![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Stoltenberg regjeringen vil "redde" norsk luftfart ved å åpne for utstrakt bruk av utenlandsk arbeidskraft.
http://www.tv2.no/nyheter/politisk/s...k-3923861.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ja, det tror jeg bestefaren hans hadde vært enig i ..... Han ligger antagelig å spinner i grava nå.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Forslaget tyder på at Stoltenberg har null peiling på hva som er utfordringene i luftfarten og er et realt bomskudd
Derimot vil det neppe ha noen særlig effekt. Gjennom EØS er det overhodet ikke problemer med å få tak i billig arbeidskraft til fly her i landet. Selv om det bare er Ryanair og brakkebeboerene deres på Rygge som benytter seg av det. Vet ikke helt hva han ønsker å oppnå her: skal filipinerene jobbe i cabin istedet som au-pair? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
|
![]()
Nu ved vi hvorfor SAS fik omregisteret en del af flåden til Norge
Fra danske Politiken Den norske regering med Jens Stoltenberg og Arbeiderpartiet i front har sendt et forslag til høring, som vil gøre det muligt for personer uden opholdstilladelse i Norge at arbejde på norske fly. Det sker, netop som SAS har annonceret kraftige nedskæringer for at undgå konkurs. Samtidig er en del af SAS-flåden omregistreret til norsk. »Vi behøver ikke udtale os om, hvorfor«, siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS, som et svar på politiken.dk's spørgsmål om, hvorfor nogle fly er blevet omregistreret. Hun understreger, at det ikke er hele flåden, men ønsker heller ikke at oplyse, hvor mange fly det drejer sig om. FTF-formand i tvivl Bente Sorgenfrey, formand for FTF, har svært ved at forestille sig, at omregistreringen af flyene handler om andet, end en plan om at få mere udenlandsk arbejdskraft på flyene. »Tidligere havde SAS problemer med, at man havde ansat kinesiske stewardesser. Det førte til en lovændring, hvor SAS fik lov at ansætte dem til en løn på 10.000 kroner om måneden«, siger hun. FTF er paraplyorganisation for CAU, de danske kabineansattes forening. Katastrofale konsekvenser for arbejdstagere Ifølge norsk TV 2 har den norske regering i hemmelighed forberedt sig på, at krisen i SAS vil kunne føre til konkurs og har derfor ønsket at åbne mulighed for at bruge udenlandsk arbejdskraft på de norske fly. Det vil ifølge den norske fagforening Parat kunne have katastrofale konsekvenser for de norske arbejdstagere. »Jeg er bange for, at flere tusind norske arbejdspladser bliver udkonkurrerede«, siger Vegard Einan, næstformand i Parat, til norsk TV 2. Forslaget blev sendt til høring kun to uger inden, SAS fremlagde sin store spareplan, som skal forhindre en konkurs. Danmark også forberedt på SAS-konkurs Den danske regering har også forberedt sig på en SAS-konkurs, skriver Børsen. Den indebar først og fremmest, at statsminister Helle Thorning-Schmidt på sit ugentlige pressemøde opfordrede medarbejderne til at acceptere det første udspil fra SAS, selvom det indeholder både lønnedgang og fyringer. Desuden kan Danmark bistå med økonomisk støtte til at redde SAS med et statsgaranteret lån på 400 millioner kroner, skriver Børsen |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Denne høringen kommer vel som en konsekvens av at DY har ønsket å ha noen utlendinger utenfor EØS ansatt om bord i flyene på langdistanse, intet annet. Det er Klassekampen som koker dette sammen med den aktuelle situasjonen i SAS.
Ellers synes jeg det er påfallende at Klassekampen for andre gang blir brukt som sannhetsvinte for NTB. Det ser ut til at alle medier trykker alt stoff om flybransjen helt ukritisk og i disse tider.. Last edited by AirbusTrond; 15-11-2012 at 19:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg tror også dette kommer som et resultat av Norwegians oppfordring til regjeringen om å endre lovverket slik at de kan ansette thailandsk personell.. Jeg hadde derimot aldri trodd at en sosialistisk regjering ville fremme dette for stortinget. Vi kan vel ikke gjøre annet enn å håpe at det ikke får gjennomslag. Gjør det det, ser vi slutten på norske arbeidstakere i norsk luftfart på sikt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Det skyldes nok mer norske konkurslover og muligheter for å frigjøre eiendeler ved en konkurs
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvorfor skal flygende personell være fredet fra risikoen med å bli byttet ut med billigere arbeidskraft?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tja, hvis du vil formulere det på den måten så er det jo et spørsmål man kan stille i alle bransjer. Hvorfor skal akkurat du ha den jobben du har, hvis det finnes andre der ute som gjør arbeidet ditt til en lavere kostnad?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
:-)
|
![]()
Hvis vi åpnet for 100% fri flyt av arbeidskraft ville det ikke vært en eneste jobb igjen til norske siviløkonomer, sivilingeniører, oljearbeidere, taxisjåfører, togførere, butikkmedarbeidere osv. Ved å åpne for arbeidere uten oppholdstillatelse etc. til å jobbe på norskregistrerte fly i Norge vil dette være "opening of the flood gates" og flere yrker vil i fremtiden ikke være "tilgjengelig" for nordmenn eller skandinaviere generellt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
:-)
|
![]()
En økonomisk krise går i første omgang utover lavtlønnede, ufaglærte og arbeidstakere med lav utdanning. Disse representerer også en vesentlig del av kundegrunnlaget for feriereiser til Norwegian, Ryanair m.flere. Det vil jo til slutt være få som prioriterer flyreiser når lommeboken blir tom og da spiller det liten rolle hvor billige billettene evt. er på det tidspunktet. Om en økonomisk krise blir langvarig, eller om andre yrker som nevnt over blir outsourcet / "insourcet" i Norge på utenlandske vilkår vil alle nordmenn sitte i samme båt og sånn sett vil ikke piloter, snekkere, flyvertinner osv gå ned alene... We are all in this together.
Last edited by ole99; 15-11-2012 at 22:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Det er vel heller et tegn på at de rødgrønne partiene ikke trur man kan melde seg ut av verden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Newcomer
|
![]()
Dette er vel et av nåtidens paradokser. De aller fleste av oss ønsker rimeligere mat, reiser, klær osv, samtidig med at vi ønsker oss høyere lønn, lengre ferie og lavere pensjonsalder. Disse ønskene er jo slikt sett motstridende. Resultatet av dette er at flere og flere Norske arbeidsplasser vil bli konkurranseutsatt mot arbeidstakere i lavkostland. Det er få yrkesgrupper i dag som har noen reell beskyttelse mot dette. Unntakene er vel landbruket det importvernet er med og sikre betingelsene til Norske bønder.
Selv jobber jeg i IT bransjen, her konkurrerer Norske utviklere med en brutto time lønn på 700-1200 (konsulentpris) med lavkostland med timepriser fra 170 til 220. Kompetansen på folk i lavkostland er minst like god som her hjemme. Jeg tror at det vil bli åpnet for import av rimelig arbeidskraft på flere og flere områder, uansett om man liker det eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
De høres sannsynlig ut, og i så fall er det vel snakk om å gi like vilkår for et norskdrevet fly på norsk register og et norskdrevet fly på svensk register?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nåja, jeg har blitt byttet med billigere arbeidskraft mer enn en gang så jeg vet hvordan det føles. Imdlertid har det hver gang ført til noe bedre, så jeg har sluttet å uro meg så mye.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Arbeidskraft kan importeres stort sett fritt fra EØS området, men du må gjerne forklare meg hvordan jeg kan importere en snekker, lege eller ingeniør fra Thailand innenfor lovverket...!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg vet ikke hvordan, men firmaer klarer det. Kansje de kaller dem spesialister? Uansett var meningen min å si at det ikke nødvendigvis er så galt med et miljøskifte. Det kommer veldig mye an på hvilken innstilling man går inn i forandringene med. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norsk par "unruly pax" hos KLM | Beechdriver | Småprat | 7 | 19-01-2018 19:57 |
Hvilket fly bruker regjeringen/ Stoltenberg? | G-COLE | Flyforum | 35 | 27-01-2013 15:31 |
Ryanair: Slik skal vi redde norsk luftfart | runethomas | Flyforum | 23 | 24-06-2009 19:06 |