![]() |
|
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Vel, naa synes jeg ikke akkurat at Kurt's analyser og flotte grafer gir et helheltlig og korrekt bilde her, saa jeg satte meg ned aa leste litt i rapportene for aa faa et litt bedre bilde. Jeg klarer ikke helt aa se hvordan du faar til at DY har hatt en 178% oekning de siste 12 maanedene. DYs vekst i passasjerer ligger mellom 10-16% totalt fra aaret foer for innevaerende aar. Kan du utdype hvordan du faar veksten til aa bli naermere dobling naar veksten reelt sett er paa ca. 12%?
Det er diverse faktorer som ikke diskuteres og jeg synes ogsaa det er viktig aa finne grunner hvorfor resultatene er som de er. Jeg har ikke tilgang til alle data, kun det som kommer frem i rapportene sluppet i diverse pressemeldinger. For det foerste: Det aa legge veldig kraftig vekt paa Spanair i denne analysen blir helt feil. Selskapet flyr ikke en gang til Norge og en forferdelig ulykke forklarer hvorfor vi har sett en mye kraftigere nedgang de siste maanedene. Etter man ikke lyktes aa selge Spanair, iverksatt man et kraftig spareprogram og kuttet mange ruter naar oljeprisen i vinter toppet seg. Effekten av dette ser man over hele 2008. Det forklarer den nedgangen Spanair har hatt i vinter. At man ikke bet i det sure eplet og dumpet Spanair, angrer nok direktoerene i drivhuset kraftig paa naa. Saa vil jeg ta en titt paa Norwegian vs. SAS innenriks Norge. Naar DY launcher en meget aggresiv strategi om aa vinne mer av innenriksmarkedet, sier det seg selv at det vil gaa ut over SAS i Norge. Det sier seg selv at en nedgang var forventet.. paxen til DY maa jo komme fra andre, det sier seg selv at SAS Norge vil tape en del kunder. DY oekte kapasiteten innenriks Norge med 38% i oktober og hadde en passasjeroppgang paa 33% noe som selvsagt vil gaa ut over kabinfaktoren, dog klarer man aa holde denne relativt hoey i forhold til SAS Norge som har katastrofale 59,4%. SAS gruppen har dog til tross for en nedgang paa 9,1% innenriks Norge nesten like mange passasjerer innenriks Norge som DY har totalt i sitt Norske og Polske rutenett tilsammen baade innenriks og utenriks, saa aa si at SAS gruppen har tapt noe krig innenriks Norge blir helt feil aa si. Det blir dog spennende aa se de neste maanedene, men det er vel hevet over enhver tvil at 59,4% kabinfaktor kan SAS gruppen i Norge ikke leve med. Det sier seg selv at fremtiden til SAS selvsagt ikke ser positiv ut, men mitt poeng lengre opp er at SAS gruppen tjener fortsatt penger paa driften, har en heftig krigskasse som gjoer det mulig for gruppen aa drive i lang tid fremover, men viktige trekk vil maatte gjennomfoeres. Har noen tanker om hva som skal til siden jeg kjenner SAS relativt godt som kunde over 15 aar med millioner av miles i SAS seter. Noen tanker:
Last edited by Tommy777; 10-11-2008 at 22:20. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS Group traffic figures - October 2010 | sail4fun | Flyforum | 5 | 05-11-2010 14:05 |
The SAS Group Traffic figures October 2009 | sail4fun | Flyforum | 7 | 06-11-2009 22:40 |
The SAS Group Traffic figures May 2008 | sail4fun | Flyforum | 10 | 10-06-2008 23:52 |
SAS Group's January traffic figures | sail4fun | Flyforum | 5 | 09-02-2008 17:54 |
The SAS Group Traffic Figures October 2007 | sail4fun | Flyforum | 0 | 07-11-2007 18:06 |