![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det ser ut som alle andre er interessert i bare resultat-tallene til SAS, og trafikktallene har gått under radaren. De enkle tallene for SAS Group sier
Passasjerer SAS Group = 1,892 millioner passasjerer = +5,3% SAS = 1,581 millioner passasjerer = +5,5% Widerøe = 0,196 millioner passasjerer = +7,8% Blue1 = 0,115 millioner passasjerer = -1,4% Trafikkfordeling SAS (RPK) Interkontinentalt = -4,0% Europa/IntraSkand = +2,5% Domestic = +10,4% Det en kan legge merke til her er at veksten i SAS hovedsakelig skjer på innenriks. En god indikator på at denne veksten ikke er i Danmark, før tallene på CPH slippes, er nedgangen på segmentet fra Aalborg (-2,1%). Arlanda har en økning på +16% innenriks og da er hovedsaklig denne veksten til GOT (med andre ord er Norwegian sterkt inne og tar markedsandeler fra SAS der). Dermed ser det ut til at det er i Norge hovedsakelig den sterke innenlandsveksten er for SAS. Så litt til sammenligningen SAS mot Norwegian og vekst i antall passasjerer. Januartallene viser at SAS sitt forhold til Norwegian er uforandret til 52% av Norwegian målt i vekst i antall passasjer siste 12 måneder. Til slutt litt om de grønne og blå. Widerøe = 0,196 millioner passasjerer = +7,8% Blue1 = 0,115 millioner passasjerer = -1,4% Widerøe forsetter sin fremgang og nå er det ikke det at de har tatt over Westlink-produksjonen som er vekstfremmeren lenger - de rett og slett bare gjør det bra på sine korte ruter, men malurten er der med nedgang i belegg. Blue1 med sin ARN/CPH-konsentrasjon er inne i sin femte (eller er det sjette?) shape shift siden selskapet ble tatt over av SAS i 1998. Nå peker tre av fire tall nedover og det vi kan få ut av dette er en markant er reduksjonen i flydd distanse per segment. Nedgang i passasjertall tyder på at passasjerbasen deres ikke er helt med på å måtte bytte fly på ARN eller CPH for å komme videre ut i Europa - har man hatt direktefighter før og går tilbake til gamlemåten med hub så vet man hvordan går tenker jeg. Fra mars skal også Blue1 helt gjemmes vekk i og med at det innlemmes i SAS-tallene. Dermed vil de forsvinne helt trafikkmessig, og dermed varer vel ikke lenge før MD-95ene kommer med røde motorer. Link til månedsrapport: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/0...27/wkr0001.pdf
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 08-02-2012 at 10:55. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS januar 2019 trafikktall | Someone | Flyforum | 7 | 10-02-2019 21:48 |
SAS trafikktall januar 2017 | Someone | Flyforum | 11 | 10-02-2017 19:37 |
SAS trafikktall januar 2013 | FlightDeck | Flyforum | 0 | 07-02-2013 14:18 |
SAS - trafikktall januar | branserud | Flyforum | 5 | 08-02-2011 15:30 |
SAS Group trafikktall for september | LN-RRA | Flyforum | 0 | 05-10-2007 13:16 |