![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
I løpet av det siste året har "prosjektet" GatewayToScandinavia (gwts) blitt etablert med kun ett mål; å bidra til at det kan opprettes flere nye direkte internasjonale flyruter fra OSL, med vekt på IC-ruter.
Bakgrunnen for initiativet er at vi så en betydelig grad av forskjell på hvordan det ble jobbet f. eks fra CPH, og at disse forskjellene i særlig grad var årsaken til at CPH (og ARN), har hatt langt større suksess med å tiltrekke seg nye flyselskaper enn OSL. Etterhvert har vi innsett at dette faktum skyldes ressurser - OSL har rett og slett ikke ressurser nok. Vi brukte mye tid innledningsvis på å utarbeide en strategiplan, med påfølgende krav til hvilke fakta som var nødvendig for å komme i posisjon overfor flyselskaper og andre aktører det ville være nødvendig å samarbeide med. Situasjonen er i dag at vi sitter på ekstremt mye faktabasert kunnskap, fakta som kun gwts sitter på. Denne kunnskapen er nå satt i produksjon overfor flyselskaper og alle de aktører i Norge som må ha denne innsikten. For å få frem relevante datagrunnlag har vi samarbeidet med OSL - bl.a har vi gjennomført omfattende analyser basert på reisevaneundersøkelser fra OSL. Resultatet er at vi kjenner til trafikktallene for totalt 827 ruterelasjoner fra OSL til andre byer over hele verden. Av disse har gwts analysert 464 ruterelasjoner med tanke på å tilpasse trafikkdataene flyselskapenens materiell, tenkt frekvens, etc. Dette er faktabasert kunnskap som nå gjort kjent for de relevante aktører, hvorav mange selvfølgelig er flyselskaper. Hvor mange flyselskaper vi har kontakt med, kan vi dessverre ikke gå ut med, ikke minst fordi all aktivitet rundt dette koordineres med markedsavdelingen på OSL. I løpet av prosessen har vi knyttet kontakter med det politiske miljø på departementsnivå. For oss er det helt sentralt å få etablert forståelse for prosjektet på så høyt politisk plan som mulig. Det vil trolig bidra til at forståelsen for vår omfattende kompetanse lettere vil kunne forankres hos de øvrige aktørene. Her kan nevnes bl.a. HSH, Avinor, Visit Oslo, Innovasjon Norge, Eksportutvalget for Fisk, og andre. Den kanskje mest spennende kontakten som er knyttet er til et cluster av Norges største virksomheter. Denne gruppen har allerede anerkjent initiativet, og skaffer oss datamateriale når det gjelder selskapenes reisevirksomhet over hele verden. Her på Forum kjenner dere oss som MartinL, SQ321 (tidligere uppercut) og Jetblue. Grunnen til at vi delvis har forlatt Forum, er rett og slett krav til seriøsitet for prosjektet som sådan. Vi kan ikke bli assosiert med ryktespredning, manglende faktaforståelse og tildels usaklighet i denne prosessen. Som mange av dere kjenner til, så følger bransjen med på Forum, og dette var en risiko vi rett og slett ikke kunne ta. Hjemmsiden vår er nå tilgjengelig, og den vil snart bli oppdatert med ny og relevant info. Vi håper at dere Forumister vil sette pris på det vi har satt igang. Følg også med i media utover sensommeren/høsten, dere vil høre mye mer til gwts i tiden som kommer. Vi kan ikke sterkt nok understreke at dette er et 100% seriøst prosjekt og at vi, som sagt, arbeider mot alle tenkelige aktører i Norge som har noe som helst å gjøre med å skaffe flere turister, økt fraktkapasitet, og flere internasjonale flyruter til landet. Prosjektet har sine støttespillere, og vi mottar gjerne PM fra andre Forumister som måtte ønske å bidra med info. Send oss heller en PM for mye, enn en for lite. Last edited by JetBlue; 09-08-2010 at 13:38. Reason: Spelling error |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH | Superhai | Flyforum | 14 | 26-09-2012 09:42 |
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") | LN-DAG | Bilder & foto | 4 | 28-06-2010 23:00 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |