![]() |
|
![]() |
#141 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Location: BGO
Posts: 319
|
![]()
For all del, det har jo faktisk ikke gått så lang tid ennå, så egentlig er det mer interessant å se på situasjonen om 1-2 år. Basert på at vi inntil nå ikke har sett noen negative effekter av bonusforbudet så er jeg helt overbevist om at dette og vil være tilfelle om 2 år. Å en annen side er det mye som kan skje på 2 år, så det å skille ut effekten av bonus fra andre eventuelle eksterne faktorer kan være vanskelig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Beregningsmodeller basert på utdaterte teorier eller saksbehandlere låst i gamle tankemønstre (som nødvendigvis påvirker hvordan man leser og bedømmer data) er ikke spesielt heldig. Ikke dermed sagt at det ovenstående er tilfelle. En gjennomgang hadde imidlertid vært hensiktsmessig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Jeg for min del tror at KT ikke tok feil med sine vurderinger, som ble gjord med visse grunnlag. En av disse vil sikkert har vaert at ingen aktör bygger opp en overkapasitaet a la 98/99.
Dersom man ser hva er planlagt fra SK og DY for S14, sa finner vi at pa noen ruter vi naermer oss i oppsiktsvekkende vis disse niveaer. Med de ökninger som kommer pa e.g. OSL-TOS vil en mulig pris-effekt av bonus-billetter rett og slett bli overdekked av en enormt prispress pga overkapasitaet. For aerlighetens skyld ma man ogsa si. Dersom overkapasitaeten forsvinner, sa vil prispress synke og dermed vil pris-effekten av bonus komme mer merkbar ut. Na ble bonus fjerned for god? Og na started SAS mer eller mindre "ulovlig" med a dele ut bonus-reiser? Jeg tror det finnes seg en god del sammenheng som kan vises med tallene...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Jeg tror muligens en del av kritikken her inne mot KT kommer av at man ikke nødvendigvis sitter på like godt datagrunnlag som KT, at man ikke innehar fagkompetansen som behøves for å gjøre disse vurderingene, og at kartet ikke stemmer med det terrenget man observerer nå. Til det første, så er det vel slik at når KT f.eks. skriver at en del av de tynne rutene har svært marginal lønnsomhet så er det liten grunn til å tro at dette ikke stemmer, om man nå selv ikke sitter med disse regnskapene og vet at dette er positivt feil. Jeg har fått presentert regnestykker fra et annet flyselskap enn DY som viser at selv svært små overflytninger i trafikk fra et selskap til et annet kan ha relativt stor effekt på lønnsomheten. Til det siste så er det faktisk litt viktig å kontrollere for andre forhold som kan ha endret seg i fra analysene til KT ble gjort og i dag. Slike analyser må nødvendigvis gjøres under et sett av forutsetninger. Markedet er dynamisk, og selv om KT skulle være flinke til å gjøre sine analyser så kan selvsagt de forutsetningene man har lagt til grunn endres over tid (jeg har nevnt trafikkvolum; BU662 nevner kapasitetsøkninger). Det betyr jo ikke at analysene er feil, men at utenforliggende forhold har endret seg slik at de motvirker de negative effektene av bonus. Last edited by TOS; 30-01-2014 at 09:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
Men bonusprogrammer er en del av et mer komplisert bilde, som Norwegian blant annet prøver å overforenkle. Det er ikke slik at undertegnede (som et eksempel) velger SAS pga. Eurobonus alene - det handler om at SAS i større utstrekning enn Norwegian passer til det jeg trenger dem til. Det er jo også et poeng at det må være lov for et flyselskap (i likhet med andre bransjer) å gi fordeler til de beste kundene sine. Dette gjøres i de fleste tilfeller i dag via bonusprogrammer, og om Norwegian virkelig mener at Eurobonus er det som vil sørge for at de må legge ned ruter, så er de alltid velkomne til å trimme Norwegian Rewards på samme måte for å konkurrere.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Det er vel heller de som ønsker å bruke andre virkemidler enn pris som blir sett på som trussel mot forbrukerne. Dersom bonusprogrammene ikke har den fryktede effekten man forsøkte å spå så er kanskje ikke ovennevnte fremstilling helt i tråd med virkeligheten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Forøvrig er jeg litt nysgjerring på hvilke "andre forhold" som har oppstått som tilsynelatende river i stykker datagrunnlaget til KT.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
Men når det er sagt - Eurobonus har for SAS blitt en effektiv måte å konkurrere på nettopp kvalitet, fordi man gir sine beste kunder fordeler ved f.eks. ombookinger, softblock av nabosetet etc. Dette er jo strengt tatt å tilby bedre kvalitet, men Eurobonus blir verktøyet for å få det til.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]() Quote:
*ikke det at nordmenn generelt er spesielt gode på break even-beregninger uansett PS: Dersom teorien over har rot i virkeligheten, vil det ta tid før man kjenner de reelle konsekvensene av opphevelsen av bonusforbudet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
kort fortalt: Økt etterspørsel generelt sett, økt inntekt blant kundene, Nordlysprogrammer på TV'en, osv. (det er en rekke forhold som kan påvirke den generelle lønnsomheten og som ikke er relatert til om det er bonus eller ikke). Det river ikke analysen i stykker, men endrer forutsetningene for konkurransen som gjør at utfallet kan bli et annet enn forutsett.
Last edited by TOS; 30-01-2014 at 13:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Utfordringen er hvis lojalitet bidrar til økte priser, som det er god grunn til at tro skjer om man ser på lojalitet isolert sett, så kan totalbildet være negativt for kundene (selv om noen får fordeler av dette). Hvis det ikke har en slik effekt (totalt sett) så må man nesten først se på om andre relevante forhold har endret seg før man kan konkludere med at bonus ikke er problematisk. Last edited by TOS; 30-01-2014 at 13:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]() Quote:
Hvis man handler på Maxbo betaler man mye høyere pris enn snekkerne som har rabattavtale, og det må man akseptere eller handle på Bauhaus hvor forskjeller er mindre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Sa hva har skjedd i Norge innenlands i Q3? SK og DY har delt ut bonus-billetter men - bak scenen - har SK kapred en större grad av forretningskunder. Dette skapte - blant annet - denne markant fall i RASK som DY opplevde. Det er ingen hjemlighet at forretnings-reisende er en fatall iblant reisende, men star for en stoooor andel av alle inntekter. Samtidlig har SAS ökt sine leisure routes. Dette er ruter hvor all disse poenger kan - eller bedre - skal brennes opp. Finner disse ivrige samler bonus-billetter i ettertraktede ferie-tider, sa vil de vaere happy. Og meget loyale ved neste jobbreise til SAS. (Ja, det kan vaere en pervers strategi ![]() OSL-TOS er 1120km. Dvs, en DY 737-800 koster med en CASK pa 0,39 NOK og 186 seter ca. 80.000NOK hver flygning. DY sitt flex-pris er pa 1850 NOK. Hva skjer dersom SAS klarer a "stjele" bare 5 fullpris-pax fra NAX ? De kapre en betydelig revenue-volum. Og jo större den andelen av jobbreisende blir, som SAS kaprer, jo mere voldsom blir det for DY. Og dersom man kjörer denne strategi til maksimum, tommer man ikke bare DY for jobbreisende, men ogsa underminerer profitabilitaet av noen viktige leisure markeder for DY.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]() Quote:
Lojalitet er i mitt hodet bare et annet ord på volum, og muliggjør rabattordninger der hvor det ikke er regningsvarende å forhandle avtaler (enkeltpersoner). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
|
![]()
Det som er interessant er vel å se om det er noen endringer i kurvene .. hvis de ikke viser noen 'unaturlige' utslag er vel det bevis godt nok på at effekten er minimal ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finnair kutter 4 ruter | Someone | Flyforum | 0 | 26-07-2019 09:27 |
Bonuspoeng på norske Choice-hoteller | Solvi | Reiseforum | 11 | 09-08-2012 02:30 |
Mistet fly og bryllup som følge av forsinkelse | litt-amatør | Flyforum | 23 | 25-05-2008 13:37 |
Hvilke Norwegian-ruter fra Rygge blir de første som droppes | dimmaua | Flyforum | 43 | 27-08-2007 21:03 |
Varig kutter ruter.... | vadheim | Flyforum | 5 | 11-05-2006 11:23 |