![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Passasjerer: 1,832 +0,3%
ASK: +0,0% RPK: +1,5% Belegg: 64,9% +0,9pp Yield: 0,98 +5,2% RASK: 0,64 +6,8% Kort sagt, SAS har nullvekst i kapasitet, men har litt flere passasjerer som betyr flyene er litt mindre tomme, for januar å være. Samtidig betaler hver passasjer litt mer. SAS taper alltid penger i Januar, men rent isolert sett er dette brukbare tall, men spørsmålet om det veier opp for økte drivstoffkostnader eller ikke, for å avgjøre om det blir bedre enn fjoråret eller ikke, som jo totalt sett ble bra https://www.sasgroup.net/en/wp-conte...ary-190207.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
BU662 - jeg husker ikke, om jeg tidligere har spurgt, men har du mulighed for at køre samme analyse på SAS’ tal, som du gør på Norwegians? Kunne være særdeles interessant også at få lidt kommentarer herinde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
For oss som ikke leser tall som om de var poesi, kunne en sammenlignende analyse være meget velkommen.
![]() |
![]() |
#4 |
critical mind
|
![]()
Jeg har ikke kikket så dypt inn i SAS sine tallene i det siste. Derfor må du vente litt før jeg kjører dypere analyser. Kanskje med Q1 tallene.
Ser man på traffik-tallene så er RASK oppgang selvsagt positiv. Men den lave SLF er en stort problem og viser hvor stort overkapasitæt er i Norden. Uten stort matematikk er SAS den "free mid-seat airline". 1 av 3 seter ble alltid tom in JAN19. LH gir sine traffik-tall for JAN19 neste uke, men i JAN18 hadde de 75,6% som Group og LH isolert 76,6%.
![]() |
#5 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#6 | |
critical mind
|
![]() Quote:
Likevel tror jeg ikke at - extreme thinking - alle domestic flights er stappa-fulle og de Europa flygninger er tomme. Jeg bare ser dette SLF, forliker dette med andre store nettverkselskaper og den er lavt. Disse tomme seter (=waste) koster SAS jo penger å produsere... Dersom en tredjel av din produsjon er kastet / ubrukt, så må man spøre om det er nødvendig å produsere så mye. Men det er opp til aksjonærer ...
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
SAS pleier da ha noe->mye ledig i rushen på hoved-triangelet i Norge, men med en ekstrem gjennomsnittspris. Jeg har inntrykk av at taktikken er å opprettholde frekvens og antall flyseter på SVG/BGO/TRD slik at det skal være lett å finne et ledig sete på en flight som passer, for de som legger igjen virkelig mye penger.
Min erfaring er også at utenfor rush er flyene gjerne fullere, men med en helt annen sammensetning av passasjerene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
SAS OSL-BGO: 14 OSL-TRD: 16 OSL-SVG: 15 DY: OSL-BGO: 12 OSL-TRD: 12 OSL-SVG: 10 størst forskjell på SVG altså, så hva skjer da den dagen Statoil bestemmer seg for å gå til rødnesene? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS august 2019 trafikktall | Someone | Flyforum | 4 | 06-09-2019 14:28 |
SAS april 2019 trafikktall | Someone | Flyforum | 0 | 08-05-2019 14:46 |
Trafikktall SAS mars 2019 | Someone | Flyforum | 17 | 06-04-2019 12:40 |