel så god bil til halve prisen, men en tenker at BMW gir deg litt status og i tillegg lov til å ligge 0.1 sekunder bak han som ligger foran deg i køen?

Beklager, kunne ikke dy meg.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2016, 09:12   #18
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Kanskje det er det samme med de som kjøper BMW? Du får en vel så god bil til halve prisen, men en tenker at BMW gir deg litt status og i tillegg lov til å ligge 0.1 sekunder bak han som ligger foran deg i køen?

Beklager, kunne ikke dy meg.
Ha ha ha ha... made my day

(Ja, jeg har BMW, som jeg tror OttoL vet)

Old 16-02-2016, 09:50   #19
hifiman
ScanFlyer Gold

hifiman's Avatar

Default Re: SAS prising/revenue management-strategi

Dette er vel i bunn og grunn snakk om vane og trygghet, et eks hvorfor velge et kjent mobilselskap som koster x antall kroner mer enn, enn et ukjent selskap som er mye mye billigere? Jo fordi jeg har hatt det kjente selskapet i x antall år og jeg vet hva jeg får.
Old 16-02-2016, 09:50   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

Tja... Feberilsk, kanskje...

Jeg tror jeg imidlertid ikke alle nødvendigvis er like rasjonelle og at de regner på verdien av poengene, og gammel vane kan jo være et resultat av opparbeidet lojalitet. Men såpass stor prisforskjell bør være vanskelig å opprettholde på litt sikt.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules