![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 87
|
![]()
Intro
Turen gikk denne gangen til familiemedlemmer i Bodø og på Værøy i Lofoten. Til Bodø går turen i en høyst ordinær SAS-maskin og fra Bodø går turen i verdens nordligste ruteflyvning med helikopter med Lufttransport. SAS-billetten var bestilt i god tid på internett. For bestilling av helikopterturen er rutinen noe mer uoriginal. Man ringer et nummer på Værøy hvor man oppgir når man vil reise og hva man heter. Man får en Amadeus-referanse i retur som man strengt tatt ikke trenger til noe. Videre får man beskjed om å stille i BOO senest 45 min før avgang og på VRY en time (!) før returen. Billetten betaler man først ved ankomst VRY (prisen var rundt 1300 t/r). For noen år siden var det Helikopterservice som betjente ruten med en Sea King lignende flyvemaskin med behagelige 1+2 seating. I disse dager brukes en maskin med tre rader og fem seter på hver rad. To av radene sitter mot hverandre og raden bakerst står i kjøreretning. Av erfaring vet jeg at setene er like brede som en tabloidavis er høy. Man kan se langt etter behagelige SAS-seter som er å anse som et stort F-sete i forhold. Naturen (med litt hjelp fra meg selv) har gjort meg bred over både skuldrene og over livet. Problemet er dermed at jeg ikke under noen omstendighet vil kunne okkupere kun en av disse frimerkesetene. Min spenning var derfor stor ifht load factor. SK4124 OSL - BOO B737-600 Sete 10c En time før jeg skulle sette meg i bilen så kommer det melding på Alltid Nyheter om eksplosjon ved VG Huset. Så skal de på død og liv diskutere sammenslåingen av Øst- og Vest-Agder i en halv time (!). Omfanget blir raskt klart og jeg ringer busselskapet som skal ta meg fra jobben (hvor bilen skal parkeres) og hører om de er i rute. Jobben ligger utenfor sentrum og derfra skulle de være i rute sa en stresset mann. Jeg kjørte til jobben og så mange ambulanser på vei mot sentrum fra langt utenfor byen. Bussen gikk som planlagt og var fylt av mennesker som pratet om det som hadde skjedd. Det var fult og jeg måtte stå. BBC meldte at NRK meldt at det var innført kontroll på Gardermoen uten videre kommentar. På vei mot rampen på flyplassen havner bussen i en kort kø. Bevepnet politi (med MP5, hjelm med visir og taktisk bekledning) hadde stilt seg opp og kontrollerte alle biler på vei inn. Bussen stoppet ved en politimann som kom inn i bussen, gikk bort til sjåføren og gikk ut igjen. Jeg tipper han var inne og sjekket at vi ikke var kapret eller.no. Etter dette ble vi satt av ved terminalen hvor bevepnet politi sto hver 50ende meter der hvor privatbiler setter av reisende. Inne på terminalen så jeg kun til politiet ved slusene til utland, hvor de sjekket ID. Jeg hadde 27 kg i bagasjen (med maksimalmålene såvidt overskredet). Jeg har akkurat fått EBS og var klar over at jeg kunne sende et ekstra kolli på 23kg så jeg hadde med en ekstra, liten bagg i baggen slik at jeg kunne pakke raskt om. Jeg hentet bagasjetag på automaten og sto maksimalt 45 sekunder i bag drop kø før det var min tur. Damen smilte og ønsket meg god tur. Phew! Jeg var litt sen så boarding hadde startet når jeg kom til gaten. Jeg hadde valgt 10c som hadde null ekstra benplass selv om det var snakk om nødutgang. Selv setene foran som og var nødutgang hadde ingen ekstra benplass. Knyttnevetesten ble ikke bestått. Usedvanelig hyggelig crew som smilte og sludret når de så at noen damer hadde satt fra seg vesken under setet foran på nødutgang. Jeg lærte og at det er en ekstra oksygenmaske til barn som sitter på fanget over hver treseter (noe jeg ikke hadde tenkt på før). Avgang på rute og hyggelig servering i luften. Maten var tørr, men planen om å kjøpe noe på flyplassen gikk raskt i vasken. Landing 15 min før rutetid pga medvind. Takket crewet på vei ut og de smilte mer enn noen gang. Hyggelig. Når jeg landet hentet jeg bagasjen og ikk en snartur innom luken til SAS (som har handlingen for Lufttransport for å sjekke hvor mye bagasje jeg kunne ha med. Damen sa 20kg. Jeg sa jeg hadde 23kg og hun sa at det ikke var noe problem så spenningen var stor når jeg stilte på flyplassen med 27kg. Last edited by NordicMaster; 01-08-2011 at 13:44. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SK4106 OSL-BOO 29.07 | enerfre | Register- og ATC-Forum | 0 | 27-07-2016 16:43 |
DY5208 OSL - BOO | sarpingen87 | Småprat | 1 | 20-01-2014 22:30 |
RVK-TRD-OSL og OSL-BOO med konsertopplevelse imellom | eirikma | TripReports | 4 | 04-05-2011 19:17 |
BOO-OSL-LHR-NCL-LHR og LGW-OSL-BOO med DY og BA | eirikma | TripReports | 7 | 20-02-2011 12:25 |
MINI Tripreport - TRD-BOO-TOS-BOO-TRD med DY | LTH | TripReports | 7 | 15-01-2011 20:23 |