Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 04-03-2009, 09:23   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: ESA skal vurdere forbudet mot Bonuspoeng i Norge

Quote:
Originally Posted by Flyer View Post
For å ta den litt ut: Hvis norske myndigheter bestemmer at kaffekjeder har fri tilgang til å etablere seg i Norge, men ingen får bruke papp-beger (likt for alle), så vil nok Starbucks tenke at de ikke gidder når de ikke får bruke sitt vanlige produkttilbud.
Norsk innenrikstrafikk er lukrativ, og vil kunne tiltrekke seg utenlandske flyselskaper. Men tilsvarende får ikke de bruke sitt vanlige produkttilbud (bonuspoeng) for å tiltrekke seg forretningsreisende, dermed er jo det med i vurderingen om de skal satse i Norge eller ikke.
Når det gjelder f.eks. Starbucks & kaffebarer så vil et forbud slik du indikerer det ikke kunne begrunnes ut fra konkurransemessige forhold i Norge. Det er ingen grunn til at f.eks. KT skulle bestemme noe slikt (ikke at jeg tror at du mener det). Bonusforbudet i Norge er begrunnet i konkurransesituasjonen i Norge, og KT og departementets vurdering er at bonus i luftfarten (merk: det er kun luftfarten som har dette forbudet) vil begrense konkurransen slik at der reisende vil lide under dette. Et forbud mot pappbeger vil måtte begrunnes på et eller annet fornuftig vis, om f.eks. Starbucks skulle ville innklage en slik beslutning. Bonusforbudet kan begrunnes på fornuftig vis, men et forbud mot pappbeger vil slik jeg kan se det ha noe større problemer. Det er en litt annen konkurransesituasjon innen kaffebransjen sammenliknet med luftfarten, så om Starbucks ikke gidder å etablere seg under de vilkårene som gjelder så er det nok ikke noe stort problem. Folk har en rekke alternativer når man skal kjøpe kaffe per i dag.

Hva angår utenlandske selskapers inntreden i det norske innenriksmarkedet så er det sikkert andre som vet mer om hvor sannsynlig det er, men gitt nå at bonus gir mer lojale kunder og dermed høyere enhetspris for selskapene som benytter dem, er vi villige til å risikere at konkurransen innenlands forvitrer og resulterer i høyere priser (som er hva KT mener ville skje) fordi noen utenlandske selskaper kanskje kunne tenke seg å etablere seg hvis det ikke var bonusforbud?

Last edited by TOS; 04-03-2009 at 09:27.
TOS is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Jobber flyselskapene i Norge får å få tilbake bonuspoeng i norge? vstenhjem Flyforum 6 22-03-2010 00:54
Oppheve forbudet mot poengopptjening innenlands? (splittet fra Norwegian-mobil) TOS Flyforum 14 03-02-2010 17:01
Vurdere rettssak mot Rygge sail4fun Flyforum 7 27-01-2008 13:13
Ordførere mot bonuspoeng AirbusTrond Flyforum 0 15-01-2007 13:58
Norconsult skal vurdere behov for tredje rullebane på OSL. Herlov Flyforum 6 04-12-2005 20:15


All times are GMT +2. The time now is 20:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.