Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-06-2009, 20:58   #21
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Jag sitter inte med någon information alls - jag spekulerar. Jag har bara svårt att se att någon av dessa två flygbolag som idag flyger 3 ggr i veckan vardera skulle välja att öppna en till linje till Skandinavien.
Jeg vil gjerne støtte Jetblue her, jikswoboB. Men jeg deler helt klart dine synspunkter om at Malaysian fra Osl er det rene galskap, spesielt nå som Thai har kommet inn. (sorry og med all respekt, the Ticketor)

For Norge og nordmenn har Singapore en speisell betydning som jeg har all forståelse for at de fleste dansker og svensker ikke kjenner omfanget til eller betydningen av.
Singapore er den største destinasjonen fra Norge (målt i antall reisende) for business reisende utenfor Europa. Det reiser flere i forretningsøyemed til Singapore enn til New York fra Norge! (Ref:http://www.boarding.no/art.asp?id=34957)
Vi skal ikke glemme at Norge har verdens femte største handelsflåte og er verdens nest største innen maritim offshore virksomhet. Dette er i motsetning til mange andre bransjer som våre naboland er sterkt inne i, særdeles lukrative med god avkastning. Norge er også verdensledende på en rekke maritime områder, hvis Singapore er et naturlig nav.
(Ref:http://www.rederi.no/default.asp?V_I...RY_TEMPLATE=79) Singapore er et av verdens største nav for nettopp denne typen virksomhet og tiltrekker seg derfor svært mange Norske reisende.

Norge har også noen av Europas største meglerhus som Pareto securities med flere.
Felles for disse er at de alle har kontor i Singapore som følge av stor Norsk aktivitet i landet.
Flere banker har også kontorer i landet, blant annet DNB NOR (som også representerer Singapore som konsulat i Norge) og norske advokatkontorer som Wikborg Rein, Voght og Wiig med flere. Singapore er faktisk en av de byene i verden med flest Norske selskap representert! (Ref:http://www.nbas.org.sg/norwaylist/index.html)

Trafikken mellom Norge og Singapore er virkelig voksent og i stor grad knyttet til reisende som er villige til å betale mye for sin billett. Dette vet Singapore utrolig god og har etter det jeg har hørt, vært en av de selskapene som gjennom tid har fulgt best med på utviklingen fra Osl og Norge. De er også på hugget og er en av de mest synlige IC selskapene med markedsføring for business produkter i Norge.

Jeg tror alle skal lytte til det Jetblue skriver, for jeg har også hørt det samme om at Singapore var hetest på grøten i det Thai sjokk åpnet med A340 maskin. Jeg har også hørt noen uttalelser rundt akkurat hva som skjedde i tidlig april, med flere selskaper enn Thai, uten at jeg på noen måte sitter på innsiden.
Osl er den desidert største intra skandinaviske hub, med det største nedslagfeltet i antall ruter og reisende innen Skandinavia! ARN og Bromma er en god nr 2, imens CPH faktisk er den flyplassen i Skandinavia med lavest i intra skandinavisk trafikk.

Den vanligste routingen for Nordmenn med Singapore airlines er via LHR. Samtidig så har Singapore airlines problemer med å fylle sine fly fra CPH og man kan se på utviklingen sine rutens oppstart, at den ikke har svart til selskapets forventninger. Lovnader om utøkninger av frekvens har ikke kommet til og den siste tids priskampanje i Norge priser avganger fra CPH, særdeles mye lavere enn fra LHR.

Jeg tror det er på tide å åpne øynene for Osl og slutte å tenke og diskutere om hva Osl ikke kan, men hva vi faktisk kan få til!
Se på Arlanda som er en mester i dette og fyller Stockholms området med et fantastisk utvalg av IC selskaper.

Etter det jeg har hørt er de i markedsavdelingen til OSL virkelig på hugget for tiden. Det har etter min mening et virkelig godt produkt å selge, som vi ser fruktene av nå. I kulissene er det visst flere selskaper på gang. Disse vil nok vekke større dikusjon enn en rute til Singapore, det kan jeg garantere

Bilateral luftfartsavtale ble vel inngått i 2008 om jeg husker riktig.

Lignende avtaler er den siste årene inngått mellom Sør-Korea, Kina med fler.
__________________
Lufta er for alle!

Last edited by MartinL; 07-06-2009 at 21:24.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 21:12   #22
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

MartinL er inne på noe. Det har vært tre frekvenser i uka fra CPH til SIN siden jeg ofte fløy den ofte rundt 1979-1987..

Hadde den fulgt vanlig økning i trafikkutvikling burde den vært daglig for lenge siden.

At knutepunktet flyttes nordover til OSL vil overhodet ikke overraske meg..

Litt spøkefullt på en søndagskveld.. Det er vel ikke lenge før Scanair-gjengen ligger klare for bilder av CO,US,TG,SQ,KE og ( får håpe ) DL på morgenkvisten med MartinL og noen pils...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 21:21   #23
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
MartinL er inne på noe. Det har vært tre frekvenser i uka fra CPH til SIN siden jeg ofte fløy den ofte rundt 1979-1987..

Hadde den fulgt vanlig økning i trafikkutvikling burde den vært daglig for lenge siden.

At knutepunktet flyttes nordover til OSL vil overhodet ikke overraske meg..

Litt spøkefullt på en søndagskveld.. Det er vel ikke lenge før Scanair-gjengen ligger klare for bilder av CO,US,TG,SQ,KE og ( får håpe ) DL på morgenkvisten med MartinL og noen pils...
Ja da river jeg i Champis på hele gjengen

Så sikker er jeg på at det ikke skjer med det første, hehe!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 21:23   #24
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

Tar med et par champis også..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 21:35   #25
KrisFlyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
MartinL er inne på noe. Det har vært tre frekvenser i uka fra CPH til SIN siden jeg ofte fløy den ofte rundt 1979-1987..

Hadde den fulgt vanlig økning i trafikkutvikling burde den vært daglig for lenge siden.

At knutepunktet flyttes nordover til OSL vil overhodet ikke overraske meg..

Litt spøkefullt på en søndagskveld.. Det er vel ikke lenge før Scanair-gjengen ligger klare for bilder av CO,US,TG,SQ,KE og ( får håpe ) DL på morgenkvisten med MartinL og noen pils...
Når man snakker om businesstrafikk mellom Singapore og Norge, må man også huske på at det er mye businesstrafikk mellom Norge og Midt-Østen. Thai vil ha bra dekning fra OSL til sør-øst Asia/Oseania i nærmeste fremtid, men fra Midt-Østen vil man kunne nå Afrika, Asia og Oseania med bare ett stopp. En slik rute vil b. la være nyttig for olje- og shipping selskaper som opererer på disse kontinentene. Mitt tips vil derfor være at man ser et selskap fra Midt-Østen på OSL før man ser SQ der.
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 22:11   #26
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

Hvis nogen kan se hvordan TG OSL-BKK 01juli ser ud så mig en PM pls
rgds
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 23:56   #27
Fry
ScanFlyer Silver
 
Fry's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

Qatar Airways sender A319 til ARN, og tror de burde klare å fylle en A319 til OSL også, i tillegg til ferieturister som vil til DOH og folk som skal med videre forbindelser, har jo Norge i motsetning til Sverige, olje og dermed en del trafikk også på grunnlag av dette.
Fry is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2009, 01:09   #28
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
For Norge og nordmenn har Singapore en speisell betydning som jeg har all forståelse for at de fleste dansker og svensker ikke kjenner omfanget til eller betydningen av.
Singapore er den største destinasjonen fra Norge (målt i antall reisende) for business reisende utenfor Europa. Det reiser flere i forretningsøyemed til Singapore enn til New York fra Norge! (Ref:http://www.boarding.no/art.asp?id=34957)
Vi skal ikke glemme at Norge har verdens femte største handelsflåte og er verdens nest største innen maritim offshore virksomhet. Dette er i motsetning til mange andre bransjer som våre naboland er sterkt inne i, særdeles lukrative med god avkastning. Norge er også verdensledende på en rekke maritime områder, hvis Singapore er et naturlig nav.
(Ref:http://www.rederi.no/default.asp?V_I...RY_TEMPLATE=79) Singapore er et av verdens største nav for nettopp denne typen virksomhet og tiltrekker seg derfor svært mange Norske reisende.

Norge har også noen av Europas største meglerhus som Pareto securities med flere.
Felles for disse er at de alle har kontor i Singapore som følge av stor Norsk aktivitet i landet.
Flere banker har også kontorer i landet, blant annet DNB NOR (som også representerer Singapore som konsulat i Norge) og norske advokatkontorer som Wikborg Rein, Voght og Wiig med flere. Singapore er faktisk en av de byene i verden med flest Norske selskap representert! (Ref:http://www.nbas.org.sg/norwaylist/index.html)
Med all respekt för Norges betydande handelsförbindelser med Singapore - detta säger inte direkt mycket om behovet av en flyglinje länderna emellan. Jag kan rada upp liknande försäljningsargument varför Singapore Airlines borde flyga till Stockholm (antalet svenska företag i Singapore torde vara i nivå med antalet norska eller till och med fler), men åter igen det säger inget konkret om efterfrågan på en sån linje.

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Trafikken mellom Norge og Singapore er virkelig voksent og i stor grad knyttet til reisende som er villige til å betale mye for sin billett. Dette vet Singapore utrolig god og har etter det jeg har hørt, vært en av de selskapene som gjennom tid har fulgt best med på utviklingen fra Osl og Norge. De er også på hugget og er en av de mest synlige IC selskapene med markedsføring for business produkter i Norge.

Jeg tror alle skal lytte til det Jetblue skriver, for jeg har også hørt det samme om at Singapore var hetest på grøten i det Thai sjokk åpnet med A340 maskin. Jeg har også hørt noen uttalelser rundt akkurat hva som skjedde i tidlig april, med flere selskaper enn Thai, uten at jeg på noen måte sitter på innsiden.
Jag säger inte att det du skriver inte stämmer, men om nu underlaget finns för en linje och har gjort det ett tag, varför skulle Singapore Airlines välja att öppna en linje nu mitt i den finansiella krisen? Norge må kanske inte ha drabbats så hårt men Singapores ekonomi har verkligen fått sig en rejäl käftsmäll.

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Osl er den desidert største intra skandinaviske hub, med det største nedslagfeltet i antall ruter og reisende innen Skandinavia! ARN og Bromma er en god nr 2, imens CPH faktisk er den flyplassen i Skandinavia med lavest i intra skandinavisk trafikk.
Skulle vilja veta vad denna data baseras på. Antar att norsk inrikes är medräknad och då är det enligt min mening ett ganska skevt påstående.

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Den vanligste routingen for Nordmenn med Singapore airlines er via LHR. Samtidig så har Singapore airlines problemer med å fylle sine fly fra CPH og man kan se på utviklingen sine rutens oppstart, at den ikke har svart til selskapets forventninger. Lovnader om utøkninger av frekvens har ikke kommet til og den siste tids priskampanje i Norge priser avganger fra CPH, særdeles mye lavere enn fra LHR.
Vill poängtera att jag inte har avfärdat idén om en linje till mellan OSL och SIN. Som jag tidigare skrev: jag tror det är osannolikt att SIA väljer att flyga till både OSL och CPH. Om man en dag öppnar linje till OSL är det på bekostnad av linjen till CPH.

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Jeg tror det er på tide å åpne øynene for Osl og slutte å tenke og diskutere om hva Osl ikke kan, men hva vi faktisk kan få til!
Se på Arlanda som er en mester i dette og fyller Stockholms området med et fantastisk utvalg av IC selskaper.
Jag försöker vara realistisk. Det bor 4,7 miljoner invånare i Norge och knappt 20 miljoner i de tre skandinaviska länderna tillsammans. Dessutom ligger vi geografiskt i periferin.

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Etter det jeg har hørt er de i markedsavdelingen til OSL virkelig på hugget for tiden. Det har etter min mening et virkelig godt produkt å selge, som vi ser fruktene av nå. I kulissene er det visst flere selskaper på gang. Disse vil nok vekke større dikusjon enn en rute til Singapore, det kan jeg garantere
Det är ju bra för tidigare har folk här inne sågat OSLs marknadsavdelning vid fotknölarna.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2009, 03:36   #29
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

New Zealand har vel en marginalt mindre befolkning enn Norge, og likevel er det mange "godsaker" å se hver gang jeg stikker til spotteplassen utenfor AKL; Singapore Airlines, Korean Air, Thai, Malaysian, LAN Chile, Cargolux, DHL (727 faktisk, men av en eller annen grunn beveger den seg aldri når jeg er der. Misstenker nattrute ), Fiji, m.fl.

Jeg skulle til å nevne Air New Zealand, Qantas og Pacific Blue, men det blir vel nesten som å snakke om SAS, Norwegian og Widerøe på OSL.

Thai så jeg forresten i går da den stakk nordover forbi North Shore på retur til Thailand, tror det var en B772...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2009, 06:20   #30
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
New Zealand har vel en marginalt mindre befolkning enn Norge, og likevel er det mange "godsaker" å se hver gang jeg stikker til spotteplassen utenfor AKL; Singapore Airlines, Korean Air, Thai, Malaysian, LAN Chile, Cargolux, DHL (727 faktisk, men av en eller annen grunn beveger den seg aldri når jeg er der. Misstenker nattrute ), Fiji, m.fl.

Jeg skulle til å nevne Air New Zealand, Qantas og Pacific Blue, men det blir vel nesten som å snakke om SAS, Norwegian og Widerøe på OSL.

Thai så jeg forresten i går da den stakk nordover forbi North Shore på retur til Thailand, tror det var en B772...
New Zealand har lagt langt mer penger ned i å markedsføre seg som en destinasjon enn Norge, og på grunn av kostnadsnivået er NZ også langt mer å foretreke i backpacker-miljø enn dyre Norge. Pluss Norge er er integrert i Europa med tog/vei enn NZ er med omverdenen og dermed har du en god del mer eksotisk frakt.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2009, 16:42   #31
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

Er det noen her som er booket på jomfruturen?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2009, 17:29   #32
tommyoslo
Newcomer
 
tommyoslo's Avatar
 
Join Date: May 2009
Posts: 29
Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Er det noen her som er booket på jomfruturen?

BF

Er ikke særlig glad i jomfruer, så det blir andre turen (17. juni)

Ps. ses i Englebyen over en Jægermeister om et par uker.
tommyoslo is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2009, 20:25   #33
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

Quote:
Originally Posted by tommyoslo View Post
Er ikke særlig glad i jomfruer, så det blir andre turen (17. juni)

Ps. ses i Englebyen over en Jægermeister om et par uker.
Hehe! Ser for meg det ja! Selv velger jeg en routing til samme pris men som gir flere poeng! hehe!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2009, 20:35   #34
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Hehe! Ser for meg det ja! Selv velger jeg en routing til samme pris men som gir flere poeng! hehe!

BF

Bombe hehehe Men husk, da får du ikke gleden ved nonstop
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2009, 23:39   #35
janarne101
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 183
Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Bombe hehehe Men husk, da får du ikke gleden ved nonstop
Blir nok fin tur i 345'en, men vi må slite oss videre i over tre timer til for å komme dit vi skal.

Kan bli slitsomt med disse loungene vi skal besøke mellom leg'ene...................
janarne101 is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2009, 13:10   #36
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
New Zealand har vel en marginalt mindre befolkning enn Norge, og likevel er det mange "godsaker" å se hver gang jeg stikker til spotteplassen utenfor AKL; Singapore Airlines, Korean Air, Thai, Malaysian, LAN Chile, Cargolux, DHL (727 faktisk, men av en eller annen grunn beveger den seg aldri når jeg er der. Misstenker nattrute ), Fiji, m.fl.
Nå får vi Thai; DHL, KAL har vi allerede. Vi har jo mange selskaper som , LH, OS, BA, AY, AF, SU, som er naturlig nærmere oss som TG, SQ, MH, etc er for AKL. Som stor skipsnasjon er vi også bra forsynt med frakt sjøveien.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2009, 22:43   #37
Jörgen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 209
Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

Enligt en anställd på Thai Sverige så kommer Thai byta 345 an mot 747 om några månader? Bara ett rykte. Men det låter ju inte helt otroligt? Man kanske bokar otroligt bra ?
Jörgen is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 08:15   #38
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

Quote:
Originally Posted by Jörgen View Post
Enligt en anställd på Thai Sverige så kommer Thai byta 345 an mot 747 om några månader? Bara ett rykte. Men det låter ju inte helt otroligt? Man kanske bokar otroligt bra ?
Ja, at ruten selger kan jeg bekrefte. Ruten selger rett og slett som "hakka møkk" (eller helst noe annet kanskje)
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 08:29   #39
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

Jeg synes det er rart at SAS ikke prøvde seg på denne ruten før de nå altså kvitter seg med to A340... Det kunne vært en meget god investering!
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 08:33   #40
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Thai Airways BKK-OSL-BKK

For å tjene penger på en investering må man først tørre å investere... Da trengs penger.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Live rapport. OSL-HEL-BKK-CMB-MLE-CMB-BKK-USM-BKK-HEL-OSL. AY, UL, TG i business. Powell TripReports 14 08-08-2013 12:43
OSL-BKK-BKK-ARN-OSL 747-4D7/Business Part 1 HS-TLD TripReports 42 19-08-2010 13:20
Thai Airways A300-600 i nestenulykke i BKK Bizflyer Flyforum 5 10-03-2008 22:27
Thai Airways CPH - BKK Bizflyer TripReports 6 23-04-2005 20:06
Swefly OSL-BKK NYO-BKK från 8 dec 2005 Per Flyforum 4 12-04-2005 16:26


All times are GMT +2. The time now is 15:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.