Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-02-2019, 23:08   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,559
SAS SAS januar 2019 trafikktall

Passasjerer: 1,832 +0,3%
ASK: +0,0%
RPK: +1,5%
Belegg: 64,9% +0,9pp
Yield: 0,98 +5,2%
RASK: 0,64 +6,8%

Kort sagt, SAS har nullvekst i kapasitet, men har litt flere passasjerer som betyr flyene er litt mindre tomme, for januar å være. Samtidig betaler hver passasjer litt mer. SAS taper alltid penger i Januar, men rent isolert sett er dette brukbare tall, men spørsmålet om det veier opp for økte drivstoffkostnader eller ikke, for å avgjøre om det blir bedre enn fjoråret eller ikke, som jo totalt sett ble bra

https://www.sasgroup.net/en/wp-conte...ary-190207.pdf
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 09-02-2019, 18:20   #2
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: SAS januar 2019 trafikktall

BU662 - jeg husker ikke, om jeg tidligere har spurgt, men har du mulighed for at køre samme analyse på SAS’ tal, som du gør på Norwegians? Kunne være særdeles interessant også at få lidt kommentarer herinde.
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2019, 19:03   #3
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: SAS januar 2019 trafikktall

Quote:
Originally Posted by EvakCPH View Post
BU662 - jeg husker ikke, om jeg tidligere har spurgt, men har du mulighed for at køre samme analyse på SAS’ tal, som du gør på Norwegians? Kunne være særdeles interessant også at få lidt kommentarer herinde.
Ja! Det hadde vært storveis!
For oss som ikke leser tall som om de var poesi, kunne en sammenlignende analyse være meget velkommen.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2019, 11:17   #4
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS januar 2019 trafikktall

Jeg har ikke kikket så dypt inn i SAS sine tallene i det siste. Derfor må du vente litt før jeg kjører dypere analyser. Kanskje med Q1 tallene.

Ser man på traffik-tallene så er RASK oppgang selvsagt positiv. Men den lave SLF er en stort problem og viser hvor stort overkapasitæt er i Norden. Uten stort matematikk er SAS den "free mid-seat airline". 1 av 3 seter ble alltid tom in JAN19.
LH gir sine traffik-tall for JAN19 neste uke, men i JAN18 hadde de 75,6% som Group og LH isolert 76,6%.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2019, 13:06   #5
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,297
Default Re: SAS januar 2019 trafikktall

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Jeg har ikke kikket så dypt inn i SAS sine tallene i det siste. Derfor må du vente litt før jeg kjører dypere analyser. Kanskje med Q1 tallene.

Ser man på traffik-tallene så er RASK oppgang selvsagt positiv. Men den lave SLF er en stort problem og viser hvor stort overkapasitæt er i Norden. Uten stort matematikk er SAS den "free mid-seat airline". 1 av 3 seter ble alltid tom in JAN19.
LH gir sine traffik-tall for JAN19 neste uke, men i JAN18 hadde de 75,6% som Group og LH isolert 76,6%.
Spørsmål fra en ignoramus: "Norden" = all kapasiteten til SAS, eller kun flyvningene innen norden (Norge-Danmark-Sverige-Finland)? Jeg har alltid sett for meg at kanskje særlig domestic Norway går meget bra, men at resten av Europa-flightene ofte går med en del ledige seter. Det kan man kanskje ikke se ut i fra disse tallene uansett?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2019, 14:14   #6
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS januar 2019 trafikktall

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Spørsmål fra en ignoramus: "Norden" = all kapasiteten til SAS, eller kun flyvningene innen norden (Norge-Danmark-Sverige-Finland)? Jeg har alltid sett for meg at kanskje særlig domestic Norway går meget bra, men at resten av Europa-flightene ofte går med en del ledige seter. Det kan man kanskje ikke se ut i fra disse tallene uansett?
Jeg mener med "Norden" all kapasitæt til SAS. Siden vi bare fa CASK og PASK for heile selskap, må vi også bruke de ASK for hel-heten.

Likevel tror jeg ikke at - extreme thinking - alle domestic flights er stappa-fulle og de Europa flygninger er tomme. Jeg bare ser dette SLF, forliker dette med andre store nettverkselskaper og den er lavt. Disse tomme seter (=waste) koster SAS jo penger å produsere... Dersom en tredjel av din produsjon er kastet / ubrukt, så må man spøre om det er nødvendig å produsere så mye. Men det er opp til aksjonærer ...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2019, 16:26   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS januar 2019 trafikktall

SAS pleier da ha noe->mye ledig i rushen på hoved-triangelet i Norge, men med en ekstrem gjennomsnittspris. Jeg har inntrykk av at taktikken er å opprettholde frekvens og antall flyseter på SVG/BGO/TRD slik at det skal være lett å finne et ledig sete på en flight som passer, for de som legger igjen virkelig mye penger.
Min erfaring er også at utenfor rush er flyene gjerne fullere, men med en helt annen sammensetning av passasjerene.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2019, 21:48   #8
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,547
Default Re: SAS januar 2019 trafikktall

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
SAS pleier da ha noe->mye ledig i rushen på hoved-triangelet i Norge, men med en ekstrem gjennomsnittspris. Jeg har inntrykk av at taktikken er å opprettholde frekvens og antall flyseter på SVG/BGO/TRD slik at det skal være lett å finne et ledig sete på en flight som passer, for de som legger igjen virkelig mye penger.
Min erfaring er også at utenfor rush er flyene gjerne fullere, men med en helt annen sammensetning av passasjerene.
det å ha høyest frekvens på disse tre er vel også det siste SAS fortsatt ''har igjen'' her i landet og, DY har jo tatt fra dem både rollen som største på OSL og over hele Avinor-systemet. Så jeg tror nok det er litt symbolsk at de holder frekvensen oppe selv om fyllingsgraden er såpass lav som det rapporteres om her. DY benytter seg jo også av større materiell, så derfor litt vanskelig å regne på hvem som har flest seter, men slik ser det ut i morgen på frekvenssiden:

SAS
OSL-BGO: 14
OSL-TRD: 16
OSL-SVG: 15

DY:
OSL-BGO: 12
OSL-TRD: 12
OSL-SVG: 10

størst forskjell på SVG altså, så hva skjer da den dagen Statoil bestemmer seg for å gå til rødnesene?
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS august 2019 trafikktall Someone Flyforum 4 06-09-2019 14:28
SAS april 2019 trafikktall Someone Flyforum 0 08-05-2019 14:46
Trafikktall SAS mars 2019 Someone Flyforum 17 06-04-2019 12:40
Trafikktall SAS februar 2019 Someone Flyforum 1 08-03-2019 09:50
Nordiske trafikktall januar 2019 Someone Flyforum 11 16-02-2019 06:47


All times are GMT +2. The time now is 00:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.