Quote:
Originally Posted by Theaviator
|
Dette kan bli spennende, om
ESA går hele anbudet i sømmene tror jeg spesielt den korte tidsfristen kan bli et problem, da Lofoten-saken viste at det i praksis vil være veldig vanskelig for andre enn den etablerte operatøren å få på plass nødvendig dokumentasjon før oppstart, og man kan da spørre seg hvor reel anbudskonkurransen er og om anbudet favoriserer en aktør. Sier ikke at så er tilfelle, bare at spørsmålet kan stilles. Selv om det formelt sett er helt åpent kan effekten være en annen og i EU-retten er det effekten som blir vektlagt.
Her kan man uansett ikke forvente noen rask avklaring, og skulle det gå hele veien til EFTA Court snakker vi om år. Men om det havner der blir det artig, EFTA Court har en tendens til å tolke statenes forpliktelser under EU-retten gjennom EØS-avtalen minst like strengt som EU-domstolen gjør det ovenfor EU-landene, der i gården er de ganske så strikte og kompromissløse ;-)