Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-12-2009, 08:59   #1
G-COLE
ScanFlyer Molded

Default Hvilket fly bruker regjeringen/ Stoltenberg?

Ser Jens er avbildet foran et for meg ukjent fly i artikkelen her. Hvilket fly er dette ?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kl...p?artid=599238
G-COLE is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 09:15   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: Jeg bare lurer...? -Hvilket fly bruker regjeringen/ Stoltenberg ?

Leier ikke Jens & de fly fra Air Alsie da? (DK)

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 10:04   #3
HaraldS
Newcomer

HaraldS's Avatar

Har sett den maskinen en del ganger på GA på OSL, tror det kan være en dassault falcon 2000 (rett meg hvis jeg tar feil) http://www.airliners.net/photo/Untit...b28b7160c2d1d5
HaraldS is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 10:22   #4
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by HaraldS View Post
Har sett den maskinen en del ganger på GA på OSL, tror det kan være en dassault falcon 2000 (rett meg hvis jeg tar feil) http://www.airliners.net/photo/Untit...b28b7160c2d1d5
Det er nok ikke den maskinen de bruker nå. Med mindre dette er et gammelt bilde og at maskinen senere er solgt til Air Alsie i DK. Jeg er ganske sikker på at maskinen Stoltenmann bruker er OY registrert!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 12:49   #5
Fry
ScanFlyer Silver

Fry's Avatar

Default Re: Hvilket fly bruker regjeringen/ Stoltenberg?

Synes vi kan henge oss med på de øvrige oljelandene og bestille noe større. A380 kanskje. Eller i det minste en A345... Kjedelig at vi skal fisle rundt i små innleide Dassaults, vi må tenke på Norges ansikt utad
En privat A345 med gulldekor og Kingdom of Norway påmalt.. Hvor stilig hadde ikke det vært?
Fry is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 12:56   #6
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Når man virkelig skal reise med stil er det naturligvis DA-20 nr. 0125 som gjelder.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 12:56   #7
LN-AFG
ScanFlyer Gold

LN-AFG's Avatar

Det hadde sett direkte tåpelig ut. Som skattebetaler hadde jeg protestert vilt. De må gjerne fly med bizjet, men da får det holde med en Gulfstream eller Dassault Falcon.
Old 16-12-2009, 13:11   #8
LN-MEH
ScanFlyer Molded

LN-MEH's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Det er nok ikke den maskinen de bruker nå. Med mindre dette er et gammelt bilde og at maskinen senere er solgt til Air Alsie i DK. Jeg er ganske sikker på at maskinen Stoltenmann bruker er OY registrert!

BF
Joda det har vært flere ganger at statsministeren eller noen ministere har vært i Tromsø med Air Alsie Falcon 2000, bl.a OY-CKI. Men det er en annen som er avbildet i artikkelen, tror det er Falcon 2000EX OY-MHA.
Old 16-12-2009, 14:40   #9
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Vi får satse på at statsministeren er bedre orientert om flytiden til København enn turen det tar med båt. Stoltenberg viste jo Obama København-båten fra vinduet på kontoret sitt og Obama spurte hvor lang tid båten tok. Stoltenberg nølte og sa at det tok en natt, hvorpå Obama spurte om det ville si ca åtte timer. Dette bekreftet Stoltenberg. Vel vel...
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 15:12   #10
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Jeg er ingen fantast, men jeg ser det latterlige i å ankomme et klimamøte i privatfly...

Utenom det syns jeg fint statsminister og utenriksminister kan fly det til vanlig. Gjerne ett fett et for min del. En Stoltenforce One, med oljepris koffert og det hele.
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 15:29   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Stakkars Stoltenberg. Han hadde nok forberedt seg godt, men hadde nok ikke ventet at Obama skulle spørre hvor lang tid danskebåten bruker til Køben !

Og nå blir han mobbet fordi han prioriterer, etter min mening, riktig - bruker tid på forberedelser og møter, i stedet for av hyklerske grunner, å velge rutefly til akkurat dette ene møtet, fordi det er et klimatoppmøte. Vi husker jo Gore som tok Flytoget, og sendte bagasjen med en kortesje limousiner. Det er jo så mye bedre...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 15:33   #12
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Stakkars Stoltenberg. Han hadde nok forberedt seg godt, men hadde nok ikke ventet at Obama skulle spørre hvor lang tid danskebåten bruker til Køben !

Og nå blir han mobbet fordi han prioriterer, etter min mening, riktig - bruker tid på forberedelser og møter, i stedet for av hyklerske grunner, å velge rutefly til akkurat dette ene møtet, fordi det er et klimatoppmøte. Vi husker jo Gore som tok Flytoget, og sendte bagasjen med en kortesje limousiner. Det er jo så mye bedre...
Det handler ikke så mye om regnestykket, som det handler om signaleffekten. Om Jens må bruke to timer ekstra på å komme seg til Køben så går ikke Norge under, det er nok byråkrater under han som holde hjulene i gang. Politikken er jo stort sett Lo sitt bord anyway.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 16:37   #13
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Enig med ph-ndr. Dette dreier seg om signaler og symboler. Og når du kommer fra Oslo att på til og har en knapp times flyreise på en strekning med svært hyppige avganger, få man ikke meg til å tro at dette gir Stoltenberg mer tid til å jobbe. Han burde definitvt tatt rutefly etter min mening.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 16:51   #14
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Argumentet fra Stoltenbergs side at privatfly gir fleksibilitet, holder ikke når det er så mange som 17 (mener jeg å ha lest) avganger mellom OSL og CPH hver dag. Om ikke det er fleksibelt nok, så vet jeg jaggu ikke lenger altså!
Old 16-12-2009, 20:02   #15
HaraldS
Newcomer

HaraldS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post

BF
Bildet var bare for og illustrere flytypen ;-) Var ikke sikker på regnr så tok det første bildet jeg fant :-)
HaraldS is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 20:51   #16
bu995
ScanFlyer Blue

bu995's Avatar

Quote:
Originally Posted by Falcon View Post
Når man virkelig skal reise med stil er det naturligvis DA-20 nr. 0125 som gjelder.
Yes....
bu995 is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 20:57   #17
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Skulle ikke DA-20 0125 være VIP-transport? Kun Konge?

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 21:03   #18
PP
ScanFlyer Molded

I guder - dette er i mine øjne en "ikke" historie!

120 statsledere ankommer i disse dage til København for den afsluttende del af klimakonference - og de fleste kommer i privatfly skulle jeg hilse og side, hvilket klart fremgår af alle de eksotiske maskiner der dukker op på CPH.

Klimatopmøde eller ej - VVIP transport handler om sikkerhed og tid og i den sammenhæng er kommercielle flyvninger bare ikke en løsning. At der kan være en vis signalværdi ved at flyve kommercielt til denne begivenhed kan der være noget om, men det vil omend være endnu mere hyklerisk da det kun vil være gældende praksis til dette ene møde fordi det omhandler klima.

PP is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 21:37   #19
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

I denne saken fikk jeg vondt av han og valget han gjorde.. jeg syntes ikke det er galt at en statsleder bruker en VIP jet, men de burde jo skjønne at dette ble mat for masse pepper fra et rødt, kjipt pressekorps.
Her burde en god rådgiver sagt stopp.

Selv gutta i WWF mente dette var da samme f... hvordan han kom dit å lenge de får til noe mer globalt av verdi.

Om nevnt i tidligere poster - signaleffekt.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2009, 21:53   #20
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

"...rødt pressekorps" ? Det var VGs førsteside som utløste debatten. Dette er reinspikka populisme, påfallende kort tid etter Jaglands "skattesak", og det er det da et høyreparti som som regel skriker høyest også denne gangen. "Signaleffekt" - er det denne effekten som skal redde verden?

Nesten alle miljøorganisasjonene tok for øvrig fly til København. Bellona kjøpte ikke en gang klimakvoter, fordi de hadde viktigere ting å gjøre/bruke pengene på. Kanksje de har innsett at signaleffekt ikke redder klimaet....
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules