![]() |
|
![]() |
#181 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Inte direkt optimalt, nej. Heller inte normalt "uppförande" i dom bokningssystem jag har jobbat.
|
![]() |
![]() |
#182 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg ble 3 og en halv time forsinket i slutten av forrige måned fra Heathrow til Phoenix. Det var noe teknisk og BA måtte bytte maskin. De er jo kjent for å bruke gamle 747 på denne ruta, og punktligheten er generelt dårlig.
Kom over en nettside som mente jeg muligens hadde krav på £250 for dette. Er det noe som kan være en mulighet, eller er det ganske håpløst når det gjelder tekniske problemer? |
![]() |
![]() |
#183 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Er mange eksempler på tekniske feil som gir grunn til erstatning. |
|
![]() |
![]() |
#184 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Men: "Finally, court cases (see below) have established that a passenger experiencing a loss of time equivalent to three hours or more at the final destination is entitled to compensation as though his flight had been cancelled." Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Regula...61/2004#Delays Jeg vil tro at du vil slite med å argumentere for 250GBP på en 3-timers forsinkelse på en så lang flight, særlig når det er innenfor EU-minima. Antagelig må du ta det gjennom rettsystemet el.l. Om du hadde sittet 10-12 timer på hjemmehuben hadde det nok vært noe annet.
![]() |
#185 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Mine foreldre fløy med Lufthansa nylig, hvor flyet fra Budapest til Frankfurt var forsinket slik at de ikke nådde flyet videre til Stavanger. De ble innkvartert på hotell i Frankfurt og ble booket om neste dag. Når de kom hjem var de 14 timer forsinket.
Er det rom for å søke erstatning her? |
![]() |
![]() |
#186 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det vil jeg tro, men vet ikke hvor mye. Her var mann og sønn forsinket fra København til New York og fikk til sammen 20.000 i reisegavekort fra SAS (alternativt 10000 kontant).
Vi benyttet oss av denne fremgangsmåten: http://www.vielskernewyork.dk/sadan-...-er-forsinket/ Her er en link til: http://www.forbrukerombudet.no/2013/...ar-du-krav-paa |
![]() |
![]() |
#187 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
|
![]()
Norwegian kansellerte en avgang BGO-OSL på torsdag og dette var avgangen min tante trengte for sitt charterfly videre samme torsdag.
Billetten var kjøpt sammen med pakkereisen, men ikke på samme billett slik vi flynerder kjenner det. Club Royal tilbyr 50% på fremtidig reise, og ut i fra vilkårene ser det da ut som de er snill: http://www.clubroyal.no/index.php?page=6&l=no Har kontroll på EU261 og reiseforsikringsdelen av hendelsen, men er det noe jeg overser ifm pakkereiseloven? Edit: Litt forskning viser at det var en 1:55 timers forsinkelse, ikke kansellering. Ingen EU261 da, men prinsippet ift pakkereiser er fremdeles uviss for meg. Last edited by chrisljo; 26-10-2014 at 18:55. |
![]() |
![]() |
#188 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Med opptil flere avganger i timen, ser jeg ikke det helt store problemet her ..?
|
![]() |
![]() |
#189 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Flyklapper
|
![]()
Ah - da misforsto jeg deg.
Så lenge billetten er kjøpt av samme reisebyrå som en tilslutningsbillett, burde de da ordne opp. Såvidt jeg vet er det slik Ving, StarTour etc opererer når de selger tilslutningsreiser. |
![]() |
![]() |
#191 |
Newcomer
|
![]()
Jeg sendte for et tid tilbake en henvendelse til SAS etter forsinket fly og tap av arbeidsdager/inntekt med krav om erstatning etter EU261/2004. Ifølge reply-mailen er "svartid er pr. i dag 4-5 uker". Denne tida er passert med god margin. Noen som er kjent med hvor lang behandlingstid SAS har på dette nå?
|
![]() |
![]() |
#192 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Bare en passasjer... Last edited by Discus; 01-11-2014 at 20:58. |
|
![]() |
![]() |
#193 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mine foreldre og jeg reiste fra Roma til Oslo for et par uker siden med lavprisbilletter fra SAS og ble nesten to timer forsinket til Oslo pga sent innkommende fly til Roma pga tåke i Roma og problemer med et rullebånd for bagasje på flyplassen i Roma. Jeg hadde kjøpt disse flybillettene som enveisbilletter og flyet skulle egentlig ha landet 15.00. Mine foreldre hadde kjøpt egne flybilletter, også lavpris, på strekningen Oslo - Ålesund kl.17.10, men hadde ingen mulighet til å nå det flyet. Med erfaring fra Ryanair og Norwegian regnet jeg med at de måtte kjøpe nye flybilletter kl.19.10 for å komme med det flyet til Ålesund og jeg var ganske påståelig med hensyn på det. Men de var ikke enige og mente at dette var SAS sin sin feil og fikk jammen booket om til 19.10 flyet til Ålesund uten at det kostet en krone, ihvertfall sa de det.
Spørsmålet mitt blir om kundene har slike rettigheter at SAS måtte ombooke, eller var det bare ekstraservice ? Hvordan hadde dette gått hvis man de hadde reist med to separate billetter fra Norwegian eller RyanAir? Og hvordan ville det stilt seg med en kombinasjon av to flyselskaper ? Opplevelsen med å reise med SAS denne gangen ble ihvertfall bra til tross for forsinkelsen. Må nevne at jeg bar skulle til Oslo så forsinkelsen bød ikke på særlige problemer for meg. |
![]() |
![]() |
#194 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Intern informasjon fra SAS salesinfo har bekreftet denne praksisen. |
|
![]() |
![]() |
#195 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei,
Fredag 17.10 skulle jeg fly Billund-Frankfurt-Buenos Aires med Lufthansa. Flighten til FRA gikk uten problemer. FRA-EZE skulle gå 22:05. En liten time før avgang får vi beskjed om at det er en teknisk feil på flyet, en B747-400, og de ville ikke rekke å fikse dette før FRA stenger kl 23:00. Ny avgang ble satt til dagen etter kl 10:00 (gikk kl 11:00, altså 13 timer forsinket). Vi ble busset til et flyplasshotell og fikk middag. På flyet dagen etter sa kapteinen at den tekniske feilen var med ladingen av et batteri. Jeg søkte litt via Google, og fant et plass som sa at forsinkelser på over 4 timer, tur på mere enn 3500km og ut av EU, ga en erstatning på Euro 600.00. Vel hjemme sendte jeg via Lufthansa sin hjemmeside en klage og ba om en refusjon på de nevnte Euro 600.00. Her er svaret jeg fikk: Based from our records, Lufthansa flight LH510 from Frankfurt to Buenos Aires on 17 October 2014 was cancelled due to an unforeseen technical problem on the aircraft. Safety is Lufthansa’s first priority. We therefore maintain our aircraft regularly and diligently according to the instructions of the manufacturers. These high safety standards can naturally also be expected from our partner corporations. The defect which led to the cancellation in this case is a rare occurrence and could not have been foreseen. Even with the best of intentions, such unexpected problems can never be completely eliminated in exceptional cases. However, you can rest assured that we and our partners are doing everything in our power to make sure that these isolated incidents are kept to a minimum. With regard to your claim for compensation, we have considered your request from two angles: both in terms of the legal requirements and taking into consideration a possible gesture of goodwill. From Lufthansa’s point of view, the court decision of the European Court of Justice (ECJ) which you mentioned does not mean that airlines are inevitably liable when a flight was cancelled for under such circumstances. In this particular case we consider it possible to exonerate ourselves from liability in accordance with European Union Regulation 261/2004. We are aware that this is not the answer you are hoping for, however, we ask for your kind understanding regarding on our decision on this matter. Er det noe mere jeg kan gjøre, eller har de sin fulle rett til å avvise kravet ? Mvh Ruben Husberg Last edited by rhusberg; 12-11-2014 at 03:02. |
![]() |
![]() |
#196 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvis du ser noen poster tilbake har jeg linket til en "brevmal" vi benyttet oss av i samme situasjon, bortsett fra at dette var med sas. Her fikk vi full erstatning. I brevet vises det til at tekniske problemer ikke er "unexpected".
Du kan jo forsøke å vise til avgjørelsen som det står om i det brevet. Lykke til! ![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Den tilsvarende tyske nemnda da siden det var en flygning fra FRA til EZE. |
|
![]() |
![]() |
#199 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
http://forbrukereuropa.no/no/reise/6...r/65-flyreiser
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) | Polaris | Reiseforum | 251 | 17-05-2025 23:59 |
Rettigheter ved streik | seatsniffer | Småprat | 10 | 28-10-2013 13:12 |
Rettigheter ved rerouting | Jens W | Reiseforum | 6 | 01-12-2010 01:45 |
Rettigheter ved kansellering | Larsabal | Reiseforum | 18 | 23-11-2010 09:27 |
Rettigheter ved ombooking | Blubird | Reiseforum | 4 | 13-04-2009 12:27 |