Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-06-2012, 10:38   #1
SE-AER
ScanFlyer Blue

SAS To separate enkeltbilletter billigere enn tur/retur hvis en reiser fra Norge?

I samband med at jeg booket en reise til Stockholm (BGO-OSL-ARN-OSL-BGO) med SK i begynnelsen av juli oppdaget jeg att det er billigere å bestille to separate enkeltbilletter enn en tur/retur-reise på de samme avgangene. Totalprisen for de to enkeltbillettene ble i dette tilfelle ca 70 kr lavere enn hva tur/retur koster, dette til tross for at en da må betale servicehonoraret på 30 kr to ganger.

Har sjekket flere avganger fra både BGO og OSL til f eks CPH, ARN og LHR og det blir veldig ofte billigere med to enkeltbilletter. Hvis en reiser f eks OSL-CPH-OSL 11 - 13 sept blir besparelsen opp til 359 kr hvis en velger business full flex.

Det ser ut som at det er hjemreisen som blir billigere som enkeltbillett enn hva den koster når den er inkludert i en tur/retur-billett. Skatter og avgifter kan og bli noe lavere, men det er selve billettprisen som gjør at totalen blir lavere.

Dette ser kun ut å gjelde Norge; fra CPH og ARN ble det alltid billigere med tur/retur-billeter. Noen som vet hvorfor det er slik og hvorfor dette tydeligvis kun gjelder reiser som begynner i Norge?

Last edited by SE-AER; 16-06-2012 at 10:40.
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2012, 22:58   #2
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: To separate enkeltbilletter billigere enn tur/retur hvis en reiser fra Norge?

Den enkle forklaringen er at SAS lar nordmenn betale mere.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2012, 23:37   #3
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Default Re: To separate enkeltbilletter billigere enn tur/retur hvis en reiser fra Norge?

Den enkle forklaringen er vel (hvis vi tar et enkelt eksempel med runde fine tall).
På første leg er billigste billettklasse ledig. Den koster 500 kr. Nest billigste billettklasse koster 700 kr
På andre leg er nest billigste billett ledig. Den koster 700 kr.
Dersom du kjøper separate billetter. 500 kr + 700 kr = 1200 kr
Dersom du kjøper gjennomgående billett kommer begge i samme klasse. Billgste billettklasse som finnes på begge leggene er da nest billigste. Total kostnad blir da 700 kr + 700 kr = 1400 kr

Og da er det altså blitt dyrere med gjennomgående enn to separate.

Står litt mer om dette på http://www.sas.no/shared/Alt-om-reis...iser/?vst=true
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2012, 23:49   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Jeg tror ikke poenget er gjennomgående versus separate bookinger, men om tur og retur er på samme bestilling (om jeg nå forstår trådstarter rett). Jeg oppfatter det slik at det er (litt) rimeligere å bestille utreise som en separat booking, og retur som en annen booking. Da slår ikke problemstillingen med gjennomgående billetter inn. Det er imidlertid godt mulig at jeg misforstår trådstarter.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2012, 00:29   #5
SE-AER
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg tror ikke poenget er gjennomgående versus separate bookinger, men om tur og retur er på samme bestilling (om jeg nå forstår trådstarter rett). Jeg oppfatter det slik at det er (litt) rimeligere å bestille utreise som en separat booking, og retur som en annen booking. Da slår ikke problemstillingen med gjennomgående billetter inn. Det er imidlertid godt mulig at jeg misforstår trådstarter.
Neida, du har forstått saken helt riktig

Det har ikke med gjennomgående billetter å gjøre, for totalprisen blir lavere selv om det er en direkterute, f eks hvis en booker først BGO-CPH og deretter CPH-BGO i to separate bookinger i stedet for en tur/retur med akkurat samme avganger. Det blir og lavere totalpris for to separate gjennomgående reiser som f eks BGO-OSL-ARN + ARN-OSL-BGO.

Det har heller ikke med bookingklasse å gjøre, for den er den samme i begge retninger, uavhengig om det er booket som 1 tur/retur eller 2 enkeltreiser.

Grunnen til at totalprisen blir lavere er at reisen til Norge, dvs "returen", oftest blir billigere når denne bestilles som en enkeltbillett. Jeg tror dette i sin tur har å gjøre med i hvilket land billetten selges. Når du booker CPH-OSL blir billetten i praksis solgt i Danmark, men booker du OSL-CPH-OSL blir hele reisen, inkludert returen, solgt i Norge.

Last edited by SE-AER; 17-06-2012 at 00:35.
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 13:59   #6
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Som trådstarter er inne på, har dette å gjøre med at billettprisen i samme bookingklasse er lavere den ene veien enn den andre, dette er ikke uvanlig.

Det er som å kjøpe samme vare (f.eks. joggesko) i Norge og Sverige, lokal pris og valutakurs avgjør hvor den er billigst.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules