Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-05-2009, 20:44   #21
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
Norwegian Kjos skryter av 8 cm bedre plass

I nedenstående artikkel i E24 kommenteres en annonse som Norwegian har hatt ute denne uken ang. bedre benplass. Selv om det ikke etter flyutskiftningen blir noen ballsal hos Kjos, så er da 8 cm 8 cm.

Det artigste å lese er SAS som ikke er imponert, og som i følge seg selv ikke har slike gamle trange B737-300. Nei, de har ikke gamle 737-300, men hvis de kikker litt i flåteoversikten så kanskje de finner ut at det finnes noen - 500 og -400 versjoner. Ser de lenger ned, så kanskje de finner noen MD´er av ymse slag som heller ikke lukter fabrikknye.
Artikkelen sier også at SAS vil få 19 fabrikknye Boeingfly i år - jeg trodde det var snakk om en håndfull de skulle motta jeg!?

De kan vel kanskje si at de snakker om SAS Norge, men det blir jo litt feil slik situasjonen er nå!

http://e24.no/medier-og-reklame/rekl...cle3081252.ece

VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 20:47   #22
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,875
Default Re: Kjos skryter av 8 cm bedre plass

Jeg var ikke akkurat kjempe imponert over SAS sin respons...men saa er det ikke ofte lenger at jeg er imponert over SAS...og jeg har sittet alltfor trangt hos SAS (og oensket meg minst 6 av de 8 cm Kjos lover)....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 21:06   #23
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,410
Default Re: Kjos skryter av 8 cm bedre plass

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Artikkelen sier også at SAS vil få 19 fabrikknye Boeingfly i år - jeg trodde det var snakk om en håndfull de skulle motta jeg!?
Det skulle vel bare være tre .... ? På den annen side er det mange som reforhandler deliveryslots om dagen og det er mulig at det blir adskillig flere nye rødneser i år enn opprinnelig planlagt. Mulig at det blir noen lengre også ...

Johansen tenkte nok på Bombardier ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 22:27   #24
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.)

Men DY installerer vel egentlig ikke de nye setene fordi de ønsker å gi sine kunder bedre plass til beina? De gjør det selvfølgelig fordi de nye setene veier mindre, enklere å rengjøre/klargjøre for neste flight osv osv, og dermed sparer de kostnader og kan tjene mer penger. Smart er det vel uansett
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 22:41   #25
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,410
Default Re: Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.)

Her får de både i pose og sekk, ja ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 22:43   #26
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.)

Så lenge setene er behageligere for passasjerene så er det knekkende likegyldig hva grunnen DY har. I motsetning til et annet selskap med blå skinnseter, så ser ikke Norwegian kabin ut som et tivoli (og nå skal også klistrelappene vekk hos DY, når vil SAS få vekk sine lapper?).

Om litt over tre uker blir det en DY-fri weekend til Nice (og Bagnols-en-Forêt) for min del - og det blir underveistester av Lufthansa (A320/A319), Swiss (A319) og SAS har satt opp en B736 på leggen ZRH-OSL. Frykter ikke knyttenevetesten for de to første selskapene, mens minigrisen kan være trang med sine 120 seter (med mindre at en får et nødutgangssete da).
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 22:54   #27
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Kjos skryter av 8 cm bedre plass

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg var ikke akkurat kjempe imponert over SAS sin respons...men saa er det ikke ofte lenger at jeg er imponert over SAS...og jeg har sittet alltfor trangt hos SAS (og oensket meg minst 6 av de 8 cm Kjos lover)....
Det er jeg enig i, men denne oversikten over SAS sin pitch innenlands er ihvertfall bedre enn jeg kan huske å ha sett noe annet sted:

Quote:
Alle Boeing 737-400 (som kom fra Braathens) og flere Boeing 737-800 har en seteavstand på 33 tommer som et minimum bakerst, og er økende opptil 34 tommer i fremre del av kabinen.

Alle Boeing 737-600 har en seteavstand som går fra 32 tommer bakerst og opp til 35 tommer i fremre del.

Alle Boeing 737-500 (som kom fra Braathens) har 120 seter, med en seteavstand fra 30 tommer på de helt bakerste setene ved toilettene, men 32 tommer fremover i kabinen.

De samme målene har Boeing 737-700 med 141 seter.

Innenfor 800-serien har SAS noen fly med et 150 seter og noen på 176 seter. Når flyet har 176 seter er den minste benplassen 30 tommer.
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 23:06   #28
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,875
Default Re: Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.)

Vel den -800 som jeg floey OSL-CPH rett foer jul (en av UX - Air Europa maskinene) var ubehagelig trang...langt trangere enn noe av det jeg er vant til her borte (Alaska, Southwest, United etc.).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 23:37   #29
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,410
Default Re: Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.)

UX-setene er smalere .. det kan jeg skrive under på! Hoftebredden min er slik at jeg lett kjenner forskjell på UX'ene og de andre ...

734 har nok 34 tommer i fremre del ja - fløy en slik da jeg var over sist, og det var en HELT annen opplevelse.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 23:39   #30
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,875
Default Re: Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.)

Bredden paa setet er ikke noe problem for meg...men her var det ikke snakk om noe knyttneve...ikke engang en Beaglepote ville faa plass der....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 01:08   #31
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Default Re: Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.)

Fløy en UX-maskin i Februar til LPA, forferdelige seter, klarte overhodet ikke slappe av...
__________________

Kommende flyvninger:

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 16:00   #32
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.)

Quote:
Originally Posted by LN-CMN View Post
Fløy en UX-maskin i Februar til LPA, forferdelige seter, klarte overhodet ikke slappe av...
Jeg kan vel si det samme om setene i LN-RRB. Fløy denne BOO-OSL i april. For første gang i mitt liv har jeg forlatt et fly med vond rygg. Nei skal SAS klare å få meg som fast PAX når jeg skal nordover må de nok komme opp med bedre seter, vist ikke er NAX rimelig sikker på å få meg som PAX ja.
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 19:05   #33
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.)

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Men DY installerer vel egentlig ikke de nye setene fordi de ønsker å gi sine kunder bedre plass til beina? De gjør det selvfølgelig fordi de nye setene veier mindre, enklere å rengjøre/klargjøre for neste flight osv osv, og dermed sparer de kostnader og kan tjene mer penger. Smart er det vel uansett
Quote:
· Lighter aircraft. Weight affects fuel consumption. SAS aims at using the lightest materials and equipment available, thus current aircraft seats will be replaced by lighter ones.
Så det er nok flere som har tenkt å sette inn lettere stoler, og kjøpe lette/miljøvennlige maskiner.

http://feed.ne.cision.com/client/way...fn=wkr0011.pdf
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 19:20   #34
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.)

Imponerende å se hvor dyktige DY er til å selge inn slike nyheter til pressen. Det tar jo flere år før dette blir en realitet på hele flåten, men de har oppnådd at "hvermanssen" allerede mener å vite at DY KUN har nye fly med slike seter.
Man kan ikke annet enn å bli imponert!
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 19:22   #35
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.)

Ja, det finnes intern SAS-info med bilder av nytt interiør osv osv. Igjen er det synd at de ikke klarer å skape positiv mediaomtale om noe slikt, på samme måte som DY. SAS lærer aldri.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 19:22   #36
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.)

Troverdighetsproblemet kommer når mommi og moffi reiser med DY til AGP om 2 uker og finner at det Kjos sier ikke stemmer. Og det merkes....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 21:01   #37
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.)

Quote:
Alle Boeing 737-400 (som kom fra Braathens) og flere Boeing 737-800 har en seteavstand på 33 tommer som et minimum bakerst, og er økende opptil 34 tommer i fremre del av kabinen.

Alle Boeing 737-600 har en seteavstand som går fra 32 tommer bakerst og opp til 35 tommer i fremre del.
Å påstå at -600 har bedre plass fremme enn -400 er direkte løgn. I -400 kan jeg sitte med ene foten over den andre fremme, mens i -600 sliter jeg med å unngå å skalle knære i setet foran! At de kan ha 35" pitch foran i -600 stiller jeg meg SVÆRT tvilende til. Mulig de snakker om euro minigrisene, men hvor mange er det igjen av de? Ingen i Norgen i hvert fall.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2009, 01:57   #38
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,410
Default Re: Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.)

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Mulig de snakker om euro minigrisene, men hvor mange er det igjen av de? Ingen i Norgen i hvert fall.
Mistenker det samme. Og de er utdødd. Det er vel en 3-4 738'er som fortsatt har Euro-konfig, det er vel det hele.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2009, 09:45   #39
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.)

Samtlige 737-600 i Norge har nå 120 seter, og dette er hele 17 seter mer enn når de ble introdusert på det norske markedet. Det er helt klart disse 103-seterne E24 har fått målene sine fra. Bare som en liten digresjon, samtlige av SAS' websider greier ikke å oppgi det antallet det er av seter i 737-600en:
www.SAS.no: 112-116
www.SASgroup.net: 123
www.SASflightops.com: EURO 91-103 DOM. 116-134
www.SAS.se: ingen infomasjon om flåten (det jeg fant da)
www.SAS.dk: bare egne (dk), IC og Cimber blir oppgitt
www.flysas._____: her vises bare IC-flåten, og det er direkte merkelig å vise bare disse store under f.eks. www.flysas.be - ikke en eneste av slike kommer innom BRU, men derimot det meste annet av metall med SAS på.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2009, 10:40   #40
Flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
Default Re: Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.)

Maybe I am slow... Skånevik sier de vil få mellom 31-32 tommer som pitch i sine nye 738. Jeg kan ikke skjønne hvordan de kan ha bedre pitch enn andre flyselskaper som har langt færre seter i identiske maskiner?

SAS har 176 seter i sine 800, mens DY skal ha 186 seter i sine 800. Hvordan kan da DY få langt bedre pitch? Uten å være tallknuser eller ingeniør er dette vanskelig logikk...
Flyer is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Slik blir nye Gardermoen Concorde Flyforum 83 21-04-2010 08:35
Slik blir nye Gardermoen sail4fun Flyforum 75 17-04-2009 11:19
Nye stoler i Economy class MD11 Flyforum 10 09-01-2008 16:10
*SPEKULASJONSTRÅD*: Norwegian: Nye fly - nye destinasjoner stripes Flyforum 56 20-11-2007 22:03
Slik blir den nye flyplassen X-BU Flyforum 15 30-01-2006 09:25


All times are GMT +2. The time now is 12:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.