Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-10-2007, 08:30   #1
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Slik blir nye Gardermoen

Fra dagbladet.no
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 08:34   #2
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Slik blir nye Gardermoen

Enten ser jeg veldig skeivt eller så skal T2 bli der SAS-hotellet er?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 09:36   #3
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Re: Slik blir nye Gardermoen

En ting er uansett sikkert. Dette blir en fiasko. Her går de for en "billig" løsning. Denne løsningen vil dekke behovet på kortsikt. Denne løsningen vil kunne gjøre en T3 aktuell på sikt, men samtdigi være med på å gjøre det vanskelig å bygge T3 til en ok kostnad.
Det hadde vært bedre å bygget en T2 som en egen øy, med parkering, tog osv. Og hatt mulighet til å bygge ut T1 som en backup T2 skulle bli for liten.
storg is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 09:46   #4
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Re: Slik blir nye Gardermoen

T2 vil kunne dekke behovet for Oslo-Nord i overskuelig fremtid. Vi er tross alt under 5 millioner mennesker her i landet, og klimahensyn gjør at flytrafikken vil stagnere....
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 09:50   #5
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Slik blir nye Gardermoen

Enig med Storg. Dette blir ikke optimalt. De gjør samme feilen som man sliter med på LHR T-1,2 og 3, nemlig at de lager såkalte "cul-de-sac's", blindgater, som vil skape store problemer med avvikling av push-back, inn- og uttaxing av flyene. De sliter med samme problemet på CPH. Det er ergerlig å være klar til å push'e eller starte taxing og så står det et fly i "gata" med noe problemer og fungerer som en propp i systemet. Ett skritt frem og 20 år tilbake!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 10:19   #6
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: Slik blir nye Gardermoen

Det står at det haster med å starte byggingen av T2... Men planene er vel at byggingen ikke skal starte før i 2009??? Vil ikke si at det haster med et slikt tempo..
amatør is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 10:41   #7
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Re: Slik blir nye Gardermoen

Quote:
Originally posted by GF1

T2 vil kunne dekke behovet for Oslo-Nord i overskuelig fremtid. Vi er tross alt under 5 millioner mennesker her i landet, og klimahensyn gjør at flytrafikken vil stagnere....
At befolkning har noe å si er klart. Miljøet tror jeg ikke får så stor betydning. Flyene blir mer og mer miljøvennlige. Og forbrukerene får mer og mer penger. Så man skal ikke se bort fra at det blir en fortsatt god vekst i luftfarten. Husk Norge er et langt land.

Men mitt største ankepunkt er at de gjør det "billig", det er litt for mye quic-fix, en en varig og robust løsning. Og den vil fjerne mye fleksibilitet i forhold til fremtiden behov.
storg is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 10:42   #8
VoiceCom
ScanFlyer Silver
 
VoiceCom's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
Default Re: Slik blir nye Gardermoen

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

Enig med Storg. Dette blir ikke optimalt. De gjør samme feilen som man sliter med på LHR T-1,2 og 3, nemlig at de lager såkalte "cul-de-sac's", blindgater, som vil skape store problemer med avvikling av push-back, inn- og uttaxing av flyene. De sliter med samme problemet på CPH. Det er ergerlig å være klar til å push'e eller starte taxing og så står det et fly i "gata" med noe problemer og fungerer som en propp i systemet. Ett skritt frem og 20 år tilbake!
Akkurat samme kommentaren har jeg hørt fra flygeledere på Gardermoen. De har protestert mot slike løsninger, men hvem hører vel på dem....

__________________
Flights ahead: Litt smårusk
VoiceCom is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 10:42   #9
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,323
Default Re: Slik blir nye Gardermoen

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Enten ser jeg veldig skeivt eller så skal T2 bli der SAS-hotellet er?

-A
Litt rar tegning, med T2 skal vel være vest for (utenfor) veien (rundkjøringen), SAS-hotellet ligger jo innenfor. Flytoget skulle jo også delvis vært innenfor rundkjøringen på skissen (jfr. bildet lenger ned på siden).
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is online now   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 10:43   #10
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Slik blir nye Gardermoen

Jeg er mest imponert over at dere kan dømme det nord-og-ned bare med bakgrunn i den ekstremt begrensede informasjonen og bildet som Dagbladet har trykket. Dere bør straks ta kontakt med OSL å be de stoppet planene, fordi dere ser det blir en fiasko
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 10:44   #11
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Re: Slik blir nye Gardermoen

Dessuten dimensjonerer de med denne utbyggingen OSL for 24 millioner passasjerer. Det er vel litt lite, hvis man har litt horisont på det.
storg is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 11:07   #12
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Slik blir nye Gardermoen

Quote:
Originally posted by LN-BRK

Jeg er mest imponert over at dere kan dømme det nord-og-ned bare med bakgrunn i den ekstremt begrensede informasjonen og bildet som Dagbladet har trykket. Dere bør straks ta kontakt med OSL å be de stoppet planene, fordi dere ser det blir en fiasko
Etter snart 23 år med erfaring fra CPH og LHR, samt en lang rekke andre flyplasser med samme løsning, så liker jeg tanken på at jeg vet hva jeg snakker om !
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 11:09   #13
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Slik blir nye Gardermoen

Det må jo være noe med proposjoner på de tegningene der som ikke stemmer , håper jeg.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 11:17   #14
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Slik blir nye Gardermoen

Håper virkelig at de velger den BESTE løsningen, ikke den bililgste... Det viktigste er at det skal fungere effektivt, men jeg synes det er ekstremt viktig at man også klarer å holde på ariktekturen, og man bør absolutt ha litt rom slik at vi f.eks. slipper å snuble over kassaapparater for taxfreen når vi skal hente bagasjen.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 11:26   #15
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Slik blir nye Gardermoen

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING

Det må jo være noe med proposjoner på de tegningene der som ikke stemmer , håper jeg.
Ikke bare proporsjonene, men alt dette er tatt helt ut av en større sammenheng. Man behøver ikke ha særlig innsikt for å se at problemene som FBU 4EVER tar opp kommer til å dominere dette, om det blir bygget slik.

Derfor tror jeg Dagbladet har gått i felle med å lansere sin egen fortolkning av "noen planer de har fått tak i".

Etter hva jeg kjenner til er det aldri, og kommer aldri, ment å bli konstruert en gangbro mellom T1 og T2. Infrasrrtukturen ligger allerede ferdig under bakken.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 11:33   #16
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Slik blir nye Gardermoen

Her er det mange som ikke er fornøyde. Men hva er egentlig en ideell løsning?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 11:40   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,396
Default Re: Slik blir nye Gardermoen

Ikke dette ihvertfall:

Quote:
Om broen vil gå langs bakken eller i luften er usikkert. Det er likevel tvilsomt at fly vil takse under broen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 11:45   #18
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: Slik blir nye Gardermoen

min mening er at det bare utvider hovedbygg på høyre og venstre delen .. da man får mer plass til innsjekkingsøyer.. 2-3 stk mer.. så bygge en sattelitt .. slik som forlsag nr 1 er.... atlanta løsningen ser ut til å virker bra.. denver flyplass har også slik

hvis bygge en terminal2 i annet sted..hvor ?? hvordan transportere stressende passasjer som ska bytte terminal...
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 11:51   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,928
Default Re: Slik blir nye Gardermoen

Quote:
Originally posted by B767

hvis bygge en terminal2 i annet sted..hvor ?? hvordan transportere stressende passasjer som ska bytte terminal...
Som det gjøres andre steder i verden...enten med buss eller tog
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 11:53   #20
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: Slik blir nye Gardermoen

det blir dyere


alt er enkles om alt er i ett tak..
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Slik blir Norwegian nye fly (benplass, nye stoler m.m.) seatsniffer Flyforum 43 22-05-2009 15:21
Slik blir nye Gardermoen sail4fun Flyforum 75 17-04-2009 11:19
Slik blir Rygge Concorde Flyforum 17 22-01-2008 10:49
Slik blir Rygge! Concorde Flyforum 0 27-02-2007 12:55
Slik blir den nye flyplassen X-BU Flyforum 15 30-01-2006 09:25


All times are GMT +2. The time now is 17:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.