Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-09-2014, 18:36   #181
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Inte direkt optimalt, nej. Heller inte normalt "uppförande" i dom bokningssystem jag har jobbat.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline  
Old 22-09-2014, 18:50   #182
kosvines
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 181
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Jeg ble 3 og en halv time forsinket i slutten av forrige måned fra Heathrow til Phoenix. Det var noe teknisk og BA måtte bytte maskin. De er jo kjent for å bruke gamle 747 på denne ruta, og punktligheten er generelt dårlig.

Kom over en nettside som mente jeg muligens hadde krav på £250 for dette. Er det noe som kan være en mulighet, eller er det ganske håpløst når det gjelder tekniske problemer?
kosvines is offline  
Old 22-09-2014, 18:59   #183
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by kosvines View Post
Jeg ble 3 og en halv time forsinket i slutten av forrige måned fra Heathrow til Phoenix. Det var noe teknisk og BA måtte bytte maskin. De er jo kjent for å bruke gamle 747 på denne ruta, og punktligheten er generelt dårlig.

Kom over en nettside som mente jeg muligens hadde krav på £250 for dette. Er det noe som kan være en mulighet, eller er det ganske håpløst når det gjelder tekniske problemer?
Det kommer an på om de tekniske problemene var utenfor flyselskapets kontroll. Jeg ville klaget. Be om standardisert erstatning. Verste du kan få er nei.

Er mange eksempler på tekniske feil som gir grunn til erstatning.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline  
Old 22-09-2014, 19:40   #184
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by kosvines View Post
Jeg ble 3 og en halv time forsinket i slutten av forrige måned fra Heathrow til Phoenix.

Kom over en nettside som mente jeg muligens hadde krav på £250 for dette. Er det noe som kan være en mulighet, eller er det ganske håpløst når det gjelder tekniske problemer?
Du må over 4 timer ihft. EU-forordningen generelt sett, og da har du rett på refreshments og telefonsamtale ihht standarden.

Men: "Finally, court cases (see below) have established that a passenger experiencing a loss of time equivalent to three hours or more at the final destination is entitled to compensation as though his flight had been cancelled."

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Regula...61/2004#Delays

Jeg vil tro at du vil slite med å argumentere for 250GBP på en 3-timers forsinkelse på en så lang flight, særlig når det er innenfor EU-minima. Antagelig må du ta det gjennom rettsystemet el.l. Om du hadde sittet 10-12 timer på hjemmehuben hadde det nok vært noe annet.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Old 07-10-2014, 10:05   #185
EK 007
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 582
Lufthansa Erstatning ved forsinkelse på 14 timer?

Mine foreldre fløy med Lufthansa nylig, hvor flyet fra Budapest til Frankfurt var forsinket slik at de ikke nådde flyet videre til Stavanger. De ble innkvartert på hotell i Frankfurt og ble booket om neste dag. Når de kom hjem var de 14 timer forsinket.
Er det rom for å søke erstatning her?
EK 007 is offline  
Old 07-10-2014, 10:15   #186
Tornerose
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
Default Re: Erstatning ved forsinkelse på 14 timer?

Det vil jeg tro, men vet ikke hvor mye. Her var mann og sønn forsinket fra København til New York og fikk til sammen 20.000 i reisegavekort fra SAS (alternativt 10000 kontant).

Vi benyttet oss av denne fremgangsmåten: http://www.vielskernewyork.dk/sadan-...-er-forsinket/

Her er en link til: http://www.forbrukerombudet.no/2013/...ar-du-krav-paa
Tornerose is offline  
Old 26-10-2014, 18:30   #187
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Rettigheter ved pakkereiser når tilslutnigsfly (kjøpt sammen) kansellerer

Norwegian kansellerte en avgang BGO-OSL på torsdag og dette var avgangen min tante trengte for sitt charterfly videre samme torsdag.

Billetten var kjøpt sammen med pakkereisen, men ikke på samme billett slik vi flynerder kjenner det.

Club Royal tilbyr 50% på fremtidig reise, og ut i fra vilkårene ser det da ut som de er snill:
http://www.clubroyal.no/index.php?page=6&l=no

Har kontroll på EU261 og reiseforsikringsdelen av hendelsen, men er det noe jeg overser ifm pakkereiseloven?

Edit: Litt forskning viser at det var en 1:55 timers forsinkelse, ikke kansellering. Ingen EU261 da, men prinsippet ift pakkereiser er fremdeles uviss for meg.

Last edited by chrisljo; 26-10-2014 at 18:55.
chrisljo is online now  
Old 26-10-2014, 18:40   #188
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,524
Default Re: Rettigheter ved pakkereiser når tilslutnigsfly (kjøpt sammen) kansellerer

Med opptil flere avganger i timen, ser jeg ikke det helt store problemet her ..?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Old 26-10-2014, 18:47   #189
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Re: Rettigheter ved pakkereiser når tilslutnigsfly (kjøpt sammen) kansellerer

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Med opptil flere avganger i timen, ser jeg ikke det helt store problemet her ..?
Dette var forrige torsdag, og med kun 1,5 time margin på Gardermoen og baggasje allerede sjekket inn løste seg ikke.
chrisljo is online now  
Old 26-10-2014, 20:23   #190
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,524
Default Re: Rettigheter ved pakkereiser når tilslutnigsfly (kjøpt sammen) kansellerer

Ah - da misforsto jeg deg.

Så lenge billetten er kjøpt av samme reisebyrå som en tilslutningsbillett, burde de da ordne opp. Såvidt jeg vet er det slik Ving, StarTour etc opererer når de selger tilslutningsreiser.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Old 31-10-2014, 20:20   #191
stipeder
Newcomer
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 1
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Jeg sendte for et tid tilbake en henvendelse til SAS etter forsinket fly og tap av arbeidsdager/inntekt med krav om erstatning etter EU261/2004. Ifølge reply-mailen er "svartid er pr. i dag 4-5 uker". Denne tida er passert med god margin. Noen som er kjent med hvor lang behandlingstid SAS har på dette nå?
stipeder is offline  
Old 01-11-2014, 20:53   #192
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,325
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Nå kan passasjerer til og fra Storbritannia be om kompensasjon seks år etter forsinkelsen, og flyselskapene kan ikke lenger skylde på tekniske problemer

Det er klart etter at britisk høyesterett har avvist ankene fra flyselskapene Thomson Airways og Jet2 i to konkrete saker
http://www.vg.no/forbruker/reise/luf...er/a/23327240/
__________________
Bare en passasjer...

Last edited by Discus; 01-11-2014 at 20:58.
TG923 is offline  
Old 02-11-2014, 13:40   #193
Gnilre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 50
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Mine foreldre og jeg reiste fra Roma til Oslo for et par uker siden med lavprisbilletter fra SAS og ble nesten to timer forsinket til Oslo pga sent innkommende fly til Roma pga tåke i Roma og problemer med et rullebånd for bagasje på flyplassen i Roma. Jeg hadde kjøpt disse flybillettene som enveisbilletter og flyet skulle egentlig ha landet 15.00. Mine foreldre hadde kjøpt egne flybilletter, også lavpris, på strekningen Oslo - Ålesund kl.17.10, men hadde ingen mulighet til å nå det flyet. Med erfaring fra Ryanair og Norwegian regnet jeg med at de måtte kjøpe nye flybilletter kl.19.10 for å komme med det flyet til Ålesund og jeg var ganske påståelig med hensyn på det. Men de var ikke enige og mente at dette var SAS sin sin feil og fikk jammen booket om til 19.10 flyet til Ålesund uten at det kostet en krone, ihvertfall sa de det.

Spørsmålet mitt blir om kundene har slike rettigheter at SAS måtte ombooke, eller var det bare ekstraservice ? Hvordan hadde dette gått hvis man de hadde reist med to separate billetter fra Norwegian eller RyanAir? Og hvordan ville det stilt seg med en kombinasjon av to flyselskaper ? Opplevelsen med å reise med SAS denne gangen ble ihvertfall bra til tross for forsinkelsen. Må nevne at jeg bar skulle til Oslo så forsinkelsen bød ikke på særlige problemer for meg.
Gnilre is offline  
Old 02-11-2014, 15:40   #194
NordicLane
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 113
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Gnilre View Post
Spørsmålet mitt blir om kundene har slike rettigheter at SAS måtte ombooke, eller var det bare ekstraservice ?
Så lenge det er SAS på begge billettene, så SAS booker om hvis lenge dem har plass. Du får ikke/har ikke krav på mat eller hotell.
Intern informasjon fra SAS salesinfo har bekreftet denne praksisen.
NordicLane is offline  
Old 12-11-2014, 02:59   #195
rhusberg
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 563
Default Hva har man krav på ved forsinkelser ?

Hei,
Fredag 17.10 skulle jeg fly Billund-Frankfurt-Buenos Aires med Lufthansa. Flighten til FRA gikk uten problemer. FRA-EZE skulle gå 22:05. En liten time før
avgang får vi beskjed om at det er en teknisk feil på flyet, en B747-400, og de ville ikke rekke å fikse dette før FRA stenger kl 23:00. Ny avgang ble satt til
dagen etter kl 10:00 (gikk kl 11:00, altså 13 timer forsinket). Vi ble busset til et flyplasshotell og fikk middag. På flyet dagen etter sa kapteinen at den tekniske
feilen var med ladingen av et batteri.

Jeg søkte litt via Google, og fant et plass som sa at forsinkelser på over 4 timer, tur på mere enn 3500km og ut av EU, ga en erstatning på Euro 600.00.

Vel hjemme sendte jeg via Lufthansa sin hjemmeside en klage og ba om en refusjon på de nevnte Euro 600.00. Her er svaret jeg fikk:
Based from our records, Lufthansa flight LH510 from Frankfurt to Buenos Aires on 17 October 2014 was cancelled due to an unforeseen technical problem on the aircraft. Safety is Lufthansa’s first priority. We therefore maintain our aircraft regularly and diligently according to the instructions of the manufacturers. These high safety standards can naturally also be expected from our partner corporations.

The defect which led to the cancellation in this case is a rare occurrence and could not have been foreseen. Even with the best of intentions, such unexpected problems can never be completely eliminated in exceptional cases. However, you can rest assured that we and our partners are doing everything in our power to make sure that these isolated incidents are kept to a minimum.

With regard to your claim for compensation, we have considered your request from two angles: both in terms of the legal requirements and taking into consideration a possible gesture of goodwill.

From Lufthansa’s point of view, the court decision of the European Court of Justice (ECJ) which you mentioned does not mean that airlines are inevitably liable when a flight was cancelled for under such circumstances. In this particular case we consider it possible to exonerate ourselves from liability in accordance with European Union Regulation 261/2004. We are aware that this is not the answer you are hoping for, however, we ask for your kind understanding regarding on our decision on this matter.

Er det noe mere jeg kan gjøre, eller har de sin fulle rett til å avvise kravet ?

Mvh
Ruben Husberg

Last edited by rhusberg; 12-11-2014 at 03:02.
rhusberg is offline  
Old 12-11-2014, 15:18   #196
Tornerose
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hvis du ser noen poster tilbake har jeg linket til en "brevmal" vi benyttet oss av i samme situasjon, bortsett fra at dette var med sas. Her fikk vi full erstatning. I brevet vises det til at tekniske problemer ikke er "unexpected".

Du kan jo forsøke å vise til avgjørelsen som det står om i det brevet. Lykke til!
Tornerose is offline  
Old 12-11-2014, 16:09   #197
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Hva har man krav på ved forsinkelser ?

Quote:
Originally Posted by rhusberg View Post
Er det noe mere jeg kan gjøre, eller har de sin fulle rett til å avvise kravet ?
Det er bare å gi opp all dialog med Lufthansa. De er versting i klassen nå det gjelder EU 261. Bring klagen inn for Flyklagenemda, så løser det seg nok skal du se.
ILS2 is offline  
Old 12-11-2014, 19:06   #198
TOS_EBG
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
Default Re: Hva har man krav på ved forsinkelser ?

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Det er bare å gi opp all dialog med Lufthansa. De er versting i klassen nå det gjelder EU 261. Bring klagen inn for Flyklagenemda, så løser det seg nok skal du se.

Den tilsvarende tyske nemnda da siden det var en flygning fra FRA til EZE.
__________________
Since July 2007:
TOS_EBG is offline  
Old 14-11-2014, 15:49   #199
rhusberg
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 563
Default Re: Hva har man krav på ved forsinkelser ?

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Den tilsvarende tyske nemnda da siden det var en flygning fra FRA til EZE.
Hei,
Siden min tysk er lik zero, er det noen som har navnet på den tyske nemda ?

Mvh
Ruben
rhusberg is offline  
Old 14-11-2014, 15:59   #200
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
Default Re: Hva har man krav på ved forsinkelser ?

Quote:
Originally Posted by rhusberg View Post
Hei,
Siden min tysk er lik zero, er det noen som har navnet på den tyske nemda ?
Du finner standardskjema og mer informasjon her:
http://forbrukereuropa.no/no/reise/6...r/65-flyreiser
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) Polaris Reiseforum 251 17-05-2025 23:59
Rettigheter ved streik seatsniffer Småprat 10 28-10-2013 13:12
Rettigheter ved rerouting Jens W Reiseforum 6 01-12-2010 01:45
Rettigheter ved kansellering Larsabal Reiseforum 18 23-11-2010 09:27
Rettigheter ved ombooking Blubird Reiseforum 4 13-04-2009 12:27


All times are GMT +2. The time now is 12:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.