Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-10-2007, 21:43   #1
stripes
Newcomer

Default *SPEKULASJONSTRÅD*: Norwegian: Nye fly - nye destinasjoner

Den godeste Kjos har vel neppe tenkt å kjøpe inn nye fly for å la de stå på bakken, så dermed skulle det vel være duket for noen nye spennende destinasjoner i årene som kommer! Hva kan vi vente oss/håpe på? Noen forslag/drømmer fra undertegnede er:

Barcelona fra BGO/SVG/TRD: Barcelona er vel brukbart dekket fra Oslo, men dette må da være en by med potensiale fra distriktsbyene? Synes å huske noe om at det er vanskelig å få slots her, men lov å håpe.

BGO-CPH: SAS har monopol og priser deretter. Problemet her er vel at mye av trafikken er matetrafikk til SAS intercontinental.

AMS fra BGO/SVG/TRD: Mener å huske at DY skal ha fått tildelt slots her, men er ikke sikker. Stor trafikk fra mange flyplasser, men også her er vel mye av trafikken materafikk til KLMs interkontinentale ruter

BGO-Munchen el Frankfurt: Dersom en bergenser har lyst å fly Lufthansa interkontinentalt må han gjennom to kortruter først (via OSL el CPH). Neppe marked for en rute kun for dette, men Munchen er vel en destinasjon som kan være interessant i seg selv også. Frankfurt har jo mye finansvirksomhet, og dermed et mulig grunnlag for en forretningsrute.

Milano fra BGO/SVG/TRD: Mye samme argumentasjon som Barcelona, her er vel også flyplasstilgangen bra. Men helst ikke til Bergamo slik Ryanair gjør...

Tilslutt en litt mer usannsynlig drøm; DUBAI
Dubai tror jeg blir et enormt marked i tiden som kommer, men distansen er vel litt i overkant av hva man kan legge ut på med en 737-800 i følge Boeing. Warsawa er derimot innenfor rekkevidde; kanskje man kan lage en rute fra Warsawa med gjennomgående booking til norske (og andre) destinasjoner? Spørsmålet er vel hvordan et lavpriskonsept og 737 passer inn i folks tankesett rundt en såpass lang flytur.

Dette var noen forlag fra meg; kjør debatt!

PS! Dersom denne tråden finnes fra før er det fint om mod kan linke denne opp mot eksiterende tråd :-p
stripes is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2007, 22:10   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: *SPEKULASJONSTRÅD*: Norwegian: Nye fly - nye destinasjoner

Mine meninger:
Quote:
Originally posted by stripes
Barcelona fra BGO/SVG/TRD: Barcelona er vel brukbart dekket fra Oslo, men dette må da være en by med potensiale fra distriktsbyene? Synes å huske noe om at det er vanskelig å få slots her, men lov å håpe.
Neppe TRD, men BGO og SVG kan ha mulighet til 2x weekly hvis man får tak i slots

Quote:
BGO-CPH: SAS har monopol og priser deretter. Problemet her er vel at mye av trafikken er matetrafikk til SAS intercontinental.
Også en mulighet, men da bør man nesten ha 2 daglige, 1 morgen og en ettermiddag/kveld hvis man vil få med seg annet enn helgeturistene. Er også litt usikker på slot situasjonen på CPH på disse tidspunkter

Quote:
AMS fra BGO/SVG/TRD: Mener å huske at DY skal ha fått tildelt slots her, men er ikke sikker. Stor trafikk fra mange flyplasser, men også her er vel mye av trafikken materafikk til KLMs interkontinentale ruter
Kan bli vanskelig å konkurere mot KLM her

Quote:
BGO-Munchen el Frankfurt: Dersom en bergenser har lyst å fly Lufthansa interkontinentalt må han gjennom to kortruter først (via OSL el CPH). Neppe marked for en rute kun for dette, men Munchen er vel en destinasjon som kan være interessant i seg selv også. Frankfurt har jo mye finansvirksomhet, og dermed et mulig grunnlag for en forretningsrute.
Frankfurt kan de glemme. Nesten umulig å få tak i slot dessuten er trafikken til Frankfurt området for liten. Munchen er muligens en mulighet, men personlig har jeg da større tro på Dusseldorf

Quote:
Milano fra BGO/SVG/TRD: Mye samme argumentasjon som Barcelona, her er vel også flyplasstilgangen bra. Men helst ikke til Bergamo slik Ryanair gjør...
Da er det vel større sjanse for Roma

Eller tror jeg man kan forvente endel nye ruter fra Stockholm (FlyNordic) og spesielt Warsawa. Og det er vel en stor sannsynlighet for flere ruter fra både Oslo og resten av landet til Kanariøyene
Old 29-10-2007, 22:19   #3
jb1
ScanFlyer Rusty

Ettersom Norwegian har beveget seg på nedsiden av Middelhavet allerede, tror jeg Cairo vil være en aktuelle destinasjon. Da fra Oslo. Flere ruter fra andre norske byer kan komme, BGO/SVG-BCN er absolutt mulig som det nevnes. Oslo - Athen bør også komme. Den er dårlig dekket.
Old 29-10-2007, 22:22   #4
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Man har snakket om Ålesund en tid nå? Bør vel snart opp. Mye fulle fly opp og ned der.

Afrika bør være interesant å utvide. Agadir i Marokko. Kanskje Tunisia. Eller kanskje aller helst Egypt.

Ellers har jo Øst-Europa vist seg som en slager, hva med Bratislava og Ljublijana ? Sofia bør også være en mulighet? Kiev hadde vært knall! Sarajevo må være en interessant mulighet.

Av greske øyer er vel bare Kreta og Rhodos dekket opp - hva med Skiathos eller andre av de ikke aller ministe øyene?

Ellers kan man se for seg at man øker kapasiteten til populære steder. Markedet for Kroatia virker å være voksende.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2007, 22:29   #5
hurvert
ScanFlyer Silver

hurvert's Avatar

Noe som er fakta er at Norwegian starter direkte rute OSL - LYR to ganger i uka fra 13.mars 2008.
Der skal de nye flyene som kommer brukes, så får vi se hvor de vil bruke de ellers.

Avreise fra OSL på Torsdager og Søndager.

http://ip.norwegian.no/ip/FareCalendarExecAction.aspx?SkipDaysLeft=5&D_C ity=OSL&A_City=LYR

hurvert is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2007, 22:29   #6
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Jeg setter pengene mine på SVG-BCN.
Old 29-10-2007, 22:30   #7
bu995
ScanFlyer Blue

bu995's Avatar

Gi meg OSL - LCA
bu995 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2007, 22:32   #8
LTH
ScanFlyer Molded

LTH's Avatar

Trondheim-Paris
Trondheim-Berlin/Munchen/Hamburg
Old 29-10-2007, 22:33   #9
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Gode ideer som dere alle kommer med ..

Personlig har jeg troen på Oslo - Athen som kan dekke et stort marked da det spesielt er populært å seile i Hellas , Bergen - Edinbourgh som WF har hatt suksess med før men som ble nedlagt pga kapasitet flyttet til Bergen - Tromsø og det er vel også å forvente at det blir BGO/SVG- BCN når man får tildelt slots.

Kjoseren kommer vel også til å se mot Øst - Europa fra OSL får vi håpe, da gode forslag er nevnt tidligere i tråden..!

Spennende ihvertfall blir det å se hva de foretar seg i framtiden

Go Norwegian !!
Old 29-10-2007, 22:36   #10
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Athen vil gå fra Rygge. Selv drømmer jeg om KIEV!!!!!!!!!!!!
Old 29-10-2007, 22:37   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally posted by MartinL

Athen vil gå fra Rygge. Selv drømmer jeg om KIEV!!!!!!!!!!!!
Og gjerne med returmulighet fra Odessa eller Krim !
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2007, 23:27   #12
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Barcelona-ruten skal testes fra Rygge før den åpnes fra andre stasjoner. Likevel: Barcelona er nok ikke førsteprioritet fra Bergen, Stavanger eller Trondheim. Det er veldig vanskelig å få slots på Barcelona, og dessuten er folk mye mer betalingsvillige til Sør-Spania og til øyene. Derfor økes heller trafikken på Alicante-Murcia og Malaga. Dessuten er jo Bergen-Las Palmas allerede presentert, og en slik rute kommer også fra Trondheim.

Videre er flere ruter til Nord-Afrika høyaktuelle i forbindelse med at flåten utvides med nye Boeing 737-800, som har lenger rekkevidde. Ruten til Marokko har blitt tatt svært godt i mot - faktisk så godt at det ikke er en fare ved å flytte den fra Gardermoen til Rygge. I Nord-Afrika er er det generelt ganske mye lettere å slots enn f.eks. Spania.

Ruter fra Tyskland nevnes her og disse går bra, særlig Oslo-Berlin. De andre rutene fra Oslo til Tyskland går også greit, men ikke så bra at det er snakk om å åpne ruter fra Bergen, Stavanger og Trondheim til Tyskland. Det er så vidt at Bergen-Berlin går, for eksempel. Bergen-Hamburg er allerede testet ut, det samme er Bergen-Manchester - begge med svake resultater.

London-rutene går meget bra over hele fjøla - utrolig mange briter som bruker rutene. Derfor kommer Tromsø-London og Stavanger-London. Det blir spennende å se hvordan responsen på Gatwick-tilbudet blir - Norwegian har i alle fall tre daglige til London fra Oslo og to fra Bergen. Det er meget bra!

Jeg tviler sterkt på en rute fra Bergen til København, slik det her nevnes. Norwegian har slitt ganske mye med innenlandsruter og ruter ut i Skandinavia, med unntak av "bankers"-rutene fra Oslo til Bergen, Stavanger og Trondheim. Disse er pengemaskiner, med unntak av at det er for mange frekvenser på alle ruter mandager, tirsdager og onsdager. Oslo-København er så vidt kommet på bena og Oslo-Stockholm sliter ennå. Et gjennomgående problem er yielden på disse rutene. Kabinfaktoren er generelt ganske bra innen Skandinavia, med unntak av Bergen-Stavanger-ruten.

Rutene mellom Norge og Polen går svært bra. Her kommer det nok enda flere økninger, sammen med en liknende satsing mellom Polen og de andre skandinaviske landene. De vellykkede rutene fra Norge vil nok dukke opp i Sverige også.
Old 29-10-2007, 23:33   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally posted by LTH

Trondheim-Paris
Trondheim-Berlin/Munchen/Hamburg
Jeg har liten tro på disse rutene. TRD-WAW er mye mer aktuell, sammen med Spania og Salzburg.
Old 29-10-2007, 23:34   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by FlightDeck

Oslo-København er så vidt kommet på bena.
Men etter code-share med Sterling ble avsluttet og både DY og NB økte antall daglige avganger betydlig er jeg usikker på om det fortsatt er oppe å står, basert på prisutviklingen jeg har sett der de nærmeste månedene. Det er langt enklere å få kjempe billige billetter der nå enn for 1 år siden, men jeg tror nok at Sterling sliter mer enn Norwegian, selv om jeg ikke har tall på det, kun observasjoner av pris og tilgjenglighet
Old 29-10-2007, 23:42   #15
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Hadde første flygning med XL maskinen til Marrakesh i dag. Fullt hus så den ruten kan nok bli en suksess, og flere Afrika/Midtøsten ruter vil nok komme :-p
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2007, 00:04   #16
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:

Men etter code-share med Sterling ble avsluttet og både DY og NB økte antall daglige avganger betydlig er jeg usikker på om det fortsatt er oppe å står, basert på prisutviklingen jeg har sett der de nærmeste månedene. Det er langt enklere å få kjempe billige billetter der nå enn for 1 år siden, men jeg tror nok at Sterling sliter mer enn Norwegian, selv om jeg ikke har tall på det, kun observasjoner av pris og tilgjenglighet
Dette har du rett i. Ruten har hatt en fin utvikling det siste året, med blant annet flere fullprisreisende og mye høyere kabinfaktor. Men situasjonen har nødvendigvis endret seg noe de siste dagene. Konkurransen på Oslo-København begynner å bli meget sterk etter at samarbeidet med Sterling opphørte. De lave billettprisene (199 kr.) som er lagt ut på norwegian.no nå, er en slags markering på at Norwegian nå står på egne ben på ruten - og et forsøk på å vise at man er billigst. Dette gir passasjerer, men ikke penger - og sånn kan det ikke være i lengden...
Old 30-10-2007, 00:04   #17
CVR
ScanFlyer Blue

TRD/BGO/SVG - BURGAS/VARNA. (Og gjerne to turer i uken fra OSL. Onsdag og Lørdag)
CVR is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2007, 00:14   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:

Dette har du rett i. Ruten har hatt en fin utvikling det siste året, med blant annet flere fullprisreisende og mye høyere kabinfaktor. Men situasjonen har nødvendigvis endret seg noe de siste dagene. Konkurransen på Oslo-København begynner å bli meget sterk etter at samarbeidet med Sterling opphørte. De lave billettprisene (199 kr.) som er lagt ut på norwegian.no nå, er en slags markering på at Norwegian nå står på egne ben på ruten - og et forsøk på å vise at man er billigst. Dette gir passasjerer, men ikke penger - og sånn kan det ikke være i lengden...
Hvilket ble kontret med et identisk tilbud fra Sterling.

Ellers ser det ut som om Norwegian og Sterling tar mye av helgeturene til København når jeg ser på prisene for fra Oslo er de i snitt nesten dobbelt så høye på fredager kontra resten av uken.
Old 30-10-2007, 00:22   #19
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

tipper OSL-KEF og mer ruter fra andre plasser enn OSL.

men er ikke mye av grunnen til disse flykjøpene samt opsjonene en langsiktig plan for å selge de videre til en dyr penge til andre flyselskaper (slik som norwegian gjorde fra ryanair og lærte seg den leksa)??

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2007, 00:31   #20
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:

London-rutene går meget bra over hele fjøla - utrolig mange briter som bruker rutene.
Der har vi vel en meget viktig forklaring på hvorfor BA gjør det så elendig på Norge i følge siste TØI- rapport som ble presentert her i helgen. BA- rutene har vel hatt en stor andel briter ombord og merker det sikkert meget godt at DY tar for seg av disse nå.

Ellers vil jeg tippe at DY kommer til å satse på Kanariøyene i bøtter og spann neste vinter; det blir sikkert oftere fra OSL både til LPA og Tenerife. Kanskje også en av de andre øyene. Ser også for meg at Madeira kommer.

I tillegg til at flere norske byer få DY- rute til LPA. Men ikke minst tipper jeg at CPH og ARN får DY- rute dit og kanskje en annen svensk by også?Blir helt sikkert mer Polen også.:wink Er ikke CPH og ARN dårlig dekket med annet enn charter til Kanariøyene?
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules