Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 08-02-2012, 10:45   #1
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Trafikktall SAS Group januar 2012

Det ser ut som alle andre er interessert i bare resultat-tallene til SAS, og trafikktallene har gått under radaren. De enkle tallene for SAS Group sier

Passasjerer
SAS Group = 1,892 millioner passasjerer = +5,3%
SAS = 1,581 millioner passasjerer = +5,5%
Widerøe = 0,196 millioner passasjerer = +7,8%
Blue1 = 0,115 millioner passasjerer = -1,4%

Trafikkfordeling SAS (RPK)
Interkontinentalt = -4,0%
Europa/IntraSkand = +2,5%
Domestic = +10,4%

Det en kan legge merke til her er at veksten i SAS hovedsakelig skjer på innenriks. En god indikator på at denne veksten ikke er i Danmark, før tallene på CPH slippes, er nedgangen på segmentet fra Aalborg (-2,1%). Arlanda har en økning på +16% innenriks og da er hovedsaklig denne veksten til GOT (med andre ord er Norwegian sterkt inne og tar markedsandeler fra SAS der). Dermed ser det ut til at det er i Norge hovedsakelig den sterke innenlandsveksten er for SAS.

Så litt til sammenligningen SAS mot Norwegian og vekst i antall passasjerer. Januartallene viser at SAS sitt forhold til Norwegian er uforandret til 52% av Norwegian målt i vekst i antall passasjer siste 12 måneder.

Til slutt litt om de grønne og blå.
Widerøe = 0,196 millioner passasjerer = +7,8%
Blue1 = 0,115 millioner passasjerer = -1,4%

Widerøe forsetter sin fremgang og nå er det ikke det at de har tatt over Westlink-produksjonen som er vekstfremmeren lenger - de rett og slett bare gjør det bra på sine korte ruter, men malurten er der med nedgang i belegg.

Blue1 med sin ARN/CPH-konsentrasjon er inne i sin femte (eller er det sjette?) shape shift siden selskapet ble tatt over av SAS i 1998. Nå peker tre av fire tall nedover og det vi kan få ut av dette er en markant er reduksjonen i flydd distanse per segment. Nedgang i passasjertall tyder på at passasjerbasen deres ikke er helt med på å måtte bytte fly på ARN eller CPH for å komme videre ut i Europa - har man hatt direktefighter før og går tilbake til gamlemåten med hub så vet man hvordan går tenker jeg. Fra mars skal også Blue1 helt gjemmes vekk i og med at det innlemmes i SAS-tallene. Dermed vil de forsvinne helt trafikkmessig, og dermed varer vel ikke lenge før MD-95ene kommer med røde motorer.

Link til månedsrapport: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/0...27/wkr0001.pdf
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 08-02-2012 at 10:55.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS januar 2019 trafikktall Someone Flyforum 7 10-02-2019 21:48
SAS trafikktall januar 2017 Someone Flyforum 11 10-02-2017 19:37
SAS trafikktall januar 2013 FlightDeck Flyforum 0 07-02-2013 14:18
SAS - trafikktall januar branserud Flyforum 5 08-02-2011 15:30
SAS Group trafikktall for september LN-RRA Flyforum 0 05-10-2007 13:16


All times are GMT +2. The time now is 04:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.