Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 10-08-2009, 10:05   #1
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Til Kina, med AirChina og omveier

Da er jeg i gang med en aldri så liten jobb / ferietur. Egentlig skal jeg på en konferanse i Beijing, og på veien passet det bra å putte inn en OSL-HEL-OSL, så jeg kunne nyte et par dager "høstferie".

Følgende etapper ble lagt opp:
TRD-OSL (7.aug) DY
OSL-HEL (7.aug) AY
HEL-OSL (10.aug) AY
OSL-FRA (12aug) LH
FRA-PEK (12aug) CA (Air China)
PEK-ARN (23aug) CA (Air China)
ARN-TRD (23aug) SK

7. August
Trondheim - Oslo
DY749 - LN-NOB
B737-800
09:35-10-35

Dette ble en helt vanlig, og lite spennende tur, fikk reservert sete 1C ved innsjekk, og var heldig nok til at 1B var ledig. Fikk sjekket inn 1 kolli, selv om jeg hadde 2 stk restervert grunnet at dette var en del av jobbreisen. Å fly Norwegian innenriks tidlig på dagen har et irritasjonsmoment, og det er at jeg blir så sinnsykt kaffetørst. Kom dessuten på når jeg satt der, at jeg heller burde tatt sete 2C, ettersom str 47 i sko, og lange ben gjør at man får "feil" vinkel i knær.

Betjening var veldig hyggelig, men vi så ikke mye til dem, ettersom sikkerhetsdemo var på video.

Bagasjen kom på båndet ca 20 min etter at jeg kom dit, litt tregt, men jeg hadde masser av tid før jeg skulle videre med Finnair.


Oslo - Helsingfors
AY656
Embraer 190
13:15-15:40

Etter en rask tur / retur til Jessheim for å kjøpe gjeitost så var det på tide å sjekke inn bag. Det var ingen kø for å sjekke inn, og jeg hadde sete 13F. Embraer maskinene til Finnair oppleves som romslige og freshe. Knyttnevetesten ble bestått til tross for 190cm høyde. Ingen fotos fra denne turen heller, grunnet at det var stappfullt, og jeg ville nødig forstyrre medpassasjerene.

Servicen hos Finnair var som vanlig godt over middels, og vi fikk utdelt rundstykker og drikke, inkludert alkohol. Jeg skulle ha leiebil i HEL, så det ble cola og kaffe på meg. Aviser var tilgjengelige ved boarding, og jeg røsket med meg aftenposten, siden DN var ferdiglest før vi landet i Oslo. Vi landet nesten 30 min før tiden i HEL, men ettersom bagasjen tok mer enn 30 min så var jeg ute på omtrent forventet tid.

Finland

Det første jeg skulle gjøre etter å ha fått kofferten var å hente leiebil. Det burde jo være en grei sak, men nei. Jeg var nummer 2 i køen, bare en forran meg, og to åpene skranker. Dette burde jo gå raskt, men det tok ca 20 minutter. Jeg var ikke den eneste i køen som syntes dette var en smule håpløst, en tyske og en brite bak meg holdt på å eksplodere. Så ble det enda mer morro...

Jeg hadde reservert bilen fra 12, og nå var klokken 15:45, og da var ikke bilen klar lengere. At det var en forhåndsbetalt bil, og at jeg hadde oppgitt flightnummer ved reservasjon hjalp ikke. De fikk kanskje inn noen nye biler etterhvert, så de skulle gjøre papirarbeidet og så skulle jeg bare vente. Samme beskjed gikk til tyskeren som hadde fått skranken ved siden av meg, og han fikk en øyeblikkelig boldtrykksøkning. Har du høyt blodtrykk, så ligg unna Europcar!

ca 1 time og 15 min etter at jeg stillte meg i kø fikk jeg bilen, en knall rød golf. Dette var en gledelig overraskelse, ettersom jeg hadde bestillt og betalt for en polo, men om jeg hadde hatt valget hadde jeg tatt poloen med en gang, fremfor å vente på golfen, jeg var tross alt alene.

Bilen var bra, men helt vanvittig lavt giret. I 120km/h lå den over 3500rpm, og på Finske motorveier flyter trafikken i 120-130. Dette merket man på bensinforbruket. Etter 3 dager og ca 600km rundt finsk skjærgård så lå jeg på et snitt på 0.8, ikke akkurat imponerende.


10 August
Helsingfors - Oslo
AY655
Embraer 190
12:10-12:40

Da sitter jeg på flyplassen, Finavia har delt ut gratis interet til alle her, så jeg er happy! Har fått sete 2D på denne turen. Litt overraskende var det at bagdrop stengte en hel time før boarding. Normalt synes jeg at en time før er passelig oppmøtetid på flyplassen, men jeg hadde heldigivs beregnet ekstra tid siden jeg ikke er så veldig kjent med Helsinfors flyplass, og at jeg hadde leiebil som skulle returneres.

Ingen kø i security, 4 åpene sluser der jeg passerte, og bare en passasjer, de 3 som stod uten noe å gjøre formelig kjempet for å få "kunder".

Skal ha meg meg kamera ombord, og tar noen bilder om jeg får det til uten å sjenere noen medpassasjerer. Er lettere å ta bilder når man har med seg reisefølge.

Oppdateringer kommer etterhvert som turen skrider frem:-)
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Eksportnæringen er misfornøyd med direktekapasitet til Kina SQ321 Flyforum 11 03-05-2018 21:43
Finnair med ny rute til Kina Mugnas Flyforum 4 05-07-2011 14:47
Kina truer EU med handelskrig over CO2-avgifter til flytrafikken Someone Flyforum 9 24-06-2011 23:20
3,190 kr. til Kina med Finnair - kun denne helgen FlightDeck Reiseforum 24 26-06-2009 19:27
4000.- t/r fra Norge til Kina med SAS Tommy777 Flyforum 15 02-05-2008 05:17


All times are GMT +2. The time now is 17:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.